Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

i7 2600K upgrade voor Video Editing, sanity check gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views

Vraag

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hobbymatige video-editing (4K H.265 8 bit), Blender leren, en wat gaming (1080p60 is prima, 4K60 is nice to have). Momenteel heb ik een Sandy Bridge I7 2600K dus na 12 jaar wil ik wel eens wat upgraden

Wat mag het systeem gaan kosten?
~ 1500 euro ex videokaart en randapparatuur, maar alles minder wil ik op een later moment in een videokaart steken. Het hoeft dus niet op en upgrades moeten wat toevoegen. Dat gezegd hebbend: Er is wel budget om het systeem "mooi" te maken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

LG Ultrawide 2560x1080
4K beamer
GTX1070
3 SSD's voor opslag

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

GPU: Davinci Resolve heeft een voorliefde voor GPU, echter is dat voornamelijk voor effecten en die gebruik ik relatief weinig. Vandaar nog geen GPU upgrade, ik wacht op betere prijzen :+
CPU: Ivm futureproofing wil ik een Intel CPU aangezien die zo'n beetje alle H.265 versies ondersteund ( 8/10/12bit en 4:2:0, 4:2:2 en 4:4:4 ).
RAM: 64GB Ram met 2 sticks zodat ik nog kan upgraden naar 128GB.
Moederbord: Snelle I/O aangezien mijn Resolve Database op een externe SSD staat. Daar haalt die alle data vanaf dus 10Gbit is fijn, Thunderbolt is een pro

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik zou graag een AMD systeem willen, maar met mijn eisen is dat gewoon onverstandig :/

Intel, vanwege video encoding (12 of 13th gen)
Nvidia, vanwege Cuda support voor rendering (later)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het liefst zo stil en zuinig mogelijk, zoals iedereen :+ Maar CPU temps ben ik niet zo bang voor. Heb liever dat die wat warmer draait maar stil is, dan dat die slechts 60 graden wordt maar ik aan 1 oor doof ben. want ik wil hem op mijn bureau zetten.

Ga je overklokken?
Tegenwoordig is overclocken nauwelijks zinvol voor de CPU, dus nee. Undervolten komt eerder

Wat verwacht je van ons?

Ik twijfel nog wat tussen RGB of geen RGB. Het hoeft geen rainbow-vomit-fest, vandaar dat ik dacht aan een Mesh-case. Maar dit vond ik nog best mooi:
YouTube: Fractal North Chalk - Weiss mit Mesh im Test

Ik heb al heel wat benchmarks opgezocht bij Puget Systems. het verschil voor mijn video-workflow tussen de 13600K en de 13900K is ~9%. Dus dat is niet echt de moeite verwacht ik. Al kriebelt het wel om weer de top-end te nemen.

Wat ik nu in gedachte heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS D4€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenInno3D GeForce GTX 1070 TWIN X2€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 133,90€ 133,90
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid PL360 Flux White Edition€ 164,90€ 164,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/64€ 166,65€ 166,65
1VoedingenDelta GPS-1000DBA A22€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesPNY Optima (Retail) 480GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB (incl. installatiekit)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,35

Dit is de RGB build. In mijn wenslijst heb ik ook een non-rgb en een i13900k versie gebouwd. RGB voor de 13600K kost me ~130 euro extra wat ik de moeite nog wel waard vind voor wat lichtjes :+

Mijn beweegredenen:
  • Processor: Voor video editen is snelle cores belangrijker dan veel cores. Vandaar deze keuze. De 13900K zou misschien interessant zijn voor Fusion maar ook daar is het verschil klein
  • Moederbord: Heeft thunderbolt, genoeg snelle aansluitingen en is schappelijk geprijsd. Wel mis ik Wifi/Bluetooth dus als er een alternatief is ik heb het nog niet gevonden (betaalbaar)
  • Videokaart: Blijft eerst de GTX1070
  • Case: Vind het een erg mooie case, en met de mesh zie je niet alle internals maar wel de verlichting (die ik op 1 kleur wil zetten)
  • Koeling: Is waterkoeling de beste keuze? Ik lees verschillende meningen over het lawaai van AIO waterkoeling vs luchtkoeling
  • Geheugen: DDR 4, want snel geheugen is niet interesssant voor video editing. Toch heeft de set een real-world latency van 10ns wat niet langzaam is volgens mij.
  • Voeding: Twijfel tussen deze of de Delta 1000w die in de BBG werd aangeraden. Platinum is toch wel een fijn idee met de stroomrekening maar scheelt het echt veel?
  • Opslag: De SSD's is prima. Mijn video-files staan op een NAS (die ik nog wil voorzien van 2.5gbit) en de video's waar ik aan werk gaan op de SSD waar ik ook proxy files maak voor nog sneller editen.
TL;DR:
  • Moederbord een goede keuze? Of is er een versie met WiFi 6E die nauwelijks duurder is?[/li]
    • RAM een goede keuze? Hoe ik dat kan vinden naast real world latency is mij niet duidelijk
    • Voeding oke? Het lijkt reputabel te zijn maar 2 jaar garantie is niet veel. Maar 1000 watt platinum is dan weer niet slecht voor de prijs.
    • Heb ik nog meer fans nodig? en zo ja welke RGB fans? Kan ik die aansluiten? Van RGB heb ik weinig gegeten na 12 jaar geen PC gebouwd te hebben.
    • Case vind ik erg mooi, maar helaas komt hij links op het bureau, en dan zit je dus aan de verkeerde kant. Nog tips voor plaatsing? Of een mooie case die reversible is? Ik kon er heel weinig vinden in de pricewatch. Jammer dat je een case niet op de kop kan zetten :+

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Een topic lijkt me genoeg ;).

Dit topic is gesloten.