Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe build 1440p (toekomst 4k)

Pagina: 1
Acties:

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-11 11:50
Hoi mede-tweakers,

Deze thread heb ik een tijdje geleden geopend. Toch ben ik uiteindelijk niet wezen shoppen, omdat ik over veel dingen nog twijfelde. Inmiddels na wat onderzoek online (Youtube etc.) en veel vergelijken, heb ik een nieuw overzicht gemaakt. In plaats van een nieuwe thread, zet ik hieronder opnieuw de antwoorden op de vragen die normaal gesproken aan het begin beantwoord "horen te zijn".

Nieuwe build (AM5):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 277,-€ 277,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X€ 1.349,-€ 1.349,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,90€ 91,90
1ProcessorkoelingCooler Master MasterAir MA612 Stealth€ 45,-€ 45,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 152,90€ 152,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 149,-€ 149,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 112,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.466,69

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen. Alle andere dingen (internetten, mailen etc.) zijn randzaken.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Budget om en nabij de 2500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee, ik heb geen componenten voor deze nieuwe build. Gaat dus om een volledig nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Op dit moment game ik op 1440p. Optie in de nabije toekomst 4k. Ik zou het wel fijn vinden als de grafische kaart 4k dan met "behoorlijke" fps kan trekken (minimaal 60 fps?). Echter, nogmaals, voorlopig blijf ik gamen met uitgangspunt 1440p. Ook vind ik ray tracing belangrijk, dus met behoud van een goede fps.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Eigenlijk geen voorkeur. Ik heb echter vanwege ray tracing gekozen voor Nvidia, namelijk de RTX 4080. Bovendien heb ik in benchmark-onderzoek, gelezen dat de RTX 4080 goed samengaat met de Ryzen 7 7700X (zowel op 1440p als 4K, met hier en daar wat tweaking gezien de verschillen tussen games). Voor RAM heb ik gekozen voor G.Skill. Eigenlijk maakt het merk van RAM mij ook niet zoveel uit, maar uit sommige berichten begrijp ik dat RAM van Corsair niet altijd goed samengaat met een AMD-moederbord. Echter, misschien is dit onzin. Het type (qua DDR5, snelheid, timings) heb ik gebaseerd op de compatibiliteitslijst van de maker van het moederbord (weer wat geleerd!): https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/. Ik heb dus niet gewoon random wat gekozen via pricewatch. De timings schijnen prima te zijn. Keuze moederbord: ik zag dit moederbord veel voorbij komen in verschillende threads. Geldt ook voor de PSU! De SSD van 1Tb heb ik gekozen, omdat 1Tb voor mij meer dan voldoende is. Zelden heb ik veel games tegelijkertijd geïnstalleerd. Andere overweging is ook hier de compatibiliteitslijst van het moederbord. Zo staat de Lexar NM620 2TB niet in de lijst: https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_device/.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Laag geluidsniveau is zeker wel belangrijk. Energieverbruik ook wel, zeker in deze tijd. Dit is echter voor mij zeker niet allesbepalend. Grote van de behuizing is geen punt, de huidige kast ziet er niet te groot uit in ieder geval. Aangezien echter geluidsniveau wel belangrijk is, kies ik hier voor de NZXT H7 Flow. Die komt goed uit de bus qua lawaai en airflow. Bij nader inzien, zie ik toch af van RGB.

Ga je overklokken?

Nee. De mensen die overklokken, zullen dit ongetwijfeld als makkelijk en simpel beoordelen, maar dit is voor mij een aspect dat ik altijd buiten beschouwing laat. Ik denk niet dat het verstandig is dat ik dit ga doen. Ik vind het bouwen van een PC leuk, maar toch ook altijd weer spannend en een beetje stressvol. Laat staan in het geval van overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ontvang graag advies als het gaat om compatibiliteit. Veel is gelukkig te vinden via internet, maar ik ben zeker geen expert als het gaat om de juiste combinatie van componenten. Ik vraag mij vooral af, of de meegeleverde fans voldoende zijn?

Bedankt alvast voor reacties!!

[ Voor 52% gewijzigd door Meister Sachs op 25-04-2023 11:34 ]

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:26
ff een paar losse opmerkingen.

Voor een Intel 13th gen processor, zou ik kijken voor een Z790 moederbord ipv een Z690.
Een Z690 gaat wel werken (mogelijk eerst BIOS update nodig), maar de Z790 is ervoor gemaakt.

Een NZXT H5 Flow kast van EUR 100, en dan voor EUR 200 aan fans toevoegen (passen er wel 7 extra fans in de kast?!?) lijkt me een beetje buitensporig.
Gezien je AIO op je processor zet (die komt met eigen ventilators) is een stuk of 3 echt wel voldoende.
Bijvoorbeeld 2 aan de voorkant en 1 aan de achterkant.
Er komen al 2 fans standaard mee met de kast, zijn die niet okee?

Een NZXT Kraken Z53 is een vrij prijzige 240mm AIO.
Er zijn ook goedkopere te vinden, zoals bijvoorbeeld de X53 die de helft kost.

Voor je AMD build zou ik waarschijnlijk naar een ander merk geheugen kijken.
AMD is wat kieskeurig en de Corsair Vengeance heeft geen geweldige reputatie onder AMD.
Tenminste, wel in de tijd van DDR4

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Meister Sachs
GarBaGe schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:30:
ff een paar losse opmerkingen.

Voor een Intel 13th gen processor, zou ik kijken voor een Z790 moederbord ipv een Z690.
Een Z690 gaat wel werken (mogelijk eerst BIOS update nodig), maar de Z790 is ervoor gemaakt.

Een NZXT H5 Flow kast van EUR 100, en dan voor EUR 200 aan fans toevoegen (passen er wel 7 extra fans in de kast?!?) lijkt me een beetje buitensporig.
Gezien je AIO op je processor zet (die komt met eigen ventilators) is een stuk of 3 echt wel voldoende.
Bijvoorbeeld 2 aan de voorkant en 1 aan de achterkant.
Er komen al 2 fans standaard mee met de kast, zijn die niet okee?

Een NZXT Kraken Z53 is een vrij prijzige 240mm AIO.
Er zijn ook goedkopere te vinden, zoals bijvoorbeeld de X53 die de helft kost.

Voor je AMD build zou ik waarschijnlijk naar een ander merk geheugen kijken.
AMD is wat kieskeurig en de Corsair Vengeance heeft geen geweldige reputatie onder AMD.
Tenminste, wel in de tijd van DDR4
Oké, dat wist ik niet aangaande moederbord. Zal ik meenemen in de builds.

Die extra fans zijn zeker buitensporig, het idee is ook dat die puur voor de show zijn. Maar ja, het is inderdaad wel een beetje teveel van het goede. Minder is zeker een manier om geld te besparen.

Dat van de koeling zal ik ook bekijken.

Zijn in jouw optiek nog voordelen van de AMD-build boven de Intel-build?

Edit: ik heb de suggesties aangepast in de lijsten. DDR heb ik trouwens gewijzigd naar DDR5. Voor de AMD-build heb ik het merk van het geheugen gewijzigd. De Kraken Z53 heb ik laten staan, omdat deze meer opties heeft aangaande RGB en het scherm(pje).

[ Voor 7% gewijzigd door Meister Sachs op 29-03-2023 09:55 ]

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10 22:51
Als eerste opmerking voor je keuze SSD:
Voor hetzelfde geld kun je meer opslag krijgen in de Systeem! Een 980 pro 1tb is vrij prijzig. Je hebt verder bijna nooit de volledige lees en schrijf snelheden nodig, zeker niet als je algemene use case gaming is (dan gaat het puur om inlaadtijd die je zou versnellen). Ik raad aan om met een Lexar NM710 2TB te halen. Dit is nog steeds een pcie gen 4x4 drive. Dus lekker snel. Je gaat wel van 7000mb/s naar ongeveer 4800mb/s. Maar zoals ik zei dat heb je bijna nooit nodig.

Als je voor de 2 standaard fans in de case gaat en voor de huidige AIO (kraken) dan lijkt het mij handig om de 2 standaard fans in de voorkant te doen (blazend naar binnen) en de AIO in bovenkant (blazend naar buiten).

• Meister Sachs
IamBartjuuh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:54:
Als eerste opmerking voor je keuze SSD:
Voor hetzelfde geld kun je meer opslag krijgen in de Systeem! Een 980 pro 1tb is vrij prijzig. Je hebt verder bijna nooit de volledige lees en schrijf snelheden nodig, zeker niet als je algemene use case gaming is (dan gaat het puur om inlaadtijd die je zou versnellen). Ik raad aan om met een Lexar NM710 2TB te halen. Dit is nog steeds een pcie gen 4x4 drive. Dus lekker snel. Je gaat wel van 7000mb/s naar ongeveer 4800mb/s. Maar zoals ik zei dat heb je bijna nooit nodig.

Als je voor de 2 standaard fans in de case gaat en voor de huidige AIO (kraken) dan lijkt het mij handig om de 2 standaard fans in de voorkant te doen (blazend naar binnen) en de AIO in bovenkant (blazend naar buiten).
Oké, dat is wel beter. 2tb zou erg mooi zijn inderdaad. Ik ga dit aanpassen.

Naast de 2 fans vóór zoals jij voorstelt, zou het dan nog handig/zinvol zijn om een fan bovenin te installeren? En dan, achter aan de bovenkant (aangezien deze juist weer lucht van binnenin de kast naar buiten moet blazen)? Edit: oeps, ik heb je bericht niet helemaal goed gelezen. Ik zou graag echter de aio willen installeren zoals in de video te zien is, juist vanwege de rgb en het scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door Meister Sachs op 29-03-2023 17:58 ]

• Meister Sachs
Jullie vinden de RTX 4070 Ti een prima kaart gezien de eerste build? Ik neig namelijk naar deze setup. Ik hoor het graag!

Edit: aanvullend op mijn vraag over de RTX 4070 Ti had ik nog een vraag over het werkgeheugen DDR5. Is de variant (6000) overkill voor dit systeem? Ik lees hier en daar over instabiliteit van het systeem. Of heeft dat meer te maken met het gegeven dat mensen XMP al direct activeren alvorens ze drivers updaten etc.?
kyrillajax schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:37:
6000Mhz DDR5 is niet overkill, wel handig als je de (sub)timings wat tuned als je er tijd voor hebt. Kan je aardig wat performance winst opleveren. Wil je perse een Nvidia kaart hebben? Anders kan je eens kijken naar de 7900XT, is momenteel wat in prijs gedaald en is gemiddeld iets sterker dan de 4070ti en heeft nog eens bijna het dubbele vram ten opzichte van de 4070TI. Vram is namelijk wel echt een zwakke punt van die Nvidia kaart (en ook de geheugenbus).

Edit: klopt, AMD heeft inderdaad minder ray tracing performance. Persoonlijk vind ik ray tracing niet erg belangrijk en is het nog wat aan de zwakke kant als je het mij vraagt, hangt overigens ook per game af. Zoals ik opmaak, vind jij ray tracing enigzins wel belangrijk? Qua drivers, Nvidia heeft ook wel eens problemen met drivers, AMD heeft de laatste paar jaar toch wel een inhaalslag gemaakt wanneer het komt op drivers. Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met AMD kaarten toen ik RDNA 2 had.
Interessant. Ga ik zeker bekijken! Het enige dat ik overigens hier daar wel lees over AMD-kaarten t.o.v. die van Nvidia is ten eerste, issues met drivers en ten tweede, minder performance als het gaat om ray tracing.

Edit: keuze wordt er zo niet makkelijker op. Ik vind ray tracing niet superbelangrijk, maar wel mooi als het inderdaad goed geïmplementeerd is. Inderdaad zijn er games waarbij dit laatste tegenvalt.
Guus... schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Het is dus inderdaad een beetje stuivertje wisselen tussen AMD en Intel. Het ligt net een beetje aan de games die de review heeft uitgekozen. Deze tests worden vaak gedaan op 1080P met een 4090. Dus op 4K en zeker met raytracing ga je geen last hebben van een CPU bottleneck. Dus dan zijn de pluspunten met AMD dat het goedkoper is en je een upgrade kan doen in de toekomst.
Ja, ik moet zeggen 4k is voor mij een optioneel iets. Het is meer iets als een slag om de arm, om aan te denken. Voorlopig ga ik uit van 1440p (huidig scherm is 144Hz).

[ Voor 138% gewijzigd door Meister Sachs op 30-03-2023 11:46 ]

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-11 17:12
6000Mhz DDR5 is niet overkill, wel handig als je de (sub)timings wat tuned als je er tijd voor hebt. Kan je aardig wat performance winst opleveren. Wil je perse een Nvidia kaart hebben? Anders kan je eens kijken naar de 7900XT, is momenteel wat in prijs gedaald en is gemiddeld iets sterker dan de 4070ti en heeft nog eens bijna het dubbele vram ten opzichte van de 4070TI. Vram is namelijk wel echt een zwakke punt van die Nvidia kaart (en ook de geheugenbus).

Edit: klopt, AMD heeft inderdaad minder ray tracing performance. Persoonlijk vind ik ray tracing niet erg belangrijk en is het nog wat aan de zwakke kant als je het mij vraagt, hangt overigens ook per game af. Zoals ik opmaak, vind jij ray tracing enigzins wel belangrijk? Qua drivers, Nvidia heeft ook wel eens problemen met drivers, AMD heeft de laatste paar jaar toch wel een inhaalslag gemaakt wanneer het komt op drivers. Persoonlijk heb ik nooit problemen gehad met AMD kaarten toen ik RDNA 2 had.

Edit 2: Dan zou ik persoonlijk voor AMD gaan als je ray tracing niet erg belangrijk vind. Iets betere performance, meer vram en een betere geheugenbus voor nagenoeg dezelfde prijs als de 4070TI.

[ Voor 44% gewijzigd door kyrillajax op 30-03-2023 12:42 ]

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Nu heb ik wat onderzoek gedaan op internet (benchmarks bekeken etc.) en zie dat een build met AMD ook goed uit de verf komt. De Ryzen 5 7600x scoort over het algemeen zelfs beter op 1440p. Ook is de combinatie gaming performance en energieverbruik positief. Een build met een Ryzen 5 7600x (in combi met een AM5-moederbord een DDR5-geheugen) heb ik daarom ook toegevoegd als een build. Een aparte lijst met een RTX4080 voor de AMD-build toon ik niet, maar zou ook een optie kunnen zijn. Edit: uit andere tests komt juist naar voren (even los van energieverbruik) de Intel-processor toch beter scoort.
Het is dus inderdaad een beetje stuivertje wisselen tussen AMD en Intel. Het ligt net een beetje aan de games die de review heeft uitgekozen. Deze tests worden vaak gedaan op 1080P met een 4090. Dus op 4K en zeker met raytracing ga je geen last hebben van een CPU bottleneck. Dus dan zijn de pluspunten met AMD dat het goedkoper is en je een upgrade kan doen in de toekomst.

• Meister Sachs
Ik heb een kleine aanpassing gedaan in mijn tweede build. I.p.v. een RTX 4080 heb ik voor een variant gekozen van Inno3D. Ik schaf toch liever een kaart aan van Nvidia. Wellicht irrationeel, maar daar heb ik toch meer vertrouwen in. Volgens mij heb ik in het algemeen jullie adviezen opgevolgd. Klopt het lijstje qua compatibiliteit zo?

Zoals jullie kunnen zien liggen de prijzen van de eerste en tweede build nu erg dicht bij elkaar.
Voor een duidelijker overzicht, hierbij nog eens de lijst met de RTX 4080:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.466,69

[ Voor 12% gewijzigd door Meister Sachs op 25-04-2023 11:35 ]

• IamBartjuuh
Meister Sachs schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Oké, dat is wel beter. 2tb zou erg mooi zijn inderdaad. Ik ga dit aanpassen.

Naast de 2 fans vóór zoals jij voorstelt, zou het dan nog handig/zinvol zijn om een fan bovenin te installeren? En dan, achter aan de bovenkant (aangezien deze juist weer lucht van binnenin de kast naar buiten moet blazen)? Edit: oeps, ik heb je bericht niet helemaal goed gelezen. Ik zou graag echter de aio willen installeren zoals in de video te zien is, juist vanwege de rgb en het scherm.
Dat kan ook. Alleen blaas je hiermee wel warmere lucht de kast in. Wat niet heel veel uit zou moeten maken. Maar dit kan (hoeft niet, maar ga er vanwege de rtx 4000 gen wel van uit dat) je een aantal graden in koeling kosten.

• IamBartjuuh
Meister Sachs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:04:
Ik heb een kleine aanpassing gedaan in mijn tweede build. I.p.v. een RTX 4080 heb ik voor een variant gekozen van Inno3D. Ik schaf toch liever een kaart aan van Nvidia. Wellicht irrationeel, maar daar heb ik toch meer vertrouwen in. Volgens mij heb ik in het algemeen jullie adviezen opgevolgd. Klopt het lijstje qua compatibiliteit zo?

Zoals jullie kunnen zien liggen de prijzen van de eerste en tweede build nu erg dicht bij elkaar.
Voor een duidelijker overzicht, hierbij nog eens de lijst met de RTX 4080:

1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 318,95€ 318,95
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4080 16GB X3€ 1.199,-€ 1.199,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow Zwart€ 97,86€ 97,86
1WaterkoelingNZXT Kraken Z53€ 209,90€ 209,90
3VentilatorsNZXT Aer RGB 2 Single Zwart, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36€ 139,90€ 139,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 157,25€ 157,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.574,75
Ziet er goed uit. Denk dat je wel even moet kijken naar de fans aangezien je een fan controller mist (voor de rgb). Het kan zijn dat je deze via het moederbord ook aan kan sturen maar is echt afhankelijk van de fabrikant.

Edit: Ik heb even gekeken naar je cpu / gpu configuratie en er lijkt een flinke bottleneck aanvast te zitten. De 13600k is net wat te zwak voor de 4080. Er zijn 2 opties. Of je downgrade je gpu naar een 4070 Ti deze heeft 5% bottleneck dit is nog steeds niet perfect maar wel prima. Of je upgrade je cpu naar een 13700k wat uit zo komen op een 2.8% bottleneck. Bron: https://pc-builds.com/bot...-intense-tasks/2560x1440/

[ Voor 5% gewijzigd door IamBartjuuh op 30-03-2023 14:35 ]

• Meister Sachs
IamBartjuuh schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Ziet er goed uit. Denk dat je wel even moet kijken naar de fans aangezien je een fan controller mist (voor de rgb). Het kan zijn dat je deze via het moederbord ook aan kan sturen maar is echt afhankelijk van de fabrikant.

Edit: Ik heb even gekeken naar je cpu / gpu configuratie en er lijkt een flinke bottleneck aanvast te zitten. De 13600k is net wat te zwak voor de 4080. Er zijn 2 opties. Of je downgrade je gpu naar een 4070 Ti deze heeft 5% bottleneck dit is nog steeds niet perfect maar wel prima. Of je upgrade je cpu naar een 13700k wat uit zo komen op een 2.8% bottleneck. Bron: https://pc-builds.com/bot...-intense-tasks/2560x1440/
Oké, daarom stelde je dat voor qua installatie aio. Duidelijk, wellicht zie ik er dan maar van af, en kies ik voor luchtkoeling. Denk dat ik de fans ook naar standaardfans aanpas i.p.v. rgb-varianten. Zo lang ik kies voor 120mm qua fans, zit ik goed toch?

Bedankt voor de link over de bottleneck. Ik zal daar voortaan beter rekening mee houden. Hoewel ik hoop, zodra de lijst definitief is, ik pas over 5 jaar of zo opnieuw dit soort dingen hoef te onderzoeken lol.

Edit: ik heb nog even gekeken naar de bottleneck-website. Ik kom er echter niet helemaal uit, wat zou volgens jou dan een goede combinatie zijn: een rtx 4080 met een amd-processer?

Edit: ik vind nu wel de juiste resultaten qua bottleneck. Ik had “purpose” niet goed geselecteerd (graphics card intense tasks). Ik denk dat ik het laat bij i5-13600k en een RTX 4070ti. Als ik daar de komende jaren prima op kan gamen qua 1440p, dan zou ik erg tevreden zijn! Bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 15% gewijzigd door Meister Sachs op 30-03-2023 17:16 ]

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik zou nooit zo'n calculator gebruiken. Je kan naar GPU benchmarks kijken van vertrouwde tech kanalen en zien wat de prestaties zijn op 1440P. Als het verschil tussen bijvoorbeeld de 4090 en de 4070TI heel klein is kan je er van uitgaan dat de CPU niet meer frames kan aanleveren. Als er wel een groot verschil is is de GPU de oorzaak van het limiet.

• Meister Sachs
Guus... schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:36:
Ik zou nooit zo'n calculator gebruiken. Je kan naar GPU benchmarks kijken van vertrouwde tech kanalen en zien wat de prestaties zijn op 1440P. Als het verschil tussen bijvoorbeeld de 4090 en de 4070TI heel klein is kan je er van uitgaan dat de CPU niet meer frames kan aanleveren. Als er wel een groot verschil is is de GPU de oorzaak van het limiet.
Oké, bedankt voor de info. Dan ga ik in het weekend rustig wat kanalen op Youtube af. Ik heb geen haast wat betreft het aanschaffen.

• IamBartjuuh
Guus... schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:36:
Het is idd afhankelijk van welke game je speelt er zijn meer cpu dan gpu bound games. Zo'n calculator is puur bedoelt om je iets van een indicatie te geven. Want wordt anders heel moeilijk om te zien of je een bottleneck hebt of niet.

• IamBartjuuh
Meister Sachs schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Oké, bedankt voor de info. Dan ga ik in het weekend rustig wat kanalen op Youtube af. Ik heb geen haast wat betreft het aanschaffen.
Verstandig. Veel onderzoek geeft je wat betere resultaten in plaats van inpulsief dingen aanschaffen. Overigens had ik hier en daar een aantal deals gezien die voordelig zijn voor je setup. Mocht je ze willen checken zou je even op pepper.com kunnen kijken. Maar aangezien je geen haast hebt zou ik de meeste deals voor nu gewoon even laten gaan.

• Meister Sachs
IamBartjuuh schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:56:
[...]

Verstandig. Veel onderzoek geeft je wat betere resultaten in plaats van inpulsief dingen aanschaffen. Overigens had ik hier en daar een aantal deals gezien die voordelig zijn voor je setup. Mocht je ze willen checken zou je even op pepper.com kunnen kijken. Maar aangezien je geen haast hebt zou ik de meeste deals voor nu gewoon even laten gaan.
Goeie tip, pepper.com neem ik mee. Nog steeds geen definitieve beslissing genomen. Ryzen 7 7800x3d ziet er ook interessant uit, wellicht in combinatie met een rx 7900 xtx. In ieder geval bedankt voor alle tips.

• IamBartjuuh
Meister Sachs schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:39:
[...]

Goeie tip, pepper.com neem ik mee. Nog steeds geen definitieve beslissing genomen. Ryzen 7 7800x3d ziet er ook interessant uit, wellicht in combinatie met een rx 7900 xtx. In ieder geval bedankt voor alle tips.
Geen probleem. Hoop dat je wat wijzer geworden bent oo je zoektocht.

• Meister Sachs
Deze thread heb ik een tijdje geleden geopend. Toch ben ik uiteindelijk niet wezen shoppen, omdat ik over veel dingen nog twijfelde. Inmiddels na wat onderzoek online (Youtube etc.) en veel vergelijken, heb ik een nieuw overzicht gemaakt. In plaats van een nieuwe thread, zet ik hieronder opnieuw de antwoorden op de vragen die normaal gesproken aan het begin beantwoord "horen te zijn".

Nieuwe build (AM5):

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.466,69

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen. Alle andere dingen (internetten, mailen etc.) zijn randzaken.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Budget om en nabij de 2500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee, ik heb geen componenten voor deze nieuwe build. Gaat dus om een volledig nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Op dit moment game ik op 1440p. Optie in de nabije toekomst 4k. Ik zou het wel fijn vinden als de grafische kaart 4k dan met "behoorlijke" fps kan trekken (minimaal 60 fps?). Echter, nogmaals, voorlopig blijf ik gamen met uitgangspunt 1440p. Ook vind ik ray tracing belangrijk, dus met behoud van een goede fps.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Eigenlijk geen voorkeur. Ik heb echter vanwege ray tracing gekozen voor Nvidia, namelijk de RTX 4080. Bovendien heb ik in benchmark-onderzoek, gelezen dat de RTX 4080 goed samengaat met de Ryzen 7 7700X (zowel op 1440p als 4K, met hier en daar wat tweaking gezien de verschillen tussen games). Voor RAM heb ik gekozen voor G.Skill. Eigenlijk maakt het merk van RAM mij ook niet zoveel uit, maar uit sommige berichten begrijp ik dat RAM van Corsair niet altijd goed samengaat met een AMD-moederbord. Echter, misschien is dit onzin. Het type (qua DDR5, snelheid, timings) heb ik gebaseerd op de compatibiliteitslijst van de maker van het moederbord (weer wat geleerd!): https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/. Ik heb dus niet gewoon random wat gekozen via pricewatch. De timings schijnen prima te zijn. Keuze moederbord: ik zag dit moederbord veel voorbij komen in verschillende threads. Geldt ook voor de PSU! De SSD van 1Tb heb ik gekozen, omdat 1Tb voor mij meer dan voldoende is. Zelden heb ik veel games tegelijkertijd geïnstalleerd. Andere overweging is ook hier de compatibiliteitslijst van het moederbord. Zo staat de Lexar NM620 2TB niet in de lijst: https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_device/.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Laag geluidsniveau is zeker wel belangrijk. Energieverbruik ook wel, zeker in deze tijd. Dit is echter voor mij zeker niet allesbepalend. Grote van de behuizing is geen punt, de huidige kast ziet er niet te groot uit in ieder geval. Aangezien echter geluidsniveau wel belangrijk is, kies ik hier voor de NZXT H7 Flow. Die komt goed uit de bus qua lawaai en airflow. Bij nader inzien, zie ik toch af van RGB.

Ga je overklokken?

Nee. De mensen die overklokken, zullen dit ongetwijfeld als makkelijk en simpel beoordelen, maar dit is voor mij een aspect dat ik altijd buiten beschouwing laat. Ik denk niet dat het verstandig is dat ik dit ga doen. Ik vind het bouwen van een PC leuk, maar toch ook altijd weer spannend en een beetje stressvol. Laat staan in het geval van overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ontvang graag advies als het gaat om compatibiliteit. Veel is gelukkig te vinden via internet, maar ik ben zeker geen expert als het gaat om de juiste combinatie van componenten. Ik vraag mij vooral af, of de meegeleverde fans voldoende zijn?

Bedankt alvast voor reacties!!

Edit: inmiddels aangepast ook in de eerste post. Leest wellicht wat makkelijker.

[ Voor 13% gewijzigd door Meister Sachs op 25-04-2023 11:43 ]

• Meister Sachs
Iemand nog tips? Sorry voor de schaamteloze bump, maar ik zou het systeem graag zo snel mogelijk willen bestellen!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:59
Ik denk dat het zo een mooi systeem is. Hou wel in de gaten dat de 7800x3d de snelste Gaming cpu is op dit moment, maar dat verschil wordt kleiner op 1440p en 4k (al zal het in de 0.1/1% lows nog wel wat uit kunnen maken)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Meister Sachs
Visgek82 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:09:
Ik denk dat het zo een mooi systeem is. Hou wel in de gaten dat de 7800x3d de snelste Gaming cpu is op dit moment, maar dat verschil wordt kleiner op 1440p en 4k (al zal het in de 0.1/1% lows nog wel wat uit kunnen maken)
Ja, daar twijfelde ik nog wel een beetje over. Ik had alleen zoiets van, ik zit nu wel erg mooi tegen mijn budget aan. Weet jij wellicht of de Lexar NM710 ook compatible is met dit moederbord? Nu had ik aangegeven dat deze ssd niet in de compatibiliteitslijst staat, maar blijkbaar zegt dat niet alles. Want, dergelijke lijsten bestaan ook voor andere componenten. De reden waarom ik b.v. gekozen heb voor de RAM in mijn lijst. Deze wordt niet vermeld bij het moederbord. De lijst van de RAM vermeldt echter wel compatibiliteit met het moederbord.
Visgek82 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:59:
[...]

Voor zover ik weet zou dat gewoon moeten werken
Dat zou fijn zijn, 2Tb is toch erg mooi meegenomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Meister Sachs op 17-04-2023 11:47 ]

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:59
Meister Sachs schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:47:
[...]

Ja, daar twijfelde ik nog wel een beetje over. Ik had alleen zoiets van, ik zit nu wel erg mooi tegen mijn budget aan. Weet jij wellicht of de Lexar NM710 ook compatible is met dit moederbord? Nu had ik aangegeven dat deze ssd niet in de compatibiliteitslijst staat, maar blijkbaar zegt dat niet alles. Want, dergelijke lijsten bestaan ook voor andere componenten. De reden waarom ik b.v. gekozen heb voor de RAM in mijn lijst. Deze wordt niet vermeld bij het moederbord. De lijst van de RAM vermeldt echter wel compatibiliteit met het moederbord.
Voor zover ik weet zou dat gewoon moeten werken

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11 00:19
Je zou voor een 7800X3D kunnen gaan als je de prioriteiten anders legt. Iets goedkoper moederbord, iets goedkoper geheugen (is minder belangrijk bij een X3D-processor), een 750W-voeding (voor deze GPU is 700W voldoende en de 7800X3D is erg zuinig) en een goedkopere case. De 7800X3D wordt niet warm en er zit een overgedimensioneerde koeler op de 4080, dus die ook die blijft ook altijd koel. Andere of meer casefans zijn dan niet nodig en zonde van je geld naar mijn mening. Dit bijvoorbeeld:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 279,-€ 279,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.329,-€ 1.329,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,-€ 93,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF560C32RS-32€ 128,47€ 128,47
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
Totaal€ 2.547,78

• Meister Sachs
mar88vdv schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:59:
Je zou voor een 7800X3D kunnen gaan als je de prioriteiten anders legt. Iets goedkoper moederbord, iets goedkoper geheugen (is minder belangrijk bij een X3D-processor), een 750W-voeding (voor deze GPU is 700W voldoende en de 7800X3D is erg zuinig) en een goedkopere case. De 7800X3D wordt niet warm en er zit een overgedimensioneerde koeler op de 4080, dus die ook die blijft ook altijd koel. Andere of meer casefans zijn dan niet nodig en zonde van je geld naar mijn mening. Dit bijvoorbeeld:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 489,-€ 489,-
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 279,-€ 279,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.329,-€ 1.329,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,-€ 93,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF560C32RS-32€ 128,47€ 128,47
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
Totaal€ 2.547,78
Bedankt voor het meekijken, ik sta zeker nog steeds open voor suggesties. In je lijstje staat geen CPU-koeler. Adviseer je echter een luchtkoeler?

Edit: is deze case niet aan de krappe kant voor deze RTX 4080? Volgens de afmetingen moet ie passen, maar heel veel ruimte blijft niet over.
mar88vdv schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:18:
Ah, klopt, ik zag een koeler in je lijstje staan met € 0,- erachter, ik ging er even vanuit dat je die al had, maar dat was een koeler die op dit moment niet leverbaar is. Ik denk dat je geen zware koeler nodig hebt met de 7800X3D. Ik denk dat dit misschien een optie is:
Cooler Master MasterAir MA612 Stealth
of deze:
be quiet! Pure Rock 2
Oké. De behuizing is niet te krap voor de gpu?

[ Voor 11% gewijzigd door Meister Sachs op 19-04-2023 12:22 ]

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11 00:19
Ah, klopt, ik zag een koeler in je lijstje staan met € 0,- erachter, ik ging er even vanuit dat je die al had, maar dat was een koeler die op dit moment niet leverbaar is. Ik denk dat je geen zware koeler nodig hebt met de 7800X3D. Ik denk dat dit misschien een optie is:
of deze:
be quiet! Pure Rock 2

De behuizing is wat kleiner maar er zijn voorbeelden dat het past: hier de 4080 Gaming OC, en hier een 4090.

[ Voor 20% gewijzigd door mar88vdv op 19-04-2023 12:34 ]

• Meister Sachs
of deze:
be quiet! Pure Rock 2

De behuizing is wat kleiner maar er zijn voorbeelden dat het past: hier de 4080 Gaming OC, en hier een 4090.
Bedankt voor de plaatjes, ziet er inderdaad strak uit. Eigenlijk beter dan mijn huidige opzet met een RTX3080, die zit zowat tegen één van de voorste fans aan.

• Meister Sachs
of deze:
be quiet! Pure Rock 2

Ik heb uiteindelijk de PC-componenten besteld. Ik heb niet alle suggesties overgenomen, zo ben ik toch gegaan voor de 7700x. Mocht die substantieel inadequaat zijn over een jaar of twee jaar, dan kan ik altijd nog overstappen. In ieder geval is het moederbord ook prima voor een 7800x3d. Het enige waar ik na bestellen over twijfelde, is de koeler. Ik heb één van de door jou aangegeven koelers besteld (cooler master ma612 stealth) voor de 7700x. Ik wil namelijk niet waterkoeling gaan gebruiken. Is deze koeler eigenlijk wel geschikt voor de 7700x? Gegevens op internet kan ik niet vinden als het gaat om deze combi. De koeler op zich scoort prima. Ik had al een aparte topic geopend in componentenadvies, maar misschien is het handiger dat ik de vraag hier stel.

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 15:19
Die koeler past gewoon op je moederbord (am4/am5), AMD heeft AM5 zo gemaakt dat er weer dezelfde koelers op passen als op AM4 mobo’s. Alleen met wat ik op dit forum heb geleerd is dat de thermaltake PA wel heel moeilijk te verslaan is.

Zover ik heb begrepen zijn de standaardinstellingen zo gezet van de CPU dat ze door blijven gaan tot ze 95C halen. En zodra ze op die Max zitten zal de CPU gaan throttlen en die max performance aanhouden. Je kan de eco stand aanzetten voor de CPU of gaan kijken naar undervolten van je CPU.

Persoonlijk ben ik ‘t eens met je keuze voor de 7700X. Momenteel is dat voldoende, stel dat is niet genoeg meer over 2 jaar dan haal je dan de beste cpu die er op dat moment is.

Boo!

• Meister Sachs
forodrova schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 08:50:
Die koeler past gewoon op je moederbord (am4/am5), AMD heeft AM5 zo gemaakt dat er weer dezelfde koelers op passen als op AM4 mobo’s. Alleen met wat ik op dit forum heb geleerd is dat de thermaltake PA wel heel moeilijk te verslaan is.

Zover ik heb begrepen zijn de standaardinstellingen zo gezet van de CPU dat ze door blijven gaan tot ze 95C halen. En zodra ze op die Max zitten zal de CPU gaan throttlen en die max performance aanhouden. Je kan de eco stand aanzetten voor de CPU of gaan kijken naar undervolten van je CPU.

Persoonlijk ben ik ‘t eens met je keuze voor de 7700X. Momenteel is dat voldoende, stel dat is niet genoeg meer over 2 jaar dan haal je dan de beste cpu die er op dat moment is.
Vond het in eerste instantie wel een moeilijke keuze. Als ik echter kijk naar alle hype die via b.v. Youtube rondom de 7800x3d gegeneerd wordt, komt het niet allemaal even rationeel over. Dan maak je toch niet de beste keuzes. Ik heb in ieder geval erg zin in het in elkaar zetten. Hopelijk gaat het bios flashen ook goed, is altijd wel spannend/ Donderdag gaat het dan gebeuren, samen met een kameraad voor mentale ondersteuning :) .

Ja, ik had gelezen over de eco mode. Schijnt best goed te zijn, zonder veel prestatieverlies. Ben erg benieuwd.

Dit is overigens de build geworden, die ik heb besteld:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.466,69

[ Voor 52% gewijzigd door Meister Sachs op 25-04-2023 11:43 ]

• Meister Sachs
Ik ben samen met een maat bezig de PC samen te stellen. We komen er echter niet uit hoe de grafische kaart te verbinden met de power supply. De power supply heeft 2 gewone pcie slots en 1 pcie5 slt. Eén kabel 600 watt, en twee gewone pcie kabels. De grafische kaart, RTX 4080 beveelt aan om 3 kabels te gebruiken en op de adapter van nvidia te gebruiken. Ik heb dus echter maar 2 pcie kabels. Weten jullie hoe ik dit moet verbinden met elkaar?

Ik heb effe zitten kijken op internet, info is absurd spaarzaam (gecombineerd met mijn onwetendheid extra frustrerend), maar het komt dus op neer dat ik alleen de enkele 12vhpwr-kabel hoef te gebruiken? Dus niet de adapter van Nvidia? Omdat de PSU juist een enkele pci-e 5.0 slot heeft?

[ Voor 24% gewijzigd door Meister Sachs op 27-04-2023 18:29 ]

Pagina: 1