Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 14:47

Lapras

Ice beam

Topicstarter
Hi allen,

Later dit jaar trouw ik met mijn verloofde. Ik wil de financiën duidelijk hebben, maar overweeg nu of huwelijkse voorwaarden nodig zijn. Specifiek zit mijn vraag op mijn beleggingen. Misschien kan iemand van jullie me helpen voordat we met een notaris in gesprek gaan.

Ik heb beleggingen. Inkomen en vermogen dat ik heb vergaard voor het huwelijk blijft van mij in de standaardsituatie sinds 2018 en hetzelfde geldt voor haar. Maar beleggingen renderen en daar verdien ik, naar verwachting, dus op. Mijn vragen die ik heb:
- Wordt dat rendement gezien als inkomen? Zo ja, deelt zij daar dan in? Zo ja, betekent dat eventueel verlies dan ook deels van haar is?
- Stel dat ik meer ga beleggen na het huwelijk en dit financier vanuit van mijn inkomen vanuit mijn werkgever. In dit inkomen deelt ze (als we dat niet uitsluiten bij de notaris natuurlijk). Wat betekent dat dan voor mijn beleggingen, aangezien we die dan deels samen aankopen?

De rest van de zaken zijn wel duidelijk, maar qua beleggingen kom ik er niet uit. Google helpt ook niet en volgens mij is deze vraag niet eerder hier gesteld.

Veel dank!

Beste antwoord (via Lapras op 20-06-2023 11:44)

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Niet een direct antwoord op je vraag, maar ik ga er, gezien je vraagstelling even vanuit dat je de beide vermogens (van jou en je partner) dus volledig gescheiden wilt houden in de toekomst.

Als je hiervoor wilt kiezen, zitten er nog wel wat haken en ogen aan (als je na het trouwen ook gescheiden vermogens wilt aanhouden in de eventuele opbouw), hier een link die je vast wat meer informatie kan geven:

https://svz-advocaten.nl/...n-huwelijkse-voorwaarden/

Conclusie die ik eruit trek is: ja het kan, maar er zit wel de nodige administratie aan vast. De vraag is of dat de moeite waard gaat zijn of wellicht zijn doel voorbij zou schieten, maar dat is aan jou ter overweging. En verder zal de notaris je ongetwijfeld wel meer kunnen vertellen over de verschillende opties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hier geen ervaring er mee, maar: is het niet simpelweg wat je er over afspreekt? Bespreek zoals jullie het willen en zet dat op papier.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Niet een direct antwoord op je vraag, maar ik ga er, gezien je vraagstelling even vanuit dat je de beide vermogens (van jou en je partner) dus volledig gescheiden wilt houden in de toekomst.

Als je hiervoor wilt kiezen, zitten er nog wel wat haken en ogen aan (als je na het trouwen ook gescheiden vermogens wilt aanhouden in de eventuele opbouw), hier een link die je vast wat meer informatie kan geven:

Conclusie die ik eruit trek is: ja het kan, maar er zit wel de nodige administratie aan vast. De vraag is of dat de moeite waard gaat zijn of wellicht zijn doel voorbij zou schieten, maar dat is aan jou ter overweging. En verder zal de notaris je ongetwijfeld wel meer kunnen vertellen over de verschillende opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sdreeg schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:57:
Conclusie die ik eruit trek is: ja het kan, maar er zit wel de nodige administratie aan vast. De vraag is of dat de moeite waard gaat zijn of wellicht zijn doel voorbij zou schieten, maar dat is aan jou ter overweging.
Als er over de jaren heen extra wordt geïnvesteerd en er geld weer wordt uitgehaald en er aandelen gekocht, verkocht gaan worden. Sommige dalen, sommige stijgen, er is dividend. Dat gaat dat inderdaad een boel administratie vereisen. Misschien verstandig om dat geheel gescheiden accounts te houden van voor het huwelijk. Dan is het een stuk makkelijker: alles op rekeningen X en Y is van persoon Z.

Resteert nog wel de belastingdienst die het onderscheid niet gaat maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:58
Kijk eens naar een periodiek verrekeningsbeding; je deelt dan wel de jaarlijkse inkomsten, maar vermogen blijft gescheiden:

Het is een nette manier van dingen regelen die de problemen die jij noemt met betrekking tot beleggen NA het huwelijk goed regelt. Wel vereist het een jaarlijkse notitie dat de verrekening heeft plaatsgevonden.

edit: ik zie dat @Sdreeg dezelfde link heeft geplaatst

[ Voor 37% gewijzigd door freakaleek op 29-03-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-07 10:07
Sdreeg schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:57:

Heb hier helaas geen bron voor maar zelf van dichtbij meegemaakt dat een bijgehouden Excel met wie wat wanneer betaald heeft door een rechter ook gewoon van tafel is geveegd bij scheiding. Dit is dus ook niet per se waterdicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:42
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is toch inmiddels de standaard? Trouwens in gemeenschap van goederen is een soort sprookje waarbij je ervan uit gaat dat je nooit zal scheiden, of alleen goed uit elkaar gaat. Helaas is de praktijk anders.

Je maakt een overzicht van alle goederen die je in je huwelijk inbrengt op individueel niveau (ook geld) en beschrijft hoe dit een toekomstige goederen (wederom ook geld) apart van elkaar blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:23

EiT

Huidige belegging aanhouden.
Na huwelijk 2e beleggingsrekening openen en dit gezamenlijk doen?

Dan kan je doen en laten wat je wilt met je eerste pot. Wel goed beschrijven en geen geld bijstorten, dan blijft het inzichtelijk.

Of denk ik te simpel?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-08 18:54
Ik zou lekker trouwen op huwelijkse voorwaarden (koude uitsluiting). Nee is niet romantisch om nog voor je trouwen dit zo vast te laten leggen. Maar kan je gigantisch veel gezeik besparen mocht het ooit mis gaan. En tijdens je huwelijk kan je gewoon prima leven alsof je in gemeenschap van goederen bent getrouwd he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Topicstarter
Dank allen voor de antwoorden. Een aantal van bovenstaande suggesties had ik ook bedacht en een aantal is nieuw. Ik neem het mee, ook in de bespreking met aanstaande en notaris.

Fijn dat jullie even hebben meegedacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Orangelights23 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:31:
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is toch inmiddels de standaard? Trouwens in gemeenschap van goederen is een soort sprookje waarbij je ervan uit gaat dat je nooit zal scheiden, of alleen goed uit elkaar gaat. Helaas is de praktijk anders.

Je maakt een overzicht van alle goederen die je in je huwelijk inbrengt op individueel niveau (ook geld) en beschrijft hoe dit een toekomstige goederen (wederom ook geld) apart van elkaar blijven.
Beetje offtopic, maar gemeenschap van goederen kan ook een heel valide reden hebben.
Afhankelijk van wanneer je elkaar ontmoet hebt, kan het verschil in vermogensinbreng bij de start wel eens heel klein zijn.
En daarna doe je het leven samen en als 1 van 2 minder werkt omdat er ook voor de kinderen gezorgd wordt is het toch niet zo gek dat je alle inkomsten en lasten deelt?

Allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur en ook uitgaveopatronen (als 1 van 2 geld over de balk smijt wil je daar misschien ook controle op houden, maar dan heb je volgens mij een ander probleem.)

Het baseren op “sprookje” is gewoon stom geneuzel in mijn optiek.
Hier heeft de TS duidelijk aanzienlijke beleggingen, want dat zal niet over 1000 euro in een speelpotje op DeGiro gaan, want dat is de moeite van het scheiden niet waard. Dus snap ik dat dan de huwelijkse voorwaarden die inderdaad nu de standaard zijn, wel heel erg van toepassing is.

Zoals anderen al zeggen is het gescheiden houden een grote berg administratie, maar zelfs bij de scheiding kan het genuanceerd liggen, omdat je misschien mede rendement hebt kunnen maken door je partner die daar dan toch nog voor een klein gedeelte aanspraak op kan maken.

Makkelijker is nu gewoon vastleggen dat X van jou is en blijft. Dan bescherm je misschien niet de 100%, maar wel het grote geheel.
Je kunt je ook afvragen hoe belangrijk dat rendement is, want als je op een gegeven moment elke stuiver gaat tellen, hoe leef je dan samen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Orangelights23 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:31:
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden is toch inmiddels de standaard?
Nee de standaard is tegenwoordig beperkte gemeenschap van goederen. Kort gezegd, alles wat je voor het huwelijk had blijft van jezelf, alles wat je tijdens het huwelijk opbouwt is samen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:42
Woy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Nee de standaard is tegenwoordig beperkte gemeenschap van goederen. Kort gezegd, alles wat je voor het huwelijk had blijft van jezelf, alles wat je tijdens het huwelijk opbouwt is samen.
Ik snap wat het inhoudt, en ik heb vaak genoeg gezien dat mensen met ruzie uit elkaar gingen en dat de scheiding van eigen vermogen (geld en spullen) een struikelblok werden. Beter elkaar vanuit liefde beschermen en gewoon onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Is overigens ook de norm in veel andere landen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:16
Hierop aanhakend,

Als ik de enige ben in het huwelijk (getrouwd onder huwelijkse voorwaarden) die beleggingen doet van mijn eigen geld dan kan daar later ook nooit aanspraak op gemaakt worden, of zie ik dit verkeerd?

Alleen mijn persoonlijke rekening is aan het beleggingsaccount gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01
elektriekert schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:11:
Hierop aanhakend,

Als ik de enige ben in het huwelijk (getrouwd onder huwelijkse voorwaarden) die beleggingen doet van mijn eigen geld dan kan daar later ook nooit aanspraak op gemaakt worden, of zie ik dit verkeerd?

Alleen mijn persoonlijke rekening is aan het beleggingsaccount gekoppeld.
Dat is niet van een afstand te zeggen. Onder huwelijkse voorwaarden kun je ook afspreken dat alle bezittingen (verleden en toekomstige) van beide echtelieden zijn. Huwelijkse voorwaarden kunnen ook inhouden dat 1 ding (een schilderij ofzo) niet in de gemeenschap valt en al het overige wel.
Het punt is dus: dat ligt er aan wat je hebt afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:16
marcelcee schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:43:
[...]

Dat is niet van een afstand te zeggen. Onder huwelijkse voorwaarden kun je ook afspreken dat alle bezittingen (verleden en toekomstige) van beide echtelieden zijn. Huwelijkse voorwaarden kunnen ook inhouden dat 1 ding (een schilderij ofzo) niet in de gemeenschap valt en al het overige wel.
Het punt is dus: dat ligt er aan wat je hebt afgesproken.
Als ik het goed verwoord:
Huwelijkse voorwaarden in beperkte gemeenschap van goederen, we hebben verder geen koude uitsluiting geregeld, wellicht dat ik hier wat dieper in moet gaan duiken om het een en ander duidelijk te hebben.

Voorheen hadden we een samenlevingscontract opgesteld, maar ik denk dat deze geheel is komen te vervallen na het trouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popmartijn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 31-07 22:18
elektriekert schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:10:
[...]Als ik het goed verwoord:
Huwelijkse voorwaarden in beperkte gemeenschap van goederen, we hebben verder geen koude uitsluiting geregeld, wellicht dat ik hier wat dieper in moet gaan duiken om het een en ander duidelijk te hebben.

Voorheen hadden we een samenlevingscontract opgesteld, maar ik denk dat deze geheel is komen te vervallen na het trouwen.
Als je het hebt over de beperkte gemeenschap van goederen, zoals dat tegenwoordig de norm is, dan is al het financiële gewin (en ook verlies) dat uit je beleggingen komt van jou en je partner. Alles vanaf jullie trouwdatum is namelijk van jullie beiden. (Tenzij dus expliciet anders afgesproken in de huwelijkse voorwaarden)
In zekere zin heb je geen persoonlijke rekening meer, wat erop staat behoort ook aan je partner toe. Ja, je vermogen voor jullie trouwen is nog wel van jou, maar eventueel vermeerdering daarvan is samen.

(Voor mij gaat dit eind van deze maand gelden. Mijn vriendin grapt daar wel eens over. Ik krijg mijn vakantiegeld in april, dat is dan nog van mij. Maar het vakantiegeld van mijn vriendin, dat wordt uitgekeerd in mei, is dan van ons samen. :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Topicstarter
Hi allen,

Gisteren bij de notaris geweest. Het duurde wat langer omdat we ook testamenten hebben laten maken en omdat de zoektocht naar een goede notaris toch tijd kost.

Uiteindelijk hebben we het beschreven probleem omzeild. We trouwen met volledige uitsluiting: alles wat nu van haar is, blijft van haar (zoals ook de standaardsituatie is), maar ook alles wat zij straks verdient en aanschaft blijft van haar. Enkel de zaken die we van de gezamenlijke rekening kopen, zijn 50/50 verdeeld. Eigenlijk zoals de situatie nu ook is, maar straks zijn we getrouwd. Het vergt wel het bijhouden van een administratie van de grote zaken die we van de gezamenlijke rekening betalen. Met name zaken die de waarde van het huis - dat op mijn naam staat - beïnvloeden, moeten goed vastgelegd worden.

Uit interesse legde ik na het gesprek nog wel de casus voor van de beleggingen en hoe rendement/verlies wordt behandeld. Blijkbaar is er veel weerstand vanuit het notariaat tegen de wetswijziging van 2018. Het is namelijk nu niet helder wanneer rendement iemand toekomt. In principe, zo stelde ze, deel je het verdiende rendement en het verlies wel tussen de partners. Ook de vermenging van extra inleg bij de beleggingen uit inkomen na het huwelijk, vertroebelt het eigendomsrecht en levert onduidelijkheid op. Ofwel: er is waarschijnlijk jurisprudentie of een wetswijziging nodig om hier meer helderheid in te krijgen.

De notaris gaf aan dat het in principe wel mogelijk is om alles apart te houden met minder vergaande huwelijkse voorwaarden, maar dat je dan eigenlijk gedwongen wordt om vier administraties bij te houden: zowel partner 1 als 2 moet een administratie van voor en na het huwelijk bijhouden. Dat is op zijn zachtst gezegd niet praktisch.

Wellicht helpt het anderen. Wat mij betreft kan het topic gesloten worden.

Dank voor het meedenken!
Pagina: 1