Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huidige aansluitingen voor pv panelen gebruiken of niet?

Pagina: 1
Acties:

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wij hebben twee wat oudere 260 wp zonnepanelen op ons dak liggen die er inmiddels een jaar of 8 op liggen. Deze zijn met twee Enphase m150 micro inverters verbonden en verbonden via het stopcontact op zolder welke op 1 aparte groep is aangesloten.

Dit is zo vanuit de nieuwbouw toen aangeleverd.

Nu zijn wij aan het kijken naar het laten plaatsen van nieuwe panelen, echter geven de meeste bedrijven tot nu toe aan dat het laten liggen van de 2 huidige panelen het beste is en er een x aantal nieuwe panelen omheen kunnen liggen.

Hiervoor moet er een nieuwe groep komen(geen plek in meterkast) en moet er een nieuwe kabel van het dak de meterkast in komen (of via buiten of via een koof waar al waterleidingen lopen, door de fundering heen en in de meterkast weer door de fundering omhoog)

De eerste optie vind ik zelf niet prettig, dan loopt er buiten via de regenpijp een kabel naar beneden, de tweede optie is extra meerwerk omdat er 2x door de fundering een gat geboord moet worden.

Mijn optie zou zijn de oude 2 panelen weg halen en de huidige kabel die al een groep in de meterkast heeft, te gebruiken voor de nieuwe panelen, dit is tenslotte een groep die nu al enkel door de 2 pv panelen gebruikt wordt.

Dit ook omdat meerdere soorten panelen op het dak ook niet mooi voor het aanzicht is.

Mijn vraag is dus of ik heel makkelijk denk en de bedrijven die ik tot nu toe gesproken heb veel extra meerwerk kosten willen maken terwijl dit naar mijn idee niet nodig hoeft te zijn.

Wat zou jullie advies zijn?

Fotos huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjjuVlsmJxAYilw0zNpw70KRiTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5hXYfh5Iuqsp7rawbM3KeRY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP39v-kibWlu76dm8HzefFRmOi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSROZL9JFwwvN4v258JzNWRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GR4IdAgu2hPnV2XZcfADV3c5Dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLDHcs6Hzav7BJih58IJl9va.jpg?f=fotoalbum_tile

Ter indicatie, de meeste bedrijven waar wij nu contact mee hebben vragen rond de 5000,- voor het plaatsten van 6 panelen met een levertijd van minimaal 3 maanden, wat helaas behoorlijk is.

Ik zit er dus ook naar te kijken om zelf al het materiaal aan te schaffen en iemand in te huren die alles plaatst en aansluit (mits dat laatste dus gemakkelijk zou moeten gaan, gezien de bekabeling er al ligt)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
oke heb je een aparte groep voor je 2x Enphase m150 ?
(dit hoeft niet zo te zijn regels waren toen anders.
dus zoek dit uit door te proberen met je groepen kast. ;) )

1. ja heb aparte groep gevonden van de panelen.(en die is dan vast 16A niet zo moeilijk te schatten, lol zwaar genoeg voor jouw plan)
dan scoor gewoon 8x +/- 400Wp panelen en laat die leggen.
zet de oude panelen op markt plaats en het is zo verkocht.\

2. nee er is geen aparte groep voor de panelen.
dan moet er toch op een 1 of andere manier er een kabel naar de meter kast komen.

(ik heb nu een bestelling open staan voor 9 panelen van +/-400Wp met 16A omvormer.
kosten <2,5k€, levertijd weet ik nog niet.
maar geeft je een idee wat je aan apperatuur zou kosten.
dit installeren ze in 1 dag met gemak op je dak, dus hoeft echt geen 5k€ te kosten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dr86
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:22:
oke heb je een aparte groep voor je 2x Enphase m150 ?
(dit hoeft niet zo te zijn regels waren toen anders.
dus zoek dit uit door te proberen met je groepen kast. ;) )

1. ja heb aparte groep gevonden van de panelen.(en die is dan vast 16A niet zo moeilijk te schatten, lol zwaar genoeg voor jouw plan)
dan scoor gewoon 8x +/- 400Wp panelen en laat die leggen.
zet de oude panelen op markt plaats en het is zo verkocht.\
Er is inderdaad gewoon 1 groep waar enkel de beide panelen op zitten, dit is zo ook omschreven in het boekje wat bij de meterkast zit. Het stopcontact op de foto is voor zo ver ik weet ook het enige stopcontact wat op deze groep zit.

Echter ging 1 van de verkopers waar ik een offerte had aangevraagd ervanuit dat het 1 fase was terwijl de meterkast 3 fase is.

Mocht ik voor de optie gaan dat ik zelf bestel dan kan ik de panelen hier in de straat kwijt aangezien iedereen deze 2 heeft meegekregen met de nieuwbouw toen der tijd.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
dr86 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Er is inderdaad gewoon 1 groep waar enkel de beide panelen op zitten, dit is zo ook omschreven in het boekje wat bij de meterkast zit. Het stopcontact op de foto is voor zo ver ik weet ook het enige stopcontact wat op deze groep zit.
dat is cool.
dan kunnen ze gewoon het stopcontact verwijderen en rechtstreeks aansluiten op de meterkast. ;)
(2x enphase kan wel met een stekker, maar een 3 of 3,6kW omvormer zou ik niet met een stekker willen.)
Echter ging 1 van de verkopers waar ik een offerte had aangevraagd ervanuit dat het 1 fase was terwijl de meterkast 3 fase is.
als je een omvormer van maar 3,6kW 1fase neemt (dit is +/- 16A) dan maakt het geen bal uit of je 1 fase of 3fase aansluiting hebt.
dit is dan ruim binnen de grenzen van toegestaan.

en als je maar voor 8x410Wp gaat, dan is een 1 fase omvormer op een 3 fase hoofd aansluiting eigenlijk het beste wat je kunt doen. dit levert 0 problemen op. ;)

(als ik naar je meterkast kijk, dan zie ik maar 2x een ALS, dus mijn beste gok is dat je maar 2 fase van de 3 fase ook echt gebruikt. 3 fase omvormer is voor jouw echt onzin. ;) )
Mocht ik voor de optie gaan dat ik zelf bestel dan kan ik de panelen hier in de straat kwijt aangezien iedereen deze 2 heeft meegekregen met de nieuwbouw toen der tijd.
jep, goed denken, een "buurman/vrouw" kan dit zonder veel problemen door koppelen met wat hij/zij al heeft hangen. ;)
vraag voor de hele set een 100€ of zo en iedereen is blij. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• dr86
  • Niet online
Heb nu een offerte binnen van iemand via werkspot, de spullen die hij aanlevert staan op de offerte voor de gangbare prijzen zoals deze op internet te vinden zijn, echter rekent hij voor het plaatsen bijna 2000,- wat de offerte duurder maakt dan een bekend bedrijf wat hier in de regio plaatst.

Blijft dus een lastige.