upgrade naar 64GB ram voor gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 15:43

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Beste Tweakers,

Onlangs een mooie setup gebouwd rondom een i5 13600K met een RTX 4070TI. Hierbij initieel de keuze gemaakt voor 32GB DDR4 @ 3200. Vandaag begonnen aan The Last of Us en zag dat hier al snel 24GB van mijn 32GB in gebruik was.

Uiteraard was de prijs van mijn 32GB setje best goed te doen, en zit te twijfelen om er alsnog 32GB erbij te proppen..

Anderzijds kan dit spel een uitzondering zijn en zal de 32GB nog ruim voldoende zijn totdat ik sowieso weer een totale platform upgrade zal moeten doen.

Wat is wijsheid? Heeft het meerwaarde om alsnog 64GB DDR4 te gaan draaien?

Lies are obvious to read because the truth is already written

Beste antwoord (via D33F op 28-03-2023 20:59)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Die 24gb is waarschijnlijk zelfs een memory leak als ik de performanceberichten hoor over The last of us op pc. Zolang je niet boven de 32gb uitkomt zou ik niet updaten, zeker omdat je geheugencontroller dan zwaarder wordt belast en je misschien zelfs performance inlevert door 4 sticks te draaien versus 2.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 12:27
Die 24gb is waarschijnlijk zelfs een memory leak als ik de performanceberichten hoor over The last of us op pc. Zolang je niet boven de 32gb uitkomt zou ik niet updaten, zeker omdat je geheugencontroller dan zwaarder wordt belast en je misschien zelfs performance inlevert door 4 sticks te draaien versus 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:47
Je hebt nog 8GB over, dus blijkbaar heb je genoeg :P Maar als je de meerprijs van 32GB erbij prima vindt, waarom niet.

Echt nodig heb je het waarschijnlijk (nog) niet, maar bij mogelijk zwaardere toepassingen in de toekomst heb je er wel profijt van.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
GromuhlDjun schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:35:
Daar zit zeker iets in, zeker met een overclock wordt het toch al een stuk moeilijker met 4 reepjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:38:
Je hebt nog 8GB over, dus blijkbaar heb je genoeg :P Maar als je de meerprijs van 32GB erbij prima vindt, waarom niet.

Echt nodig heb je het waarschijnlijk (nog) niet, maar bij mogelijk zwaardere toepassingen in de toekomst heb je er wel profijt van.
Klopt helemaal, voor de prijs hoef ik het niet te laten maar anderzijds kan ik dat geld ook gewoon vasthouden en bewaren / sparen voor de volgende upgrade :). De reactie boven die van jou liet mij ook wel weer even denken dat een overclock uiteraard (en daarbij performance van 4 channels) ook wel wat uitmaakt.

Denk dat ik het voorlopig maar even laat bij die 32GB. Dank heren voor jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
D33F schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:56:
Beste Tweakers,

Onlangs een mooie setup gebouwd rondom een i5 13600K met een RTX 4070TI. Hierbij initieel de keuze gemaakt voor 32GB DDR4 @ 3200. Vandaag begonnen aan The Last of Us en zag dat hier al snel 24GB van mijn 32GB in gebruik was.

Uiteraard was de prijs van mijn 32GB setje best goed te doen, en zit te twijfelen om er alsnog 32GB erbij te proppen..

Anderzijds kan dit spel een uitzondering zijn en zal de 32GB nog ruim voldoende zijn totdat ik sowieso weer een totale platform upgrade zal moeten doen.

Wat is wijsheid? Heeft het meerwaarde om alsnog 64GB DDR4 te gaan draaien?
Veel klachten over memory leaks :+
nieuws: Naughty Dog onderzoekt klachten over prestaties pc-versie The Last Of Us

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik heb in mijn recente PC'tje wel 64GB DDR4 gestopt. Niet dat dat nu echt meerwaarde doet, want 32GB is zeker genoeg en blijft dat waarschijnlijk ook nog een hele tijd. Maar dat is puur omdat ik doorgaans lang met mijn PC's doe (de vorige is zo'n 10 jaar oud), en daar waar een 25% te trage CPU of GPU gewoon 25% prestatieverlies geeft zal 25% te weinig geheugen je hele PC op slot zetten.

Dus dat is dan puur voor die ene zware of slecht geoptimaliseerde applicatie die ik over tig jaar tegen zou kunnen komen. In theorie. :P En vooral ook omdat het nu geen hol kost en dat we binnenkort wel eens de dalprijs van DDR4 tegen zullen komen, al dacht ik dat een half jaar geleden ook en nu is het nog een stuk goedkoper.

Maar inderdaad, gebruik met DDR4 wel twee modules en niet vier, als het even kan.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 30-03-2023 09:36 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 13:51

Croga

The Unreasonable Man

Sinds Windows 8 is Windows heel goed in staat om leeg geheugen als buffer te gebruiken. Normaal zul je dan ook zien dat *al* je geheugen in gebruik is zonder dat het een probleem is als er meer geheugen nodig is.

Als je van de 32GB slechts 24GB in gebruik hebt dan heeft zelfs de buffering functie van Windows niets zinnigs meer gevonden om te doen en heb je naar alle waarschijnlijkheid gewoon minstens 16GB daadwerkelijk beschikbaar geheugen. Een upgrade naar 64GB zal dan dus ook zeker geen performance toevoegen.

Zoals al eerder vermeld zijn er wel (serieuze) nadelen aan 4 kanalen gebruiken ten opzichte van 2. De meeste CPUs zullen dan, bijvoorbeeld, de kloksnelheid van het geheugen terugschroeven.
Pagina: 1