Vraag

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 20:52
Ik zoek een?
Ik zoek een CPU air cooler voor een nieuwe build gebaseerd op AMD Ryzen AM5 CPUs.

Wat is je budget?
Hoe minder hoe beter :D, bang for buck maar 60 of minder zou nice zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Complete specs heb ik nog niet maar er gaat een AMD 7600X/7700X in.

Dit zijn redelijke heethoofden die gaan throttlen als ze erg warm worden. De Noctua is mij eigenlijk te duur, en de Scythe Mugen had ik voorheen in mijn builds, maar die lijkt niet dezelfde koelprestaties te hebben (wel lekker stil).

En de laatste tijd kom ik steeds vaker the deepcool en de thermalright tegen.

Hebben jullie een aanrader qua koeler? Kan er ook 1 zijn die niet in de lijst staat. Eentje die gewoon goede prestaties levert en zo stil mogelijk is, en zoals elke Nederlander dat wil, ook nog betaalbaar is? :+

Dit si dan de lijst die ik zoverre had verzameld, gezien de prijs gaat de Noctua 'm niet worden voor mij.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 316,57

Boo!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mugen 5 PCGH nemen, compleet stil en koelt goed.

[Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 28-03-2023 21:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:58
Met de Assassin kan je je geen buil vallen als het goedkoper moet zijn.
Natuurlijk zijn er altijd duurdere alternatieven.

YouTube: These are the Best CPU Air Coolers Right Now

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 10:47
Ernemmer schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:57:
Mugen 5 PCGH nemen, compleet stil en koelt goed.
Stil ja, maar als ik mijn 5800X3D goed aan het werk zet met Cinebench loopt deze toch rap op de 95 graden aan. En dat is dan een relatief zuinige CPU.

Met wat voltage tweaks (sowieso plicht bij AMD) is er wat meer buffer en met normale werkzaamheden is de Scythe sowieso meer dan afdoende. Maar het zijn wel zaken om in het achterhoofd te houden, zeker met een 7700X in gedachten.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-05 11:48
Als je wilt dat de koeler zo stil mogelijk is, is undervolten altijd een optie. Hiermee kun je zulke heethoofden redelijk temmen, waardoor niet alleen temps naar beneden gaan maar ook de noise levels.

Daarnaast zijn alle koelers die je hebt genoemd zeer degelijk, zelf leg ik de voorkeur neer bij de Dark rock 4 pro 4 en NH D15 gezien ik hier positieve ervaringen mee heb. Daarnaast kun je eventueel ook kijken naar AIO's mocht je niet alleen gefixeerd zijn op een luchtkoeler.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 01:12:
[...]

Stil ja, maar als ik mijn 5800X3D goed aan het werk zet met Cinebench loopt deze toch rap op de 95 graden aan. En dat is dan een relatief zuinige CPU.

Met wat voltage tweaks (sowieso plicht bij AMD) is er wat meer buffer en met normale werkzaamheden is de Scythe sowieso meer dan afdoende. Maar het zijn wel zaken om in het achterhoofd te houden, zeker met een 7700X in gedachten.
Als je hele dagen Cinebench draait is het misschien niet de beste koeler maar bij normaal gebruik vind ik hem heel erg fijn.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 14:40
Heb je ook een kast op het oog waar het allemaal in moet komen? Dat is na de koeler zelf wel een heel belangrijk punt om te kunnen bepalen wat voor een type koeler er het beste bij zou passen. Bij een goed uitgedachte luchtstroming heb je ook minder snel een dure cpu koeler nodig.

• Cid Highwind
Ernemmer schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Als je hele dagen Cinebench draait is het misschien niet de beste koeler maar bij normaal gebruik vind ik hem heel erg fijn.
Zonder twijfel. Stilte boven alles voor mij, het was dus de enige logische opvolger van de Mugen 2 Rev.B die ik een decennium in gebruik heb gehad. Het is vooral iets om in het achterhoofd te hebben mocht je geen tweaks doen en even een benchmark gaan draaien voor stabiliteit of een algemene prestatie indicatie. Niet dat je in paniek schiet bij het zien van relatief hoge temperaturen en dat throttling met een beetje tweaken ook in benchmarks te voorkomen is.

De PCGH editie is nu eenmaal op pure stilte afgestemd met de maximale koelcapaciteit als compromis en is daardoor voor overklokken niet de beste keuze. Voor al het andere daarentegen meer dan afdoende en zou dus ook gewoon mijn aanbeveling zijn voor de OP.

Als je nog een paar Euro's wilt besparen: De mijne kwam dus met koelpasta. Er is dus geen reden om dit spul los te kopen.

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 20:52
Cid Highwind schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 01:12:
[...]

Nu ga ik niet de hele dag Cinebench draaien :D, maar mijn 'angst' is inderdaad of the Scythe het genoeg kan koelen. Meeste graphs die ik zie zijn wat vertekend, omdat ze dit doen op de out of the box CPU, en dan zie je dat de temp op ongeveer 95C blijft, maar dat de prestaties dan wel naar beneden geschroefd worden.

Als de concensus is, als je gaat undervolten dan is de Scythe meer dan voldoende, dan moet ik zeggen dat ik wel van de stilte hou die erbij hoort. Al kun je dat waarschijnlijk ook enigzins voor elkaar krijgen door je fan niet max te laten draaien met andere coolers :)
Therazor schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:58:
Heb je ook een kast op het oog waar het allemaal in moet komen? Dat is na de koeler zelf wel een heel belangrijk punt om te kunnen bepalen wat voor een type koeler er het beste bij zou passen. Bij een goed uitgedachte luchtstroming heb je ook minder snel een dure cpu koeler nodig.
De behuizing... Ik heb al een beetje rondgekeken, en als ik nu weer kijk komen er alleen maar meer bij. Dit is qua keuze voor mij misschien wel het moeilijkste |:(

Momenteel gebruik ik een NZXT H440 en qua grootte erg tevreden over. En samen met de Mugen PCHG hoor ik bijna niks :*)

Maar voor de volgende behuizing (ik heb de intentie om mijn oude PC door te schuiven) heb ik een behoorlijke lijst al.

Om een paar te noemen:
  • Phanteks P600S
  • Corsair 4000D
  • Fractal Design Pop Silent/Nort/Meshify
  • Lian Li Lancool III (helaas heeft die RGB :| )
  • NZXT H7 Flow/H510
  • Be Quiet Pure Base 500(DX)
Daar zie ik dus helemaal door de bomen het bos niet meer.

Boo!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:05
Ik heb zelf 2x de scythe pcgh edition, voor zowel een 13600kf als een 5800x3d. Voor de 13600kf heb ik de fans vervangen voor een enkele, betere scythe fan die iets meer lucht verplaatst en dus ook iets minder stil is.

Het is dus aan te raden om gelijk de iets betere scythe (fuma oid?) Te bestellen.

• Cid Highwind
forodrova schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Nu ga ik niet de hele dag Cinebench draaien :D, maar mijn 'angst' is inderdaad of the Scythe het genoeg kan koelen. Meeste graphs die ik zie zijn wat vertekend, omdat ze dit doen op de out of the box CPU, en dan zie je dat de temp op ongeveer 95C blijft, maar dat de prestaties dan wel naar beneden geschroefd worden.

Als de concensus is, als je gaat undervolten dan is de Scythe meer dan voldoende, dan moet ik zeggen dat ik wel van de stilte hou die erbij hoort. Al kun je dat waarschijnlijk ook enigzins voor elkaar krijgen door je fan niet max te laten draaien met andere coolers :)
Simpel gezegd, als je niet van plan bent te gaan overklokken, kan je zonder zorgen de Mugen halen en de stilte genieten. Zoals ook @Ernemmer aangeeft, Cinebench is slechts een benchmark, goed om de worst case er bij te pakken, maar verder is die koeler gewoon meer dan goed genoeg.

Het naar beneden bijstellen middels de CO curve is vrij makkelijk te doen. En over de andere boeg is een algehele power limiet sowieso kinderspel om in te stellen in je BIOS.

Wat behuizing betreft, ik heb hier een Pure Base 600. Zorg dat alles past. Als je op stilte bent gesteld loont het om te kijken naar welke fans er worden meegeleverd, stille koelers zijn immers prijzig. BeQuiet levert meteen goede fans mee. Toegegeven, de SilentWings zijn nog een tik beter dan de PureWings die ze meeleveren op de PureBase 500/600 kasten, maar zo duur hoe de DarkBase 700 inmiddels is, kan ik met geen mogelijkheid die upgrade aanbevelen. In de laagste stand zijn de PureWings namelijk ook gewoon onhoorbaar.

Ervaring met andere kasten heb ik gewoon niet, maar daar zijn genoeg reviews over te vinden. De BeQuiet was toen een goede deal voor mij, maar op dit moment zou ik ook zeker naar de andere merken kijken. BeQuiet is niet per sé de beste value :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee