Toon posts:

~3k PC voor neefje (moet 6 jaar mee)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:21
Beste Tweakers,

Inmiddels heb ik meerdere keren gebruik kunnen maken van jullie expertise, dit keer is mijn neefje aan de beurt betreft een nieuwe computer. Hij gaat naar het middelbare school en we willen graag een PC voor hem samenstellen waarbij in ieder geval met gemak zijn middelbare tijd doorkomt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p 144hz zal het voornaamste zijn. Daarnaast doet hij ook aan Youtube en zou eventueel ook video willen bewerken. Uiteraard nog enkele schooldingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 3k en 4k.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee is een compleet nieuw systeem, alleen aanwezig is een 1440p 144hz monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Redelijk 'toekomst' proof systeem nodig. Dus genoeg geheugen en sterkte om ~5/6 jaar door te komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het gaat om een jonge jongen en wil graag leuke toeters en bellen op zijn systeem, vandaar de keuze voor Corsair.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie ook kopje hierboven.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Het moet dus zoals gezegd een systeem worden waarbij hij gemakkelijk 6 jaar vooruit kan, hij moet ermee kunnen gamen en evt. videobewerken met "gemak". Daarnaast suggesties voor toetsenbord en muis zeker welkom, want deze zijn nog niet aanwezig. Gezien de leeftijd ook suggestie voor kleurtjes in de kast.

Ik heb zelf een opzet gemaakt en hoor graag van jullie of het beter kan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI PRO Z790-A WIFI€ 261,-€ 261,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 Ti GAMING X TRIO 12G€ 999,-€ 999,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1Fan-controllers en lcd'sCorsair iCUE Commander CORE XT€ 58,90€ 58,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i ELITE LCD Display€ 301,-€ 301,-
4VentilatorsCorsair iCUE QL120 RGB PWM Single Fan Zwart, 120mm€ 39,90€ 159,60
1ToetsenbordenCorsair K100 RGB (OPX Switch, Qwerty US) Zwart€ 239,-€ 239,-
1MuizenRazer Deathadder V2 Zwart€ 38,50€ 38,50
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH64GX5M2B5600C36€ 281,72€ 281,72
1VoedingenASUS TUF Gaming 1000W Gold€ 199,-€ 199,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.296,52

Alvast bedankt!

[Voor 2% gewijzigd door Shwan op 28-03-2023 21:35. Reden: Extra voeding weggelaten]

Alle reacties

Acties:
  • +9Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-05 00:31
Hij boft maar met zon vader, ik kreeg vroeger een voetbal

[Voor 35% gewijzigd door milotic op 28-03-2023 21:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
Ik denk dat je met 1 voeding ook wel af kan, scheelt toch weer €199 ;) En waterkoeling van €301 is wel een beetje met geld smijten omdat je niet weet wat je er anders mee aan moet... Een goede luchtkoeler van €50-80 zal waarschijnlijk net zo goed werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
Gezien het ruime budget, terwijl de pc wel lang mee moet gaan, zou ik eerder kiezen voor de helft nu uitgeven en de andere helft over 3 jaar.

Verder:
- 2 voedingen in je lijstje
- een jochie van 12 gaat zo’n extreem duur toetsenbord merken?
- hoop geld voor een paar fans en fancontroller

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Eens met Hahn, dit systeem voelt aan als met geld smijten omdat er een budget gevuld moet worden oid. Een toetsenbord van 240 euro is een beetje raar voor een jongen van 12.

Dit is een build gemaakt die als doel lijkt te hebben: stel een zo fancy mogelijke pats-pc samen, waarbij de prijs-prestatie-verhouding helemaal ondergeschikt wordt aan de looks en de hebbedingetjes.

Zie ook comment t14wo: je kan nu voor minder dan de helft van het geld ook een systeem bouwen dat vrijwel hetzelfde kan. En dan upgrade je eens een keer als het nodig is.

En als je hem echt een lol wil doen, schaf dan een echt goede bureaustoel (geen gameprut) en/of een goed scherm aan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Redelijk 'toekomst' proof systeem nodig.
Dit is niet redelijk, dit is way over the top ;-) Je vraagt ernaar.
Als je een basis wilt hebben voor een redelijke build, zie dan de best buy guides. Voor 1500 - 2000 euro heb je een hele, hele fancy game-PC.

[Voor 19% gewijzigd door Znorkus op 28-03-2023 21:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
TS heeft alleen 'jonge jongen' gezegd, dat 'ie 12 zou zijn heeft @t14wo ervan gemaakt en is niet per se waar. 16 of 18 is ook een 'jonge jongen' ;)

Maar, met €2000 nu en €1500 over 3 jaar kom je verder dan nu in één keer €3500 uitgeven inderdaad.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 00:30
Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:41:
TS heeft alleen 'jonge jongen' gezegd, dat 'ie 12 zou zijn heeft @t14wo ervan gemaakt en is niet per se waar. 16 of 18 is ook een 'jonge jongen' ;)

Maar, met €2000 nu en €1500 over 3 jaar kom je verder dan nu in één keer €3500 uitgeven inderdaad.
Ts schrijft Hij gaat naar het middelbare school dus zal wel rond de 11-12 zijn idd

• Hahn
Toerq schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Ts schrijft Hij gaat naar het middelbare school dus zal wel rond de 11-12 zijn idd
Aah, ik had vooral de tweede helft van z'n post gescand voor leeftijd-hints, maar dat gemist. I stand corrected :P

• Shwan
Bedankt voor jullie reacties. Het is zeker over de top, maar dat mag ook. Het budget is er en dat het 'goedkoper' kan, dat kan altijd en daar ben ik mij van bewust. Ik vroeg echter niet of het goedkoper kon. Verder de discussie of dit teveel is voor een 12 jarige is niet waar ik op zoek naar ben :-).

Wellicht had ik de leeftijd etc, niet moeten vermelden, dat is mijn fout. Het was niet mijn bedoeling om een maatschappelijk discussie teweeg te brengen.

Desondanks gaat het mij om de setup en vraag ik of het beter kan of dat jullie andere suggesties hebben betreft component samenstellingen.

[Voor 7% gewijzigd door Shwan op 28-03-2023 22:01]

Acties:
  • +13Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11
Je vroeg niet of het goedkoper kan, maar je vraagt wel om iets wat 6 jaar goed mee kan komen.

Het advies daarmee: nu 2000 en over 3 jaar upgraden voor 1500 is zeker een goed advies. Daar kom je een stuk verder mee dan wat je nu samenstelt.

Ook kan je inderdaad beter investeren in: een goed scherm, een goede muis, een goed bureau, een goede stoel, monitorarm, software!

Je kan het nu zo gek maken als je wil, maar als je voor dat bedrag ook waar voor je geld wil is al het bovenstaande advies in de wind slaan niet echt verstandig...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
Shwan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:01:
Bedankt voor jullie reacties. Het is zeker over de top, maar dat mag ook. Het budget is er en dat het 'goedkoper' kan, dat kan altijd en daar ben ik mij van bewust. Ik vroeg echter niet of het goedkoper kon. Verder de discussie of dit teveel is voor een 12 jarige is niet waar ik op zoek naar ben :-).

Wellicht had ik de leeftijd etc, niet moeten vermelden, dat is mijn fout. Het was niet mijn bedoeling om een maatschappelijk discussie teweeg te brengen.

Desondanks gaat het mij om de setup en vraag ik of het beter kan of dat jullie andere suggesties hebben betreft component samenstellingen.
Dat je met geld wilt smijten moet je zelf weten, maar voorbij een bepaalde prijs ga je simpelweg niet veel meer kwaliteit of snelheid halen uit wel veel meer geld. En dus ga je krijgen dat het systeem over 3-5 jaar toch niet geweldig meer mee kan komen, ook al heb je nu wel de hoofdprijs betaald.

Met een iets goedkoper moederbord, goedkopere 4070 Ti, goedkopere fans, luchtkoeler ipv waterkoeler, 32GB geheugen ipv 64GB geheugen en een iets minder overdreven voeding kan je zo al makkelijk €600 besparen, en dan heb je 0% aan prestaties ingeleverd.

Dan houd je €1200+ over van je totale 4k budget. Stop dat over 3 jaar in een nieuwe videokaart, en eventueel een andere upgrade of twee, en het systeem kan dan weer veel beter mee dan wat je nu zou kopen voor €3500-4000.

• Shwan
Bedankt voor jullie meningen. Volgens mij word ik verkeerd begrepen met het budget en post. Het is niet een absolute must om het uit te geven. Als ik hetzelfde kan bereiken voor goedkoper, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi. Dan zou ik graag willen zien welke componenten, op het moment wordt er alleen maar gezegd "het kan goedkoper" zonder daarbij suggestie te doen voor de componenten. Of er wordt een maatschappelijke discussie gestart of het wel past bij een 12-jarige.

Juiste woord is dan denk ik bang-for-buck. Ik heb slechts zelf een opzet gemaakt omdat dat verplicht is, maar als ik zelf het totale overzicht had in dat dit geheel beter/goedkoper kan, dan had ik uiteraard niet een topic gestart.

[Voor 9% gewijzigd door Shwan op 28-03-2023 22:52]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 20:11
Nou, ik kan hier het zijne van denken met allemaal redenen waarom een '12 jarige' geen pc van 3,5k nodig zou moeten hebben. Voor je studie kun je met 500 euro ook prima uit bijvoorbeeld. En het nodigt dan ook niet meteen uit om die door te komen met 24/7 fortnite ipv huiswerk :+.

De eerdere meningen over 2K nu en de rest over een paar jaar deel ik.

Maar objectief gekeken naar de build zie ik niks vreemds. De voeding beschikt over een native 12VHPWR aansluiting waardoor je de videokaart direct kunt aansluiten zonder verloopstekkers.

De behuizing zegt dat het ruimte heeft voor een 'up to 360mm radiator', maar de radiator zou 397mm zijn.
Nou zal dat '360mm' staan voor een variant met 3 fans, dus ik verwacht dat het wel zal passen. Maar wellicht een aandachtspunt.

Verder vind ik de prijsverhouding toetsenbord / muis wat scheef. Maar het is maar wat de voorkeur heeft natuurlijk. Mogelijk kun je er een 'cadeaubon' van maken of een tripje naar de mediamarkt/computerwinkel ofzo om wat keuzes voor te leggen. Voor een jong iemand zal het wel niet zoveel uitmaken, maar het is mogelijk wel voorkeur gevoelig.

En 1 2tb SSD ga je niet lang van genieten als je een uitgebreide gamelibrary hebt. Of voor mogelijke andere zaken kun je snel door je opslag heen gaan. Zo mogelijk kun je er nog wat goedkopere SSD's bij doen voor de opslag, die niet specifiek Gen4 zijn of in andere zin snel. Voor 100-120 euro moet je prima een 2TB m.2 SSD kunnen vinden, of stop er voor de opslag nog een HDD in.

Litebit.eu voorraad check :).

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niks meer aan veranderen, gewoon een goed systeem met lekker veel toetsers en bellen.
Dit gaat makkelijk 6 jaar mee.

Ik mis nog wel een licentie voor Windows en eventueel assemblage.

[Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 28-03-2023 22:58]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zou bij de betreffende webshop eerst navragen wat er bij die H150i elite zit, volgens de shop van Corsair zit daar namelijk de Commander al bij. Zou ik voor de zekerheid nog wel een y splitter USB erbij nemen, moederbord heeft er maar 2 maar zo snel gekeken heb jij er 3 nodig.

Each Elite LCD Cooler comes with an iCUE COMMANDER CORE that can control lighting and fan speeds of not only the included fans, but up to a total of six. Turn any case into a smart case.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
Shwan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:51:
Bedankt voor jullie meningen. Volgens mij word ik verkeerd begrepen met het budget en post. Het is niet een absolute must om het uit te geven. Als ik hetzelfde kan bereiken voor goedkoper, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi. Dan zou ik graag willen zien welke componenten, op het moment wordt er alleen maar gezegd "het kan goedkoper" zonder daarbij suggestie te doen voor de componenten. Of er wordt een maatschappelijke discussie gestart of het wel past bij een 12-jarige.

Juiste woord is dan denk ik bang-for-buck. Ik heb slechts zelf een opzet gemaakt omdat dat verplicht is, maar als ik zelf het totale overzicht had in dat dit geheel beter/goedkoper kan, dan had ik uiteraard niet een topic gestart.
Of je zoveel uit moet geven aan een 12-jarige is aan jou, en is niet je vraag, dus dat kunnen we verder laten voor wat het is.

Maar in je vorige post zei je "Ik vroeg echter niet of het goedkoper kon.", wat haaks staat op wat je nu zegt: dat als het goedkoper kan, dat dat mooi is ;) In mijn vorige post gaf ik alleen argumenten en geen componenten, omdat je nog niet overtuigd leek dat goedkoper gaan de betere optie was.

Maar nu je daar wel overtuigd van lijkt te zijn, paar suggesties:
Moederbord: uitvoering: ASRock Z790 PG Lightning - €60 goedkoper
Videokaart: uitvoering: MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G OC - €90 goedkoper
Processorkoeler: uitvoering: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B - €239 goedkoper
Geheugen: uitvoering: Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B5600C36K - €146 goedkoper
Voeding: uitvoering: Delta GPS-1000DBA A22 - €80 goedkoper

Dan ben je al €615 goedkoper uit, en heb je alleen 32GB geheugen ipv 64GB, maar verder eigenlijk niks minder. Ik zou zelf de fancontroller nog weglaten en wat goedkopere fans uitkiezen, dat scheelt nog eens €150-200. Maar dat mag je zelf weten :P

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 18:17
ik zou het even op moeten zoeken, maar volgens mij komt de waterkoeler standaard al met een mooie Commander CORE. Zonde om die er dus nog een keer bij te bestellen. De upgrade naar LCD kun je ook achteraf doen dus daar kun je eventueel ook nog op besparen nu.

daarnaast zijn er wel wat component keuzes die het kostenplaatje drastisch kunnen verlagen zodat je over 3-4 jaar (want dan voelt ie ws echt wel weer traag aan) er nog een upgradeset tegenaan kunt gooien. Zoiets als dit:
uitvoering: MSI PRO Z790-P WIFI -220 euro

Ook een z790 chipset met wifi (waar ik zelf nooit zo'n voorstander van ben, want gewoon lekker kabel in een desktop prikken).
Maar dan heb je eventueel nog moneys om voor een 13900K te gaan. Net wat meer cores, net wat hogere turbo.

SSD kun je ook op besparen door voor iets als een Kingston NV2 of Lexar NM620 te gaan. Onder de 100 voor 2TB.

Verder zou ik voor fans misschien even kijken naar een pakketje. die zijn vaak nog wel wat goedkoper te krijgen per 3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een gamer heeft een goed afsluitende koptelefoon nodig. Bij voorkeur ook nog met microfoon.

Ik heb zelf een Beyerdynamic DT 770 Pro, die sluit omgevingsgeluiden (ook de koeling van de computer) goed af en je hoort al goed bij laag volume. Maar die heeft geen microfoon.

Wel de jongen inprenten dat hij zijn gehoor niet moet verpesten met te hard geluid, om levenslang oorsuizen te voorkomen. Als dat niet goed gaat, zou ik die koptelefoon terugnemen.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22
Of er wordt een maatschappelijke discussie gestart of het wel past bij een 12-jarige.
Het gaat niet om het starten van een maatschappelijke discussie. Dit systeem is voor het doel (een basisschool-kind dat naar de 1e klas gaat en een PC zoekt voor huiswerk en wat games) gi-gan-tisch uit proportie, en dat krijg je te horen. Als mijn oma een auto zoekt om 1x in de maand boodschappen mee te doen, en ze heeft geen idee en het mag een ton kosten, en ze dacht zelf aan een Maserati omdat ze die wel mooi vindt, dan zeg ik: zwaar overdreven, koop gewoon een leuke kleine elektrische japanner.
Als ik hetzelfde kan bereiken voor goedkoper, dan is dat natuurlijk alleen maar mooi. Dan zou ik graag willen zien welke componenten, op het moment wordt er alleen maar gezegd "het kan goedkoper" zonder daarbij suggestie te doen voor de componenten.
Nou, dan wil je het niet zien, of je hebt eroverheen gelezen. Ik heb wel een suggestie gedaan voor andere componenten, namelijk je verwezen naar de recentste BBG. Daar hebben forummers en crew namelijk al goed nagedacht over een mooi gamesysteem in elkaar zetten, voor Maart 2023. Heb nu ook even de link voor je opgezocht:

review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023

Dat kost een kwart (!) van wat je nu gaat uitgeven, en daar kan je gewoon he-le-maal prima op gamen. Toeters en bellen: doe wat RGBleds, een xxxl 90cm brede gaming muismat, een fancy kast, en dat gaat goedkomen.

Besteed je die 2500 euro die je over hebt (!) aan een Herman Miller gaming stoel:
https://nlgaming.hermanmi...acgG3mtEv73BoCUFwQAvD_BwE

Die dingen zijn 1500-1700 euro, maar dan heeftie voor de rest van z'n leven een echt vette stoel om op te zitten. Meen ik serieus. Niet zo'n goedkoop kloterige 'gaming chair', maar gewoon een echte ergonomische stoel. Aanschaf voor z'n leven. Die 4070ti kan over een paar jaar weer de prullenbak in.

Heb je nog steeds bijna 1000 euro over. Zet het op z'n rekening en zeg: hier gozer, dit is voor de software, ga maar lekker los op Steam de komende paar jaar, kan je die bak nog gebruiken ook.

Als je je neef idioot wilt verwennen, moet je het wel goed doen ;-)

[Voor 5% gewijzigd door Znorkus op 29-03-2023 01:23]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:20
*knip* begin er dan dus ook niet over

[Voor 85% gewijzigd door br00ky op 29-03-2023 09:38]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:03
Gezien de voorkeur voor Corsair,. Geen idee waarom je een ouder toetsenbord van 239€ zou willen. Er is nu een scherpe aanbieding voor de K70 TKL, of neem de K70 met Numpad.

Hoe serieus is het videobewerken en YouTube? Dit zou ook makkelijk af kunnen met een 13500 CPU.

ASUS heeft een actie met hun TUF Gaming onderdelen waardoor je wat korting kunt krijgen: https://promotion.asus.com/nl/nl/23q2-tuf-gaming-cashback

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 268,79€ 268,79
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760-PLUS WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X OC Edition€ 979,-€ 979,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 134,90€ 134,90
1KabelsCorsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart€ 19,90€ 19,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H100x RGB ELITE€ 129,-€ 129,-
1VentilatorsCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack€ 17,99€ 17,99
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB TKL Champion Series (MX Speed, Qwerty US)€ 84,90€ 84,90
1MuizenCorsair Sabre RGB Pro Champion Series€ 54,99€ 54,99
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36€ 139,90€ 139,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 149,89€ 149,89
1Solid state drivesCorsair MP600 Pro LPX 2TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 2.417,26

[Voor 4% gewijzigd door Apart op 29-03-2023 10:16]

• Hahn
Apart schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:49:
Gezien de voorkeur voor Corsair. Geen idee waarom je een ouder toetsenbord van 239€ zou willen. Er is nu een scherpe aanbieding voor de K70 TKL, of neem de K70 met Numpad.

Hoe serieus is het videobewerken en YouTube? Dit zou ook makkelijk af kunnen met een 13500 CPU.

ASUS heeft een actie met hun TUF Gaming onderdelen waardoor je wat korting kunt krijgen: https://promotion.asus.com/nl/nl/23q2-tuf-gaming-cashback

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 268,79€ 268,79
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760-PLUS WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X€ 939,-€ 939,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 134,90€ 134,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H100x RGB ELITE€ 129,-€ 129,-
1VentilatorsCorsair iCUE SP120 RGB Elite Performance 120mm PWM Fan - Single Pack€ 17,99€ 17,99
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB TKL Champion Series (MX Speed, Qwerty US)€ 84,90€ 84,90
1MuizenCorsair Sabre RGB Pro Champion Series€ 54,99€ 54,99
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000C36€ 139,90€ 139,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 149,89€ 149,89
1Solid state drivesCorsair MP600 Pro LPX 1TB€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 2.258,26
Haha, mooi om te zien hoeveel variatie aan producten Corsair eigenlijk biedt. Leuke suggestie zo als 'Corsair PC' d:)b

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 10:47
Los van alle andere punten, waarbij ik ook zeker het argument zou willen maken eerst te kijken naar een goed bureau en kwalitatief goede stoel, keek ik ook op wat muiskeuze betreft.

Als alles reeds Corsair is, waarom dan niet bij dit budget een fraaie draadloze muis meepakken? De hierboven voorgestelde Sabre RGB is een optie, maar ze hebben ook hun Dark Core serie. Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk niet zo snel voor Corsair zou gaan vanwege de software, maar dat was van meets af aan geen probleem :)

Om het af te maken hebben ze nog bijpassende RGB mousepads, of kan je een mousepad meegeven met geïntegreerde Qi lader. Maakt natuurlijk ook een leuk verjaardagsgeschenk op een later tijdstip.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-06 20:10
Eens met de build van @Apart na wat ik heb gelezen over je neefje.
Wel vind ik 199 euro neertellen voor een 2TB SSD grof. Je kunt ook een uitvoering: Lexar NM710 2TB , die goed uit de tweakers test kwam, of een iets bekendere uitvoering: WD Black SN770 2TB kopen. Op dat moederbord wordt de SSD toch bedekt door een heatspreader, dus niemand gaat zien dat het geen corsair ssd is.

Gezien de ruimte in het budget kun je wel overwegen om toch voor een zwaardere CPU te gaan zoals de uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed want die heeft volgens de tweakers review van de 13500 toch wel meetbaar betere gaming performance review: Processors voor gewone mensen - Nieuwe Core i3's, Core i5's en 65W-Ry...
Onder andere omdat de 13600K en 13500, ondanks de eerste twee cijfers in hun productcode, op verschillende architecturen gebaseerd zijn.

[Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 29-03-2023 11:04]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 03:47

Thomg

Aww yiss

Ook eens met @youridv1, de 13500 is niet heel erg interessant tenzij het workstation op een budget is (lijkt me niet hier), dus zou ik zeker wel de meerprijs voor een 13600K neerleggen.

Ik heb ook wat vraagtekens bij het aanraden van een 12GB VRAM kaart met het idee dat het 6 jaar mee moet kunnen. We zien nu al dat 8GB eigenlijk niet genoeg is en 10/12GB erg dicht tegen de zon vliegen.

Als er ook per se een 750W voeding in moet zou ik voor die prijs ook eerder naar een P6 gaan.
uitvoering: EVGA SuperNOVA 750 P6
Of een ATX3.0 compatible voeding halen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shwan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:01:

het is jammer, want met RTX 4070Ti loop je over paar jaar ook al achter.
Je kunt beter elke ~3j een built aanpassen.

Zou liever een 7700X kiezen en een betere voeding dan de Asus.
uitvoering: Corsair RM750x SHIFT ATX3.0 ATX 3.0 ready en komt ook met PCIe 5.0 kabel

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 29-03-2023 11:20]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:35
Als er compleet geen randapparatuur aanwezig is dan zou je ook eens moeten kijken naar:

Headset = koptelefoon + microfoon; iets waar mrmrmr het al over had eerder.
Webcam
Speakers
Controller

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-06 12:40
dragonhaertt schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:24:
Je vroeg niet of het goedkoper kan, maar je vraagt wel om iets wat 6 jaar goed mee kan komen.

Het advies daarmee: nu 2000 en over 3 jaar upgraden voor 1500 is zeker een goed advies. Daar kom je een stuk verder mee dan wat je nu samenstelt.

Ook kan je inderdaad beter investeren in: een goed scherm, een goede muis, een goed bureau, een goede stoel, monitorarm, software!

Je kan het nu zo gek maken als je wil, maar als je voor dat bedrag ook waar voor je geld wil is al het bovenstaande advies in de wind slaan niet echt verstandig...
dit is inderdaad goed advies. als je toch die kant op wilt zal ik wel voor een amd systeem gaan. het nieuwe am5 platform zal nog zeker meerdere updates kwa cpu's / geheugen krijjgen als je het am4 platform als graadmeter mag gebruiken. intel komt dan weer elke 2 -3 jaar met een compleet nieuw platform.

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:38

grimson

domeingrommer

inventaris: Gaming 2023
Onlangs 2x een gelijke 'build' gemaakt. Ik heb gekozen voor luchtkoeling.
Sinds enkele dagen actief en kwa geluidsproductie (moet nog het een en ander tunen) valt het allemaal reuze mee. In de gallery staat wat ik gebruikt hebt en wat past in de kast.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 13:06
Ik had lekker even gewacht op de amd ryzen 7-7800x3d. <-- deze is tot 24% sneller in gaming dan de snelste Intel CPU van dit moment. Dus de processor zal dan wellicht tot 50% sneller zijn dan de aangeraden I5-13500. Beide procesorren voldoen, alleen krijg je bij de 7-7800x3d echt veel meer waar voor je geld. De processor zal ergens volgende week uitkomen en kost 510 euro. Nu je budget het makkelijk toelaat, zou ik die 2 weken wachten. Zie link met uitleg: https://nl.hardware.info/...-core-i9-13900k-in-gaming

Je kan voor dit moederbord gaan --> uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI, komt hoog kwalitatieve geluid uit. 1 van de beste van dit moment, zoniet de beste. Als geheugen kan je kiezen voor uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR.

Het is belangrijk als je geheugen kiest dat de aantal nanoseconde tussen de 10 en 11 seconden is en het geheugen in de QVL staat. Als het geheugen niet in de QVL staat, kan je het risico lopen dat het systeem instabiel wordt. Meestal word dit opgelost met een bios update. Maar dat moet je dan weer zelf doen en maar afwachten of het ook echt in de volgende bios wordt ondersteunt. Neem aan dat je voor 100% zeker wilt gaan en je gelijk een kant en klaar systeem wilt waar je geen omkijken meer naar hebt. --> QVL lijst https://rog.asus.com/moth...i-model/helpdesk_qvl_cpu/

Als videokaart --> uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6. Van Asus omdat je al een moederbord van Asus hebt. Dus dezelfde makers en buitendat vind ik de videokaarten van Asus zelf erg mooi. Zit mooi licht in en koelen goed. Voor de videokaart word een 750W voeding aangeraden door de maker zelf. Zelf heb ik de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W. Ik ben daar erg tevreden over. Hij is erg zuinig en zit tegen een platium certiifcaat aan.

Als HD zou ik voor de uitvoering: Kingston KC3000 2TB gaan. Zelf heb ik deze en kan zeggen dat het systeem zo vlot aanvoelt, er is gewoon bijna tot geen wachttijd meer. Ook bij het spelen van spellen, is mijn systeem meestal als eerste geladen voordat ik tegenstanders pas zie verschijnen.

Edit: Met de videokaart heb je max 200Fps op 1440P epic settings in fortnite. YouTube: Fortnite | RX 7900 XTX | Ryzen 7 5800X3D | 4K - 1440p - 1080p | Epic.... Je zal dan in gevechten nooit onder de 144Fps komen.

[Voor 30% gewijzigd door Glamourt op 30-03-2023 13:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee