GR radiatoren vervangen voor lage temp versies (te) duur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:25

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag/ om de discussie/feedback op te starten.
ik heb overal in ons aangeschafte huis radiatoren hangen die uit 1979 komen.
grijs staal en lomp. met kranen geen thermostaten.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
ik heb uitgerekend welk vermogen in wat de huidige hebben.
door m3 in te vullen en gebaseerd op de huidige units.

Huidige setup:
Woonkamer: 100m3 =>(8033 watt)
234cmx30cm triple(type 33 3436Watt), 173cmx40cm dubbel (type 21 1693W),

keuken : 25m3 =>(1700 watt)
61x80 dubbel type 21 1349W
( er staat nog een enkele 61x80 aan de anderkant vh muurtje dus die wil ik samen voegen op 1 2000x350 type21 vertikaal radiator)

Hal:25m3 =>(1700watt)
61x100cm dubbel 1349watt

kamer: 19m3 =>(1260watt)
130x50 dubbel type 21 1530watt

Slaapkamer : 35m3 =>(2200 watt nodig)
130x50 dubbel type 21 1530 watt

Slaapkamer : 32m3 =>(2100 watt nodig)
173x50 enkel (852Wat type1)

Zolder: noord : 60m3 => (4700 Watt nodig)
130x80cm enkel
Type 10 918watt
Zolder zuid 70m3 => 4700 watt nodig
Twee units: nog te plaatsen

Als ik als voorbeeld de huiskamer neem:
type 33 met dat vermogen in die afmetingen bestaat niet in "nieuw"
een 400mmx1800mm type 21 55graden is 1908watt/4093 op 65graden is 800,- euro. (jaga tempo wand radiator)
voor de triple moet ik 1210 neer tellen.
voor drie (woonkamer en keuken: )

Als ik 2000mm hoog vertikaal neem:
2000x350 is 1025watt 782 euro (keuken plek.
2000x500 type 21 is 2000 watt plek van de 1730x400 type 21 700 euro
en die nog een keer in de serre.
dan heb ik bij elkaar 5025watt. (berekening voor 100m3 is 8400watt.)

Deze eerste berekeningen doen me niet juichen van blijdschap.
de transitie van GR 65-70graden naar 45-55 graden radiatoren is een dure aangelegenheid.
2000 euro voor alleen beneden is best wat gas dat ik kan verstoken met mn huidige units. :X

kloppen mijn eerste indicatie berekeningen of gaat er wat mis?

Volgens mij kan ik beter voetventielen gebruiken voor de doorstroom weerstand per kachel bij vol open in te regelen voor warmte distributiepriorisering op de verdiepingen en er smart thermostaten op schroeven.
Bij de keuken en woonkamer wat moderniseren met opclick platen en hal en slaapkamers/zolderkamers smart themostaten plaatsen. en misschien wat boosters er tussen schroeven die je via smart tech laat werken.
Al is dat ook al snel 250 euro voor die triplle type 33.
Deze zijn denk ik nog de beste keuze SpeedComfort Radiator Ventilator Trio set

zijn er nog andere ideeën?

...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ipv naar de radiatoren te kijken moet je eens kijken naar hoeveel gas je per jaar wegstookt. dat zegt iets over je warmtebehoefte en hoeveel vermogen je nu echt nodig hebt. 1:1 je radiatoren aanpassen is echt niet de goede manier van aanpak.

vernieuwen van radiatoren heeft alleen nut als je je watertemperatuur kan verlagen. dus voor een gasketel zal deze ombouw relatief weing opleveren, de winst zal er pas inzitten als je er een warmtepomp aanhangt. dan heeft verlagen van de watertemperatuur echt nut. voor warmtepompen geld elke 10 graden lagere watertemperatuur 20% minder stroomverbruik.

en zo'n jaga is leuk maar een toffe T33 heeft bijna dezelfde afgifte en kost de helft.

enja, dan meteen ff paar voetventielen erin zetten zal veel schelen om waterzijdig in te regelen. vooral met een warmtepomp erg belangrijk.

die simme thermostatenonzin moet je gewoon niet doen, kost een godsvermogen en levert je niks op.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 20:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:42:
ipv naar de radiatoren te kijken moet je eens kijken naar hoeveel gas je per jaar wegstookt. dat zegt iets over je warmtebehoefte en hoeveel vermogen je nu echt nodig hebt. 1:1 je radiatoren aanpassen is echt niet de goede manier van aanpak.
moet er nog in gaan wonen haal die oude dingen er af voor de stucadoor dus dacht meteen maar even kijken of ik de boel iets kan updaten.
vernieuwen van radiatoren heeft alleen nut als je je watertemperatuur kan verlagen. dus voor een gasketel zal deze ombouw relatief weing opleveren, de winst zal er pas inzitten als je er een warmtepomp aanhangt. dan heeft verlagen van de watertemperatuur echt nut. voor warmtepompen geld elke 10 graden lagere watertemperatuur 20% minder stroomverbruik.
huidige cv ATAG E325EC CW5 zal voorlopig er wel blijven hangen. denk dat de hybrid CV eerder komt dan de full electric warmtepomp. geen vloer verwarming. kachel denk ik op 65 graden en warmwater op 60 of zo iets. (moet dit nog bekijken en inregelen
en zo'n jaga is leuk maar een toffe T33 heeft bijna dezelfde afgifte en kost de helft.

enja, dan meteen ff paar voetventielen erin zetten zal veel schelen om waterzijdig in te regelen. vooral met een warmtepomp erg belangrijk.

die simme thermostatenonzin moet je gewoon niet doen, kost een godsvermogen en levert je niks op.
ok? ik heb nu een nest v3 hangen die via de kamer het hele huis regelt. ben er wel blij mee.
opentherm.

daar zit een gewone simpele atag thermostaat.

Dus jij zegt dat zo'n TADO v3 met wat wifi thermostaten geen voordeel opleveren?
(ik wil voornamelijk de gang en slaapkamers er mee regelen. (eerder uit enzo.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:57:
[...]

moet er nog in gaan wonen haal die oude dingen er af voor de stucadoor dus dacht meteen maar even kijken of ik de boel iets kan updaten.

[...]

huidige cv ATAG E325EC CW5 zal voorlopig er wel blijven hangen. denk dat de hybrid CV eerder komt dan de full electric warmtepomp. geen vloer verwarming. kachel denk ik op 65 graden en warmwater op 60 of zo iets. (moet dit nog bekijken en inregelen

[...]

ok? ik heb nu een nest v3 hangen die via de kamer het hele huis regelt. ben er wel blij mee.
opentherm.

daar zit een gewone simpele atag thermostaat.

Dus jij zegt dat zo'n TADO v3 met wat wifi thermostaten geen voordeel opleveren?
(ik wil voornamelijk de gang en slaapkamers er mee regelen. (eerder uit enzo.)
toon volledige bericht
ik betwijfel ten zeerste dat je met zulke temperaturen moet stoken. vrijwel geen enkel normaal huis heeft daadwerkelijk 60+ graden nodig om het warm te houden. de meeste zitten zelfs nog ruim onder de 50.

als je wilt dat bepaalde ruimtes koeler blijven moet je die waterzijdig verder dichtknijpen. je kan natuurlijk gewoon een losse kraan erop houden maar in de basis moet je zorgen dat de "natuurlijke" warmtebalans in de woning gewoon neutraal is en je alleen in uitzonderlijke gevallen/temperaturen wat wilt bijdraaien, daar heb je geen duizenden euros aan internetthermostaten voor nodig, alleen wat voetventielen en een beetje geduld.

en hybride moet je gewoon vergeten, gewoon direct gasloos gaan.

wat je wel kan doen als vloerverwarming het niet word de aankomende 10+ jaar is de leidingen vervangen in huis door grotere diameters. dan ben je goed voorbereid op een warmtepomp. meer liters, meer flow = meer beter.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
Zoneverwarming met een dikke CW5 ketel gaat je weinig opleveren. Ketel zal bij kleine warmtevraag met 1 of 2 radiatoren open gaan pendelen als de ziekte, dan is elektrisch verwarmen zelfs nog efficiënter.

Verder zou ik gewoon die T33 laten zitten. Evt kan je nog de T21 vervangen door een T22, maar zet niet heel veel zoden aan de dijk. Houd Marktplaats in de gaten, ik heb afgelopen winter een T20 kunnen vervangen door een T22 voor weinig geld.

Verder zijn je berekeningen veel te ruim. Die zijn op basis van slecht geïsoleerde huizen. 2200W voor een slaapkamer... daar kan ik mijn hele woonkamer met open keuken mee opstoken, huis van 1978.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
berekeningen waren gebaseerd op de invul pagina's van radiatorenverkopers.Dus als ze te ruim zijn dan komt het daar door. gewoon de type en maten overgenomen van wat er hangt :-)

Marktplaats ja dat zou een goede plek zijn om wat vernieuwing toe te passen.
(bedoeling is warmwater in de keuken met een close-in boiler te verzorgen zodat de Cv wat minder aanslaat met een kopje schoonspoelen.)
Douchen nog op gas en misschien later een electrische 250liter boiler die met zonne energie geproduceerde electriciteit gevoed word.(overschot overdag gebruiken)
legionella veilig is toch 60graden?

ons gas verbruik is met 4 personen op 2 personen niveau. nu hier 543m3 vorig jaar nov21-22 klasse C 1938 huis 100m2 (2020 zaten we op 800m3)
Hoop dat ook daar te halen nieuwer maar groter. (1979 151m2)

ok zone verwarming is dus niet de beste methode voor besparing.(dus is een "tado v3 ook "overbodig"?)
idee was kamer thermostaat en gewoon kranen op BG
hal met thermostaat en voetventiel moet een beetje de trap opgang/overloop bij verwarmen
garage een vorst beveiliging/ 12graden stand (moet ik nog isoleren.)
zone's 1ste etage 3 kamers met eigen behoefte in tijd en duur. slaap en hangplek-kamers vd kinderen en een studeer/pc kamer.
badcel / IR paneel en of electrische vloer verwarming (nog in te bouwen, nu nog handdoeken radiator.)
zolder 2 ruimtes 1 slaapkamer 1 bij kamer /opslag/logeerkamer. (deze is echt alleen om te slapen dus overdag niet nodig om te stoken.)

bedoeling was een 17 graden in de slaapkamers te houden als basis tijdens vraag in woonkamer. dus niet ik wil 20 graden in de slaap kamer laten we de woonkamer ook even stoken.(slaapkamers zijn passief op de ketel en actief op de thermostaatkraan zegmaar.
(indien tijdelijk 20 graden ingesteld is kan ik dat automatisch terug regelen in mn app.)
daarmee hoopte ik de investering een beetje terug te verdienen gezamenlijk met het verbruiks inzicht dat je er bij krijgt.
maar als dit niet goed werkt met een tado v3 en wat thermostaten dan moet ik iets anders verzinnen om controle te krijgen op de kraan standen. ;-)

Die fans/boosters zijn wel energie besparend?
of is dat ook commerciepraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:34:
Die fans/boosters zijn wel energie besparend?
of is dat ook commerciepraat?
de besparing is beetje misplaatste term zolang je op gas stookt. met warmtepompen merk je pas echt wat van meer afgifte en lagere temperaturen. meer afgifte is meer beter, dat is simpelweg de enige factor. de meer potentiele warmteafgifte je hebt de makkelijker je de warmte af kan geven de efficeinter de boel word. dus radiatoren opwaarderen waar nodig naar T33 en indien nodig fans plaatsen. maar in de basis zou ik dat alleen doen als je de toko grondig op de schop gooit en dan meteen de leidingen vernieuwd en vergroot, die zijn immers ook al 50 jaar oud.
let wel: het verlaagt de hoeveelheid warmte die je nodig hebt niet.

en nee, geen electrische boiler, gewoon warmtepompboiler nemen. resistieve boilers zijn gewoon harde kapitaalvernietiging.

gezien je aan het einde van het stooksezoen zit zou ik zeker wel even nadenken over gewoon een warmtepomp installeren, stuk makkelijker als je toch bezig gaat met verbouwen. kost je ongeveer 4,5k zonder subsidie. met zo weinig gasverbruik red je het echt wel met de bestaande radiatoren op acceptabele temperaturen.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@copykat Elektrische vloerverwarming niet doen. Het vreet stroom. Ik had het ook in de badkamer, 1000KWh per jaar om het 2-3 uurtjes per dag een beetje warm te hebben is zomaar weg. Douche nu met een elektrisch kacheltje die in 5 minuten bereikt wat de vloerverwarming in anderhalf uur doet. 1000W*1,5h is 1,5KWh tegen 2000W*5/60h is 0,167KWh.

Daar zijn die elektrische kacheltjes goed voor: kort incidenteel verwarmen. Ga je er een ruimte mee op temperatuur houden loop je erop leeg.

Ik heb hier boven overal thermostaatkranen geplaatst, staan allemaal op het maantje. Beneden stook ik met 3 dikke T22 radiatoren 30-45 graden aanvoer. Boven dikke T20 en T21 radiatoren, worden alleen bovenop warm en krijgen het hele kamertje warm. Alleen badkamer niet want dat is zo'n handdoekrek, die doen niks op 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:02
Ik lees nergens welk probleem je nu precies wilt oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:46:
@copykat Elektrische vloerverwarming niet doen. Het vreet stroom. Ik had het ook in de badkamer, 1000KWh per jaar om het 2-3 uurtjes per dag een beetje warm te hebben is zomaar weg. Douche nu met een elektrisch kacheltje die in 5 minuten bereikt wat de vloerverwarming in anderhalf uur doet. 1000W*1,5h is 1,5KWh tegen 2000W*5/60h is 0,167KWh.
Check geen electrische vloer verwarming in de badcel.🙂

Ik heb zo'n ir plate gekocht van de action als probeersel. 69 euro en app gestuurd.
Moet nog een verbruiksmeter kopen om te zien wat paneel nu eigenlijk verbruikt als je hem gebruikt voor de badcel( kan opgehangen worden en heeft een timer.) of als "ik zit alleen op de bank/achter mn buro en heb t koud" hoeft de CV niet hoger/aan voor t hele huis maar verwarm je lokaal je lichaam. Als die dingen goed werken tegen een redelijk stroomverbruik is het een mooie bijverwarmer.
Daar zijn die elektrische kacheltjes goed voor: kort incidenteel verwarmen. Ga je er een ruimte mee op temperatuur houden loop je erop leeg.

Ik heb hier boven overal thermostaatkranen geplaatst, staan allemaal op het maantje. Beneden stook ik met 3 dikke T22 radiatoren 30-45 graden aanvoer. Boven dikke T20 en T21 radiatoren, worden alleen bovenop warm en krijgen het hele kamertje warm. Alleen badkamer niet want dat is zo'n handdoekrek, die doen niks op 40 graden.
Kwam wat "goedkoop" site's tegen met merken als Innovia eco 4
Of voor de slaapkamers

Of deze die heeft van die lage 20cm t33'ers.
Prijzen zijn een stuk vriendelijker. Vraag is natuurlijk zijn die merken goed genoeg?
Als Jaga Mercedes is, dan zijn dat Kia's?(zijn prima auto's) hoe weet je dat een radiator goed gebouwd is?
Het gewicht per m2? Kan ze moeilijk testen op egale warmte op t paneel voor de aanschaf.

@flippy
Ok dus zo'n warmwater reservoir op "gratis" stroom is een nice ding? (ik weet de vroegere boiler op gas waren zuipschuiten en zijn niet voor niks verdwenen) maar ik dacht dat deze nieuwe generatie juist bedoelt was om de douche capaciteit van de cv af te halen en zo gas afhankelijkheid te verminderen.(mn zus heeft grondwarmte pomp (vloerverwarming nieuwbouw.) en zo'n electrische boiler om warmwater te hebben voor douchen en zo. Ruim 2 m2 aan apparatuur.

Ik heb al 3fase boven (151m2 schijnt een flinke pomp (12kw) te moeten hebben)en 2 extra schone 1fase groepen gemaakt tijdens installatie vd zonnepanelen.
Dus een warmtepomp is een optie voor later als mn huidige CV er mee ophoud/te duur word.
Waar ik nu op dit moment beslissingen over moet nemen is welke radiatoren vervang ik en voor wat om in de toekomst niet nog een keer te moeten vervangen bij installatie van een warmtepomp o.i.d.

@olafmol probleem?
Iets met bomen en een bos..... :+

Ik lees bijv dat als je isolatie uit 1980 hebt dat je eerst "even" je spouw moet herisoleren met foam a x duizend euro. (terwijl een andere zegt niet doen je krijgt koudebruggen en vocht problemen in je huis omdat het nooit egaal gevuld is.) |:(
Vooral muren is een dingetje, spouwventilatie is er niet voor niks en volspuiten met wat dan ook stopt dat.
Dus je moet dan ook "effe" je muren impregneren om vochtinname te verminderen.
Vloer isolatie, ja das duidelijk: Eerst alles doen waar je de kruipruimte voor in moet en dan schelpen er in.
Droog is beter.
Dak isolatie. Ook dat is redelijk simpel. Gewoon dit tegen je bestaande dak schroeven wat al wat isolatie heeft en je bent klaar.
En dan pas schijnt een warmtepomp zinnig te zijn. Dus de WP kost je zeg 10k met aanpassingen op je huidige CVstelsel en de isolatie ook nog eens...... 8)7
Dat geld heb ik niet onder de vloer liggen.
Dus mijn probleem is welk puzzelstukje koop ik nu om later verder te kunnen puzzelen met een ander puzzelstukje. :)

En dat het liefst zonder mn nieren te moeten verkopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:02
copykat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Dus mijn probleem is welk puzzelstukje koop ik nu om later verder te kunnen puzzelen met een ander puzzelstukje. :)

En dat het liefst zonder mn nieren te moeten verkopen. :+
Maar wat probeer je precies te bereiken? Bezuinigen op energie kosten? Mooie nieuwe radiatoren die er beter uitzien? Ik kan het niet lezen uit je tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 09:23
@copykat een warmtepomp is juist bij hoog verbruik nuttiger dan bij laag verbruik…

Maar!!!

Of het verwarmen met warmtepomp succesvol gaat zijn is afhankelijk van de balans tussen maximale afgifte bij voldoende lage temperatuur (dus echt max 45 bij -10) en warmteverlies.

Afgifte bij dergelijk lage temperatuur is hard werken… en nog veel harder als je dat met max 35 wil doen (want dat scheelt dus die nog eens 20%)

Dus isolatie zal vaak een onderdeel kunnen zijn van het proces… maar het is helemaal geen zekerheid dat bijvoorbeeld een redelijk knap geïsoleerd 2000 gebouwde woning geschikt is, want gebouwd met mini radiatoren op hele hoge temperatuur…
Terwijl een begin ‘80 woning gebouwd met grote radiatoren nu voorzien van spouwisolatie, dubbel glas en dakisolatie (dat zijn de laaghangende fruit maatregelen) zomaar wel zou kunnen lukken…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:43:
[...]

@flippy
Ok dus zo'n warmwater reservoir op "gratis" stroom is een nice ding? (ik weet de vroegere boiler op gas waren zuipschuiten en zijn niet voor niks verdwenen) maar ik dacht dat deze nieuwe generatie juist bedoelt was om de douche capaciteit van de cv af te halen en zo gas afhankelijkheid te verminderen.(mn zus heeft grondwarmte pomp (vloerverwarming nieuwbouw.) en zo'n electrische boiler om warmwater te hebben voor douchen en zo. Ruim 2 m2 aan apparatuur.

Ik heb al 3fase boven (151m2 schijnt een flinke pomp (12kw) te moeten hebben)en 2 extra schone 1fase groepen gemaakt tijdens installatie vd zonnepanelen.
Dus een warmtepomp is een optie voor later als mn huidige CV er mee ophoud/te duur word.
Waar ik nu op dit moment beslissingen over moet nemen is welke radiatoren vervang ik en voor wat om in de toekomst niet nog een keer te moeten vervangen bij installatie van een warmtepomp o.i.d.
energie opslaan in warmte is niet handig. je bent onnodig warmte aan het produceren op een minder efficeinte wijze dan waneer je warmte produceert als je het nodig hebt op de temperatuur die je nodig hebt.

150m2 gaat echt niet zon grote warmtepomp nodig hebben tenzij je kippengaas ipv ramen hebt. met het afgiftesysteem ga je niet eens zoveel vermogen kunnen afgeven.

belangrijkste is even dat je achter het gasverbruik komt van de vorige/huidige bewoners.

zal me wel verbazen als je meer dan 9kW nodig gaat hebben....

en de keuze voor radiatoren is simpel: zo groot mogelijke T33 ophangen voor de economische oplossing en fancoils voor de wat duurdere oplossing. maar leidingen vervangen is zeker wel raadzaam. 32mm als hoofdpijp en vervolgens omlaag in formaat als je meer aftakkingen hebt. een warmtepomp stampt er 5x zoveel water doorheen als een CV ketel, de leidingen moeten dat wel kunnen hebben.

als je toch voor fancoils gaat (zie fancoil topic voor goedkopere adressen!) kan je als je de leidingen ook isoleert ook gaan voor koelen, dus heb je airco in alle ruimtes.

zo groot mogelijke T33 ophangen (dus groter dan wat er nu hangt, is er ruimte voor breder of hoger dan die ruimte nemen) is is de meest budgettechnische oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
olafmol schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Maar wat probeer je precies te bereiken? Bezuinigen op energie kosten? Mooie nieuwe radiatoren die er beter uitzien? Ik kan het niet lezen uit je tekst.
1 warmte vs energie verbruik verbeteren.
2 als ze mooier zijn is de huis architect aka mijn vrouw ook blij.( niet noodzakelijk maar wel beter ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@flippy
32mm pijp is tot eerste verdieping en dan met 15mm naar de dikke tripple 30x240. Daarna retour.
De andere woonkamer radiator krijgt vanaf zolder 15mm samen met de pckamer.(dus maar twee op de deze lus.
Noordzijde is ook tot 1e 32mm en dan naar bg 15mm.
Slaapkamer, badcel, Hal , keuken , garage.

Dus ik neem aan dat dat wel voldoende is gedimensioneerd.

Wat betreft BG : woonkamer en keuken waar uiterlijk meer meespeelt denk ik.
Keuken radiator word een 2000mmx 400mm t22 die vervangt dan een t20 en t10 600x1000mm om keuken en voorkant woonkamer te verwarmen.
Zuid zijde: Zithoek is nu een t20 en zou dus alleen vv worden voor uiterlijk bijv een t33.
Bijv deze
Vlak is deze
700 of 400 euro met 300watt meer vermogen. Dus de niet vlakke heeft dan de voorkeur.
Of anders deze iets meer design maar tevens 3678watt.

(Maten gebaseerd op zelfde hoogtexbreedte en dan opwaarderen naar t33 kan de cv temp lager gezet worden.

Serre komen andere deuren in dus de tripple moet iets korter worden dan de 234cm dus een 30x220 t33 bijv.
Deze?
350euro en 200watt verschil.

En vlakke voorzijde is deze

Vertikale zal dan deze
Worden.
Bij 70-95graden is dat 2000+ 3700+3000=8700watt. Voor 125m2 op 50graden iets van 4000watt?

Dat of gewoon serre en zithoek ral9010 schilderen en alleen die vertikale bestellen. 😁
Winter afwachten en kijken of coilfans nodig zijn als cv op 45 50 55 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@copykat Radson heeft een tool voor paneel radiatoren waarbij je lage temperatuur stook regime kan invoeren…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
Soms heeft het wel zin om oude T33 te vervangen voor een moderne T33.
Een moderne heeft een fors hoger vermogen wat het mogelijk maakt om lagere watertemperatuur te hanteren.\
Als je dus fysiek hetzelfde formaat hanteert.

Dat komt omdat ze tegenwoordig anders worden gemaakt met veel meer oppervlak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGYTq5FfL-sRGYBFd-bNoFOvdwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPQUKSGQxVT4Xqveil2VS3aR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 29-03-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@leonbong Dat verschil merk ik idd tussen oud uit 1980 en nieuw uit beginjaren 2000. Bij die laatste is het ook nog belangrijk om ze kruislings aan te sluiten, bij de oude is die optie er niet eens.

Mijn 50x330 radiator uit 1980 wordt ook veel warmer dan de 50x300 radiator uit 2000-nogwat. De warmte afgifte daarentegen... je voelt gewoon een luchtstroom uit die laatste komen, is de radiator nog niet eens handwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Wat eigenlijk ook meteen iets is dat ik mee wil nemen in de update is.
Wat te doen bij nieuwe keuken? Wel of geen electrische tussenboiler.
Een hotfill close-in plintboiler. (doorstroom boiler die eventjes de eerste koude liter van de warmwater vd cv opwarmt of warmwater in de keuken volledig laten verzorgen door een close-in boiler die aangesloten is op de koudwaterleiding?
https://www.warmteservice...odeList=18353050,18353100

De hotfill heeft als nadeel dat de CV toch ook zal ontbranden om warmwater te verzorgen elke keer als je even de warmwater open zet. Voordeel je hoeft niet eerst x liter koud en lauw water te laten stromen.
En als je flink wat heet water wilt hebben neemt de CV t over. Vandaar de 400watt.
De 2000watt versie word met T-stuk afgeleid van de koudwater kraan en heeft blijkbaar 23 min nodig om de 10liter warmwater te leveren.

Wat ik zou verwachten is dat de hotfill ideaal is voor de kleine warmwater aanvraag in keuken.
Dus vlak in de buurt installeren van de keukenkraan nadeel de CV word geactiveert ,(zit er een vertraging in?) met de koude waterstroom die opgewekt word met je warmwatervraag maar je hebt wél meteen warmwater. Dus minder water verbruik.( Het nut van aansluiten op je hotfill van de vaatwasser ontgaat me even. Das ook electrische verwarming van water in de vaatwasser dus toch om t even?)

Maar deze opstelling is anders, optie 2: je hebt nogsteeds de aanvoer leiding lengte die je "weggooit" voordat je warmwater hebt maar de CV blijft uit.
https://warmteshop.eu/hot...-of-elektrische-cv-ketel/
Zelfde benaming ander principe.
Ik mijn beleving is dus de electrische "coldfill" 10liter close in boiler een soort buffer die 10 liter warmwater heeft en als je dus even wat wil, handen wassen of een mes afspoelen die niet in de vaatwasser mag de warmwater voorziening geeft. En dus de CV niet aanslaat. Totdat je meer vraagt en de buffer leeg is zodat er alleen nog koudwater uitkomt en dus de ketel aanslaat. (klopt t dat er een warmwaterdetectie doorstroom zit in de cv?)

Optie drie is die zelfde 10liter boiler aansluiten beneden in de keuken op je koudwater leiding en je warmwater zijde van de keuken kraan. Nadeel na 10 liter is je warmwater "op" en moet je 23min wachten op de volgende 10 liter.

Om gasverbruik te verminderen is denk ik optie 2 de slimste. Kortstondig gebruik in de badcel én keuken is hiermee opgevangen. 2200wat en 23 minuten opwarmtijd bij 10 liter koud water in de boiler.
Maar of je ook geld bespaard kan ik niet inschatten. Je houd tenslotte continu 10liter water op 60 graden of meer.
Je kan dan een 5liter versie gebruiken, wat voldoende zou zijn voor je handen wassen en je mes schoonspoelen maar misschien niet om je emmer met warm water vullen. (al zou met een thermostaatkraan gemengd worden met koud water en dus misschien ook 10liter opleveren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Al aan een quooker gedacht?

Ik zit ook te denken aan een hotfill boiler in de keuken. Niet meer tig liter water wegspoelen terwijl je ketel als een draak staat te blazen. De helft van het water dat je wegspoelt is opgewarmd maar nog niet warm genoeg.

Tzt gooi je die ketel eruit en heb je een warmtepompboiler of indirect gestookt voorraadvat. Dan heb je dat hele issue van ketel die aan slaat niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 19:09
Je moet rekenen op 35c en niet 45-50c een veelgemaakte fout wat mensen doen want dat is veel te hoog voor een warmtepomp, daarnaast kan je nog boosten met ventilatoren.

Vloerverwarming aanleggen voor de benedenverdieping kan ook interessant zijn.
Anders zien wij jouw weer terug bij help mijn warmtepomp verbruik is erg hoog. :+

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2023 21:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:51:
Al aan een quooker gedacht?

Ik zit ook te denken aan een hotfill boiler in de keuken. Niet meer tig liter water wegspoelen terwijl je ketel als een draak staat te blazen. De helft van het water dat je wegspoelt is opgewarmd maar nog niet warm genoeg.

Tzt gooi je die ketel eruit en heb je een warmtepompboiler of indirect gestookt voorraadvat. Dan heb je dat hele issue van ketel die aan slaat niet meer.
Mn vrouw wil geen quooker, die vind ze gevaarlijk. Kokend water uit de kraan.

Punt is warmwater bewaren in zo'n miniboiler en op temperatuur houden de hele dag voor x keer warmwater vragen.
Badcel s'ochtens door mn dochter met gezicht wassen.
Ik doe koudwater.
En beneden misschien paar keer rond etenstijd/koken.
Is dat geld en energie besparen of juist alleen comfort van direct warmwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:54:
Je moet rekenen op 35c en niet 45-50c een veelgemaakte fout wat mensen doen want dat is veel te hoog voor een warmtepomp, daarnaast kan je nog boosten met ventilatoren.

Anders zien wij jouw weer terug bij help mijn warmtepomp verbruik is erg hoog. :+
Ook hier weer vrouwlief zegt vloerverwarming geeft zo'n troep met aanleggen........ En gaat lek..... En duuur....
In ons geval
Tegels er uit slopen infrezen ook meteen keuken slopen om daar te frezen, verdeler ergens in een hoek maken waar een cv leiding al is. (dus niet in trapkast kunnen wegwerken.)

Toch maar een dikke overcapaciteit aan radiatoren aanleggen om later de 35graden rond te pompen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:54:

Ik doe 6.5KW en zie wel waar het schip strandt qua aanvoer. Begint 's morgens heel laag en loopt heel langzaam op. Voor de ketel op 50 graden zit en afslaat is het huis al warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
copykat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Punt is warmwater bewaren in zo'n miniboiler en op temperatuur houden de hele dag voor x keer warmwater vragen.
Badcel s'ochtens door mn dochter met gezicht wassen.
Ik doe koudwater.
En beneden misschien paar keer rond etenstijd/koken.
Is dat geld en energie besparen of juist alleen comfort van direct warmwater?
In de keuken wil je direct heet water, want meestal pak je daar heet water om iets af te spoelen, afwas, etc. Badkamer pak je water van 38 graden en is al veel eerder bruikbaar (daarnaast heb ik een 210cm DWTW, dat warmt loeisnel op, heb altijd een DWTW vol water op kamertemperatuur in voorraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
copykat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Ik had uitleg nodig bij de quooker 8)7
Komt echt niet per ongeluk kokend water uit… echt heel erg niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
copykat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:06:
[...]

Ook hier weer vrouwlief zegt vloerverwarming geeft zo'n troep met aanleggen........ En gaat lek..... En duuur....
In ons geval
Tegels er uit slopen infrezen ook meteen keuken slopen om daar te frezen, verdeler ergens in een hoek maken waar een cv leiding al is. (dus niet in trapkast kunnen wegwerken.)

Toch maar een dikke overcapaciteit aan radiatoren aanleggen om later de 35graden rond te pompen :+
idd het is onmogelijk dat ze met een freesmachine met zeer goede filters wat nog minder stof geeft dan het dagelijkse leven uit te vrezen en uiteraard niet in 1 dag maar de hele maand mee bezig zijn en ook geheel onmogelijk om zo door de tegels te vrezen.

Net als even door de vloer prikken bij de trapkast voor een flexibele leiding, de vloerverwarmingverdeler kan sowieso 9 vd 10x niet op bestaande leidingen gezien 15mm te dun is(vanuitgaand dat je niet in een schoenendoos woont om het af te kunnen met een enkele vloerverwarminglus).

Je hebt ook droogbouw vloerverwarming. :+
Leg je er zo in en niet duur als je laminaat neemt, kan zo over de tegels heen.

Mja hou er rekening mee dat die radiatoren niet meer "gloeien" met een warmtepomp zoals je nu gewent bent dus die vloer gaat ook meer afkoelen(minder stralingswarmte), tegels kan dan sowieso ongewenst worden.

@copykat Geen qooker maar wel een boiler op 60c (lager kan niet ivm legionella?) daar kun je ook prima aan verbranden.

Zo te horen heeft de WAF groot invloed in huis, alsof oversized radiatoren een prachtig uitzicht is waar allemaal stof in gaat zitten en rondblaast in de kamer.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 29-03-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:22:
[...]

idd het is onmogelijk dat ze met een freesmachine met zeer goede filters wat nog minder stof geeft dan het dagelijkse leven uit te vrezen en uiteraard niet in 1 dag maar de hele maand mee bezig zijn en ook geheel onmogelijk om zo door de tegels te vrezen.
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat vloerverwarming in de woonkamer dé manier is om voor te bereiden op gasloos verwarmen. Kruipruimte isoleren, vloerverwarming in frezen.sensoren instorten.
Net als even door de vloer prikken bij de trapkast voor een flexibele leiding, de vloerverwarmingverdeler kan sowieso 9 vd 10x niet op bestaande leidingen gezien 15mm te dun is(vanuitgaand dat je niet in een schoenendoos woont om het af te kunnen met een enkele vloerverwarminglus).
Nou dit is lastiger. Steigkoof loopt achter de tegels vd badcel en is lastig door cementproppen. Heb er met moeite 4 electrapijpen doorheen gekregen. Moest omhoog boren tussen allerlei leidingen door met 18mm betonboor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNdTO6IixWPFDUso-0m4g9I4qNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0wQB5fKGaH2i5wbqnCjQD1y.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgNVJLZCOcC_jpqsrEfHBV_rj8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKMaOTyqF74Zs8TowXPD4uC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuEL2Q7gc5kL_7Vxf0VbPMfNV58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHUJuycOqSlhAgt1sVAwe3nl.jpg?f=fotoalbum_large
Komt uit in wc en daarnaast is de trapkast. Daar 2 32mm leidingen extra in krijgen betekend badcel renoveren.(lees koofmuurtje openbreken.) niet iets waar ik nu op zit te wachten.
Dit was al flink kudt en risicowerk laat staan die twee slangen, leidingen.
En bij trapgat is niet vlak langs de muur te boren zonder veel gekloot. Word lelijk.
Je hebt ook droogbouw vloerverwarming. :+
Leg je er zo in en niet duur als je laminaat neemt, kan zo over de tegels heen.

Mja hou er rekening mee dat die radiatoren niet meer "gloeien" met een warmtepomp zoals je nu gewent bent dus die vloer gaat ook meer afkoelen(minder stralingswarmte), tegels kan dan sowieso ongewenst worden.
Ook dat realiseer ik me. Woonkamer/BG is 2e project. Keuken, stucen, nieuw hr++ glas, nieuwe deuren, laminaat enz. En dus ook iets met isolatie/schelpen in de kruipruimte. Maar ik heb geen geldboom dus sommige dingen moeten op lange termijn terwijl we wel gewoon daar leven. Wat ik kan doen is uitzoeken wat de opties zijn en de consequenties van die opties en wat later kan en wat nu moet. En uitvogelen of de investering terugverdiend word in acceptabele tijd.(zolang ze tatasteel laten doen wat ze doen hoef ik me geen zorgen te maken over mijn invloed op t milieu dus ook bij ons geldt het moet wel winstgevend zijn net als bij al die grootvervuilers.😉) En die voorleggen en bespreken.🙂.
@copykat Geen qooker maar wel een boiler op 60c (lager kan niet ivm legionella?) daar kun je ook prima aan verbranden.
CV doet ook 60 graden..... Alleen langzaam opbouwend.
Zo te horen heeft de WAF groot invloed in huis, alsof oversized radiatoren een prachtig uitzicht is waar allemaal stof in gaat zitten en rondblaast in de kamer.
Uiteraard heeft de WAF grote invloed, ook zij brengt geld in en is voor 50% eigenaar.
We wonen samen in t huis onder gelijke voorwaarden.(huwelijk)
Dus gewoon doen wat ik wil tegen de wil in van de ander is de snelweg naar een bord in de tuin.
(scheelt wel een hoop verbouwings geld en tijd maar dat haalt niet vergeleken met de kosten van gescheiden leven. :+ )

Als geld geen rol speelde was t makkelijk. Smijt er een 100k in met alles laten doen volgens de energienormen van nu met hulp van een bouwkundig technisch adviseur en draag alleen de afstandsbediening naar binnen als t klaar is. Maar helaas staatsloterij is niet gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Ik had uitleg nodig bij de quooker 8)7
Komt echt niet per ongeluk kokend water uit… echt heel erg niet
Ik zie die dingen wel eens bij bedrijven als veredelde theewater dispenser.
Mooi is anders. En een cheap ass waterkoker is 18 euro doet t jaren.
Op de direct warm water functie na weet ik niet of ik een theewater dispenser wil hebben in mn keukenkraan
Als je die quookerboiler op 50 graden , 60 gradenplus tegen legionella, zou kunnen instellen heb je een close-in boiler met een ingewikkelde kraan. (andere kraan er op en je hebt een pijpvormige close-in boiler. :+ )
Voorzover ik weet is t koudwaterleiding, kokend water en mengkraan heet water.
(heetwater is gemengd kokend water met koudwater neem ik aan.)
Zijn nog best prijzig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
copykat schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:44:
[...]

Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat vloerverwarming in de woonkamer dé manier is om voor te bereiden op gasloos verwarmen. Kruipruimte isoleren, vloerverwarming in frezen.sensoren instorten.

[...]

Nou dit is lastiger. Steigkoof loopt achter de tegels vd badcel en is lastig door cementproppen. Heb er met moeite 4 electrapijpen doorheen gekregen. Moest omhoog boren tussen allerlei leidingen door met 18mm betonboor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt uit in wc en daarnaast is de trapkast. Daar 2 32mm leidingen extra in krijgen betekend badcel renoveren.(lees koofmuurtje openbreken.) niet iets waar ik nu op zit te wachten.
Dit was al flink kudt en risicowerk laat staan die twee slangen, leidingen.
En bij trapgat is niet vlak langs de muur te boren zonder veel gekloot. Word lelijk.

[...]

Ook dat realiseer ik me. Woonkamer/BG is 2e project. Keuken, stucen, nieuw hr++ glas, nieuwe deuren, laminaat enz. En dus ook iets met isolatie/schelpen in de kruipruimte. Maar ik heb geen geldboom dus sommige dingen moeten op lange termijn terwijl we wel gewoon daar leven. Wat ik kan doen is uitzoeken wat de opties zijn en de consequenties van die opties en wat later kan en wat nu moet. En uitvogelen of de investering terugverdiend word in acceptabele tijd.(zolang ze tatasteel laten doen wat ze doen hoef ik me geen zorgen te maken over mijn invloed op t milieu dus ook bij ons geldt het moet wel winstgevend zijn net als bij al die grootvervuilers.😉) En die voorleggen en bespreken.🙂.
[...]

Uiteraard heeft de WAF grote invloed, ook zij brengt geld in en is voor 50% eigenaar.
We wonen samen in t huis onder gelijke voorwaarden.(huwelijk)
Dus gewoon doen wat ik wil tegen de wil in van de ander is de snelweg naar een bord in de tuin.
(scheelt wel een hoop verbouwings geld en tijd maar dat haalt niet vergeleken met de kosten van gescheiden leven. :+ )

Als geld geen rol speelde was t makkelijk. Smijt er een 100k in met alles laten doen volgens de energienormen van nu met hulp van een bouwkundig technisch adviseur en draag alleen de afstandsbediening naar binnen als t klaar is. Maar helaas staatsloterij is niet gevallen.
toon volledige bericht
Ik begrijp je volkomen, wij willen je behoeden van stomme fouten.

Dat terugverdientijd is kul en hoor ik vaker, je huidige gascombiketel verdien je ook nooit terug en is alleen maar een kostenpost, bepaalde zaken schaf je aan voor woongenot/comfort.

Ik heb hier een D-WTW en weet van mijzelf dat ik die ook mogelijk niet terug verdien maar dit gaf wel een behoorlijke comfort verbetering, niet alles hoef je terug te verdienen.

Ik zelf wacht wat de overheid/gemeente doet en doe op moment geen grote investeringen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 30-03-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
mr_evil08 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Ik begrijp je volkomen, wij willen je behoeden van stomme fouten.
Dank daar voor :-)
Dat terugverdientijd is kul en hoor ik vaker, je huidige gascombiketel verdien je ook nooit terug en is alleen maar een kostenpost, bepaalde zaken schaf je aan voor woongenot/comfort.

Ik heb hier een D-WTW en weet van mijzelf dat ik die ook mogelijk niet terug verdien maar dit gaf wel een behoorlijke comfort verbetering, niet alles hoef je terug te verdienen.

Ik zelf wacht wat de overheid/gemeente doet en doe op moment geen grote investeringen.
Terugverdienmodel is relatief tot "wat als ik dat geld gebruik om de hogere energiekosten mee te betalen als ik dat en dat niet doe?" Comfort is inderdaad gewoon een kostenpost en die mag best milieu vriendelijk gekozen worden.
d-WTW? Warm Terug Win van ventilatie lucht of zo?https://www.zehnder.nl/nl/ventilatie/uitleg-balansventilatie/systeem-d

Alle opties vanochtend door gesproken:
CV is 2015 dus kan nog even => we zien wel wat dan de opties zijn van verwarming tegen die tijd.
Badcel is dan ook renovatie "ready" dus koof kan open dus pijpen kunnen aangepast worden zonder extra sloop werk wat nu niet wenselijk is.
1e etage slaapkamers: radiatoren vv omdat het mooier is en je wint wat aan efficiëntie. (moet toch voetventielen en thermostaatkranen monteren.)
zolder idem.
begane grond: keuken:
muurtje weg dus radiatoren weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEC72hE_7ecVuzXWWqMvqnE7GpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyrHQWAz9MLaeixuHGd8NYFu.jpg?f=fotoalbum_large
(1 twijfel geval : zal die warmte vd vertikale radiator wel voldoende de keukenruimte bereiken bij erg koud weer of moet er een extra electrische (plint)verwarming geplaatst worden?)
keuken hoeft geen 20 graden te zijn mag kouder dan de woonkamer blijven.
(Zal de onderhouds firma van de CV benaderen om kennis te maken en het contract over te nemen kan ik meteen even polsen wat zij adviseren.)

Op deze manier schuiven we de wel of niet vloerverwarming keuze op tot het moment van vervangen CV.
Die nieuwe vertikale kan dan gewoon blijven hangen als extra verwarming en "message bord" magneetjes ;-)
En dan is de "autentieke tegelvloer" ook wel zover dat we die kunnen slopen/vervangen.(budgettechnisch)
close-in boiler of niet?
zal ATAG benaderen over de warmwater verzoek reactie vd ketel bij een tussen boiler als tap punt.
(zal de ketel met 2/ liter afname ook aan gaan?) dan zou een 5 liter hotfill misschien precies doen wat we willen comfort van direct warm water en minder aanslaan van CV brander bij even klein beetje warm water.
(hotfill boiler zal na 10 jaar ook wel afgeschreven zijn dus kunnen we met de CV vervanging dat ook evolueren.

Quooker is er een mordicus tegen houding en ik vind 1200 euro best veel geld dus streep er door.

In de tussen tijd rustig de isolatie waardes en dergelijke opwaarderen op diverse plekken is dat alvast gedaan tegen de tijd dat ik moet beslissen over de vv van de CV.(over 10 jaar?)

Hebben we nu wat geld over voor de keuken direct te vervangen want dat is pas echt comfort verbetering. :-)

Die ijzerbonken in de woonkamer vervangen voor iets efficiëntere ijzerbonken is inderdaad alleen voor de looks en stuk minder voor de warmte afdracht verbetering ergo 1200(of meer) euro kan anders besteed worden voorlopig.
Kan altijd nog wat van die fans monteren om de warmte afdracht te verbeteren als dat nodig is. (500 euro en je bent klaar.)

laatste keuze hobbel is ;
een Tado met slimme thermostaat kranen (7x) om de diverse ruimtes te monitoren (CV activatie is alleen woonkamer thermostaat) of gewoon domme thermostaatkranen installeren en goed afstellen van de waterzijding. beetje lol met gadgets moet kunnen.

Inderdaad geen grote investeringen alleen voor het "milieu beleid vd regering" als ze de gaskraan dicht draaien zullen ze toch voor een oplossing moeten komen voor de huizen die geen warmtepomp waardige isolatiewaarde kunnen halen.

Dank allen voor het sparren en helder krijgen van de opties. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Die gaskraan gaat pas in 2050 dicht, ook al zou dit vervroegt worden dan nog door wetten en regelgeving ben je zo minimaal 10-15 jaar verder dat daadwerkelijk de kraan in de straat dicht gaat.

In mijn omgeving en overal merk ik dat mensen nogal paniekerig worden "ik moet nu iets doen" en installateurs kunnen de vraag niet meer aan.

(zit in een pilotgroep energietransitie onze woonwijk wordt als voorbeeld gebruikt), gemeenten zijn ook bezig met warmtenetten, alles staat nog open op dit moment wat het wordt.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 30-03-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Tado ben ik zelf niet dol op, maar hier wordt de referentie-ruimte ook de hele dag gebruikt en zitten we incidenteel op de slaapkamers. Het geheel is nu zo getuned en geisoleerd dat alleen zon op de ramen roet in het eten gooit voor de verwarming van slaapkamers.

Wat betreft de bonken staal vervangen, veel kan je van Marktplaats halen. Zo doe ik dat wel iig. Ik ga niet 600 euro voor een bonk staal betalen, als iemand anders dat al een keer gedaan heeft en voor ~100 euro zo'n groot bonk staal kwijt wil haal ik dat graag op.

Ik heb een gasketel van oktober 2010. Vervanging is ook nog niet in zicht, ding zal z'n tijd wel uitzitten. Wel maak ik de hele woning warmtepomp-klaar door er grote bonken staal neer te zetten en elke vloer die ik renoveer komt vloerverwarming in. Berging heeft nu 1 lus vloerverwarming met RTL ventiel, WC gaat er dit jaar ook nog uit (tegels en dekvloer laten los na 45 jaar), krijgt ook vloerverwarming. Zonder RTL, in serie met radiator in de hal.
De vruchten van bovenstaande aanpassingen pluk ik ook met een CV-ketel al: het ding draait zuiniger en comfort stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik zou gewoon op marktplaats kijken voor nieuwe radiatoren die recent geproduceerd zijn.

Doe ik ook voor de woning van mijn moeder een bestaande t21/t22 30 jaar oud vervangen voor t22 zelfde formaat van <5 jaar je merkt het verschil in vermogen. Soms vervang ik een t22 voor een nieuwe t33 zelfde formaat gigantisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:20:
[...]
Inderdaad geen grote investeringen alleen voor het "milieu beleid vd regering" als ze de gaskraan dicht draaien zullen ze toch voor een oplossing moeten komen voor de huizen die geen warmtepomp waardige isolatiewaarde kunnen halen.
isolatie zegt niks over de warmtepomp-waardigheid. isolatie zegt alleen wat over je energieverbruik, niet de opwekking van die energie.

juist oude en slecht geisoleerde huizen hebben de meeste baat bij een warmtepomp omdat de energiekosten zo enorm schalen bij hoge verbruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft zo'n (hotfill) keukenboiler, zoek eentje van Daalderop, staan ook wel gebruikt op Marktplaats. Die werken met een koper vat dat zelf verwarmd wordt ipv een stalen vat met nat element erin. Gaan eindeloos mee die dingen, raken niet lek en elementen verkalken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:57:
[...]

isolatie zegt niks over de warmtepomp-waardigheid. isolatie zegt alleen wat over je energieverbruik, niet de opwekking van die energie.

juist oude en slecht geisoleerde huizen hebben de meeste baat bij een warmtepomp omdat de energiekosten zo enorm schalen bij hoge verbruikers.
Het probleem bij slecht geïsoleerde huizen is dat het verwarmingssysteem meestal met hoge temperaturen gestookt wordt. Je CV ketel vervangen door een 12KW warmtepomp is één, maar je huis ermee verwarmen is twee. Dat wordt investeren in afgifte, of zorgen dat de aanwezige afgifte op lage temperatuur voldoende is.

Bij een jaren 70 huis is dat makkelijker dan een jaren 90 huis overigens: de afgifte is afgestemd op de isolatie eisen van die tijd.
Als je een jaren 70 woning voorziet van basis isolatiemaatregelen heb je afgifte in overvloed. Het huis uit 90 is lastig om beter te isoleren en de hele installatie is op de Watt nauwkeurig met 80 graden aanvoer uitgemeten (en met een beetje pech ook nog een eenpijps systeem, mag je alles eruit slopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Het probleem bij slecht geïsoleerde huizen is dat het verwarmingssysteem meestal met hoge temperaturen gestookt wordt. Je CV ketel vervangen door een 12KW warmtepomp is één, maar je huis ermee verwarmen is twee. Dat wordt investeren in afgifte, of zorgen dat de aanwezige afgifte op lage temperatuur voldoende is.

Bij een jaren 70 huis is dat makkelijker dan een jaren 90 huis overigens: de afgifte is afgestemd op de isolatie eisen van die tijd.
Als je een jaren 70 woning voorziet van basis isolatiemaatregelen heb je afgifte in overvloed. Het huis uit 90 is lastig om beter te isoleren en de hele installatie is op de Watt nauwkeurig met 80 graden aanvoer uitgemeten (en met een beetje pech ook nog een eenpijps systeem, mag je alles eruit slopen).
hele oude huizen isoleren kost zeer veel geld en is vaak lange termijnprojecten. een relatief kleine ingreep in het opwaarderen van het afgiftesysteem zal enorme kostenverlagingen opleveren wat weer ruimte geeft voor andere maatregelen. maar ja, ook al ga je eerst isoleren kan je alsnog eerst dat 60 jaar oude eenpijpssysteem eruit trekken dus onder de streep is het dan handiger omgewoon daarmee te beginnen.

ik onderhoud de WP installatie van een redelijk aantal panden dien onder de monumentenzorg vallen en de kostenbepsaringen in die panden om het eenpijps te vervangen voor fancoils was gewoon bizar. de eigenaren van die panden hebben die kostenpost er vaak al in 1 winter eruit.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 30-03-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@flippy eenpijps is idd heel lastig qua afregeling. Ik ben gezegend met een 1978 huis met tweepijps. Overburen met huizen die een paar jaar later gebouwd zijn hebben eenpijps en klepraampjes met gehard enkelglas. Over besparen op bouwkosten gesproken.

Hier met dakisolatie, vloerisolatie, wat nieuw HR+ glas en 2 nieuwe kozijnen inmiddels van 3300 kuub naar 960 kuub per jaar. Qua verwarmingsinstallatie heb ik een oude T20 vervangen door een T22 en waar ooit een oude T21 zat (was weggehaald door vorige eigenaar) hangt nu een iets grotere T22.

Huis is klaar voor een 5KW warmtepomp, kan in de resterende levensduur van de ketel nog mooi even sparen om er tzt eentje aan te kunnen schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:28:
@flippy eenpijps is idd heel lastig qua afregeling. Ik ben gezegend met een 1978 huis met tweepijps. Overburen met huizen die een paar jaar later gebouwd zijn hebben eenpijps en klepraampjes met gehard enkelglas. Over besparen op bouwkosten gesproken.

Hier met dakisolatie, vloerisolatie, wat nieuw HR+ glas en 2 nieuwe kozijnen inmiddels van 3300 kuub naar 960 kuub per jaar. Qua verwarmingsinstallatie heb ik een oude T20 vervangen door een T22 en waar ooit een oude T21 zat (was weggehaald door vorige eigenaar) hangt nu een iets grotere T22.

Huis is klaar voor een 5KW warmtepomp, kan in de resterende levensduur van de ketel nog mooi even sparen om er tzt eentje aan te kunnen schaffen.
zon ding kost 1300 euro na de subsidietreruggave, en ze worden alleen maar duurder. dus lang zou ik er niet mee wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:30:
[...]

zon ding kost 1300 euro na de subsidietreruggave, en ze worden alleen maar duurder. dus lang zou ik er niet mee wachten....
Als jij hem voor dat bedrag hier komt aansluiten mag je morgen langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Als jij hem voor dat bedrag hier komt aansluiten mag je morgen langskomen.
op voorraad:

https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

ff met aanhangert naar duitsland. zaterdagje klussen en lokale loodgieter bonnetje voor ingebruikstelling laten opmaken voor de isde tergugave..

daar heb je mij niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Nou als je energie sneller je huis uit stroomt dan een warmtepomp kan opwekken dan moet je wel isoleren voordat je die lompe CV vervangt. Probleem voor veel oudere woningen die in de crisis gebouwd zijn die zijn heel goedkoop in elkaar gezet. Isolatie was toen een luxe.
En vaak zijn de volumes van die huizen zo dat voorzet muren en dak isolatie van binnen uit de boel wel erg krap maken. Los van constructies die al die extra massa wel moeten kunnen dragen van bijv. Dak isolatie.

Ons huidige huis heeft een klampmuur en overkapte steeg.
Steeg is 90cm dus geen muurisolatie van buiten mogelijk en binnen maakt dat je woonkamer 3m breed word. Voor en achter spouw 5cm en vol metsel cement uitsteeksels dus de korrels doen in heel veel.
Vloer is gasbeton van funderingherstel.
Dak heeft 10cm flensdeken aan de gordingen hangen. Rond om hr++ dus label C voor een huis uit 1938.
Best goed maar meer is niet mogelijk.
Hier een warmte pomp installeren betekend veel ruimte op offeren.
Houtenvloeren dus belastbaarheid is ook stukken minder met betrekking tot zware units.

Vandaar onze verhuizing. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Nou als je energie sneller je huis uit stroomt dan een warmtepomp kan opwekken dan moet je wel isoleren voordat je die lompe CV vervangt. Probleem voor veel oudere woningen die in de crisis gebouwd zijn die zijn heel goedkoop in elkaar gezet. Isolatie was toen een luxe.
En vaak zijn de volumes van die huizen zo dat voorzet muren en dak isolatie van binnen uit de boel wel erg krap maken. Los van constructies die al die extra massa wel moeten kunnen dragen van bijv. Dak isolatie.

Ons huidige huis heeft een klampmuur en overkapte steeg.
Steeg is 90cm dus geen muurisolatie van buiten mogelijk en binnen maakt dat je woonkamer 3m breed word. Voor en achter spouw 5cm en vol metsel cement uitsteeksels dus de korrels doen in heel veel.
Vloer is gasbeton van funderingherstel.
Dak heeft 10cm flensdeken aan de gordingen hangen. Rond om hr++ dus label C voor een huis uit 1938.
Best goed maar meer is niet mogelijk.
Hier een warmte pomp installeren betekend veel ruimte op offeren.
Houtenvloeren dus belastbaarheid is ook stukken minder met betrekking tot zware units.

Vandaar onze verhuizing. :+
toon volledige bericht
het is een kwestie van afgifte en productie. dat moet je verlies compenseren. als het lukt met panden uit 18nogiets met minimale aanpassingen (relatief gezien) dan lukt het overal. veel mensen vinden het echter slecht te slikken dat ze eerst 8000+ euro per jaar betalen voor gas en dat hun stroomrekening ineens 4000 euro duurder word. dat men alsnog 4k goedkoper uit is wilt lastig registeren.

Pagina: 1