Smart home beginnen voor dummies - hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mestreech043
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
Zojuist heb ik een mooi huis gekocht wat ik van plan ben geheel naar eigen smaak te verbouwen en in te richten.

Nu wil ik ook graag een serieus smart home beginnen, alleen heb ik hier een aantal vragen over. De apparaten die mijn vriendin en ik op dit moment bezitten zijn als volgt:

- telefoon --> vriendin Apple + ikzelf Samsung
- audio --> meerdere Sonos speakers
- Beveiliging --> Eufy doorbell + Eufy cam 3
- Lamp(en) --> Philips Hue Go + Govee hexa light panels

Natuurlijk heb ik mij al flink ingelezen hoe en wat er allemaal mogelijk is en ben ik bij Home Assistant en Hubitat uitgekomen omdat ik in de toekomst bij uitbreiding van smarthome producten als lampen (Hue, Tradfri) , sensoren (Aqara, Eufy, Hue, Switchbot) en lichtknoppen (Aqara, Hue, Tuya) etc geen 6 verschillende bridges in de meterkast wil hebben hangen.

Vanwege de complexiteit van Home Assistant ben ik hier een beetje huiverig voor maar ik zie wel de vele voordelen en mogelijkheden hiervan. Ik ben zeer zeker bereid hier moeite in te steken maar toch resten mij nog een aantal onbeantwoorde vragen. Van Hubitat ken ik de ervaringen niet zo goed buiten dat het simpeler zou zijn dan HA. Ook heb ik wel eens gelezen van Homey maar dit schijnt dan weer subscription-based (waar ik niet van hou) en niet zo uitgebreid te zijn.

De (eerste) vragen die ik tot nu toe over HA heb zijn als volgt:

- Waar kan ik nu het beste HA op draaien, een raspberry pi of bijvoorbeeld een mini pc? (bijv: Intel MiniPC Atom Z8350 van hashop.nl)

- Hoe bedien ik nu bijvoorbeeld mijn lampen etc als ik niet thuis ben en is dit uberhaupt mogelijk? (ik heb het internet hier over afgezocht maar geen concreet antwoord op gevonden)

- HA + google google spraak assistent integratie, klopt het dat je hiervoor HA cloud benodigd hebt? (bijv als ik Hue of Tradfri lampen wil besturen met de Sonos speakers)

Omdat smarthome producten uiteraard niet goedkoop zijn en ik niet de 'verkeerde' producten wil kopen en continue wil veranderen of vernieuwen hoor ik graag van jullie ervaringen met dit doolhof aan smarthome producten en platformen.

Mochten jullie nog andere suggesties voor smarthome platformen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag :) .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wat wil je precies dat je 'smart home' kan? Ik zie dat je lampen op afstand bedienen noemt, maar heb je daar iets aan? Voice-assistant kan leuk zijn maar je wordt ook 24/7 afgeluisterd, moet je ook zin in hebben.

Ik heb zelf wat smarthome meuk voor de hobby maar ik zie ook dat het vrij snel meer gekloot kost qua configuratie en dingen samen laten werken dan het oplevert. Niemand heeft een smarthome echt nodig, het is bijna altijd voor de leuk. Dus, zie je het als een hobby dan kun je nadenken over wat je cool zou vinden en daar dan mee starten. Dit kan bijvoorbeeld zijn beetje temperaturen meten in verschillende kamers en lampen automatisch aan/uit obv de zonsondergang oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mestreech043
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06-2023
Ter extra info, hetgeen wat ik van mijn 'slimme huis' verwacht is meer of minder simpel het volgende.

- Ik wil één centrale hub waarvan alles word bestuurd.
- Lampen, thermostaat en eventueel beveiligingssysteem op afstand besturen
- Geofencing is handig maar geen must
- Automatisch lampen aan/uit met sensoren in bepaalde ruimtes
- Scenes creëren

Hetgeen waar ik voornamelijk het meest naar verlang is één centrale hub (en app) die alles controleert en regelt en dat ik goedkope met duurdere smarthome producten kan mixen. Bijvoorbeeld Philips Hue lampen en Aqara sensors.

Ook moet het compitabel zijn met beide Android als Apple aparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 10:58

n0ss

⭐⭐⭐

Home Assistant kan overweldigend zijn echter krijg je nooit je volledige huis in 1x 'smart' dit gaat altijd in stapjes. Ik zou zelf deze kans nemen om je in Home Assistant te verdiepen; dan heb je meer vrijheid en ben je niet gebonden aan 1 merk of leverancier.

Zelf ben ik jaren geleden begonnen met wat lampen, en heb ik dit langzaamerhand uitgebreid.
Nu gaan wij over een aantal maanden verhuizen dus kan ik daarmee weer mooi een bezem door mijn Home Assistant halen.

In mijn huidige woning heb ik : een aantal oude WiFi lampen (gaan er uit), Ikea Zigbee lampen, Xiaomi aqara deur, motion en temperature sensors, een Reolink deurbel. en ga zo maar door :)

[ Voor 16% gewijzigd door n0ss op 29-03-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
n0ss schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:52:
Home Assistant kan overweldigend zijn echter krijg je nooit je volledige huis in 1x 'smart' dit gaat altijd in stapjes. Ik zou zelf deze kans nemen om je in Home Assistant te verdiepen; dan heb je meer vrijheid en ben je niet gebonden aan 1 merk of leverancier.

Zelf ben ik jaren geleden begonnen met wat lampen, en heb ik dit langzaamerhand uitgebreid.
Nu gaan wij over een aantal maanden verhuizen dus kan ik daarmee weer mooi een bezem door mijn Home Assistant halen.
Dit dus.

Vorig huis was ik inderdaad begonnen met eerst de lampen om vervolgens andere zaken toe te voegen. Steeds stap voor stap tot het werkt zoals je wilt.

Met het nieuwe huis inderdaad compleet opnieuw begonnen, met de ervaring en kennis dat je hebt vergaard in het oude huis en alles vanaf het begin in 1x goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:26
Mestreech043 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:34:
Ter extra info, hetgeen wat ik van mijn 'slimme huis' verwacht is meer of minder simpel het volgende.

- Ik wil één centrale hub waarvan alles word bestuurd.
- Lampen, thermostaat en eventueel beveiligingssysteem op afstand besturen
- Geofencing is handig maar geen must
- Automatisch lampen aan/uit met sensoren in bepaalde ruimtes
- Scenes creëren

Hetgeen waar ik voornamelijk het meest naar verlang is één centrale hub (en app) die alles controleert en regelt en dat ik goedkope met duurdere smarthome producten kan mixen. Bijvoorbeeld Philips Hue lampen en Aqara sensors.

Ook moet het compitabel zijn met beide Android als Apple aparaten.
Dit kan je in theorie al bereiken met WiFi schakelaars en WiFi lampen en een goede router.
Die producten komen vaak met een eogen app maar kan je vervolgens in Google home importeren. De setup is makkelijk en je kan bijvoorbeeld timers en automatisering aan maken. Zo gaan na mijn laatste bedtijd alle schakelaars die uit moeten of kunnen nog een keer extra uit voor als ik het vergeten ben.

Dit concept werkt echt met honderden metken producten. En er is heel veel mogelijk en de setup is een eitje.
Dit werkt zowel via de wifi thuis als mobiel internet.

Nadelen: gebruikt een paar watt meer als sommige andere zaken.
Voordelen: niet afhankelijk van batterijen en een stroom verbruikende hub.

Maar het is vooral handig om voor jezelf duidelijk te maken wat je allemaal wil. Qua kosten lijkt het elkaar niet veel te ontlopen.
En je hebt voor WiFi schakelaars natuurlijk goede dekking op de 2.4 ghz band nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

computerjunky schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Dit kan je in theorie al bereiken met WiFi schakelaars en WiFi lampen en een goede router.
Die producten komen vaak met een eogen app
(..)
Nadelen: gebruikt een paar watt meer als sommige andere zaken.
Hier zou ik nog aan toe willen voegen: veel wifi-producten zijn afhankelijk van een cloud en worden onbruikbaar als de fabrikant de stekker uit de server trekt. Ook is dit minder veilig dan werken met Zigbee, omdat elk product (met eventuele bugs) direct in je netwerk hangt. Ook qua privacy en veiligheid heb ik m'n twijfels bij niet-Europese cloudomgevingen.

Ja, er zijn uitzonderingen. Producten als Shelly hebben firmware die ook direct lokaal werkt en sommige andere producten zijn te flashen met lokale firmware. Maar voor de meeste wifi-producten geldt dit helaas niet en kun je de boel dus niet meer bedienen als je eigen internet eruit ligt of als de fabrikant ermee kapt
Voordelen: niet afhankelijk van batterijen en een stroom verbruikende hub.
Een hub verbruikt niet zoveel. Een zigbee usb-stick zou je zelfs met een batterijtje kunnen voeden, het verbruik zit in de microwatt range.

Niet afhankelijk van batterijen snap ik niet helemaal. Er zijn ook wifi sensoren en radiatorknoppen op batterijen. Die gaan juist korter mee dan hun zigbee broertjes en zusjes, omdat ze minder zuinig zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 29-03-2023 14:19 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Gizz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Hier zou ik nog aan toe willen voegen: veel wifi-producten zijn afhankelijk van een cloud en worden onbruikbaar als de fabrikant de stekker uit de server trekt. Ook is dit minder veilig dan werken met Zigbee, omdat elk product (met eventuele bugs) direct in je netwerk hangt. Ook qua privacy en veiligheid heb ik m'n twijfels bij niet-Europese cloudomgevingen.

Ja, er zijn uitzonderingen. Producten als Shelly hebben firmware die ook direct lokaal werkt en sommige andere producten zijn te flashen met lokale firmware. Maar voor de meeste wifi-producten geldt dit helaas niet en kun je de boel dus niet meer bedienen als je eigen internet eruit ligt of als de fabrikant ermee kapt
En je wifi netwerk wordt niet beter van tientallen van dit soort devices. De meeste thuisnetwerken bieden naast 5 GHz ook nog 2,4 GHz en veel van dat soort domotica apparaten kunnen alleen maar 2,4.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Om antwoord te geven op onderstaande HA vragen:
- Waar kan ik nu het beste HA op draaien, een raspberry pi of bijvoorbeeld een mini pc? (bijv: Intel MiniPC Atom Z8350 van hashop.nl)

- Hoe bedien ik nu bijvoorbeeld mijn lampen etc als ik niet thuis ben en is dit uberhaupt mogelijk? (ik heb het internet hier over afgezocht maar geen concreet antwoord op gevonden)
HA kun je al op een raspberry Pi 4 2GB draaien, je kunt die mooi gebruiken als instap.
Wil je iets toekomstgerichter kijk dan bijvoorbeeld naar een thinclient of Nuc met i3/i5 8/16GB ram en een SSD. Zelf draai ik Proxmox op een i3 nuc met 16GB ram en 2x 250GB SSD. Op proxmox draai ik vervolgens de Home Assistant container.

Voordeel van bovenstaande is dat ik buiten Home Assistant nog wat dingen kan draaien op die hardware.

Wanneer je je lampen aan Home Assistant koppelt kun je Home Assistant extern beschikbaar maken, dit kan via Nabu Casa (5 euro per maand) of door zelf te gaan knutselen met proxies/certificaten.

[ Voor 5% gewijzigd door n0ss op 29-03-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.youtube.com/watch?v=Q10nVFbP0ME

Ik vind zelf dat Home Assistant met al zijn GUI opties niet echt meer moeilijk genoemd mag worden, maar dat is mijn mening.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Wat ik graag had geweten voordat ik begon:

- Maak zoveel mogelijk schakelaars slim i.p.v. de lampen.

- Blijf zoveel mogelijk weg van producten die cloud-afhankelijk zijn

- Home Assistant is best te begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:00
Ik heb de toegankelijkheid in 1 keer geregeld door in de router een openvpn server in te stellen, de meeste asusrouters hebben deze mogelijkheid standaard, op het moment dat ik van buitenuit met een telefoon of tablet iets wil regelen maak ik even verbinding met het thuisnetwerk en ik kan alles doen alsof ik op mijn eigen wifi zit. oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
andre metz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:48:
Ik heb de toegankelijkheid in 1 keer geregeld door in de router een openvpn server in te stellen, de meeste asusrouters hebben deze mogelijkheid standaard, op het moment dat ik van buitenuit met een telefoon of tablet iets wil regelen maak ik even verbinding met het thuisnetwerk en ik kan alles doen alsof ik op mijn eigen wifi zit. oid
Jep zo doe ik het ook en dan heb ik ook nog VPN On Demand ingeregeld zodat HA netjes z’n locatie kan updaten enzo. Wanneer ik naar mijn thuis domein verbind wordt automatisch een VPN verbinding gemaakt.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss

n0ss

⭐⭐⭐

Raymond19792 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:35:

Dit dus.

Ik heb jaren geleden voordat ik van Home Assistant af wist om te testen m'n woonkamer / keuken voorzien van Action LCS lampen (TUYA). Erg leuk totdat we een keer internetstoring hadden en wij dus geen verlichting hadden 'S avonds.

Met een beetje geluk kun je de lamp knop fysiek uit/aan zetten, en hopen dat die niet in pairing modus gaat en gaat knipperen.

Nu meer lampen op Zigbee en straks de overige lampen via een smart switch ipv bulb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matdriks41
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 09:15
Raymond19792 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:35:

Waar ik beetje mee zit is altijd
Z-wave (fibaro) vs Zigbee (son-off) vs Wifi (shelly)

Nu met Matter is dit nog onduidelijker.
Hoe kiezen jullie voor de juiste schakelaar?
Ik heb nog niet de juiste setup gevonden.
Ben net bezig met mijn eerste smart home.
Heb nu alle buitenwering op Somfy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Hier vrijwel alle schakelaars uitgerust met Shelly en sensoren via Aqara Zigbee. Shelly's met een vast ip adres werken hier altijd probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:50
Hubitat dashboards kan je via een optioneel cloud endpoint buitenshuis benaderen. Natuurlijk kan via vpn ook.
Dashboarding is niet zo uitgebreid maar daar maak ik ook zo min mogelijk gebruik van. Ik heb wel een goede integratie met de Google kletskous, ook als audio cast (bv om aan te geven dat de voordeur langer open is dan 5 minuten)

[ Voor 64% gewijzigd door Jaspervl op 08-04-2023 08:23 ]

Pagina: 1