Aansluiten van desktop op workstation via usb-c kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhreui
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Hi,

graag zou ik mijn gehele werkstation (2 monitoren, toetsenbord/muis, webcam, speaker/microfoon) via een usb-c kabel op mijn desktop pc willen aansluiten. De reden hiervoor is dat ik dan eenvoudig met slechts een kabel kan switchen van mijn werk laptop naar mijn prive desktop.
Hiervoor heb ik recent een wavlink docking station aangeschaft. Hierop kan ik mijn schermen en peripherals aansluiten, en dan vervolgens via usb-c naar mijn werk laptop. Probleem is dat wanneer ik deze aansluit op mijn desktop de peripherals het wel doen maar de monitoren niet. Ik vermoed dat dit komt doordat de desktop een dedicated videokaart heeft, en dus niet verbonden is met de usb-c poort waar de data op binnen komt (zou dit kunnen kloppen?).
Bestaat er een oplossing (HW/SW) voor dit probleem?

Groeten, Martijn

Beste antwoord (via Fhreui op 28-03-2023 19:25)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
Je zoekt inderdaad volgensmij een KVM.

Als je processor een interne GPU heeft, dan zou je kunnen proberen om die in de bios te enablen. Deze staat vaak default disabled bij gebruik van een dedicated videokaart. Misschien dat je dan wel beeld krijgt.

Volgensmij is het een windows zelfs zo dat applicaties die hun beeld outputten via de interne GPU, alsnog kunnen profiteren van de dedicated gpu voor acceleratie, maar dat zul je moeten proberen. Anders kun je later altijd een KVM kopen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:30
Volgens mij zoek je een KVM switch ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-05 20:33
Je zoekt inderdaad volgensmij een KVM.

Als je processor een interne GPU heeft, dan zou je kunnen proberen om die in de bios te enablen. Deze staat vaak default disabled bij gebruik van een dedicated videokaart. Misschien dat je dan wel beeld krijgt.

Volgensmij is het een windows zelfs zo dat applicaties die hun beeld outputten via de interne GPU, alsnog kunnen profiteren van de dedicated gpu voor acceleratie, maar dat zul je moeten proberen. Anders kun je later altijd een KVM kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fhreui
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05-2023
Top, dan beiden, van een eerste look lijkt KVM inderdaad wat ik nodig heb. Ik vermoed dat het dan een configuratie (schermen + peripherals) naar KVM naar (desktop en usb hub) word. De usb hub hierin zodat ik alsnog de laptop via usb-c kan aansluiten.

Heb een Ryzen 7 3800x dus geen interne GPU.