Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verniee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik wil op korte termijn overgaan naar een Macbook Pro 2021. Ik heb echter 250gb+ aan media/data op zowel SSD én HDD, omdat ik veel met muziek werk, die mee moeten naar de Mac. Nu is mijn vraag, hoe doe ik dit het beste, meest efficiënt en liefst ook voordeligst?

Optie 1: Is er een goede clouddienst die ik kan inzetten om alles te uploaden en vervolgens te downloaden op m'n nieuwe apparaat? Het liefst goedkoop uiteraard.

Optie 2: Mijn huidige SSD in de Windows laptop is de Kingston nv2
En de HDD is de HGST 7K1000, 1TB
Is het een optie om hier een behuizing voor te kopen en deze aan de Macbook te hangen en dat ik mijn bestanden vervolgens gewoon kan accessen en/of eventueel naar mijn Mac kan overzetten? Is dit uberhaupt mogelijk met de SSD waarop Windows al geïnstalleerd staat of zal de Macbook de schijf zo niet eens kunnen lezen?

Optie 3: Tweaker gawds, ik ben een noob dus ik kan me voorstellen dat iemand met een betere optie kan komen dan mijn 2 voorstellen d:)b

NB: Het gaat niet om mijn hele pc meenemen en overzetten, maar vooral om bestandsoverdracht van foto's, audiobestanden, documenten etc.

Please do help :)

Beste antwoord (via Verniee op 28-03-2023 17:43)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 16:46
Verniee schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:32:
Is het een optie om hier een behuizing voor te kopen en deze aan de Macbook te hangen en dat ik mijn bestanden vervolgens gewoon kan accessen en/of eventueel naar mijn Mac kan overzetten? Is dit uberhaupt mogelijk met de SSD waarop Windows al geïnstalleerd staat of zal de Macbook de schijf zo niet eens kunnen lezen?
Een Mac kan gewoon FAT32, exFAT en NTFS schijven lezen, hij kan alleen niet naar NTFS schrijven. Dus deze optie werkt prima. Koop een behuizing, stop je schijven hier in en je kan op je Mac gewoon hiervan kopieren naar je Mac schijf.

Wat ook mogelijk is; Apple biedt een migration assistant waarmee je via WiFi of netwerk je zaken kan overzetten. Zie hier: https://support.apple.com/en-us/HT204087
Deze is natuurlijk bedoeld voor mensen die hun Windows PC heel erg 'standaard' gebruiken en zal de genoemde zaken netjes in een vergelijkbare plek op de Mac neerzetten. Controleer of je dat ook zo wilt voordat je dit gaat gebruiken (zie link hierboven). Wellicht is dit nuttig als startpunt omdat je hiermee wel zaken als e-mail, contacten en instellingen (waar mogelijk) kan overzetten. Ruwe data die niet meegenomen wordt kan daarna alsnog via een externe caddy overgezet worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoeveel data is het nou totaal? 250GB of 2x250GB? Hoeveel ruimte heb je op je Macbook?
Voor een paar euro heb je al een (wel trage) USB key, dan kan je daarmee gewoon je data (in meerdere stappen) overzetten?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 16:46
Verniee schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:32:
Een Mac kan gewoon FAT32, exFAT en NTFS schijven lezen, hij kan alleen niet naar NTFS schrijven. Dus deze optie werkt prima. Koop een behuizing, stop je schijven hier in en je kan op je Mac gewoon hiervan kopieren naar je Mac schijf.

Wat ook mogelijk is; Apple biedt een migration assistant waarmee je via WiFi of netwerk je zaken kan overzetten. Zie hier: https://support.apple.com/en-us/HT204087
Deze is natuurlijk bedoeld voor mensen die hun Windows PC heel erg 'standaard' gebruiken en zal de genoemde zaken netjes in een vergelijkbare plek op de Mac neerzetten. Controleer of je dat ook zo wilt voordat je dit gaat gebruiken (zie link hierboven). Wellicht is dit nuttig als startpunt omdat je hiermee wel zaken als e-mail, contacten en instellingen (waar mogelijk) kan overzetten. Ruwe data die niet meegenomen wordt kan daarna alsnog via een externe caddy overgezet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 17:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op je windows laptop de betreffende folders delen via het netwerk kan natuurlijk ook. Dergelijke file shares zijn gewoon toegankelijk vanaf de Mac zodat je het kan overzetten. En dat gaat ook een stuk sneller dan wanneer je cloudoplsag als tussenstation gebruikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verniee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01-2024
Blij met deze gegeven antwoorden/oplossingen! Denk dat ik hier al veel aan heb. Bedankt!! _/-\o_