Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik kwam laatst een vogel tegen die ik (nog) niet heb kunnen identificeren. Ik heb wel een filmpje gemaakt en daar de volgende twee stills postzegels uit kunnen extraheren van de boven- en onderkant van het beest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ape1sh_ZB0ejbXyTHsH7ZuuD4vA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HeFO9txF217PUB7dllSqggkO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmbwlyJ3LE0X3vNr1lYR5uqKotc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0MJZ3BI6WkzrYeHkLaZqRNcc.jpg?f=user_large

het meest karakterisitieke aan de vogel was nog wel z'n roep. Ik heb er helaas geen opname van kunnen maken maar het klonk heel synthetisch, een beetje alsof er een sci-fi laserblaster werd opgeladen (lange toon) en daarna afgevuurd (korte tonen achter elkaar). Ofzo 8)7

Hij lijkt mij nog het meest op een roofvogel lijken, maar welke dan? Iets richting een wouw of kiekendief wellicht, maar de geluiden die daarbij horen, komen totaal niet overeen...

Wie kan mij verder helpen?

Bla bla bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:57

D4NG3R

kiwi

:)

Ik kan de (goed herkenbare) staart niet zien, maar is dat niet een zwaluw?
Random voorbeeldje van het inderdaad aparte geluidje wat die beestjes kunnen maken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Boerenzwaluw herkennen in beeld en geluid

Edit: Met hieronder, Kievit. Heb altijd zo'n mollig idee bij die beestjes maar zo zien ze er in vlucht helemaal niet uit.

[ Voor 89% gewijzigd door D4NG3R op 28-03-2023 15:28 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 10:57

Theck88

If it's hard just KISS!

Lijkt mij een kievit.

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Eens met @Theck88 zowel qua patroon als omschrijving van het geluid. https://www.vogelbescherm...ls/vogelgids/vogel/kievit Daar kan je luisteren of het overeenkomt.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

*knip* off-topic

[ Voor 87% gewijzigd door Orion84 op 28-03-2023 16:58 . Reden: Dit is niet de plek voor onzinreacties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ja, kan haast niet anders dan dat het een kievit is, qua patroon en vlucht. Geluid lijkt er ook nog het meeste op, al klopt het niet 100%. Misschien een kievit met een spraakgebrek. (ik dacht trouwens dat kievits veel kleiner waren; weer wat geleerd)

dank voor het snelle antwoord :)

Bla bla bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:55
In aanvulling: ik ga ook voor een kievit. Het vlieggedrag van deze vogels is ook karakteristiek, ze maken achtereenvolgens vaak duikvluchten en gaan flapperend (moet wel) snel weer omhoog. Je hebt inderdaad ook kiekendieven met een hierop lijkend kleurenpatroon maar daar is de vleugel wat spitser en deze vliegen vaak alleen laag boven het veld of water langs, die laten het stijg/daal patroon van de kievit niet zien. Roofvogels zijn ook niet zo vocaal tijdens het rondjes vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kiekendieven zijn nog een flink stuk groter dan een kievit en zeker die tekening aan de onderkant is onmiskenbaar een kievit. Kieviten zie je vaak ook met meerdere bij elkaar, bij roofvogels is dat veel minder gebruikelijk. Het is op deze plaatjes wat lastig te zien, maar de vorm van de snavel is ook een goede om op te letten. Weidevogels zoals de kievit hebben een smalle/spitse snavel, waar roofvogels een korte kromme snavel hebben.

En inderdaad: een kievit maakt vaak een boel kabaal tijdens het vliegen, een roofvogel niet. Dat rondfladderen van kieviten is vaak namelijk ook bedoeld om vijanden af te leiden / weg te lokken van de nestlocatie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1