Geen IPv6 verbinding met eigen router (KPN)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:17
Waarschijnlijk het zoveelste topic over dit onderwerp, excuus alvast, maar ik kan het probleem niet vinden. Ik heb een TP-Link Archer C1200 aangesloten op mijn glasvezelmodem van KPN. Dat werkt, maar nu dacht ik: laat ik IPv6 eens aanzetten. Voor zover ik kan zien werkt dat ook allemaal alleen... mijn browser verbindt alleen maar met IPv4 en ook ping -6 google.com werkt niet.

Wat ik al gecheckt heb?

De router heeft de laatste firmware. IPv6 instellingen lijken goed te staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA0nrOj5XBmLw6ZIW3PzzBxjvzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3E0rzaX6bkxlXhUtMo2qCYrg.png?f=fotoalbum_large

En dit ziet er op de statuspagina goed uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0bzSv4qDxn4X1Cwmua4QkPtG6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WWXaRpMkKugLLv6EN9DHv98a.png?f=user_large

Ook ipconfig/all geeft me een IP-adres dat binnen het door KPN aan mij toegewezen subnet valt, voor zover ik begrijp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vt4Xx3S7j-skARG33_JTG4PjhQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BQWQsspeIsf6plT5brQRRiN.png?f=fotoalbum_large

De DNS-servers die je hier ziet zijn door KPN gekozen, dus dat leek me ook mooi. Maar ja, dan ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnMPVF8sLGvBfVPf7UPjMvT3Mis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E1pKSXLYLeEO3G2yMiHqdWgt.png?f=user_large

Ik weet niet wat ik nog moet doen / checken? Mijn kennis van IPv6 is een beetje beperkt maar dit ziet er toch in principe prima uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Je LAN heeft wel een juist IPv6 adres maar je WAN niet (alleen link local). Zet die eens niet op dhcpv6 maar ook op SLAAC?

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 28-03-2023 21:24 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Ga ik eens proberen (maar even niet meer vanavond)

Wel apart als dat het zou zijn, want volgens de instructies van KPN zou het DHCP met PD moeten zijn:
IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:09

Nakebod

Nope.

Dat WAN alleen een FE80 adres heeft klopt bij KPN.
Gezien je LAN ook een adres toegewezen krijgt uit je range, en je client(s) ook, lijkt mij te bevestigen dat die configuratie an sich klopt.

Heb je onder "Specified by ISP" of ergens anders toevallig nog een optie op de prefix delegation size aan te
geven?
Mogelijk dat de router om welke reden dan ook alleen je /64 als prefix pakt, ipv de hele /48 die je toegewezen hebt gekregen. Kan mij voorstellen dat het dan mis gaat met de default gateway als die (automatisch) naar een verkeerd adres wijst.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Nakebod schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:19:
Dat WAN alleen een FE80 adres heeft klopt bij KPN.
Gezien je LAN ook een adres toegewezen krijgt uit je range, en je client(s) ook, lijkt mij te bevestigen dat die configuratie an sich klopt.

Heb je onder "Specified by ISP" of ergens anders toevallig nog een optie op de prefix delegation size aan te
geven?
Mogelijk dat de router om welke reden dan ook alleen je /64 als prefix pakt, ipv de hele /48 die je toegewezen hebt gekregen. Kan mij voorstellen dat het dan mis gaat met de default gateway als die (automatisch) naar een verkeerd adres wijst.
Ah je ziet hoe weinig ik van ipv6 snap nog. Ik had wel gezien dat de prefix length op 64 staat maar dat kan ik nergens aanpassen. Ik ga nog eens zoeken, misschien heb ik het gemist, maar volgens mij is dit het enige scherm met ipv6 settings dat er is.