mantelbuis voor toekomstige laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-03 13:00
Binnenkort gaat de bestrating voor het huis open (eigen erf) en ik wil eigenlijk vanuit mijn kruipruimte een mantelbuis leggen voor een toekomstige laadpaal (heb nu nog geen EV). Ik begrijp uit diverse topics dat elk laadstation weer eigen typen kabels vraagt, dus wil er niet alvast kabel inleggen.

Heeft er iemand ervaring met het zelf leggen van een geschikte mantelbuis. Welk type zou ik nodig hebben? Welke dikte?

Situatie: meterkast, 3 x25A, ongeveer 2 meter van buitenmuur en toegankelijk vanuit de kruipruimte. Boven de fundering zit op 30cm diepte van de bestrating een kalkzandsteen muur, waar ook de glasvezel en coax naar binnen komt.

Vanaf de buitenmuur is het 4.5 meter naar de plek waar het laadpunt zou moeten komen. In totaal kom ik dus op ± 7-8 meter kabel en 5 meter mantelbuis. Of is het verstandig de mantelbuis helemaal tot in de meterkast door te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Makkelijkst is een pvc buis van 75mm ongeveer. Lekker glad als je er iets doorheen wil trekken. Voor je laadpaal komt er ook vaak een datakabel door voor de loadbalancer.
Alleen onder je straatwerk is voldoende zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:00

Dogooder

dus...

Ik had zelf een 40mm flexibele buis gelegd. 12m door de tuin en 10 in de kruipruimte.

Daar hebben ze met een hoop gevloek een 6mm2 ymvk en utp dooreen getrokken. Moeizaam, maar het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 22:02
Als het om deze afstand gaat zou ik er wel gelijk een kabel in leggen. Of weet je nog niet of er überhaupt ooit een EV komt?
Mocht die er wel komen leg er dan gelijk 5x2.5 in. Dat is genoeg voor een 11kW laadpaal (3x 16 ampère) op 8 meter.
Als je een EV koopt die op 1-fase kan laden ben je wel beperkt op 1x 16 ampère. Maar de nieuwe modellen kunnen allemaal op 3-fase laden

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-03 13:00
dan ga ik zeker voor de 75mm. Eventueel kan er nog een tweede kabel door om de schuur van eigen groep te voorzien (zit nu aan de woonkamer groep uit de tijd van de vorige bewoner en 1 fase kast)
Kun je niet beter gelijk een 5x 4mm in kunnen leggen? of levert dit weer problemen op bij het aansluiten van de laadpaal

[ Voor 28% gewijzigd door divvid op 29-03-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:58
Mijn buurman heeft vorige weekend een rode mantelbuis van 110 mm. tussen huis en schuur ingegraven. Data, stroom en water kan daar allemaal doorheen. En wat je allemaal nog meer kunt bedenken. Dat spul is per meter te koop.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:03
Ik heb overal 50 mm mantelbuis ingegraven. Je krijgt de kabels er doorheen, maar met veel gevloek. Een volgende keer zou ik voor groter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 18:56
Gewoon een grijze pvc buis gebruiken, of 2 parallel.
Ik leg regelmatig dikke ondergrondse kabels. Die rode slangen zijn leuk voor coax/utp/glasvezel, pvc buizen zijn veel gladder van binnen en ook minder bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 20:51

The Wizard

Moderator Mobile
divvid schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:01:
dan ga ik zeker voor de 75mm. Eventueel kan er nog een tweede kabel door om de schuur van eigen groep te voorzien (zit nu aan de woonkamer groep uit de tijd van de vorige bewoner en 1 fase kast)
Kun je niet beter gelijk een 5x 4mm in kunnen leggen? of levert dit weer problemen op bij het aansluiten van de laadpaal
Nee hoor, 5x4 mm2 is nog beter, je weet niet wat in de toekomst nog verder mogelijk is, misschien zijn 22 kW laadpunten dan wel de standaard met de bijbehorende huisaansluiting. Ik zou idd gewoon 5x4 mm2 en 2x UTP (1 backup voor toekomstige zaken) er door trekken, dan ben je in ieder geval goed voorbereid.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1