Gegevensvalidatie zoekt verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:18
Ik gebruik gegevensvalidatie om projectnummers uit een lijst te vissen:
  • Blad 1: Een kolom waarin ik projectnummers wil aangeven (t.b.v. urenadministratie)
  • Blad 2: Een kolom met de projectnummers. Deze kolom heeft een naam, deze naam gebruik ik op Blad 1 in de gegevensvalidatie
Werkt al jaren als een speer, alleen heb ik zojuist per ongeluk / onwetend een instelling in Excel gewijzigd waardoor dit niet meer werkt zoals het hoort.

Voorbeeld:

Ik wil project 0001 invoeren. Normaal was een ram op nr. '1' voldoende, de gegevensvalidatie maakte daar dan project 0001 van. Nu krijg ik bij een invoer van '1' een ander projectnummer, ik heb namelijk ook projectnummers die een lettercode ervoor hebben. Nu krijg ik project XX0001. De gegevensvalidatie 'zoekt' dus verkeerd in mijn lijst :?
Als ik de hele projectcode '0001' type krijg ik wel de juiste code. Heel vreemd.

Het is een excel / toetsenbord setting die gewijzigd is, geen cel-instelling o.i.d. Als ik namelijk een bestand pak van vorig jaar krijg ik 'opeens' hetzelfde ongewenste gedrag in de projectnummercellen.

Ik heb er al op gezocht, maar ik krijg de zoekterm niet korter dan het bovenstaande verhaal :P

[ Voor 3% gewijzigd door _Teq_ op 29-03-2023 09:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik snap niet helemaal hoe gegevensvalidatie van een 1 een 0001 of XX0001 maakt. Gegevensvalidatie ondersteunt toch geen auto-complete of zoeken of iets dergelijks? Is het niet de getalnotatie die van een 1 een 0001 maakt? ("0000")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Djordjo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:14:
Ik snap niet helemaal hoe gegevensvalidatie van een 1 een 0001 of XX0001 maakt. Gegevensvalidatie ondersteunt toch geen auto-complete of zoeken of iets dergelijks? Is het niet de getalnotatie die van een 1 een 0001 maakt? ("0000")
Dat is ook in de hoek hoe ik het dacht te zien.

Echter ik kan het dan nog niet matchen met het vervolgverhaal, dat er ook nog een prefix ervoor wordt gebrouwd. Je kan met Vlookup ook 'fuzzy matching' doen of in ieder geval de eerstvolgende en bij Xlookup zelfs in beide richtingen, maar ik zou niet weten hoe maar in de buurt te komen van het verhaal van OP.

Edit: Misschien denken we (of in ieder geval ik) te moeilijk en was er in het verleden er maar 1 project die het teken '1' in de naam had (het project '0001' en is dat later veranderd naar meerdere projecten met een 1 in de naam). Excel wil behulpzaam zijn en bij unieke gevallen werkt het auto-aanvullen.

@_Teq_ Je hebt het over gegevensvalidatie, wat staat daar eigenlijk precies?

[ Voor 21% gewijzigd door GRDavies75 op 30-03-2023 15:34 . Reden: Nuances aanbrengen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
GRDavies75 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:26:
[...]Edit: Misschien denken we (of in ieder geval ik) te moeilijk en was er in het verleden er maar 1 project die het teken '1' in de naam had (het project '0001' en is dat later veranderd naar meerdere projecten met een 1 in de naam). Excel wil behulpzaam zijn en bij unieke gevallen werkt het auto-aanvullen.

@_Teq_ Je hebt het over gegevensvalidatie, wat staat daar eigenlijk precies?
Dit dus. Tot vorige week kreeg ik project 0001 bij het intypen van [1 + ENTER], nu krijg ik iets anders. Het is niet incorrect, het project wat ik nu krijg heeft ook een 1, maar het is niet wat ik wil.

Bij het invoeren van '1' krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCWDofOrNKgolH6zxkAOs5TCvxI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WCfq6ZY0lHnfPFS3eSnBENN3.jpg?f=user_large

Gegevensvalidatie zoekt in een kolom op een ander tabblad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDGe8G2U5CDzIk_lwTYrRVVbDDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tlcr8JO5sYeAl2A0OCoi5L88.jpg?f=user_large

Deze kolom bevat een hele zooi aan projectnummers, waaronder ook project '1' (met celeigenschappen wordt dit weergegeven als 0001). Dus waarom ik een andere suggestie krijg dan project 1 is mij een raadsel (en de kern van m'n probleem)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4A4Z2ltCmnm9oRrg2PZXHIiP_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cuonaT2f5g7D0Cxe83aXPko4.jpg?f=user_large

Het vreemde is: als ik een 'niet bestaand projectnummer' invoer dan krijg ik niet de foutmelding, mijns inziens zou dit wel moeten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9CiIsrDFkrab7c9j4RxqYcDikE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sNYXmyRAtOdP0ao2o7cvqXS8.jpg?f=user_large

8)7

[ Voor 9% gewijzigd door _Teq_ op 31-03-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Lastig verhaal allemaal. Ik kan jouw situatie zelf niet fabriceren. Ik krijg wel een foumelding.
We komen een beetje uit in het gebied van wat excel precies doet onder water. En een of andere shortkey code die ermee samenhangt ken ik ook niet.

Als project 0001 zo vaak ingevoerd wordt, zorg er dan voor dat deze bovenaan de pulldownlijst staat. In je plaatje heb je projectcode gesorteerd, je kan zo'n naamgebied natuurlijk ook sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
GRDavies75 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:30:
Als project 0001 zo vaak ingevoerd wordt, zorg er dan voor dat deze bovenaan de pulldownlijst staat. In je plaatje heb je projectcode gesorteerd, je kan zo'n naamgebied natuurlijk ook sorteren.
Oh, hoe dan? Het veld wat je ziet is de gegevensvalidatie van de kolom op Blad 2, die staat netjes oplopend gesorteerd, 0001 zou dus bovenaan moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Gegevensvalidatie is iets anders dan autoaanvullen. Als je in de rijen erboven steeds 0001 hebt ingevuld dan kan idd 1 automatisch omgezet worden naar 0001, maar het is niet de validatie die dat doet. Probeer maar eens wat er gebeurt als je de invoerkolom helemaal leegmaakt en dan op 1 drukt.

BTW, ook niet onbelangrijk: welke excel(?)versie gebruik je?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1