Ook ik zou graag wat advies krijgen bij mijn PV zoektocht. Ik heb 3 dakvlakken beschikbaar, waarvan het grootste deel zuidgericht. Hellingshoek voor alle vlakken is ongeveer 35 graden. Ik denk aan een verdeling van ca. 2x4 panelen op de oost en west-zijden, en ongeveer 10 op zuid. Dit past in principe prima. Ik ben zelf met SolarEdge designer aan de slag gegaan en heb verschillende offertes aangevraagd. Ik neig momenteel naar een Enphase systeem maar laat me graag overtuigen als dat niet verstandig is.
Enkele van de bedrijven die ik aangeschreven heb kwamen langs, de meeste gaven op afstand een prijsopgave (soms met telefoontje erbij). Tot nu toe weinig informatief advies gekregen over te installeren capaciteit (kijken niet veel verder dan jaarverbruik) en over de verdeling op de dakvlakken. Wel forse prijsverschillen, te verwachten kwaliteit van de werkzaamheden vind ik lastig te beoordelen.
Kortom, tips/adviezen over de te realseren opstelling en de marktpartijen zijn welkom.../f/image/zLqwXqU9ghFfJKtYb2A9sFUs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tH3CdZN8ooKA1ENIgbQqoZJB.png?f=fotoalbum_large)
Zonpa - DMEGC 405wp, SolarEdge 7K-3-fase, S440 Optimizers - €1,27 per Wp
Coolblue - Suntech Ultra V Mini 405 FB, Enphase iQ8+ - €1,45 per Wp
Coolblue - REC 405AA Pure Black, Enphase iQ8+ - €1,70 per Wp
Saman Groep - DMEGC 405wp, Enphase iQ7+ - €1,53 per Wp
Vos Solar - DMEGC 405wp, Enphase iQ8M - €1,61 per Wp
Sunny Energy - DMEGC 405wp, Enphase iQ8M - €1,63 per Wp
Sunny Energy - AEG 405 wp Full Black, Enphase iQ8M - €1,77 per Wp
BeSolar - DMEGC 405wp, Enphase iQ8M - €1,71 per Wp
BeSolar - AEG 405Wp, Enphase iQ8M - €1,92 per Wp
Zonconcept - HT-Solar 410Wp Full Black, SolarEdge 7K-3-fase, S440 Optimizers, €1,74 per Wp
Codex Solar - Munchen MSMD400M6-HJT120DSN, Enphase iQ8M - €1,79 per Wp
Codex Solar - REC REC410AA Pure-R , Enphase iQ8M - €1,90 per Wp
Solar Concept - Shingled Fullblack 405Wp TW Solar, Enphase iQ7+ - €1,83 per Wp
Zongeschikt - Denim Glas-Glas bifacial 410p, Enphase iQ8+ - €2,22 per Wp
Enkele van de bedrijven die ik aangeschreven heb kwamen langs, de meeste gaven op afstand een prijsopgave (soms met telefoontje erbij). Tot nu toe weinig informatief advies gekregen over te installeren capaciteit (kijken niet veel verder dan jaarverbruik) en over de verdeling op de dakvlakken. Wel forse prijsverschillen, te verwachten kwaliteit van de werkzaamheden vind ik lastig te beoordelen.
Kortom, tips/adviezen over de te realseren opstelling en de marktpartijen zijn welkom...
Foto's
/f/image/zLqwXqU9ghFfJKtYb2A9sFUs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tH3CdZN8ooKA1ENIgbQqoZJB.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Geen schaduw-inval van andere gebouwen, bomen etc.Jaarverbruik
7450 kWh (waarvan ca. 4500 voor EV die nu 's nachts aan de lader hangt...). Verwacht geen grote stijging op middel-lange termijn.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget is ntb. Doel is tweeledig: als duurzame investering en (met het oog op afbouw salderingsregeling) een groot deel van de dag eigen stroom op te wekken (we werken veel thuis).Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het laten doen.Bijhouden van data
Ja, ik wil kunnen bijhouden hoe de panelen presteren. Eventueel via Home Assistant (NUC server) die al draait.Reeds verkregen offertes
Inmiddels een hele rits prijsopgaves, met uiteenlopende setups. Ik heb ze teruggerekent naar 18 panelen om enigszins te kunnen vergelijken.Zonpa - DMEGC 405wp, SolarEdge 7K-3-fase, S440 Optimizers - €1,27 per Wp
Coolblue - Suntech Ultra V Mini 405 FB, Enphase iQ8+ - €1,45 per Wp
Coolblue - REC 405AA Pure Black, Enphase iQ8+ - €1,70 per Wp
Saman Groep - DMEGC 405wp, Enphase iQ7+ - €1,53 per Wp
Vos Solar - DMEGC 405wp, Enphase iQ8M - €1,61 per Wp
Sunny Energy - DMEGC 405wp, Enphase iQ8M - €1,63 per Wp
Sunny Energy - AEG 405 wp Full Black, Enphase iQ8M - €1,77 per Wp
BeSolar - DMEGC 405wp, Enphase iQ8M - €1,71 per Wp
BeSolar - AEG 405Wp, Enphase iQ8M - €1,92 per Wp
Zonconcept - HT-Solar 410Wp Full Black, SolarEdge 7K-3-fase, S440 Optimizers, €1,74 per Wp
Codex Solar - Munchen MSMD400M6-HJT120DSN, Enphase iQ8M - €1,79 per Wp
Codex Solar - REC REC410AA Pure-R , Enphase iQ8M - €1,90 per Wp
Solar Concept - Shingled Fullblack 405Wp TW Solar, Enphase iQ7+ - €1,83 per Wp
Zongeschikt - Denim Glas-Glas bifacial 410p, Enphase iQ8+ - €2,22 per Wp