Trekveer loopt vast in buisleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:31
In mijn nieuwe huis wil ik door een loze leiding vanuit de slaapkamer naar de meterkast een UTP kabel trekken. Helaas loopt de trekveer steeds vast.

Volgens mij is de buis niet verstopt. Vanuit de slaapkamer loopt de trekveer op een andere plek vast dan wanneer ik vanuit de meterkast de trekveer door de buis duw. Daarnaast zat er een touw door de buis voordat ik begon, die ik aan beide zijden heen en weer kon bewegen. Ik had hier de trekveer in eerste instantie aan bevestigd, echter tijdens het doortrekken schoot het touw los.

De totale lengte van de buis schat ik op 17 meter. Ik gebruik een trekveer met een flexibele kop, daarnaast heb ik geprobeerd om de kabel te smeren met siliconen olie. Helaas heeft dit nog niet tot resultaat geleid.

Heeft iemand een idee om dit probleem op te lossen?

Beste antwoord (via Fonsz op 02-04-2023 17:57)

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 18:05
Even een nieuw touw door de buis heen zuigen met een stofzuiger. Kan je daaraan je UTP knopen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 18:05
Even een nieuw touw door de buis heen zuigen met een stofzuiger. Kan je daaraan je UTP knopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

stofzuiger > cassettebandje > touwtje > UTP

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Microkid schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:14:
Weten de mensen nog wel wat een cassettebandje is Afbeeldingslocatie: https://caravan-forum.nl/images/smilies/aeusa_whistle.gif

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26

weebl

YARR!

Trekveer duwen en tegelijkertijd draaien wil nog wel eens helpen. Kans dat je ergens een haakse bocht bent tegen gekomen. Door te draaien wil ie er nog wel eens langs schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Microkid schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:14:
Is dit een stappenplan, of zeg je dat stofzuiger beter is dan cassettebandje wat weer beter is dan touwtje? :+

Indien stappenplan, wat moet je met dat cassettebandje precies doen? Tape door de buis zuigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 28-03-2023 20:32 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 14:14

Sebazzz

3dp

Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:28:
[...]

Indien stappenplan, wat moet je met dat cassettebandje precies doen?
neem een cassettebandje, en rol dat spul een flink stuk af.
Aan de ene kant van je buis een stofzuiger (met wat tape oid om de stofzuiger in je buisje te laten zuigen). Dit zorgt ervoor dat je cassettetape door de buis gezogen wordt.
Nu kun je daar een dun koperdraadje aan binden, daarna kun je verder met een wat dikkere draad etc.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Oké, had ik dat toch goed aangenomen (had net m'n post aangepast) :) Kende die truc nog niet, maar blijkbaar hebben cassettebandjes ~36 meter aan tape, dus zou lang genoeg moeten zijn :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
gewoon een dun touwtje met een bolletje piepschuim werkt ook als je je kostbare cassettebandjes niet wil opofferen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:45
Fonsz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:05:
Ik gebruik een trekveer met een flexibele kop, daarnaast heb ik geprobeerd om de kabel te smeren met siliconen olie. Helaas heeft dit nog niet tot resultaat geleid.
Dit spul werkt ook goed:
https://www.elektrototaal...b-kabelglijmiddel-4139524

Vaak is het ook een kwestie van geduld en goed prutsen met de trekveer. Soms werkt draaien soms werkt het om te blijven "bonken" met de veer. Soms werkt het weer om de andere kant van je trekveer te gebruiken. Iedere trek veer heeft op een gegeven moment namelijk wat knikjes erin zitten die zowel mee als tegen kunnen werken. Kan je flexibele kop er ook af? Soms is een kort kopje makkelijker om een bocht door te komen dan een grotere kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
gebruik je een nylon veer met bewegende kop?
of een metaaldraadveer met bewegende kop.

indien nylon veer, stap over naar een stuggere/rvs draad veer of plan cassettebandje
indien rvs draadveer, stap over naar plan cassettebandje

ik heb ze all2. en nylon vind ik redelijk werken mits de buis niet te groot is, of erg raar loopt.
meestal gebruik ik e rvs draad veer omdat je hiermee iets meer druk kan geven

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Jammer van de siliconenolie, want nu werkt talkpoeder niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:15
edit: niet goed gelezen

[ Voor 86% gewijzigd door FitTiv op 29-03-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tarquin schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:15:
Jammer van de siliconenolie, want nu werkt talkpoeder niet meer.
Talkpoeder moet je ook niet willen gebruiken, dat klontert als het nat wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 14:53
Fonsz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:05:
Volgens mij is de buis niet verstopt. Vanuit de slaapkamer loopt de trekveer op een andere plek vast dan wanneer ik vanuit de meterkast de trekveer door de buis duw.
Just curious: hoe weet je dat het een andere plek is?

Ik had in mijn vorige (nieuwbouw)woning naar zolder een loze leiding liggen waar ik ook geen trekveer doorheen kreeg. Daar bleken ze 20-30cm onder de WCD de buis zodanig geknikt te hebben dat er met veel pijn en moeite (lees: gevloek :+) uiteindelijk één UTP doorheen gewurmd kon worden, maar wat een ellende was dat. Voor de duidelijkheid: die knik zat onder vloerniveau, anders had ik de muur open gebikt om die buis recht te trekken.

Zoiets zou bij jou ook het geval kunnen zijn, of het is zelfs een stukje flexbuis (hoop t niet) waardoor je veer tegen de buiswand vastloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 15:16

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Destijds een accu boormachine vastgemaakt aan een trekveer. Immers draaien maakt het makkelijker.

Die trekveer zit nu dus muurvast in de muur....

Pro tip; laat iemand de trekveer bewegen en luister of je de trekveer hoort. Kijk vervolgens of je er misschien op een andere manier bij kunt komen.

Als een trekveer er niet door wilt; dan gaat een stugge netwerkkabel ook erg moeizaam.

[ Voor 21% gewijzigd door Ghostrider op 29-03-2023 14:20 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik kan mij voorstellen dat je ergens op een doos bent gelopen, probeer de kabel lawaai te laten maken, en meter voor meter luisteren of je kop hoort bewegen.
Staat er op je trekveer ook een 'meter' indicatie? Dan weet je hoever je erin zit. Eventueel kun je ook meten hoeveel meter je nog ' over hebt', dan heb je een idee tot waar je gekomen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 16:34
Blasterxp schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:33:
ik kan mij voorstellen dat je ergens op een doos bent gelopen, probeer de kabel lawaai te laten maken, en meter voor meter luisteren of je kop hoort bewegen.
Staat er op je trekveer ook een 'meter' indicatie? Dan weet je hoever je erin zit. Eventueel kun je ook meten hoeveel meter je nog ' over hebt', dan heb je een idee tot waar je gekomen bent.
Of een stukje tape op de veer. En dan meten nadat hij weer uit de muur is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hoe vast zat het touwtje oorspronkelijk? Als de trekveer namelijk met assistentie van een trekkoord al niet bij zijn eindpunt aankomt, dan heeft alleen een trekveer al helemaal weinig kans.

Ik zou eerst even de stofzuiger aan het eindpunt monteren en voelen of aan het begin er een voelbare luchtstroom is. Als dit niet het geval is, is de leiding ergens onderbroken en gaat het een erg lastig verhaal worden. De olie die nu in de buis zit gaat ook niet helpen met het doorzuigen van een dun touwtje, want die kan nu vastplakken aan de zijkant van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:47

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:44:
gewoon een dun touwtje met een bolletje piepschuim werkt ook als je je kostbare cassettebandjes niet wil opofferen.
Ik dacht dat het een grap was.
Maar kun je echt met een stofzuiger een touwtje met een bolletje piepschuim door een 10 meter lange buis zuigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:12:
[...]

Maar kun je echt met een stofzuiger een touwtje met een bolletje piepschuim door een 10 meter lange buis zuigen?
ja.. als je zuiger maar goed genoeg aansluit op het buisje...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

Managelorian

“This is the workflow.”

En als het echt niet lukt, bedenk dan dat sommige leidingen gebroken zijn tijdens het storten en derhalve zijn volgelopen met beton. Dit valt bij een opleverkeuring meestal niet op omdat trektouwtjes en draden er op dat moment al in zitten. Als dat het geval is kun je de buis afschrijven, want dan zul je er nooit meer wat door krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59

Als de buis geen gaten heeft waar de druk te veel weglekt, en je de stofzuiger mond met wat ducktape vastmaakt aan de buis, heeft dat een zuigkracht als een tornado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Trekveerpomp huren voor een havle dag bij Boels + vaseline op de trekveer.
Als dat niet werkt, endoscoop halen bij Aliexpress en kijken wat er aan de hand is.

Zo heb ik het gedaan, bleek dat er een heel scherpe hoek zat in mijn leiding en dus moest doorzetten met de trekveerpomp :P

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 29-03-2023 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 27-05 12:03
[...]

Zeer zeker! Op deze manier 'trekken' wij op mijn werk ook altijd glasvezelkabels door flexbuis heen (mantelbuis voor wat extra bescherming). Aan een glasvezelkabel kan je immers niet sjorren met een trekkabel, dus dat gaat op deze manier nagenoeg geweldloos.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:31
Dank voor alle reacties!

Met de stofzuiger aan de ene kant en touwtje van de action (€ 0.90) aan de andere kant was het zo gepiept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34
holygame schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:13:
Dit is voor mij al vaker veel gemakkelijker gebleken dan alle andere opties. Bolletje piepschuim is niet eens nodig: gewoon boven beginnen met de draad, de zwaartekracht helpt dan mee, en na een metertje is er genoeg draadoppervlak om vat te krijgen door de luchtstroom. Ik doe het eerst met 1 dun draadje, dan een dikkere die sterk genoeg is de kabel er dan in de derde stap erdoor te trekken, ook evt lastige hoekjes om.

[ Voor 37% gewijzigd door Brent op 03-04-2023 10:06 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:12
Afhankelijk van de lengte, bochten, etc. willen verschillende opties.

Touwtje en stofzuiger / compressor heeft me vaak geholpen, maar sommige buizen wilde dat ook niet. Uiteindelijk een verenpomp gekocht (heb een hekel aan huren, hebt het vaak langer nodig dan je denkt, komt in de toekomst wel weer van pas, etc.) en daarmee tot dusver overal doorheen gekomen. In één buis zelfs een stuk beton aan de andere kant naar buiten geduwd.

Wel doe ik vaak een stuk plakband over het uiteinde, want standaard is mijn trekveer (standaard metalen trekveer van de Hornbach) te hoekig en blijft het steken in bochten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1