Beschikbare (dak)ruimte
Wens is om 15 panelen boven dakraam/dakkapel, eventueel nog 3 onder het dakraam maar dat is afhankelijk van esthetiek. Dakoriëntatie is ZZW/ZW, dakhelling ~54 gradenSchaduw
Er staat een boom voor het huis, Op dit moment zorgt die voor wat schaduwvorming maar niet duidelijk hoe groot die boom wordt en hoe de schaduw in de toekomst zich ontwikkeld.Jaarverbruik
4000 kwh, maar in de toekomst komt er laadpaal en evt. warmtepomp bij. Dus we willen alvast meer panelen leggen dan het verbruik op dit momentHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25aBijhouden van data
Data is leuk, maar heel veel meer dan totale opbrengst per dag is niet noodzakelijkReeds verkregen offertes
Aantal offertes verkregen18 Recom panther panelen (parallel, Enphase IQ8plus, WP 7200, Prijs per wp EUR 1,49)
15 Qpeak panelen (parallel, Enphase IQ7plus, WP 5925, prijs per Wp EUR 1,74) (18 panelen moet ik nog opvragen hier)
18 TW Solar (parallel, Enphase IQ7plus, Wp 7290, prijs per Wp EUR 1,84)
We hebben tot nu met name gekeken naar parallel, vanwege (a) mogelijke toekomstige schaduwvorming door de boom voor het huis, (b) schaduwvorming door dakkapel als we voor 3 panelen onder het dakraam gaan en (c) de mogelijkheid om in de toekomst een thuisbatterij erbij te zetten en (d) brandveiligheid (aldus de verkoper)
Regio
UtrechtVragen
- In jullie ervaring, hoe reëel zijn onze overwegingen om voor parallel te kiezen ipv serieel? Of toch beter voor serieel gaan vanwege prijsverschil.- Bij het omrekenen van Wp naar KwH hoor ik van verschillende aanbieders verschillende verhalen. Sommigen rekenen met een factor 77% (naar eigen zeggen een conservatieve inschatting), een andere aanbieder rekent met 94,5% (vanwege het gebruik van micro-omvormers die 10% hogere opbrengst zouden geven dan centrale omvormer en ze hebben nog nooit gehoord dat ze de beloofde opbrengst niet waar kunnen maken). In de vergelijking van verschillende aanbieders zou dat volgens mij geen verschil moeten maken, zou de factor waarmee gerekend wordt hetzelfde moeten zijn en kun je de vergelijking dus het beste op Wp uitvoeren?
- eventuele andere overwegingen hoor ik natuurlijk ook graag,
- Als iemand goede ervaringen heeft met een specifieke partij hier in de regio horen we het graag!
[ Voor 14% gewijzigd door jellabi op 07-04-2023 20:58 ]
/f/image/MHS1RkuNsOBkuZjDNZcyL2U0.png?f=fotoalbum_large)