Homebridge vs Home Assistent wat is jullie ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFarwegen
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03-2023
Toen ik HA en HB begon te leren, keek ik rond naar meningen over beide software. Raad eens, alle HB-gebruikers zeiden HB, alle HA zeiden HA. Maar nu vraag ik me af wat de echte verschillen en USP's zijn van beide.

Hopelijk kunnen jullie deze vraag beantwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:12
Om jouw vraag (waar met wat gegoogle genoeg over te vinden is) om te draaien om zo een gerichter antwoord te kunnen geven, wat zoek jij in een domotica systeem?

Wat voor apparatuur wil je koppelen?
Zoek je een platform voor veel custom automatisering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:36
Voor een generieke vraag krijg je ook een AI generated antwoord:
Homebridge en Home Assistant zijn beide platforms voor home automation, maar er zijn enkele belangrijke verschillen tussen de twee.

Homebridge is een open source-software waarmee gebruikers slimme apparaten kunnen integreren die niet rechtstreeks compatibel zijn met Apple HomeKit. Het werkt als een brug tussen niet-HomeKit-apparaten en de HomeKit-interface van Apple, waardoor gebruikers niet-HomeKit-apparaten kunnen bedienen met Siri en de Apple Home-app. Homebridge kan op een Raspberry Pi of een andere computer worden geïnstalleerd en biedt een grote verscheidenheid aan plugins die ondersteuning bieden voor verschillende apparaten en services.

Home Assistant is ook een open source-platform voor home automation, maar het is veel breder in termen van ondersteunde apparaten en functies. Het is ontworpen om een alles-in-één oplossing te bieden voor het beheren van slimme apparaten, automatiseringen en het creëren van dashboards voor het monitoren van de status van het huis. Home Assistant ondersteunt ook een groot aantal integraties en add-ons, waardoor gebruikers de functionaliteit van het platform verder kunnen uitbreiden. Home Assistant kan worden geïnstalleerd op een Raspberry Pi, of als een Docker-container, of op een virtuele machine.

Enkele belangrijke USP's van Homebridge zijn:

Het is specifiek ontworpen om slimme apparaten te integreren met Apple HomeKit en biedt daarom volledige ondersteuning voor Siri- spraakbesturing en de Apple Home-app.
Homebridge heeft een grote gemeenschap van ontwikkelaars en ondersteunt tal van plugins, waardoor gebruikers een breed scala aan apparaten kunnen integreren die niet direct compatibel zijn met HomeKit.
Enkele belangrijke USP's van Home Assistant zijn:

Het biedt ondersteuning voor een breed scala aan apparaten, protocollen en services, waaronder Apple HomeKit, Google Assistant, Amazon Alexa, Z-Wave, Zigbee, Philips Hue en nog veel meer.
Home Assistant biedt krachtige automatiseringsmogelijkheden, waardoor gebruikers complexe taken en scenario's kunnen configureren en aanpassen.
Het biedt ook een visueel dashboard waarmee gebruikers de status van hun slimme apparaten in één oogopslag kunnen bekijken en bedienen.
Maar waarom probeer je beide niet uit en kijk elke het meest geschikt is voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich ook niet zo gek als de gebruiker goed kiest :) Want beide komen met voor en nadelen die een gebruiker moet wegen. Dus vragen als:
- Wat wil je doen?
- Wat wil je integreren?
- Hoe veel tijd wil je erin stoppen?
- etc

En daar bedienen HA en HB twee verschillende markten. Dus ja, als je de juiste afweging maakt is de kans wel groot dat je tevreden bent. De vraag moet dan ook niet zijn "Welke is beter?" maar "Wat wil ik en wat past daar beter bij?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik zat met dezelfde vraag en ben bekend met beide systemen. De afgelopen jaren gebruik gemaakt van HASS, tot 2 weken geleden.

Thuis hebben we een beveiligingssysteem van Jablotron, de JA-100 centrale die met internet verbonden is, maar via Homeassistant zo ontzettend omslachtig te koppelen was dat ik de hoop vorig jaar al opgegeven had. Tot ik een paar weken geleden Homebridge tegenkwam die eigenlijk al mijn issues direct wist op te lossen. Het mooiste van HB vind ik de individuele Homekit bridges die je kunt opzetten, de eindeloze hoeveelheid plugins en niet onbelangrijk, het gebruiksgemak.

De belangrijkste afweging is denk ik de interface, waar HASS veel uitgebreider is en veel meer data kan loggen. Maar in mijn geval; de interface van HASS boeit me helemaal niets, alles moet en zal via Homekit omdat het gebruiksgemak gewoon erg hoog is. Alles wat in die app staat kan mijn vriendin mee overweg, de automatiseringen gaan wellicht iets minder ver dan via HASS, maar daar heb ik vrede mee.

Alleen al het feit dat de locatieservices perfect werken met Homekit (in tegenstelling tot externe apps zoals HASS) zorgt er nu al voor dat het alarm automatisch in- en uitgeschakeld wordt, de Eufy camera's 'op scherp' gezet worden, de verwarming (Tado) overal in huis aan of uit springt, verzin het maar, werkt gewoon altijd. Bij externe apps is het (in mijn ervaring) altijd maar de vraag of hij op tijd doorheeft of je thuis bent en daarmee ook automatiseringen op het juiste moment uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Ik gebruikte het allebei (Homebridge in Home Assistant). Maar ben met de tijd homebridge minder en minder gaan gebruiken, en hoewel het nog steeds draait, gebruik ik het op dit moment helemaal niet meer.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Pagina: 1