Mini PC voor aan de tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een Mini PC om in de woonkamer aan mijn 4k tv aan te sluiten.
Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor het streamen van media.
Ook speel ik graag Football Manager games, deze moet hij dus ook goed kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik weet niet exact wat er nodig is voor een dergelijke Mini PC, maar mijn maximale budget is 600 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb nog geen componenten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De Mini PC moet dus voldoende werkkracht hebben om 4k te kunnen streamen/transcoden.
Maar dus ook het draaien van de Football Manager games.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al aangeef, ben ik op zoek naar een Mini PC. Het liefst dus niet groter dan de gemiddelde router.
Natuurlijk wil ik hem ook zo stil mogelijk hebben.

Ga je overklokken?
Hier heb ik weinig verstand van, dus waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoef echt niet het laatste model, zolang hij maar aan mijn eisen kan voldoen.
Dus mocht je een goede Mini PC weten, laat het hier gerust achter :)

Beste antwoord (via MarcelB96 op 30-03-2023 16:46)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik heb deze config en die is muisstil:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 133,25€ 133,25
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 167,44€ 167,44
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA32A€ 39,29€ 39,29
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 39,-€ 39,-
Totaal€ 423,88

Geen idee m.bt. 4k transcoden en van games weet ik ook niks, dus wellicht valt hier nog iets aan te verbeteren. Met jouw budget moet dat makkelijk kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je zelf al iets opgezocht qua barebones bijvoorbeeld? Ik weet niet of football manager ook voor bijvoorbeeld Android TV beschikbaar is, anders zou je zelfs af kunnen met een Nvidia Shield TV Pro, zo niet, dan zou ik kijken naar de Intel NUC pc's.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 29-03-2023 08:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Totaal€ 423,88

Geen idee m.bt. 4k transcoden en van games weet ik ook niks, dus wellicht valt hier nog iets aan te verbeteren. Met jouw budget moet dat makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
CH4OS schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:45:
Heb je zelf al iets opgezocht qua barebones bijvoorbeeld? Ik weet niet of football manager ook voor bijvoorbeeld Android TV beschikbaar is, anders zou je zelfs af kunnen met een Nvidia Shield TV Pro, zo niet, dan zou ik kijken naar de Intel NUC pc's.
Ik heb zelf al wel het een en ander opgezocht, maar heb er weinig verstand van.
Dus al die processor namen zeggen mij niet zo veel. Vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Er is een Android versie voor Football Manager, maar hier ben ik niet zo'n fan van, speel liever de complete PC versie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 11:50

Barrycade

Through the...

Als ik de specs zie van FM 2023 kan je het zo'n beetje op alle moderne processoren spelen. Denk dat het systeem hierboven overkill is.

Denk dat je moet focussen op 4k output, dat zou nog wel eens de bottleneck kunnen zijn.

Geen ervaringen met van die barebone pc-tjes maar die lijken aan je eisen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Afspelen van 4K content kan elke PC wel. Zorg wel dat je bijvoorbeeld de juiste software voor afspelen van content hebt. Gebruik zoveel mogelijk de officiële clients, zeker als je Plex gebruikt bijvoorbeeld.

De grootste zorg is het spelen van Football Manager. Vroeger was dat vooral CPU afhankelijk, geen idee of dat nog zo is. Maar heden ten dage verwacht ik dat eigenlijk praktisch elke CPU wel geschikt is.

An sich kun je dus inderdaad zonder videokaart af, of je moet zelf matches in Football Manager willen spelen. Als dat niet zo is, dan is het systeem wat je zelf samengesteld hebt inderdaad waarschijnlijk al erg sterk en ruim binnen budget. Enige wat je dan nog wel nodig hebt, is een behuizing.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 29-03-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:02
Als de PC zo groot mag zijn als de gemiddelde router, dan ben je gelimiteerd tot de performance van de config van @Reinier. Je kan er hooguit een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed in zetten omdat die 1 extra gpu "core" heeft en twee extra cpu cores.
Vega 8 is bij mijn weten de snelste GPU die je in een router achtig kastje kunt proppen.

Anders, wanneer je een losse GPU gaat monteren, kom je uit op een uitvoering: ASRock DeskMeet X300 of een iets met de form factor van een console zoals uitvoering: Fractal Design Ridge Zwart of uitvoering: DAN Cases A4-SFX v4.1 Zilver maar die past niet lekker in je budget of uitvoering: Lian Li A4-H2O (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart die ietsje beter past.

Je kunt ook een barebone kopen van bijvoorbeeld minisforum. Ik vond deze voor 599 https://store.minisforum....0g?variant=41314781331639 met een R7 5800H en een RX6600M exclusief geheugen en opslag.
Geen idee hoe het met de geluidsdruk van zo'n ding zit.

[ Voor 11% gewijzigd door youridv1 op 29-03-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelB96
Ik kwam ook deze nog tegen bij de Media Markt, zou dit iets zijn? https://www.mediamarkt.nl...005-i5-512f8-1725188.html

Of is het toch beter er eentje zelf samen te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MarcelB96 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:10:
Ik kwam ook deze nog tegen bij de Media Markt, zou dit iets zijn? https://www.mediamarkt.nl...005-i5-512f8-1725188.html

Of is het toch beter er eentje zelf samen te stellen?
Dat klinkt wel als overkill maar zou goed kunnen werken.
Genoeg in het NUC en Kodi topic, mede door mijzelf, dat je wel specifieke problemen tegen kunt komen met HDMI audio passthrough, maar als je geen HBR audio passthrough wilt gebruiken is dat al minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
De streaming diensten hebben apps voor Google TV en Apple TV, op een pc moet je meestal kijken in je browser. Ja, dat is flexibel, maar de user interface daarvan is niet gemaakt voor bediening met een simpele remote control.

Ik zou het uit elkaar trekken: kies een Chromecast met Google TV / Nvidia Shield / Apple TV voor je media, en regel een PC voor je games. Maar misschien kun je je doel ook al bereiken met een Nvidia Shield Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Die nuc kan, maar hij is wel trager dan de initiele suggestie van @Reinier en niet goedkoper

Verder eens met @ikweethetbeter. Mij bevalt de chromecast met google tv namelijk erg goed. Je kunt de steam in home streaming app installeren en daarna al je invoer apparaten aan de chromecast koppelen via bluetooth. Op die manier kun je je pc die je al hebt of nog gaat bouwen, ergens anders in huis zetten waardoor hij niet zo mini hoeft te zijn.

Verder kun je het streamen van die 4K beelden dan waarschijnlijk direct via je chromecast doen. Dit is wel hoe ik dit doe vanaf mijn synology nas

[ Voor 72% gewijzigd door youridv1 op 29-03-2023 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelB96
youridv1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:13:
Die nuc kan, maar hij is wel trager dan de initiele suggestie van @Reinier en niet goedkoper

Verder eens met @ikweethetbeter. Mij bevalt de chromecast met google tv namelijk erg goed. Je kunt de steam in home streaming app installeren en daarna al je invoer apparaten aan de chromecast koppelen via bluetooth. Op die manier kun je je pc die je al hebt of nog gaat bouwen, ergens anders in huis zetten waardoor hij niet zo mini hoeft te zijn.

Verder kun je het streamen van die 4K beelden dan waarschijnlijk direct via je chromecast doen. Dit is wel hoe ik dit doe vanaf mijn synology nas
Zou je misschien ook een video kaart kunnen adviseren om bij deze build te pakken? Die ontbreekt nog volgens mij.

Edit: ik zie dat deze in de processor geintegreerd zit

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelB96 op 29-03-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ja, geintegreerd. De 5700G heeft op dit moment de snelste geintegreerde gpu. Je kunt in de deskmini overigens geen gpu bij plaatsen, daar is de deskmeet voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLGPT
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-02 13:51
Ik zou de Morefine M6 mini PC willen aanbevelen, die klein van formaat is en 4K video ondersteunt. De prijs (vanaf 269 EUR via bol.com) is zelfs de helft minder dan uw budget. Het lijkt erop dat de gebruikers er ook blij mee waren. https://www.bol.com/nl/nl...support/9300000105436881/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelB96
Reinier schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:49:

Totaal€ 423,88

Ik ben uiteindelijk voor deze optie gegaan. Bedankt iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
NLGPT schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:56:
Ik zou de Morefine M6 mini PC willen aanbevelen, die klein van formaat is en 4K video ondersteunt. De prijs (vanaf 269 EUR via bol.com) is zelfs de helft minder dan uw budget. Het lijkt erop dat de gebruikers er ook blij mee waren. https://www.bol.com/nl/nl...support/9300000105436881/
En heeft een Intel N6000 Celeron processor die compleet ongeschikt is voor de use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:08

DropjesLover

Dit dus ->

Zodra je voor een dergelijke toepassing een dedicated videokaart nodig hebt, ga je tegenwoordig rap over je budget heen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1