Vraag

• BasBrinker
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-01-2024
Hallo,

Ik heb dit Topic geopend, omdat ik het idee heb dat mijn Growatt-installatie niet 100% werkt.

Ik zal de situatie schetsen. Ik heb een Growatt MIN 3600 TLX 1-fase omvormer geinstalleerd met 10 zonnepanelen in 1 string van 420 Wp per stuk. Volgens de datasheets moet dt kunnen.

Vlak na de installatie heeft Growatt de firmware ge-update, omdat ik telkens errorcode 409 (Bus over-voltage) kreeg. Nu krijg ik de code niet meer, maar start de omvormer wel vaak op. Het lijkt erop dat de omvormer uitschakelt wanneer het zeer zonnig wordt. Na opstart pakt de omvormer het wel weer op, maar dit lijkt me niet normaal.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is mijn omvormer toch te licht voor deze opstelling? Als ik een zwaardere omvormer nodig heb, zal de huis-aansluiting ook verzwaard moeten worden.

Vriendelijke groet,
Bas Brinker

Alle reacties

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Omvormer moet prima zijn werk kunnen doen met 10x420Wp. Ik vermoed zomaar dat ie een te hoog AC voltage meet.

Kun je uitlezen wat de meest recente fouten zijn?
Hoe lang is de AC kabel tussen meterkast en omvormer, en van welk type (en vooral welke diameter) is deze?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• BasBrinker
Dat is het juist, ik krijg geen storings-melding. Ook niet van het AC-voltage. De laatste fout dateert van 15-03: Error 409, Bus voltage abnormal. Maar nadat Growaat de firmware heeft ge-update, is er geen storingsmelding meer geweest.

Ik heb ongeveer 10 meter 3 x 4 mm2 liggen tussen de omvormer en de meterkast.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat is de actuele voltage aan de AC kant? Hij zal stoppen als het 253V of hoger is, als hij hoger is dan is het net "vol" en kan je dus niks terug leveren. Weet niet of hij dit als een storing ziet en dus daar een melding van maakt.

• BasBrinker
Actuele waarde ligt zo tussen de 236V en 245V.

Of het AC-voltage piekt richting de 253V weet ik niet en kan ik ook niet checken nu ivm werk offshore. Ik krijg er in ieder geval geen melding van.

• BasBrinker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgyQSkjX4SYzov7RNuTnlcZ6uJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajTRShywVOHGRVDPOOamjIUW.jpg?f=fotoalbum_large

• D.M
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-04-2023

D.M

Ik heb precies hetzelfde, door de dag heen valt mijn omvormer ook spontaan uit en start weer op. Het gaat over een 2500 TL-x. Nu heb ik een 3000 TL-x gehangen en precies hetzelfde probleem. Ook ik krijg geen foutmelding.
Ik heb zelf het vermoeden dat het toch een te hoge netspanning is. Het was fijn geweest als er een foutmelding was gekomen in het log maar die is er bij mij ook niet.
Hoor graag of jij al iets hebt kunnen ontdekken
Pagina: 1