Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jellabi
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 20:26
Beschikbare (dak)ruimte
Wens is om 15 panelen boven dakraam/dakkapel, eventueel nog 3 onder het dakraam maar dat is afhankelijk van esthetiek. Dakoriëntatie is ZZW/ZW, dakhelling ~54 graden
Schaduw
Er staat een boom voor het huis, Op dit moment zorgt die voor wat schaduwvorming maar niet duidelijk hoe groot die boom wordt en hoe de schaduw in de toekomst zich ontwikkeld.
Jaarverbruik
4000 kwh, maar in de toekomst komt er laadpaal en evt. warmtepomp bij. Dus we willen alvast meer panelen leggen dan het verbruik op dit moment
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25a
Bijhouden van data
Data is leuk, maar heel veel meer dan totale opbrengst per dag is niet noodzakelijk
Reeds verkregen offertes
Aantal offertes verkregen

18 Recom panther panelen (parallel, Enphase IQ8plus, WP 7200, Prijs per wp EUR 1,49)
15 Qpeak panelen (parallel, Enphase IQ7plus, WP 5925, prijs per Wp EUR 1,74) (18 panelen moet ik nog opvragen hier)
18 TW Solar (parallel, Enphase IQ7plus, Wp 7290, prijs per Wp EUR 1,84)

We hebben tot nu met name gekeken naar parallel, vanwege (a) mogelijke toekomstige schaduwvorming door de boom voor het huis, (b) schaduwvorming door dakkapel als we voor 3 panelen onder het dakraam gaan en (c) de mogelijkheid om in de toekomst een thuisbatterij erbij te zetten en (d) brandveiligheid (aldus de verkoper)
Regio
Utrecht
Vragen
- In jullie ervaring, hoe reëel zijn onze overwegingen om voor parallel te kiezen ipv serieel? Of toch beter voor serieel gaan vanwege prijsverschil.

- Bij het omrekenen van Wp naar KwH hoor ik van verschillende aanbieders verschillende verhalen. Sommigen rekenen met een factor 77% (naar eigen zeggen een conservatieve inschatting), een andere aanbieder rekent met 94,5% (vanwege het gebruik van micro-omvormers die 10% hogere opbrengst zouden geven dan centrale omvormer en ze hebben nog nooit gehoord dat ze de beloofde opbrengst niet waar kunnen maken). In de vergelijking van verschillende aanbieders zou dat volgens mij geen verschil moeten maken, zou de factor waarmee gerekend wordt hetzelfde moeten zijn en kun je de vergelijking dus het beste op Wp uitvoeren?

- eventuele andere overwegingen hoor ik natuurlijk ook graag,

- Als iemand goede ervaringen heeft met een specifieke partij hier in de regio horen we het graag!

[ Voor 14% gewijzigd door jellabi op 07-04-2023 20:58 ]

Alle reacties

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:09
Tja, geen moeilijke schaduw en economisch meest voordelig? Dan een stringomvormer, zonder twijfel.
Moeilijke schaduwen of meer dan 2 legrichtingen: misschien is een micro-omvormer dan geschikter. Micro-omvormers geven niet zomaar een hogere opbrengst. Ze kunnen geen zon maken waar geen zon is. Ze zorgen er voor dat een slechter presterend paneel geen invloed heeft op de anderen. Dat kunnen optimizers ook indien nodig (optimizer is niet hetzelfde als een micro-omvormer, maar een micro-omvormer zou je wel kunnen zien als een optimizer). Jouw hoek is wat steiler en dan heb je in de zomer iets minder opbrengst dan bij 35 graden, maar in de winter heb je meer profijt!

Als we zulke zomers houden dan is de omrekeningfactor bij sommige daken zelfs boven de 1, maar geen garantie voor de toekomst. Als je iets onder 1 blijft zitten in geval je geen echte schaduw hebt en ze liggen op zuid onder de goede hoek. Zoek even op internet naar tools om opbrengst per richting en dakhelling te bekijken.

Mijn mening: met zo'n simpel dak en een warmtepomp etc. in de toekomst: dak helemaal volleggen. Stringomvormer van een goed merk kan prima omgaan met wat schaduw. Garanties op micro-omvormers van 25 jaar is leuk, maar eh, wat gaan ze je dan leveren over 20 jaar? Hebben ze die dingen dan nog of krijg je iets heel anders? Met panelen hetzeflde: over 2 jaar zijn deze zelfde al niet meer te leveren en krijg je een alternatief. Hopelijk zelfde maat en kleur en vermogen. Kijk bji de garantievoorwaarden of je een nieuw produkt krijgt of dat ze 'm ook komen aansluiten. Een stringomvormer hangt in 10 minuten, voor een micro-omvormer moet je het dak op.

Als je voor Enphase gaat: kijk wel even of de micro-omvormers het vermogen van je panelen wel aan kan. de IQ7+ kan wel aangesloten worden op panelen tot 440W maar levert maar maximaal 290W. In ons klimaat presteren ze niet heel veel op maximum vermogen, maar veel zwaardere panelen aansluiten dan 290W kan dus onvoordelig zijn tov de kosten van zo'n zwaarder paneel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
De enige manier om een opbrengst indicatie die het waard is om maar te kijken is een simulatie met ingetekend huis en boom…

De rest is geen drol waard… zeker die percentage smurfen niet.

Enphase gaat bijna nooit 10% extra geven… net als solaredge niet overigens.

Enphase gaat bij relatief pittig aftoppen: op een dergelijk stijl dak is de maximale instraling in maart of april en dan zijn de panelen koud en gaan even een handje extra hard…

In dit geval passen er genoeg panelen op het dak om met solaredge te werken en dat is voordeliger, zonder aftop-compromis dan Enphase.

Bij beperkt budget levert meer panelen eigenlijk altijd meer op dan dure omvormers, dus eerst dak vol, dan de luxe overwegingen.

Dat gezegd: €1,49 is relatief okay voor een Enphase systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jellabi
Ik heb op dit moment nog wat offertes uit staan voor optimizer systemen. Vat ik het dan goed samen om micro-omvormer vs optimizer in mijn situatie als volgt te vergelijken (bij gelijke prijzen)?

- Op warme dagen: enphase gaat aftoppen, met solaredge is dat stukje rendement wel te behalen. Vraag is wel op hoeveel dagen de panelen daadwerkelijk gaan aftoppen en wat het extra rendement dan is? Ik begreep overigens ook dat het uitgangsvermogen van de IQ8 omvormer iets hoger ligt.
- Zowel enphase als solaredge kan goed omgaan met eventuele schaduwen

@Ronald wat bedoel je precies met dat de panelen koud zijn en een handje extra hard gaan? Dat ze in maart/april juist wel tegen de bovengrens aan gaan zitten? En dat zou dan voor het optimizer systeem anders zijn omdat die niet afhankelijk zijn van de micro-omvormer maar van de string-omvormer die meer aan kan?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:43
@Jellabi
Zonnepanelen werken efficienter als ze koud zijn, dus op een koude dag met 100W instraling zetten ze bijvoorbeeld 60W om in effectief vermogen en op een warme dag zetten ze van diezelfde 100W instraling nog maar 40W om in effectief vermogen.

Dus mooie lente dag met veel zon zal meer vermogen opleveren dan een warme zomerdag met veel zon.

Dan komt het aftop verhaal er nog overheen.
Een seriele omvormer kan gekozen worden naar het vermogen van het totaal van de panelen, daardoor is er altijd wel een passende omvormer bij een set panelen mogelijk.
Een paralelle of microomvormer is heel beperkt in de keuze vrijheid. Elke nieuwere serie van de microomvormers word wel krachtiger maar de zonnepanelen gaan simpelweg sneller. Een paar jaar geleden waren zonnepanelen van 300Wp tot 365Wp de standaard, tegenwoordig zijn er panelen beschikbaar van 550Wp en groter.
De beste microomvormers die ik weet hebben een vermogen van 380W, dus als je dan een 550Wp paneel koppelt aan een microomvormer die maximaal 380W kan omzetten verlies je vermogen. Dat is het aftoppen wat bedoeld word, en tot op zekere hoogte is aftoppen niet erg want het is zelden zo dat je de maximale 550Wp opbrengst uit het paneel kunt halen. Maar het dient wel een klein beetje in verhouding te staan.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• jellabi
nsa1984 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:13:
@Jellabi
Zonnepanelen werken efficienter als ze koud zijn, dus op een koude dag met 100W instraling zetten ze bijvoorbeeld 60W om in effectief vermogen en op een warme dag zetten ze van diezelfde 100W instraling nog maar 40W om in effectief vermogen.

Dus mooie lente dag met veel zon zal meer vermogen opleveren dan een warme zomerdag met veel zon.

Dan komt het aftop verhaal er nog overheen.
Een seriele omvormer kan gekozen worden naar het vermogen van het totaal van de panelen, daardoor is er altijd wel een passende omvormer bij een set panelen mogelijk.
Een paralelle of microomvormer is heel beperkt in de keuze vrijheid. Elke nieuwere serie van de microomvormers word wel krachtiger maar de zonnepanelen gaan simpelweg sneller. Een paar jaar geleden waren zonnepanelen van 300Wp tot 365Wp de standaard, tegenwoordig zijn er panelen beschikbaar van 550Wp en groter.
De beste microomvormers die ik weet hebben een vermogen van 380W, dus als je dan een 550Wp paneel koppelt aan een microomvormer die maximaal 380W kan omzetten verlies je vermogen. Dat is het aftoppen wat bedoeld word, en tot op zekere hoogte is aftoppen niet erg want het is zelden zo dat je de maximale 550Wp opbrengst uit het paneel kunt halen. Maar het dient wel een klein beetje in verhouding te staan.
Thanks voor de toelichting. De Enphase IQ8 plus gaat volgens de technische informatie tot een maximaal ingangsvermogen P dcmax van 440+W, dus met een paneel van 400 WP zou dat volgens mij voldoende ruimte moeten bieden. Of gaat het om het maximale uitvoer vermogen? Want daar staat 290W. dus dan lijkt dat niet afdoende te zijn voor de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fngA4FKr7Rsc6B_1F3w3nWBnnqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MHS1RkuNsOBkuZjDNZcyL2U0.png?f=fotoalbum_large

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@nsa1984 "Normale" panelen zijn en worden nooit zo effectief.
Van 100 W instraling (per m²) kan een "huis, tuin en keuken" paneel ca. 21-22%
bij ca. 20°C paneeltemperatuur in elektrisch vermogen converteren (max. 25%).
Dus maximaal 22 W DC-vermogen - en natuurkundig is de limiet ca. 34%.

Met een temperatuurcoëfficiënt van -0,35%/°C voor het vermogen
kom je bij een paneel(cel)temperatuur van -10°C op maximaal ca. 24,7 W

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 29-03-2023 16:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• nsa1984
@jellabi het gaat inderdaad om het uitvoer vermogen.

@dunklefaser dunklefaser, klopt daar heb je helemaal gelijk in, maar het ging mij erom dat op een koude dag met veel zon instraling er meer omgezet kan worden dan op een warmere dag met gelijke hoeveelheid zon instraling.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jellabi schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Thanks voor de toelichting. De Enphase IQ8 plus gaat volgens de technische informatie tot een maximaal ingangsvermogen P dcmax van 440+W, dus met een paneel van 400 WP zou dat volgens mij voldoende ruimte moeten bieden. Of gaat het om het maximale uitvoer vermogen? Want daar staat 290W. dus dan lijkt dat niet afdoende te zijn voor de panelen.

[Afbeelding]
jep 290W of 300VA dat is de max die de omvormer kan omzetten van het paneel.
er komt nooit meer uit die omvormer's. ;)

is dit een ramp, moeaaaa relatief.
een 400Wp paneel lever iets tussen de 0W en de 400W, maar heel veel uren 400W is dat per jaar niet.
een 30% meer Wp dan W/VA omvormer, het is amper te merken.
dus zie dit relatief (tot aan 300VA+30% wat ongeveer wel een 400Wp is.).

maar er is ook nog deze (even grof gerekend):
https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
dan kost een 730VA al snel 170€ dan kost (4,1x730VA) 3000VA al snel 700€
deze omvormer doet ook 3000VA
https://www.winkelman-zon...ppt-incl-wifi-dc-swi.html
maar die kost minder als 400€
dat is best een groot prijs verschil. ;)

een 170€ voor een omvormer is gewoon duur te noemen, zeker als je ziet dat een 400+Wp paneel gewoon minder kost.
https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html

dus is dit wel de schaduw waard?
ik denk dat je zelfs beter een 2x zo grote set kunt leggen met de helft op noord en dan nog meer kWh aan oplevering hebt met de zelfde investering prijs. >:)
(ik raad geen noord aan, maar wil je de absurtheid van sommige dingen zien.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• nsa1984
Psssst @migjes houd je wel in beeld dat die APS omvormer 2 panelen aanstuurt met elk een maximaal uitgangs vermogen van 365W?
Dus 365VA kost je 170euro/2=85e
10*85euro=850euro voor 3650VA
Tegen 1* 460euro via https://www.winkelman-zon...tl-x-1-fase-omvormer.html

Blijft nog steeds duur geld in het nadeel van de microomvormers, dus als je ruimte hebt is inderdaad vrijwel altijd aan te raden om meer panelen te leggen dan te investeren in microomvormers.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
nsa1984 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:13:
@Jellabi
Elke nieuwere serie van de microomvormers word wel krachtiger maar de zonnepanelen gaan simpelweg sneller. Een paar jaar geleden waren zonnepanelen van 300Wp tot 365Wp de standaard, tegenwoordig zijn er panelen beschikbaar van 550Wp en groter.
De panelen worden vooral groter. Efficientie is iets meer dan 20%, en loopt nog maar langzaam op. Probleem is natuurlijk wel weer, als je "standaardmaat" panelen gebruikt, heb je ook meer microomvormers nodig dan wanneer je lekker grote panelen neemt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Heb je ook exacte types van de panelen gekregen? Ik heb een sheet (template) gemaakt om passende enphase omvormer te kiezen omdat deze discussie zo vaak terug komt hier.
Lijkt er namelijk op dat voor jouw orientatie de iq7+ prima is, maar dat is op een gemiddeld 400wp* recom panther paneel wat ik kon vinden.

*(RCM-xxx-6MFxxx390-420)

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 29-03-2023 21:08 ]

Pagina: 1