Ik zat met dezelfde vraag en ben bekend met beide systemen. De afgelopen jaren gebruik gemaakt van HASS, tot 2 weken geleden.
Thuis hebben we een beveiligingssysteem van Jablotron, de JA-100 centrale die met internet verbonden is, maar via Homeassistant zo ontzettend omslachtig te koppelen was dat ik de hoop vorig jaar al opgegeven had. Tot ik een paar weken geleden Homebridge tegenkwam die eigenlijk al mijn issues direct wist op te lossen. Het mooiste van HB vind ik de individuele Homekit bridges die je kunt opzetten, de eindeloze hoeveelheid plugins en niet onbelangrijk, het gebruiksgemak.
De belangrijkste afweging is denk ik de interface, waar HASS veel uitgebreider is en veel meer data kan loggen. Maar in mijn geval; de interface van HASS boeit me helemaal niets, alles moet en zal via Homekit omdat het gebruiksgemak gewoon erg hoog is. Alles wat in die app staat kan mijn vriendin mee overweg, de automatiseringen gaan wellicht iets minder ver dan via HASS, maar daar heb ik vrede mee.
Alleen al het feit dat de locatieservices perfect werken met Homekit (in tegenstelling tot externe apps zoals HASS) zorgt er nu al voor dat het alarm automatisch in- en uitgeschakeld wordt, de Eufy camera's 'op scherp' gezet worden, de verwarming (Tado) overal in huis aan of uit springt, verzin het maar, werkt gewoon altijd. Bij externe apps is het (in mijn ervaring) altijd maar de vraag of hij op tijd doorheeft of je thuis bent en daarmee ook automatiseringen op het juiste moment uitvoert.