Hoe het beste de wasmachine installeren op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Dag allen,

Context:
Ik heb een wasmachine op zolder die ik daar ook wil houden. Het plan is om de techniek thuis (CV ketel, Mechanische Ventilatie etc) te verstoppen door een kast er om heen te bouwen en in de kast ook een verhoging voor de wasmachine te verwerken.

Een kast bouwen om de techniek gaat wel lukken, maar mbt de wasmachine heb ik wel vragen.

Op dit moment staat de wasmachine op een verhoging. Dit vooral om het gebruik van de wasmachine makkelijker te maken en het schoonmaken van het filter te vergemakkelijken.

De vloer op zolder bestaat uit beton -> felt ondervloer -> laminaat. De vloer is dus best zacht waardoor trillingen erg hoorbaar zijn wanneer de wasmachine op volle toeren draait.

De wasmachine staat waterpas, de poten loodrecht en de poten maken goed contact met de vloer.

Vraag:
Als ik een stevig frame van hout bouw waar ik de wasmachine in zet en het frame vast maak aan de muur en door het laminaat vloer in het beton, is dit stevig genoeg om trillingen te voorkomen?

Of moet ik een stuk vloer eruit zagen en dan daar het frame op zetten zodat de wasmachine dan via het frame rechtstreeks op het beton zit en dus steviger is?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BTs4L_vamMeVsDUcWQOAh3uZzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lMhd7BajQyI8ge6ykrNs0Q2.jpg?f=fotoalbum_large

De wasmachine staat nu een stuk naar voren omdat ik heb gemerkt dat de vloer wat afloopt richting de muur. Ik wil dus de wasmachine dichter bij de muur zetten op een houten kast die grenst aan de rand van het behang. De huidige verhoging gaat dan weg.

Beste antwoord (via Ammo123 op 04-04-2023 11:37)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:51
Bij ons staan de wasmachine en droger op Ikea metod kasten 60x60x40.
https://www.ikea.com/nl/n...elkast-oven-wit-40205537/

In de keukenplanner kan je deze als lage kast gebruiken.
Hierop ligt een aanrechtblad waarop de wasmachine en droger staan.

Zal vanavond even een fototje maken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:24
Ik zou proberen de wasmachine juist van de vloer te ontkoppelen met rubberen tegels (die wat ook buiten onder speeltoestellen liggen). Beton geleidt trillingen juist heel goed, en dat wil je voorkomen. En een wasmachine wekt altijd trillingen op.

Uiteraard moet het geheel wel nog stabiel waterpas blijven staan. Dus vier kleine pootjes op hoogte is een no-go. Dat mag wat massiever.

Ter illustratie: mijn luchtontvochtiger maakte in de kelder een hels kabaal dat op deze manier werd opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door Flozem op 29-03-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
Flozem schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:00:
Ik zou proberen de wasmachine juist van de vloer te ontkoppelen met rubberen tegels (die wat ook buiten onder speeltoestellen liggen). Beton geleidt trillingen juist heel goed, en dat wil je voorkomen. En een wasmachine wekt altijd trillingen op.

Uiteraard moet het geheel wel nog stabiel waterpas blijven staan. Dus vier kleine pootjes op hoogte is een no-go. Dat mag wat massiever.

Ter illustratie: mijn luchtontvochtiger maakte in de kelder een hels kabaal dat op deze manier werd opgelost.
Ik wil het frame wel vast hebben aan iets stevigs, dus is het een idee om dan het frame vast te maken aan de muur en op het laminaat te zetten en dan een rubbere tegel tussen de wasmachine en het frame te zetten voor die ontkoppeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7SlbNzYSDbVOJHWyx_HrfXpa7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qwbO6oj8hXaRmKcssv15munb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ik lees ook op verschillende plekken dat een niet stevige ondergrond de geluiden misschien verhelpt maar slechter is voor de wasmachine. Is het dan wel slim om een rubbere tegel te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:13
Ammo123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:01:
Ik lees ook op verschillende plekken dat een niet stevige ondergrond de geluiden misschien verhelpt maar slechter is voor de wasmachine. Is het dan wel slim om een rubbere tegel te gebruiken?
Rubberen tegel heeft nog wel een zekere stijfheid.

Ik zou een betimmering maken, daar beton in gieten als je de wasmachine hoger wilt hebben, en dan daarop rubberen tegels lijmen.

Of het frame opdikken. Ben het met @Flozem eens dat die iele pootjes alleen maar meer voor trillingen etc zorgen. In het midden is deze niet (?) gesupport, wat juist zorgt wellicht voor een klankkast:

https://external-content....3ccfe8bed2b3bb&ipo=images

mode 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
Eens met alle aanvulling hierboven behalve het vastmaken aan de muur. Dan heb je namelijk weer een overbrenging voor de trillingen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Laatst online: 20-11-2024
Tip: hoe ook rekening met de toekomst met je HR Ketel in een kast. Ik wil hier nu over op een L/W Wp en ben niet echt blij meer met mijn ooit gebouwde CV ruimte (te klein).

Mijn wasmachine staat ook op beton en lamelparket. Geen centje pijn.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 29-03-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43
Ik zou ook een lekbak erbij gebruiken. Ik spreek helaas uit ervaring.
Kon aardig wat laminaat vervangen.

Voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sosua schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:14:

Voorbeeld.
Waterslot op je kraan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:39
Zat net hetzelfde te tikken als @Sosua. Tenzij je machine een ingebouwde lekbak heeft, natuurlijk.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:39
MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Is niet afdoende voor alle soorten van lekkages die kunnen optreden.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:07

DataGhost

iPL dev

MotorBeast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Zo'n ding voorkomt niet dat er bij lekkage water op je vloer komt. Net zo min als een lekbak schade voorkomt bij een doorlopende lekkage. Gebruik van de een maakt de ander niet overbodig, ze vullen elkaar hoogstens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
FitTiv schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Rubberen tegel heeft nog wel een zekere stijfheid.

Ik zou een betimmering maken, daar beton in gieten als je de wasmachine hoger wilt hebben, en dan daarop rubberen tegels lijmen.

Of het frame opdikken. Ben het met @Flozem eens dat die iele pootjes alleen maar meer voor trillingen etc zorgen. In het midden is deze niet (?) gesupport, wat juist zorgt wellicht voor een klankkast:

https://external-content....3ccfe8bed2b3bb&ipo=images

mode 1
Daar kan je gelijk hebben, de huidige poten voelen erg instabiel aan inderdaad. Ik denk niet dat ik beton zal gieten, maar een steviger frame bouwen met support ook in het midden. Waarom is dat eigenlijk nodig als de poten van de wasmachine in de hoeken zitten? Het midden raakt de wasmachine toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Flozem schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:08:
Eens met alle aanvulling hierboven behalve het vastmaken aan de muur. Dan heb je namelijk weer een overbrenging voor de trillingen.
Is dat veilig? Kan de kast niet omvallen als er geen verbinding is met iets massiefs?

Ik verwacht dan namelijk dat de kast mee gaat trillen met de wasmachine wat schadelijk kan zijn voor de kast dan, niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:08:

Dat is ook een idee! Zijn de zijkanten daar daadwerkelijk stevig genoeg voor? Ik hoorde in een eerder antwoord dat het midden van de bovenkant ook ondersteuning nodig heeft. Word dit teniet gedaan door een dik aanrechtblad erop te zetten?

Ik kijk uit naar de foto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Ammo123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Dat is ook een idee! Zijn de zijkanten daar daadwerkelijk stevig genoeg voor? Ik hoorde in een eerder antwoord dat het midden van de bovenkant ook ondersteuning nodig heeft. Word dit teniet gedaan door een dik aanrechtblad erop te zetten?

Ik kijk uit naar de foto :)
Heb nog eens goed gezocht op mijn telefoon :)
Sorry voor de troep :X

In de kastjes onder de wasmachine en droger hebben we lades zitten.
Geen extra verstevigingen.

staat nu 3 jaar zo, en de wasmachine staat bijna dagelijks aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfiPCB0u4_zdcgDZNPYgOVVQdj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2s54EJv7eyY000Al2sFJlGf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 29-03-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:37
Hou rekening dat je ook iets aan de zijkanten maakt mocht de wasmachine ouder worden kan die gaan dansen tijdens centrifuge en door het hele huis gaan.

Verder maakt het niet zo uit, iets met hout maken kan prima, letop met rubberen matten dat fabrikanten daar niet zo happig om zijn ivm onbalans van de wasmachine.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
guido66 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Is niet afdoende voor alle soorten van lekkages die kunnen optreden.
Hemel kan ook naar beneden vallen. :+ Ben in de 50 en echt tig wasjes verder en nog nooit enig probleem gehad. Goede waterlekkage heb je nog 1 voordeel......gratis een mooie laminaatvloer van de verzekering. Alle gekheid op een stokkie. Je kan ook overdrijven (vind ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Ammo123 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Is dat veilig? Kan de kast niet omvallen als er geen verbinding is met iets massiefs?

Ik verwacht dan namelijk dat de kast mee gaat trillen met de wasmachine wat schadelijk kan zijn voor de kast dan, niet waar?
Ligt eraan. Met de bovengenoemde optie om de onderkast zwaarder uit te voeren met wat beton en daaronder rubberen tegels niet. Als jij van die iele pootjes gebruikt wel.

Maar het bevestigen aan de muur gaat in ieder geval geluidsoverlast geven en wellicht nog beschadigingen aan stucwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Flozem schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 02:27:
[...]

Ligt eraan. Met de bovengenoemde optie om de onderkast zwaarder uit te voeren met wat beton en daaronder rubberen tegels niet. Als jij van die iele pootjes gebruikt wel.

Maar het bevestigen aan de muur gaat in ieder geval geluidsoverlast geven en wellicht nog beschadigingen aan stucwerk.
Ligt denk ik ook vooral aan je wasmachine.

Die van ons blijft bij vol centrifugeren gewoon stil staan.
Ik heb nog geen centimeter speling tussen de machines en de wanden.
De machines verlopen niet, en rammelen ook nergens tegen aan.
De kastenwand waar hij in staat (zie foto hierboven) trilt helemaal niet.
De kastenwand staat vast aan een houtskelet wand, de vloer erboven is houtbouw en we slapen erboven en horen helemaal niets.

Kastenwand is gewoon ikea metod, zonder extra verstevigingen.

Een betonnen verhoging is zwaar overkill.
Het is een wasmachine, geenbetonmolen.

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 30-03-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Ligt denk ik ook vooral aan je wasmachine.

Die van ons blijft bij vol centrifugeren gewoon stil staan.
Ik heb nog geen centimeter speling tussen de machines en de wanden.
De machines verlopen niet, en rammelen ook nergens tegen aan.
De kastenwand waar hij in staat (zie foto hierboven) trilt helemaal niet.
De kastenwand staat vast aan een houtskelet wand, de vloer erboven is houtbouw en we slapen erboven en horen helemaal niets.

Kastenwand is gewoon ikea metod, zonder extra verstevigingen.

Een betonnen verhoging is zwaar overkill.
Het is een wasmachine, geenbetonmolen.
toon volledige bericht
Goed om te weten! Ik heb een relatief nieuwe wasmachine (3 jaar oud-ish) en hij trilde vroeger niet zo veel maar volgens mij omdat de verhoging zo instabiel is is het nu wat erger. Ik zal een blik werpen op de Metod manier en kijken of het voor ons ook zal werken. Misschien dat ik de kast verstevig die onder de wasmachine komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svONSWbA6ZD4NR9nnKmAJipYP60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlWfAhMPcOcCH2D7iQaLV3F8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzGij9gszx6frJXbT7MZwAXFu8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWhbu3CmzlX77kHU84xDklHW.jpg?f=fotoalbum_large

Staat op een frame van 40x70 balkjes.
Kast zit alleen aan de muur vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_maIvK4zxhHSt-cQq9-XAWPNNTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDzQbRa5Zl0LfVJIG4v2i4Hm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 21:03
Sosua schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:14:

Voorbeeld.
Hier ook helaas.. op 2 verdiepinge.. en een miele nota bene :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-05 22:40
FRANQ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:34:
[...]

[Afbeelding]
Netjes!

Dat het bij de een niet trilt en de ander wel, hangt dat ook niet af van de trommelgrootte maar vooral hoeveel kg iemand erin doet en vooral wat voor was. Mijn vriendin, om maar een voorbeeld te noemen uit eigen praktijk, heeft de neiging de wasmachine (9kg) tot de bovenkant te vullen met handdoeken. En dan maar raar vinden dat we hem goed horen of dat ie in storing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:15
Trillingen zijn lastig. Ik heb een houten balkvloer, en dus veel geëxperimenteerd met welke ondervloerconstructie het minste overlast gaf.

Met beton ben je al 10 keer beter af, maar wat geëxperimenteer is de enige manier om de beste situatie te vinden :)

Dat vilt tussen je laminaat is sowieso problematisch. Rubberen anti-trilmatten kunnen helpen, maar kunnen ook juist tot extra gestuiter zorgen. Aan de muur vastmaken is ook geen goed idee. En dat rekje is een wiebelding.

Dat gezegd hebbende: probeer eens de wasmachine direct op het beton te zetten, en kijken hoe dat bevalt. Dan stapsgewijs verder: rekje erbij, rubber erbij, rubber zonder rekje. Qua verhoging kun je ook een blok beton storten. Laminaat ertussen zonder vilt, etc. Merk ook op dat sommige centrifugeerstanden meer meetrillen dan anderen.

De constructie op mijn houtenbalkvloer is beduidend ingewikkelder. Balken aan elkaar geschroefd met een tussenbalk, plaat op de vloer gelegd en met heel veel schroeven vastgeschroefd. Dan laminaat eroverheen zonder vilt, en daar de wasmachine op. Alleen op 1400 toeren hoor je hem nog een beetje door het huis, verder is hij stil. Wat niet werkte? Vilt + rubberen mat - toen ging ie echt dansen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
mgizmo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:06:
[...]

Netjes!

Dat het bij de een niet trilt en de ander wel, hangt dat ook niet af van de trommelgrootte maar vooral hoeveel kg iemand erin doet en vooral wat voor was. Mijn vriendin, om maar een voorbeeld te noemen uit eigen praktijk, heeft de neiging de wasmachine (9kg) tot de bovenkant te vullen met handdoeken. En dan maar raar vinden dat we hem goed horen of dat ie in storing gaat.
Het is grappig hoe erg ik mijzelf herken hier in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:34:
[...]

[Afbeelding]
Hi! Waar staat de metod kast eigenlijk op? Zitten daar die plastic poten onder voor het afstellen van de kasten?

Is de opbouw: tegel -> plastic poten -> metod kast?

Ik zit te denken om misschien een stuk laminaat en felt te verwijderen en daar dan die metod kast op te zetten en dan mooi te verwerken met een voetstukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Zwartoog schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:04:
Trillingen zijn lastig. Ik heb een houten balkvloer, en dus veel geëxperimenteerd met welke ondervloerconstructie het minste overlast gaf.

Met beton ben je al 10 keer beter af, maar wat geëxperimenteer is de enige manier om de beste situatie te vinden :)

Dat vilt tussen je laminaat is sowieso problematisch. Rubberen anti-trilmatten kunnen helpen, maar kunnen ook juist tot extra gestuiter zorgen. Aan de muur vastmaken is ook geen goed idee. En dat rekje is een wiebelding.

Dat gezegd hebbende: probeer eens de wasmachine direct op het beton te zetten, en kijken hoe dat bevalt. Dan stapsgewijs verder: rekje erbij, rubber erbij, rubber zonder rekje. Qua verhoging kun je ook een blok beton storten. Laminaat ertussen zonder vilt, etc. Merk ook op dat sommige centrifugeerstanden meer meetrillen dan anderen.

De constructie op mijn houtenbalkvloer is beduidend ingewikkelder. Balken aan elkaar geschroefd met een tussenbalk, plaat op de vloer gelegd en met heel veel schroeven vastgeschroefd. Dan laminaat eroverheen zonder vilt, en daar de wasmachine op. Alleen op 1400 toeren hoor je hem nog een beetje door het huis, verder is hij stil. Wat niet werkte? Vilt + rubberen mat - toen ging ie echt dansen :D
Bedankt voor het delen van je ervaring, ik zit te denken om een stuk laminaat met vilt weg te halen en daar dan die metod kast op te zetten zoals @FRANQ zijn wasmachine heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ammo123 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Hi! Waar staat de metod kast eigenlijk op? Zitten daar die plastic poten onder voor het afstellen van de kasten?

Is de opbouw: tegel -> plastic poten -> metod kast?

Ik zit te denken om misschien een stuk laminaat en felt te verwijderen en daar dan die metod kast op te zetten en dan mooi te verwerken met een voetstukje.
Ja gewoon de plastic poten die onder de keukens gebruikt worden.
Voor de zekerheid zit hij ook met de rail aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:59:
[...]

Ja gewoon de plastic poten die onder de keukens gebruikt worden.
Voor de zekerheid zit hij ook met de rail aan de muur.
Ah! Duidelijk, en ze lijken gewoon op een tegel vloer te staan en met een rail aan de muur. Lijkt me wel handig voor stevigheid.

Ik zal denk ik jou voorbeeld als inspiratie gebruiken, bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
Ik heb uiteindelijk de Metod kast gepakt zoals aangeraden door @FRANQ. Was eerst niet echt stil en stabiel, maar na de rail opnieuw vast te hebben gemaakt aan de muur met dikkere schroeven en meer gewicht op de rail te zetten ipv de poten, zit alles nu stabiel en stevig.

Bedankt voor de suggestie @FRANQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25
Off topic, maar doe ff een ventiel in die opening van je woonhuisventilator. Dat is nu de opening met veruit de minste weerstand waardoor er veel te veel lucht van je zolder af wordt gezogen en te weinig in badkamer, toilet en keuken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
alexbl69 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:41:
Off topic, maar doe ff een ventiel in die opening van je woonhuisventilator. Dat is nu de opening met veruit de minste weerstand waardoor er veel te veel lucht van je zolder af wordt gezogen en te weinig in badkamer, toilet en keuken.
Goeie, heb het lopen uitstellen maar je hebt inderdaad gelijk. Zal het vanmiddag fixen :)
Pagina: 1