Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:33

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Binnenkort is het zover: Ik mag het vertrouwde Ziggo gaan inruilen voor KPN.

Bij Ziggo kon de modem in Bridge mode, maar bij KPN kan dat niet. Helaas, maar niets aan te doen.

Dus e.e.a. anders oplossen; de Router mag in Access mode.

Ik kon al terugvinden op de site van TP-link dat mijn gasten netwerk hetzelfde blijft. https://www.tp-link.com/u...connection#ug-sub-title-4

Nu heb ik ook een aantal apparaten een vast IPadres gegeven in de TP-Linkrouter (op basis van het MAC adres). Weet iemand of deze adressen nog steeds worden "vastgehouden" in Acces mode?
Of moet ik straks deze instellingen overnemen in de KPNbox?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

In access mode zal de TP-Link niet meer als DHCP server functioneren...lijkt mij. Daarnaast is dat een functie die je bij voorkeur door je router laat afhandelen.

Verbaast me dat het gastennetwerk blijft werken...weet je het heel zeker? Ik zou namelijk verwachten dat een gescheiden netwerk aangemaakt wordt naast het "corporate" netwerk. Ik kan het in ieder geval niet terugvinden in de handleiding:
https://www.tp-link.com/u...st-network#ug-sub-title-1

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Dat de TP-Link niet als DHCP server functioneert is mij duidelijk, dat vind ik prima, mag de KPN box (modem+router) van mij doen.

Wat ik dus hoop is dat die vaste IP-adressen (die dus niet worden uitgedeeld, maar alleen gefixt worden in een apparaat binnen het netwerk) ook gewoon vast blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLvNEThjubC_5ploL5l9L_xuGBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otr7AzWS5a0o1prnDEEoLvvI.jpg?f=user_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:48:
Verbaast me dat het gastennetwerk blijft werken...weet je het heel zeker? Ik zou namelijk verwachten dat een gescheiden netwerk aangemaakt wordt naast het "corporate" netwerk. Ik kan het in ieder geval niet terugvinden in de handleiding:
https://www.tp-link.com/u...st-network#ug-sub-title-1
Chapter 4.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Als het een KPN Box12 gaat worden, daar kun je niks anders van maken dan 192.168.2.0/24
Hou dat even in je achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 23:42
Je kunt die TP-Link gewoon direct aansluiten op de NT/ONT en daarmee de PPPOE sessie opbouwen via VLAN 6. TV is dan echter wel een dingetje, dat zal met deze router alleen fatsoenlijk met Unicast gaan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Ip reservering verlies je
Guest blijft werken idd

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:48:
Ip reservering verlies je
Guest blijft werken idd
Het zijn er ook maximaal 8 ofzo. Dus printscreen maken en opnieuw instellen in de kpn box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
CeesKees schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:57:
[...]

Het zijn er ook maximaal 8 ofzo. Dus printscreen maken en opnieuw instellen in de kpn box.
Meer dan 10 dhcp reservations kan de Box12 niet aan. Althans dat was ooit zo. Misschien is er inmiddels een update geweest dat ie nu meer dan 10 aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Waarom wil je m trouwens in ap mode?
Je kunt m ook als router laten staan, dubbel nat maakt niets uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:40:
Waarom wil je m trouwens in ap mode?
Je kunt m ook als router laten staan, dubbel nat maakt niets uit
Goede tip! Kan ik de router dan gewoon aansluiten en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
CeesKees schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Jup!
Als je geen ip krijgt evt even de spanning van de ntu halen.
Maar zoals Hierboven al werd gezegd, als je geen glasvezel iptv hebt kan die er vaak ook direct in (in geval van losse mediaconverter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 23:42
CeesKees schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:30:
[...]

Nee, je moet em wel op PPPOE met willekeurige credentials zetten ipv DHCP en VLAN ID op 6 zetten.

Maar zoals ik al eerder zei: als je ook TV erbij hebt besteld kom je in de problemen en kun je de TP-Link beter in AP mode gebruiken

[ Voor 19% gewijzigd door mad-dog op 28-03-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Oeps sorry @mad-dog heeft gelijk
Ik heb zelfs solcon glas en dat is gewoon dhcp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Nee, je moet em wel op PPPOE met willekeurige credentials zetten ipv DHCP en VLAN ID op 6 zetten.

Maar zoals ik al eerder zei: als je ook TV erbij hebt besteld kom je in de problemen en kun je de TP-Link beter in AP mode gebruiken
Thanx. Dus gewoon acces mode en de ip adressen vastzetten in de kpn router (en WiFi daar uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Ik heb er wel TV bij, maar weet niet zeker of ik dat wel ga aansluiten; ik kan met de KPN app ook gewoon tv kijken via de in de TV ingebouwde app, of de Chromecast+TV die er aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Onzin.
Je kunt gewoon die Experiabox aansluiten en op een van z'n lan poorten de wan poort van die Tp-link aansluiten en dubbel Nat gebruiken.
Dan kun je die tp-link gewoon in router mode gebruiken.

Zolang de iprange van de tp-link lan kant maar niet hetzelfde subnet is als de lan kant van de experiabox.

Als je tv via KPN afneemt dan moeten die kastjes wel rechtstreeks aan de experiabox aangesloten worden.

Uiteraard kun je ook de tp-link in accesspoint mode zetten en de mac/ipadres koppelingen opnieuw maken in de Expariabox.

[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 29-03-2023 11:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

Dubbel NAT en Chromecast kan tot naar gedrag leiden. Waarom niet gewoon de TP-Link verkopen en (een paar) nette accespoint(s) aanschaffen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
lier schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:45:
Waarom niet gewoon de TP-Link verkopen en (een paar) nette accespoint(s) aanschaffen?
Dat zou mijn laatste optie kunnen zijn.
Al is deze oplossing slechts een jaar van toepassing verwacht ik, volgend jaar kost KPN het dubbele van wat het mij het eerste jaar gaat kosten, dus de kans is groot dat ik over 12 maanden weer overstap.

De "acces point" optie van de router gaat hoe dan ook werken, dat is mooi.

Dubbel NAT kan ik evt proberen, maar ik zie dat dit niet de gewenste oplossing is ism KPN TV. Welke ik bij voorkeur niet gebruik (alleen de app, maar daar geldt dit probleem niet)

[ Voor 3% gewijzigd door CeesKees op 29-03-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Topicstarter
Inmiddels KPN een goede week in gebruik.

Diverse zaken gestest.
Uiteindelijk de TPlink gewoon gehouden zoals deze was; dus niet in acces mode.

Mijn hele netwerk werkt zoals ik gewend ben; alleen is mijn down- en uploadsnelheid een stuk hoger.

Nogmaals dank voor alle input!

Pagina: 1