Vraag over trap renovatie stootbord MDF is krom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-03-2023
Hi allen,

Ik ga binnenkort mijn trap renoveren en zit met het volgende probleem;

Heb zo een set gehaald van can do en alles al op maat gesneden etc.. etc.. echter is dit zo een laminaat MDF trap waarvan de stootborden bij het uitpakken uit de verpakking al heel krom waren, als ik deze dus met montagekit ga vast maken schiet het wss direct los in de hoeken omdat ze krom zijn.

Nou dacht ik even creatief na en ben van plan om een soort klem te maken/gebruiken, de klem constructie moet dan vanaf de overzettrede naar de stootbord eronder ( zie afbeelding)

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken, ik dacht aan een raveeldrager monteren op de kale trap overzettrede erboven en dan een balk naar beneden met een hoek tegen de stootbord of iets dergelijks.

snap dat het miss lastig is te begrijpen daarom heb ik een foto bijgevoegd ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytP4ikbGtoLG4W7yxyeMFUGjpk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeHPonht5KH5Nkko0jxkB9be.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via CyberNerd op 29-03-2023 16:01)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Can-do is opzich wel prima, heb er mijn trap zelf mee gedaan. Enorme klus, maar ben echt elke dag nog blij met het resultaat.
Ze horen gewoon recht te zijn. Beste zoek je ze zelf uit bij de bouwmarkt, Hornback, Praxis, Karwei hebben ze allemaal wel liggen volgens mij.

Nog een tip, gebruik geen normale montagekit, dit wordt keihard.
https://www.kitcentrum.nl...novatielijm-310ml-p:1327/ is veel beter, die zorgt ook voor geluidsdemping.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-03-2023 15:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ligt het aan mij of mis ik het argument waarom je niet terug gaat naar de leverancier met (te) kromme stootborden?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:15
Als het al krom uit de verpakking komt, dan is het natuurlijk maar de vraagt of dit niet gaat trekken na het opdrogen van de kit. Ik zou ze dus ook retourneren.. Can do staat (bij mij althans) niet bekend als een topmerk, dus ik zou huiverig zijn.. Er is een grote kans dat als je een keer tegen het stootbord aan komt, hij alsnog los schiet..

Kortom: retourneren en als je het al verzaagd hebt, dan andere halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
Ze waren allemaal krom dus letterlijk alle 15 stootborden die ik had gekocht, ik dacht eigenlijk dat het wel normaal was aangezien ze het allemaal een beetje hadden, dacht ook dat het wel zou meevallen en dat het wel recht zou trekken als ik er een aantal dagen iets zwaars op zou leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48
Can do is volgens mij meuk.

Maar dit zijn vrij dunne mdf platen die je op een bestaand stootbord plakt ? Volgens mij gebruik je daar normaal een traprenovatie lijm voor, wat eigenlijk een soort van high tack kit is. Dat loopt wel los denk ik, lijkt me sterk dat het daar niet mee vastblijft zonder los te springen.

Edit: ik heb ook die SMP lijm gebruikt die hieronder genoemd is, is top spul. Is een stuk dunner dan echt high tack kit dus vloeit mooi onder de overzettreden / stootborden, maar is sterk zat om als een huis te kleven.

[ Voor 25% gewijzigd door Lollercopter op 29-03-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-07 17:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Krom uit het pak lijkt mij het probleem. Hoe dan ook heb je met dun MDF normaal gezien niet het effect dat het terug springt met high-tack. Als je twijfelt kan je er altijd iets zwaar op leggen om het tegen te gaan. Bij het installeren van plinten had ik het omgekeerde probleem (kromme wand, recht MDF) en dat is uiteindelijk perfect verlopen, de plakkracht van high tack was voldoende om het MDF krom te trekken en te houden.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Can-do is opzich wel prima, heb er mijn trap zelf mee gedaan. Enorme klus, maar ben echt elke dag nog blij met het resultaat.
Ze horen gewoon recht te zijn. Beste zoek je ze zelf uit bij de bouwmarkt, Hornback, Praxis, Karwei hebben ze allemaal wel liggen volgens mij.

https://www.kitcentrum.nl...novatielijm-310ml-p:1327/ is veel beter, die zorgt ook voor geluidsdemping.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-03-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:35:

Bedankt voor de info iedereen.

Ik zag dit voorbij komen, blijkt razendsnel te drogen, handig als ik in een dag klaar wil zijn, is dit iets of zeg je toch de SMP lijm gebruiken?

https://www.hornbach.nl/p...-kitkoker-290-ml/8411285/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb enkel ervaring met die SMP lijm, maar volgens die review van jouw kit is iemand daar blijkbaar ook over te spreken. Weet ook niet of geluid evt een ding voor je is. Vergeleken met vloerbedekking zijn overzettreden sowieso wel luidruchtiger.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-03-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:48
CyberNerd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Bedankt voor de info iedereen.

Ik zag dit voorbij komen, blijkt razendsnel te drogen, handig als ik in een dag klaar wil zijn, is dit iets of zeg je toch de SMP lijm gebruiken?

https://www.hornbach.nl/p...-kitkoker-290-ml/8411285/
Dit spul zou misschien kunnen werken, maar ik zou de gok niet wagen. Je wil juist een kit die een enorm hoge aanvangs kleefkracht heeft (zoals een High tack kit) zodat je die strips MDF gewoon direct ergens tegenop kan plakken zonder te moeten beethouden of klemmen, ook als de ondergrond of juist de strip zo krom als een hoepel is.

Dat SMP spul blijft ook flexibel, dat wil je om kraken etc. te voorkomen. Dat spul van de hornbach lijkt meer gemaakt om idioot snel uit te harden en te lijmen, maar dat lijkt me hier niet perse de juiste eigenschappen.

Edit: ga zeker geen echte high tack kit gebruiken dat je voor plinten gebruikt, dat spul is veels te dik waardoor het niet onder het stootbord gaat vloeien en de boel dus een paar mm van de muur komt en je holle ruimten gaat krijgen (geluid !).

[ Voor 11% gewijzigd door Lollercopter op 29-03-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justerik
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 13:35
Paar maanden geleden hetzelfde gehad met mijn stootborden, ik heb een strook met de breedte die iets kleiner is dan de overstek van de trap trede met lijm klemmen bevestigd na het monteren, ze zitten er nog steeds tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

justerik schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:44:
Paar maanden geleden hetzelfde gehad met mijn stootborden, ik heb een strook met de breedte die iets kleiner is dan de overstek van de trap trede met lijm klemmen bevestigd na het monteren, ze zitten er nog steeds tegenaan.
Ik heb onlangs ook geconstateerd dat de meeste stootboorden die wij gekregen hebben krom zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-5Lk5HbaVnHfG_nFtMzY02z2SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAF3rwcYNycY2TItOXJZwvEr.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je toevallig een foto hoe jij de klem gebruikt hebt? Wij hebben de traprenovatielijm van cando erbij besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-05-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justerik
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 13:35
Dj-sannieboy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:25:
Heb je toevallig een foto hoe jij de klem gebruikt hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPrybrX2c0yLoJcM8JiEXEefFMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/olzzDeareQmTeDJOZNIdlMNY.png?f=fotoalbum_large
Helaas geen foto kunnen vinden daarom even een plaatje gemaakt.

Zwart zijn de tredes
Blauw is het nieuwe stootbord
Rood is het latje en het groene is de lijmklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaboy1980
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06 09:47
@djsannieboy hoe heb je het uiteindelijk opgelost en blijven de stootborden zitten na plakken. Ik heb namelijk ook dit probleem. Ben naar de winkel gegaan maar alle stootborden (elke kleur) van cando zijn krom..... alleen de eiken variant was recht.
Pagina: 1