Nieuwe 65" tv in een zonnige ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Ik zoek een?
Een televisie, maatje 65".
(We hebben nu een KDL-55W755 )

Wat is je budget?
Mooi model om lange tijd mee voort te kunnen. Max rond de 2k.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We gebruiken de televisie voor het kijken van films/series op hogere kwaliteit. Gamen zal er niet op gebeuren, hooguit binnenkort een Nintendo Switch ;) .

Geluid maakt me verder niet zo uit, ik heb een home cinemaset ernaast staan die het geluid volledig voor de rekening neemt.

Wat ik wel belangrijk vind is een OS op de TV welke een langere tijd wordt ondersteund. Daarom een model welke in ieder geval maximaal vorig jaar is geïntroduceerd.

Wat heb je zelf al gevonden?
Toen we een jaar of 10 geleden de huidige TV kochten, had ik een sterke voorkeur voor de panelen die Sony gebruikte. Met name gedreven doordat andere merken enorm 'schreeuwerig' in felheid overkwamen. Een meer realistische weergave heeft de voorkeur.
Daarbij geldt dat ik de Philips modellen oprecht lelijk vind, en dit een behoorlijke blikvanger in de kamer wordt.

OLED:
uitvoering: Sony Bravia XR-65A80K Zwart

LCD modellen:
uitvoering: LG 65QNED826QB Zwart
uitvoering: Sony Bravia XR-65X90K Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Op basis van eerste onderzoek leek een OLED model het beste idee. Todat... ik besefte dat onze woonkamer (met 6 meter raampartij) op het zuiden gesitueerd is, we daar het hele jaar door een behoorlijke lichtinval (én direct zonlicht) hebben. De TV staat haaks op de raampartij op maximaal 2 meter ervanaf.
Daarover lees ik wisselende verhalen, de één zegt geen probleem, de ander is stelliger: doe het niet.

Belangrijkste afweging voor mij:
- Goede beeldervaring in de lichte omgeving (ook overdag)
- Duurzame ondersteuning leverancier tav OS / applicaties
- Aan te sluiten op de home cinema met evt (e)ARC

Zie ik wellicht nog modellen over het hoofd?

Dance with the stars

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik zou het OS van de tv compleet negeren en er een Shield aanhangen voor alle content.
Dan heb je jaren meer zekerheid dat je veel af kan spelen.
Zo doe ik het hier al jaren en wil niet anders meer.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
robbierzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:31:
- Goede beeldervaring in de lichte omgeving (ook overdag)
Dit lijkt mij met afstand het belangrijkste voor een tv. OLED is doorgaans de eerste optie maar de positionering t.o.v. het zonlicht kan ik jouw situatie wel een ding zijn.
- Duurzame ondersteuning leverancier tav OS / applicaties
Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd is. In je overweging zou ik daar geen enkele waarde aan hechten.
- Aan te sluiten op de home cinema met evt (e)ARC
Dat kan met elke tv wel dus geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
De Sony X95J biedt een betere beeld- en bouwkwaliteit, reflectie filter en kan een hogere (piek)helderheid behalen vergeleken met de X90K.

Genoemde LG QNED maakt gebruik van een IPS paneel en heeft hierdoor veel meer last van blooming/ light bleeding vergeleken met de Sony modellen, daarnaast is de max. helderheid in SDR en HDR lager.

Naast de X95J kun je de TCL C83x overwegen, is helaas op moment van schrijven weer in prijs verhoogt. Dit model biedt vergeleken met de X95J diepere zwaardwaardes en minder blooming, echter gaat dit weer ten kosten van (schaduw)details. De Sony scoort beter op het gebied van processing bouwkwaliteit/ afwerking en accuraatheid.

Verder heb je nog een aantal Samsung modellen echter zou ik deze niet kopen wanneer je waarde hecht aan een natuurgetrouwe weergaven.

Direct zonlicht is een no-go voor OLED tv's door het organische materiaal, hierdoor kunnen permanente vlekken ontstaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Freshouttheoven op 29-03-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Thanks. Ik begrijp dat er veel andere aanvullingen zijn om deze apps op te ondersteunen. Het probleem daarvan vind ik persoonlijk dat ook die apparaten over het algemeen relatief snel vervangen dienen te worden om de nieuwste content goed op te kunnen blijven draaien. En dan wordt het wel heel snel een optelsom.

Ik begrijp ook dat dat wellicht op dit moment nog een utopie is, in een tijd waarin TV makers elk jaar weer een enorm breed pallet aan modellen vrijgeven.

Om dan terug te komen op de vraag. Bedankt voor de bevestiging dat OLED in mijn geval simpelweg niet de beste oplossing is. Ik zal me dus verder orienteren op de reguliere modellen.

De keuze is inmiddels iets verschoven, ook op basis van een aantal reviews.

Nog in de lijst:
uitvoering: Sony Bravia XR-65X90K Zwart
X95J (want de X95K is wel écht een heel stuk duurder en ik vind dan de meerwaarde lastig te rechtvaardigen)
uitvoering: LG 65QNED866QA Zwart (via iBood nog tegen iets gunstiger prijs te vinden momenteel, 1120).

Dance with the stars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Ad de Jong schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:35:
Ik zou het OS van de tv compleet negeren en er een Shield aanhangen voor alle content.
Dan heb je jaren meer zekerheid dat je veel af kan spelen.
Zo doe ik het hier al jaren en wil niet anders meer.
Zelf zou ik zeggen: kies een OS waar je nu oké mee bent, maar staar je niet blind op hoe lang het ondersteund wordt.

Een Shield of andere mediaplayer kan je er altijd nog aan hangen, bijvoorbeeld als het OS over een paar jaar niet helemaal lekker meer werkt of apps niet meer ondersteund worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
robbierzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:52:
Thanks. Ik begrijp dat er veel andere aanvullingen zijn om deze apps op te ondersteunen. Het probleem daarvan vind ik persoonlijk dat ook die apparaten over het algemeen relatief snel vervangen dienen te worden om de nieuwste content goed op te kunnen blijven draaien. En dan wordt het wel heel snel een optelsom.
Juist die "aanvulling" zorgt ervoor dat je (veel) langer van je tv kan genieten.
Ik had mijn Shield al voor de huidige tv en dat werkt qua software on steeds perfect en ik verwacht dat dit ook nog wel eventjes zo blijft. En dat voor een ouder type dan inmiddels te koop is.
Ja vroeg of laat loop je tegen het punt aan dat die ook niet meer ondersteund wordt maar dat punt ligt veel verder weg dan de OS ondersteuning van welke tv dan ook.
Tel daarbij de andere voordelen op zoals het draaien van Plex/Kodi etc en welke andere app dan ook tegenover die van de tv.
Je hebt de afstandsbediening van de tv niet eens meer nodig omdat die nu aangestuurd wordt als gewoon een dom scherm.

In het kort, de beperkende factor van de tv is het OS.
Dit is heel eenvoudig te ondervangen door bv een Shield waarmee je de levensduur (op OS gebied) van de tv een heel stuk verlengt.
Hahn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Zelf zou ik zeggen: kies een OS waar je nu oké mee bent, maar staar je niet blind op hoe lang het ondersteund wordt.

Een Shield of andere mediaplayer kan je er altijd nog aan hangen, bijvoorbeeld als het OS over een paar jaar niet helemaal lekker meer werkt of apps niet meer ondersteund worden.
Inderdaad dit is ook zeer zeker een optie. Over een jaartje of 2 (als je dat al haalt) kan je alsnog verder kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Ad de Jong op 29-03-2023 17:28 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
robbierzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:52:
Ik begrijp dat er veel andere aanvullingen zijn om deze apps op te ondersteunen. Het probleem daarvan vind ik persoonlijk dat ook die apparaten over het algemeen relatief snel vervangen dienen te worden om de nieuwste content goed op te kunnen blijven draaien.
Dat is dus precies het tegenovergestelde. De gemiddelde tv is juist al relatief snel niet meer goed genoeg qua app-ondersteuning terwijl een “aanvulling” en veel vlotter werkt en veel langer ondersteund wordt. Vandaar het advies om het OS van je tv niet te veel waarde toe te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
Helder wat betreft de aanvullende hardware, en eens met de stelling dat je daardoor waarschijnlijk langer kunt blijven gebruikmaken van de tv.

Er is ook blijkbaar geen verschil in hoe de tv producenten omgaan met het vernieuwingsbeleid, dus maakt het voor de keuze niet uit.

Thx voor het meedenken zover!

Dance with the stars

Pagina: 1