24 inch high refresh rate 1440p - GEEN gamer look

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Er loopt best een interessante sale op amazon.de (spring sale) wat betreft beeldschermen. Ik heb in de afgelopen jaren wel wat beeldschermen gekocht (wel steeds redelijk geprijsde "basis" exemplaren, zonder overboord te gaan in specs en fancy features, want persoonlijk niet nodig)

Zo heb ik niets met sweaty 'gamer' schermen, allerhande VRR features, of 360Hz+ toestanden.

Wel ben ik tot een aantal conclusies gekomen (leergeld, maar wel goed besteed).

- Ik heb niets met widescreen
- 24" inch full HD is te weinig. Of alles met een pixel pitch van 92 ppi. Heb een paar zo'n monitors, maar ze worden enkel gebruikt als ik ergens een simpele setup nodig heb.
- Ideaal is:
  • 24" 144op (122 ppi) op 100% scaling,
  • 28" 4K (157 ppi) op 125 % scaling ("equivalente" ppi van 125),
  • of 32" 4K (138 ppi) op 100% scaling.
Ik heb een tijdje op het werk een ideale combo gedraaid van 14" full HD op een laptop met 28" 4K (exact dezelfde ppi van 157) beide op 125% scaling wat exact dezelfde interface oplevert. Erg comfortabel.

Nu heb ik op het werk een 14" full HD laptop draaien, met een 24" 1440p scherm, laptop op 125% en scherm op 100% levert ook nagenoeg dezelfde interface grootte op. Een "equivalente" ppi (na scaling) van +-122-125.

Nu merk ik dat ik met een groter scherm niet per se meer gefocust ben met werk, en dat 4K op 125% draaien eigenlijk 'zonde' is van de resolutie. Afbeeldingen en video zijn vast scherper, ook al moet ik voor tekst en GUI een scaling van 125% draaien. Dus je merkt vast (onbewust) iets van de hogere resolutie, want een afbeelding moet je niet 'lezen'. Maar toch. En je bent vaak beperkt tot 60Hz.

Nu wil ik het thuis over een andere boeg gooien, alle 4K 28" er uit/verkopen, en orienteer ik me op 24" 1440p. En dit keer wil ik mezelf toch 1 luxe feature gunnen, namelijk hoger dan 60 Hz refresh. Ik heb een 24" 75 Hz schermpje draaien en dat voelt inderdaad vlot en smooth. Dus ik wil best eens een 120Hz-144Hz scherm proberen.

De pricewatch voor beeldschermen hier is perfect, ik heb dus geen echt aankoopadvies nodig. Je kan de zoektocht op honderden manieren benaderen en verfijnen en uitdunnen. Gewoon perfect. Ppi, grootte, ergonomie, zelfs leeftijd, of zaken die je niet wil, alles is mogelijk.

Maar als ik dus zoek op 24" 1440p (Quad HD) aan hogere refresh rates (als ik die richting uit wil, doe ik het meteen goed dus >100Hz bvb), dan vind ik drie schermen.

Waarvan de eerste compleet uitgesloten is wegens de "gamer-voet"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Z3YbcHrCxTFKxQOmufh2cxaBrM=/i/2004982752.jpeg

Conclusie:
  • Ik moet dus omhoog naar 27" 1440p? Dan ga ik al richting 110ppi, wat weer dichter naar de 92,ppi gaat die ik niet meer wil (full HD op 24")
  • Eventueel toch terug naar 4K op 28"? Maar om die res te draaien is er weer veel meer power nodig, en een 4K 100Hz+ scherm wordt me al snel te duur als leuk hobby schermpje voor thuis. Wel een voordeel dat je games gewoon op 1080p kan draaien (exact factor 2 qua scaling)
  • Ik heb een absolute grafhekel aan "gamer look". Geen rood, blauw, accenten, rgb, grote logos achterop. Kappen met die nonsens, geachte fabrikanten. Of bied ook een variant aan voor mensen die ouder zijn dan 14.
  • In hoogte verstelbaar.
Verder, VA, IPS, backlight bleed, ghosting, daar geef ik minder om. Ik ga er van uit dat een scherm van een gereputeerd merk, met een aantal correcte user reviews gewoon goed is. Ik zoek bewust ook niet de limiet op van 240 tot 360 Hz schermen waar dat soort fenomen belangrijk wordt. En ik merk het verschil zelf niet.

Ik filter dus gewoon op basis specs, en kies dan een scherm waar ik een 'goed gevoel bij heb'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-07 16:03
Dus je zoekt een scherm met een hoge refreshrate (boven de 60Hz), terwijl je hier geen games op speelt, maar alleen office achtige activiteiten?
Dan heb je toch helemaal niets aan die hoge refreshrate?
Volgens mij zit dat aspect tussen je oren.

Bij oude CRTs was er werkelijk sprake van nut bij hogere refreshrate, omdat de elektronen kanon maar 1 plekje tegelijkertijd kan oplichten.
Zo werd het scherm regel voor regel geschreven.
En dat vervaagde langzaam aan.
Hierdoor kreeg je een soort van knipper-effect.
Maar moderne LCD/LED schermen hebben een constante backlight, waardoor dit scherm knipper effect niet bestaat.

Heel misschien, als je als een gek grote vensters snel heen en weer sleept over je scherm, dat dit iets vloeiender oogt.... Maar dit is geen natuurlijk gebruik van het scherm tijdens office activiteiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
Een simpele monitor arm is de beste oplossing lijkt mij.
Dat werkt veel fijner en ziet er beter uit

[ Voor 28% gewijzigd door Anton.net op 29-03-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@GarBaGe , het was misschien niet duidelijk, maar het betreft een aankoop voor thuis, waar ik wel al eens een snelle shooter wil spelen, of m'n ps5 aansluiten aan het bureau. Ik merk (ook als casual) het verschil tussen 60-75, het is toch niets iets meer fluide en ik vind het wel fijn.

Ik stel ook dat 144 of meer absoluut niet nodig is, maar die 100-120 wil ik wel eens 'ervaren'. Mijn iPad is ook 120 Hz.

Alle andere opstellingen die ik bespreek, gaan uitsluitend over werk, en daar gaat het steeds over een 60 Hz IPS bureau schermpje. Daar hecht ik enkel belang aan resolutie omwille van uniformiteit tussen laptop en scherm, ergonomie en leescomfort. Daar volg ik je volledig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Anton.net schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:46:
Een simpele monitor arm is de beste oplossing lijkt mij.
Dat was ook 1 van m'n lessons learned, die ik vergeten te vermelden ben. :P

Geen monitorarmen meer. Het scherm moet autonoom en op zichzelf op te stellen zijn. Ik heb een aantal jaar zo'n typische 'plooi' monitorarm gehad, maar daar wil ik van af stappen.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STLSwg4ccSJAJzfCOMl4cvgKYq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLIq9eqnNep0qnLHCMJjq5bJ.jpg?f=fotoalbum_large

En uiteindelijk vind ik het weinig meerwaarde bieden. Het is en voelt cheap, er zit nogal wat speling en 'doorhangen' op, je hebt steeds die drie inbuss sleuteltjes nodig om iets bij te stellen (en mag je dus niet verliezen) en vooral, ik wil nog wel eens de ruimte anders opstellen, en dan is die arm gewoon extra gedoe. Ook naar afstoffen ook allemaal iets meer gedoe.

Het is wellicht mijn eigen fout door zo'n budget/cheap/ultra basic monitor armpje uit te zoeken op amazon, en had ik beter een model gekocht met dubbele gasveer (lijkt me beter), maar het zorgde er wel voor dat ik m'n setup ging heroverwegen. Dat ding gaat dus ook snel bij het afval (of doorschuiven naar kennissen)

Dus vanaf wil ik gewoon iets extra betalen voor een bijhorende geïntegreerde, ergonomische, in hoogte verstelbare monitor stand zonder gamer look.

Daarom gaan m'n twee samsung 28" 4k er uit. Prima schermen, 60Hz IPS, zeker meer dan goed genoeg voor office/werk/standaard gaming. Maar veel te laag op een niet verstelbare voet, dus helaas moeten ze er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-07 16:03
Tja, hoge refreshrate is vooral gerelateerd aan games en in de huidige markt proberen fabrikanten dat soort extra speciaal te belonen met datgene wat jij niet wilt.
Dat gaat een moeilijk zoektocht worden.

Ik gebruik zelf een LG 27GP850 voor 144Hz op 1440p en gebruik deze ook voor thuiswerken (naast gamen).
Het scherm is in hoogte verstelbaar op deze voet.
De voet heeft een hoekige vorm en een lichte donkerrode accent streep.
Waarschijnlijk is dat ook teveel voor je.

Ik zou dan kijken in de hoek van de monitor arm, maar dan eentje van voldoende kwaliteit,

Edit: zelf gebruik ik een Star Tech monitor arm. Zo eentje van rond de EUR 150. Deze moet je wel eenmalig instellen / afstellen voor het specifieke gewicht van je monitor, maar daarna heb je de stelschroeven en inbussleutels niet meer nodig.
Deze: https://www.startech.com/...ng-ergonomics/armpivothdb

[ Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 29-03-2023 12:06 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:55
Als je jouw filter verlaagt naar vanaf 75hz komen er al veel meer uit.
Maar de 100Hz+ is eigenlijk allemaal gaming want daar echt relevant, en helaas ontkom je dan niet aan verschillende niveaus van gamerlooks.

Zelf werk en game ik met 2x LG 4K schermen uitvoering: LG UltraGear 27GP950-B Zwart
Ik wil echt niet meer anders.
Deze zijn gemonteerd op een dubbelmonitor stand en zijn heel ingetogen, uitgezonderd van een RGB ring achterop die ook gewoon uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
GarBaGe schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:02:
Tja, hoge refreshrate is vooral gerelateerd aan games en in de huidige markt proberen fabrikanten dat soort extra speciaal te belonen met datgene wat jij niet wilt.
Klopt, jammer is dat. Afzichtelijke ondingen imo. Een iPad pro is ook een mediaconsumptie device met een 120 Hz scherm (voor comfort, smoothness) en ziet er ook niet uit als de koortsdroom van een bezeten gamer.

Ik begrijp dat voor werk, office, CAD, enz... 60 Hz genoeg is. Maar wat als je 20% van de tijd je scherm voor ontspanning, ps5, gaming gebruikt, dan moet je 100% van de tijd tegen zo'n GaMErScHerM aankijken.

Een iets luxueuzer scherm (waar ik hogere refresh onder schaar) mag ook professioneel of clean zijn.
Dat gaat een moeilijk zoektocht worden.

Ik gebruik zelf een LG 27GP850 voor 144Hz op 1440p en gebruik deze ook voor thuiswerken (naast gamen).
Het scherm is in hoogte verstelbaar op deze voet.
De voet heeft een hoekige vorm en een lichte donkerrode accent streep.
Waarschijnlijk is dat ook teveel voor je.
Idd, dit is precies wat ik bedoel. Volledige combo score van alles wat ik opnoemde. Gekleurde accenten, gekleurde roosters. massieve voet, grote gamer logos.

Maar ik merk wel dat ik sowieso voor mijn eisen naar 27" moet uitkijken. Nu moet ik voor mezelf nagaan hoe ik die lagere ppi zal ervaren. 27" qhd = +- 110 ppi, 24" qhd = +- 122 ppi, 24" full HD = 92 ppi. Het ligt er dus zowat tussen in.
Ik zou dan kijken in de hoek van de monitor arm, maar dan eentje van voldoende kwaliteit,

Edit: zelf gebruik ik een Star Tech monitor arm. Zo eentje van rond de EUR 150. Deze moet je wel eenmalig instellen / afstellen voor het specifieke gewicht van je monitor, maar daarna heb je de stelschroeven en inbussleutels niet meer nodig.
Deze: https://www.startech.com/...ng-ergonomics/armpivothdb
Yep, dit lijkt me inderdaad beter. Maar dit wil ik deze keer 'vermijden' als het mogelijk is. Sowieso kan het in mijn huidige setup op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Dieks77 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:26:
Als je jouw filter verlaagt naar vanaf 75hz komen er al veel meer uit.
Maar de 100Hz+ is eigenlijk allemaal gaming want daar echt relevant, en helaas ontkom je dan niet aan verschillende niveaus van gamerlooks.
Inderdaad, dat merk ik ook. Dus ofwel 24 inch, en 75 hz (en dan staan er echt wel strakke deals op die amazon spring sale). Ofwel moet ik 27 inch, 100+ hz gaan, en de minst gamer ogende monitor uitkiezen.

Het is puur smaak natuulijk, maar ik vind het zo lelijk allemaal... :X Ik dacht dat die hype wel was gaan liggen, maar blijkbaar niet.
Zelf werk en game ik met 2x LG 4K schermen uitvoering: LG UltraGear 27GP950-B Zwart
Ik wil echt niet meer anders.
Deze zijn gemonteerd op een dubbelmonitor stand en zijn heel ingetogen, uitgezonderd van een RGB ring achterop die ook gewoon uit kan.
Mooie specs inderdaad. Als ik me niet vergis in dezelfde lijn als wat @GarBaGe hierboven post. Maar iets te ver in de gamer look voor mij.

Een voet met eventueel nog een subtiel rood streepje kan ik nog net hebben, maar dit is een overvloed aan dingen die ik niet wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Dit is toch bijna wat je zoekt? Of PPI nog te laag? Ik heb het 31,5" broertje van dit model. gekocht vanwege het neutrale uiterlijk in combinatie met de gamer specs.

uitvoering: Dell S2721DGFA Zwart

EDIT: Ik zie net dat deze toch lichtjes aan de achterkant heeft. 8)7 Mijn variant heeft dat niet, en ziet er gewoon uit als een strakke office monitor.

[ Voor 45% gewijzigd door Negakinu op 29-03-2023 14:19 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Negakinu schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:16:
Dit is toch bijna wat je zoekt? Of PPI nog te laag? Ik heb het 31,5" broertje van dit model. gekocht vanwege het neutrale uiterlijk in combinatie met de gamer specs.

uitvoering: Dell S2721DGFA Zwart

EDIT: Ik zie net dat deze toch lichtjes aan de achterkant heeft. 8)7 Mijn variant heeft dat niet, en ziet er gewoon uit als een strakke office monitor.
Wellicht zoiets. Ik weet niet of de ppi dan te laag wordt. Uit ervaring weet ik dus dat 92 ppi mij niet bevalt. +-120-125 ppi is de sweet spot (of bvb 158 met 125% scaling wat op hetzelfde neerkomt). 132ppi zonder scaling kan ook nog, dat is dan 32" 4K

Op het werk heb ik liever een kleiner scherm, maar toch met genoeg pixels om vlot te werken. Dus in mijn geval 24" 1440p. Ik werk niet in IT, en kan het niet echt maken om daar achter een plaat van een monitor te kruipen, iets te nerdy. In combinatie met de laptop voldoet het prima, en vind ik het comfortabel. 4K vond ik soms zelfs te veel en 28" te groot, nog los van hoe het overkomt.

Maar goed, thuis mag het misschien inderdaad allemaal iets meer 'multimedia' zijn, dus groter. Om te gamen of video te kijken, waarom niet. Ik zoek verder op 27" QHD zoals je aanhaalt in je post. Dan merk ik vanzelf wel hoe het "voelt"

Het is wel duidelijk dat "bureauschermen" uit andere panelen zijn gesneden, dan game schermen. Game schermen zijn vaak groter, want groter = beter ;) Dan heb je dus 27" QHD en 32+" 4k en voor bureau meer 24" QHD en en 27-28" 4K.

Komt daarbij dat windows nog wel OK schaalt. Maar ik gebruik ook 2 macs, en dit schaalt echt niet fijn (of ik doe het verkeerd) Weinig mogelijkheden tot scaling in elk geval. Dus daar moet je ook meer opletten dat je een fijne ppi neemt. 4k op 28" zonder scaling is met een mac echt niet te doen. Zelfs 32" 4K is op de limiet. (persoonlijk natuulijk)

Ik kijk na het werk nog even verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Deze had ik dus gevonden:

Lenovo L27q-38 - 223 euro - PW hier: 283 euro
Lenovo G27q-30 - 239 euro - PW hier: 286 euro

De tweede is nog net sober genoeg om niet te hard 'gamer' te schreeuwen. Daar kan ik nog mee leven. En high refresh rate. Wel zijn beide 27 inch schermen op QHD. Dus moet ik de gok wagen ivm de scherpte/pixel pitch, en ik wil 'm om te gamen zeker niet te groot. Maar alle kleinere schermen zijn duidelijk bureau schermpjes met dito specs.

Eigenlijk moet je met deze opties bijna "verplicht" het stapje maken naar 28" en 4K, maar de hardware om die te 'driven' is dan meteen ook weer buiten proportie.

Ik begrijp ook dat ik voor 230 euro geen latest en gratest gamer scherm in huis haal, maar dingen zoals contrast, zwartwaardes, light bleed, ben ik steeds erg vergevend in en kan ik me ook niet druk in maken. Ik vind elk recent scherm daarin "goed genoeg" presteren en binnen de grenzen van wat de technologie kan. De volgende stap is OLED maar dat heeft dan weer z'n eigen nadelen zoals burn in en vooral veel te duur.

Het probleem met beeldschermen en eigenlijk alles in tech is dat als je je te druk maakt en te hard fixeert op bepaalde dingen, je automatisch 3x zoveel uit geeft als wat je eigenlijk nodig hebt. Opgejut door meningen op fora en youtube.

Deze stond er eerder vandaag ook op aan een erg gunstige prijs, maar zit nu niet meer in de spring sale:
Lenovo L28u-35. Dit wordt m'n go-to scherm voor een 4K bureau setup.

Voor wie geïnteresseerd is, dit is ook nog wel een goede deal voor een 32 inch 4K scherm (269), maar ik heb al een gelijkaardig scherm (de curved versie er van) en zoals eerder gesteld, haal ik geen schermen zonder in hoogte verstelbare voet meer in huis. Ophangen aan een monitor arm kan dan altijd nog, ook met een goede voet, maar je hebt gewoon meer opties.
Samsung UHD Monitor S32A704NWU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-07 14:09

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Heb je al eens naar dit model monitorstands gekeken? https://www.bol.com/nl/nl...2-zwart/9300000082961061/

https://www.bol.com/nl/nl...teerbaar/9300000087785624

(Heb een vergelijkbaar model als de bovenste al jaren in gebruik, en tot nu toe erg tevreden mee)

[ Voor 14% gewijzigd door JZX81_Drift op 29-03-2023 20:52 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@JZX81_Drift Is vergelijkbaar met wat ik had (of nog steeds heb). Deze staat direct op tafel en de mijne is aan de rand vastgemaakt. (zie paar posts hierboven). Verder gelijkaardig model van een paal met spanring rond.

Het trekt me nog steeds niet, want het is gewoon hetzelfde principe. Ik ken ze nu goed genoeg, en het is te utilitair, en de kwaliteit en hoe het ineen zit is vrij brak. Zichtbare schroeven overal, dichtgeknepen plastics en spanringen aan die paal.

Indien ik terug die richting uit ga, dan liever een mooier model met dubbele gasveer zoals in de tweede post aangehaald wordt.

Nee, een massieve transformers poot zoals de meeste gamer schermen inderdaad liever niet, maar dan wil ik nog niet meteen naar het andere uiterste. Een verstelbare, elegante, stand door de fabrikant zelf heeft op dit moment m'n voorkeur. Beide schermen die ik hierboven aanhaal zijn prima wat mij betreft.

Een ander deel van de thread ging voornamelijk over resolutie en diagonaal. Over de poot kom ik er wel uit :)

Dat eerste scherm dat ik hierboven link is bvb prima voor op het werk. Het tweede kan er thuis ook nog wel mee door. Iets massiever, maar nog binnen te perken. Ik denk eraan dat tweede scherm eens te proberen, kijken of het iets is wat bevalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Amos_x op 29-03-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:26

BLACKfm

o_O

Ik heb op het werk een 75hz 34" ultrawide (2560x1080) en werk voornamelijk met CAD software.

Maar of ik op het werk zit te 'kutten' met 75hz of thuis op 166hz, is echt een wereld van verschil.

Het werkt zoveel soepeler in de desktop omgeving met een high refreshrate monitor. 75hz t.o.v. 60hz merk je zo goed als geen verschil, in ieder geval niet in mijn optiek.

Thuis heb ik trouwens een 32" 1440P scherm. Dus een high refreshrate is naast gamen ook zeer fijn in de desktop omgeving. En ik denk dat 240hz dan nog wel een beetje de sweetspot is. Als je veel muis-werk moet doen of door menutjes heen aan het klikken/scrollen bent zal het een verademing zijn.

Voor statische producties zoals tekstverwerken, code schrijven, webdesign en videobewerking ga je er denk ik niet veel voordeel uit halen, maar ook dan is >120hz ongeacht een fijne toevoeging.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
@BLACKfm zo denk ik er ook over, en wil het best wel eens ervaren. Ik heb het ook op m'n iPad (120Hz) en hoewel ik het niet bewust 'merk' of er bij stil sta bij dagelijks gebruik, merk ik het wel als ik terug op een normale iPad zit.

Ik ben er niet super gevoelig voor. Heb ooit nog een tijdje 4k 30 moeten doen omdat een oude laptop van het bedrijf 4k 60 niet trok :+ (dacht ik). Vervelend, maar werkbaar als het moet. 60 Hz is voor het kantoor voor mij genoeg, maar ik vermoed ook dat meer gewoon fijner is. Noem het 'luxe' of ergonomie.

Ik ben er wel van overtuigd dat ik het verschil tussen 120 en 240 niet zal merken.

Nu type ik dit op een 24" 75 hz, en om er een beetje op vooruit te gaan, moet ik wel dat tweede scherm nemen dat ik link. De lenovo G variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:26

BLACKfm

o_O

Amos_x schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:23:
@BLACKfm
Ik ben er wel van overtuigd dat ik het verschil tussen 120 en 240 niet zal merken.
Zonder persoonlijke ervaring heb ik dat vermoeden echter wel. Maar dat ligt meer aan de workflow of je daar echt wat van gaat merken.

In games is het leuk dat je E-sport games op 500FPS kúnt spelen, maar de games die ik speel halen vaak de 100 fps nog niet eens, dus heb ik ook niks aan die 120 of 166hz, laat staan 240hz.

YouTube: You don't deserve this monitor - does 360hz gaming make a difference? Dit is mogelijk nog een leuk item van LTT.

Van 60 naar 120hz is veel merkbaarder dan 120hz naar 240hz. 60 naar 120hz is ruim 2x zo snel, maar de spring van 120 naar 240 hz is nog maar 'half' zoveel sneller :P.

Dus om te beginnen met schermen van 120-166hz (wat een beetje de 'instap' range is), is al een enorme verbetering t.o.v. 60-75 hz. Meer hz is dan zeker wel beter, maar dat slaat wel een deuk in het budget.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Amos_x schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:41:
Deze had ik dus gevonden:

Lenovo G27q-30 - 239 euro - PW hier: 286 euro
Even terugkoppelen. Ik heb dus wel degelijk dit scherm gekocht voor 240 euro. Ik kon wel aanvoelen dat dit een erg goede deal was toen ik 'm toevallig zag voorbijkomen. In dat soort gevallen twijfel ik niet en bestel ik het ding gewoon. Zeker voor een QHD high refresh rate met VESA mount.

Staat op dit moment ook hier in de PW aan 319 euro. Lenovo G27q-30

Echt helemaal perfect wat ik er van verwachtte, en al helemaal voor die prijs.

Geen overdreven gamer look. Dus geen gecrashte UFO op m'n bureau. Het scherm zelf is compleet neutraal. De voet is lichtjes 'gamer look' maar zonder kleur accenten of RGB, dus eigenlijk ook prima.

Super solide voet. Zwaar. In hoogte verstelbaar, goed en solide verticaal mechanisme. Met een lichte snap als 'ie helemaal boven komt.

Formaat is prima. 27". QHD komt perfect tot zijn recht op zo'n scherm. Full HD is zonder meer te laag voor een 27".

Maar dit is m'n eerste high refresh screen, 165 Hz dacht ik. 144, 165, het verschil merk ik sowieso niet. Het verschil met 60Hz is wel enorm. En dat is precies wat ik nou eens wou ervaren, namelijk >60 Hz.

In die zin is het zodanig positief als ervaring, dat ik er aan denk een ander 4K/60 scherm dat ik heb staan, ook te vervangen door een QDH high refresh rate scherm. De vloeiende ervaring op QDH bevalt me veel meer dan 4K/60hz.

Ook moet ik m'n 28" 4K/60 schalen op 125% voor comfort (157 dpi native naar 'equivalent 125 dpi), dus doe ik een deel van die extra pixels teniet, waardoor de interface even groot is als QDH 27" op 100% (125 dpi)

Zeer tevreden, dikke aanrader dus.
Pagina: 1