Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 13:48
Ik ben van plan 2 nieuwe staande speakers te kopen. Sinds jaar en dag ben ik fan van Kef's Q series vanwege het design maar heb nooit de ruimte gehad om ze aan te schaffen, tot nu. Dus vroeg ik me een paar dingetjes af:
In 2023 zijn we inmiddels 20ish jaar verder en het heeft allemaal niet stil gelegen natuurlijk. Maar dit blijven "domme" objekten dus is het verschil met een bescheiden vergelijkbaar setje dit jaar echt groot?
Welke uit de serie zouden jullie aanbevelen? Ze zijn allemaal tegen redelijke prijs te krijgen. De iQ5SE zit in WhatHiFi's lijstje van "Kef's beste speakers", maar de iQ7SE of zelfs 9 liggen hoger in de pikorde en zijn ook nog wel betaalbaar, maar weet niet of het de meerwaarde waard is. En dan is er SE Vs gewoon: Q9 vs Q7se zijn bijvoorbeeld vergelijkbaar in prijs 2e hands, wat zou de betere optie zijn daar bijvoorbeeld? Of Q7 vs Q5se?
Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies doen we in een ander deel van het forum; je topic is bij deze daarheen verplaatst. Heb zelf geen ervaring met Kef speakers. Maar hecht niet te veel waarde aan WhatHifi; op die site heb ik nog nooit iets zinnigs gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ow sorry, thanks voor het verplaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Wat je zegt, speakers zijn 'domme' objecten en niet heel erg onderhevig aan technologische ontwikkelingen. Speakers die 20 jaar geleden objectief goed klonken, blijven dat doen mits de speakers in goede staat blijven.

Ben je op zoek naar nieuwe of 2e hands KEF speakers? Die Q5, 7 en 9 worden al sinds jaar en dag niet meer nieuw verkocht. Nu zijn dat de Q550, 750 en 950. Ik zie dat de Q750 momenteel voor ca € 700 per paar te koop staat bij Bol.com. Veel andere winkels verkopen die speaker voor € 700 per stuk, dus € 700 per paar lijkt me voor een paartje Q750 een aardige steal.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 29-03-2023 11:05 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Precies. Ben voornamelijk op zoek naar de (i)q5/7/9(se) of 50/70/90, in ieder geval die waar de driver iets boven het kabinet uitsteekt en waar dat kabinet zelf afgerond naar achter steeds slanker wordt. Dat design. Dus zeker 2e hands inderdaad. En het maakt het zoeken naar kwaliteitsverschillen lastig omdat de meeste reviews uit die tijd komen. En de prijs is 20jaar later natuurlijk iets veranderd. Vandaar de vraag hier :)
Voor zover ik begrijp is de gewone Q serie de oudste, de iqXse serie daarna en de serie met de dubbele cijfers is de nieuwste geloof ik. Nieuwer lijkt vaak beter, maar zoals hierboven beschreven, is een iq7se vergelijkbaar met de q50 misschien? Of zijn er dat jullie weten misschien modellen die je beter kunt overslaan?