Zonnepanelen - wel of geen optimizers/micro-omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 16:58
Zoals zovelen ben ik ook aan het kijken naar het plaatsen van zonnepanelen en heb inmiddels na een hele tijd wachten twee offertes van twee lokale bedrijven.

Laat ik vooropstellen dat ik weinig kaas gegeten heb van het hele zonnepanelen gebeuren en het verschil in de twee offertes zit 'm, naast bijna 1900 euro, vooral in het wel/niet gebruiken van optimizers of micro-omvormers. Daarbij weet ik nu niet goed wat, in mijn opstelling, de juiste keuze zou moeten zijn.

Ik heb in ieder geval een oost-west opstelling met een, volgens 3D BAG, hellingshoek van 32 graden op beide kanten van het dak. Er is een 3-fase opstelling aanwezig in de meterkast (25A). Ik gebruik op dit moment zo'n 12.000kWh per jaar wat vooral gedreven wordt door een elektrische auto. Deze zit in de zakelijke lease en alle kosten die voor het laden gemaakt worden krijg ik terug. De auto is ongeveer goed voor zo'n 8000kWh van de 12.

Het volgende is ingetekend (door bedrijf achter eerste offerte):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4ezXOdJRTyd540OZLrurFUDE9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BTlXqGcyVJTso4RSuNWFoVg.png?f=fotoalbum_large

Het gaat hierbij om de plaatsing van 17 panelen waarbij bedrijf één het volgende voorstelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7aSgyoqCzrOpSrfCI1EmX-e434=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7J2SeNa5RqM5RMwVUJwTSeJV.png?f=fotoalbum_large

Totaal is 6885Wp wat neerkomt op 1,51 euro/Wp. Hierbij wordt er dus gebruik gemaakt van micro-omvormers.

Bedrijf twee stelt het volgende voor (zelfde legplan):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD3InpxducXQcanbBchuDxYLlsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2vxLj5PsBn8eIGwLSFhcHZe.png?f=fotoalbum_large

Punt wat betreft aansluiting op bestaande panelen is niet relevant, die zijn er niet. Totaal is 7140Wp wat neerkomt op 1,20 euro/Wp. Grootste verschil is dat hier geen gebruik gemaakt wordt van optimizers/micro-omvormers.

Wel geeft de offerte aan dat voor 1020 euro extra er gebruik gemaakt kan worden van SolarEdge met optimizers. Dit zou de Wp prijs laten stijgen naar 1,34 euro/Wp. Verder staat er, in ieder geval in de offerte, geen onderbouwing om te kiezen voor X of Y. Hier kan ik uiteraard nog contact voor zoeken.

Qua schaduw verwacht ik eigenlijk geen gekkigheid, achterzijde heeft een dakkapel maar het paneel wat daarbij ligt, ligt er al een stuk vanaf zoals op de eerste foto te zien. Uiteraard is het wel zo dat één van de dakzijdes, op X moment op de dag, volledig in de schaduw ligt vanwege oost-west opstelling.

Gaat dat überhaupt werken met het voorstel zonder micro-omvormers/optimizers of hoe moet ik dit zien? Wat denken jullie verder van de offertes ook kijkende naar de prijzen vandaag de dag?

Maakt eventuele latere uitbreiding, naar bijv. platdak wat je op de eerste foto ook kan zien, nog wat uit in de keuze? Voor nu is het doel om het dak van het huis gewoon zo vol mogelijk te leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bart op 28-03-2023 13:42 ]

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:30
6 op een dakhelft is een no go voor traditionele solaredge 3 fase.

8kW voor 11+6 oost west is veel te zwaar. Een 5 of 6 kW omvormer zal een betere keuze zijn.

En dan komt de se5k-rwb voor korte strings in combinatie met s500b optimizers als technisch correcte oplossing om de hoek… maar dat geeft minimaal extra opbrengst boven en voordeliger string systeem.
Nog duurder Enphase heeft ook amper nut.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:27

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Solaredge kan ik niet over oordelen. Enphase kun je later eenvoudig uitbreiden weet ik uit ervaring. (Eerst 10x zuidwest+12x zuidoost, later uitgebreid met 6x zuidwest+6x noordoost, heb overigens wel complexe schaduwsituaties)

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Workum op 28-03-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:00:
6 op een dakhelft is een no go voor traditionele solaredge 3 fase.
Traditioneel is zonder optimizers/micro-omvormers neem ik even aan? Dan bedoel je Goodwe hier denk ik? Het traditionele aanbod, bij bedrijf twee, is namelijk geen SolarEdge. Dat doen ze optioneel met optimizers voor die 1020 euro extra. Waarom is zes op een dakhelft precies een no go bij een traditionele oplossing?
8kW voor 11+6 oost west is veel te zwaar. Een 5 of 6 kW omvormer zal een betere keuze zijn.
Maar dus sowieso niet aan te raden i.c.m. een traditionele oplossing bij zes op een dakhelft?
En dan komt de se5k-rwb voor korte strings in combinatie met s500b optimizers als technisch correcte oplossing om de hoek… maar dat geeft minimaal extra opbrengst boven en voordeliger string systeem.
Nog duurder Enphase heeft ook amper nut.
Mogelijk dat de genoemde se5k-rwb met optimizers om de hoek komt kijken bij de SolarEdge optie van bedrijf twee. Hier worden namelijk geen types genoemd dus daar kan ik nog naar informeren.

Maar een traditioneel systeem, met 5 of 6 kW omvormer, zou dan net zo geschikt zijn met als enige opmerking dat zes op één dakhelft niet gaat. Vat ik het zo goed samen?
Jan Workum schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:20:
Solaredge kan ik niet over oordelen. Enphase kun je later eenvoudig uitbreiden weet ik uit ervaring. (Eerst 10x zuidwest+12x zuidoost, later uitgebreid met 6x zuidwest+6x noordoost, heb overigens wel complexe schaduwsituaties)
Dat van die eenvoudige uitbreiding werd mij inderdaad ook voorgehouden bij het Enphase systeem. Het lijkt dan alleen dat deze duurdere oplossing, behalve mogelijk uitbreiding, niet per se toegevoegde waarde heeft in mijn situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart op 28-03-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Bart jij noemt SE in je startpost... Veel meer kan ik er niet van maken ...
SolarEdge is alleen geschikt als er aan 2 voorwaarden voldaan wordt... Beide voorwaarden heeft de gemiddelde installateur geen enkel benul van. (Jij gaat string omvormer en solaredge mixen terwijl je leest... het is 1 zin "traditioneel SE 3 fase")

Een string omvormer als de Goodwe start overigens amper met 6 moderne panelen (als de jinko en jasolar in offertes). 6x30V Vmpp = 180V = start spanning... geen schaduwbeheer...

Dus je hebt op dit moment eigenlijk 1 correcte offerte... De dure met Enphase...

En enphase heeft weinig nut op je dak...

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 28-03-2023 18:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:50:
SolarEdge is alleen geschikt als er aan 2 voorwaarden voldaan wordt... Beide voorwaarden heeft de gemiddelde installateur geen enkel benul van. (Jij gaat string omvormer en solaredge mixen terwijl je leest... het is 1 zin "traditioneel SE 3 fase")

Een string omvormer als de Goodwe start overigens amper met 6 moderne panelen (als de jinko en jasolar in offertes). 6x30V Vmpp = 180V = start spanning... geen schaduwbeheer...

Dus je hebt op dit moment eigenlijk 1 correcte offerte... De dure met Enphase...

Ik noem SE als optie twee bij bedrijf twee. Optie één bij bedrijf twee is Goodwe, zie ook het screenshot van offerte twee uit startpost en mijn zin eronder... Maar optie één van bedrijf twee met Goodwe is dus geen goede oplossing begrijp ik. Daardoor zou mogelijk optie twee met SolarEdge en optimizers (zoals je zelf in je eerdere post ook voorstelt) van bedrijf twee nog een uit te werken oplossing zijn.

En wat is dan wel een juiste stringomvormer oplossing als de Goodwe oplossing het niet is en de SolarEdge+optimizers/Enphase oplossing weinig nut hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:27

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Uitlezing per paneel is een toegevoegde waarde en geen hoge gelijkspanning op je dak mocht je dat van belang vinden. Heb je geen complexe schaduwsituaties op je dak dan heeft het verder geen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Bart Het beste is een lastig vraagstuk in dit geval.

Op een enkele omvormer is 5kW genoeg... en dat is fijn... want het geeft opties.

Of enkelfase 5kW - Normaal niet mijn voorkeur (vanwge netspanning/congestie), maar een GoodWe/Growatt/Solis kan voldoende werken met de string van 5.

Met SolarEdge enkelfase - OF SE5k-voor-korte-strings (-RWB) kan het ook, maar ik geef dan wel voorkeur voor s500b optimizers; al lijkt het met s440 net goed te gaan in mijn simulatie... Ik houd niet van marginale SE systemen en dat is dit met s440 absoluut.

Of 2x enkelfase string: een 4,0kW voor west en 2,0kW voor oost voldoet.

De smurf die met 8kW omvormer komt heeft geen enkele knappe simulatie gedaan... en dat vind ik schandelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
Bart schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:00:
[...]

Ik noem SE als optie twee bij bedrijf twee. Optie één bij bedrijf twee is Goodwe, zie ook het screenshot van offerte twee uit startpost en mijn zin eronder... Maar optie één van bedrijf twee met Goodwe is dus geen goede oplossing begrijp ik. Daardoor zou mogelijk optie twee met SolarEdge en optimizers (zoals je zelf in je eerdere post ook voorstelt) van bedrijf twee nog een uit te werken oplossing zijn.

En wat is dan wel een juiste stringomvormer oplossing als de Goodwe oplossing het niet is en de SolarEdge+optimizers/Enphase oplossing weinig nut hebben?
Volgens mij praten jullie langs elkaar. @Ronald geeft aan dat je geen 3 fase SolarEdge oplossing moet nemen. En gebruikt hierbij het woord traditioneel omdat hij van een normale 3 fase SolarEdge omvormer uitgaat, geen korte strings versie.

Jij denkt bij traditioneel aan de Goodwe. Maar daar doelde Ronald niet op.
Ronald geeft bij de Goodwe aan dat het een goede oplossing is, maar waarschijnlijk met een 5 of 6kW ipv 8 kW omvormer kan.

Enphase heeft een aantal voordelen, maar puur vanuit opbrengst geredeneerd is de meerwaarde beperkt. Uitbreiden ga je waarschijnlijk niet doen, want je kunt nu alle stroom al gebruiken. Dus vooral proberen nu zoveel mogelijk panelen te leggen.

Je kunt die Goodwe offerte nog proberen te benchmarken bij andere partijen. €1,20 per wp is niet heel goedkoop. Maar als ze snel kunnen leveren heeft dat ook z'n voordelen en kun je nog goed profiteren van de komende (hopelijk) zonnige maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@schumacher Yup ;-)

We zien weinig onder 1,2 langs komen op moment...

Overigens zou ik met dit verbruik in elk geval het oost deel van het platte dak ook vol gooien...

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 28-03-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 21:38
Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:47:
@schumacher Yup ;-)

We zien weinig onder 1,2 langs komen op moment...

Overigens zou ik met dit verbruik in elk geval het oost deel van het platte dak ook vol gooien...
Maar dan zou je mooi (?) met 3 1-fase stringomvormers kunnen werken. Wellicht wel veel extra kabels en niet heel goedkoop, maar netjes verdeeld over de 3 fases en qua stringspanning allemaal goed in het werkbereik.

Of zit je dan met SolarEdge 3-fase en S500b optimizers juist weer helemaal goed omdat je dan wel weer voldoende panelen per richting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@schumacher SE Enkelfase en 3-fase voor korte strings lukt omdat beide < 400V string spanning doen. Dan heb je met 5 liefst 6 x s500b dus genoeg.

3 omvormers om het maar te verdelen zie ik niet als nuttig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
Dank voor verdere toelichting @Ronald @schumacher. Mijn excuus voor de verwarring vanuit mijn kant :)

Ik ga met de verdere feedback nog even terug naar de mogelijke leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:50:

Enphase heeft altijd nut, het is een prachtig systeem. Hoge kwaliteit voor een hogere prijs, het is niet zo dat je alleen voor Enphase gaat omdat het goed omgaat met meerdere verschillende paneel oriëntaties en schaduw. Zo is de 25 jaar garantie per omvormer uniek naast vele andere voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ELD met het bijkomend voordeel van het dak op mogen om de garantie te gebruiken…

En het accepteren van aftop omdat de voldoende zware versies nog een half duizend extra kosten.

Nee het is geen technisch onbetwist beter systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:32:
En het accepteren van aftop omdat de voldoende zware versies nog een half duizend extra kosten.
Dat heeft niks met het systeem te maken maar met de prijs. Verder noem je alleen negatieve zaken dus je vergelijking is compleet scheef. Enphase is:
  • Makkelijk uit te breiden en je hebt geen beperkingen bij de uitbreiding
  • Veiliger door lage DC spanning per omvormer
  • Start sneller met de opwek via burst mode en stopt later
  • Een kapot paneel/omvormer beperkt niet de andere panelen zoals bij een string
  • Inzicht per paneel en een slechter werkend paneel kan makkelijk worden geïsoleerd en vervangen
  • Geen lelijk grote omvormer die ruimte nodig heeft in huis
Daarnaast moet je bij Solaredge alsnog het dak op bij een kapotte optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Uitbreiden door wie? Installateurs weigeren om aan een bestaand Enphase systeem te zitten. Dus in de praktijk een loos verhaal

Veiliger omdat? Omdat geen vlamboog detectie bij laag spanning veiliger is dan vlamboog detectie van centrale omvormer?

Start sneller is onzin en niet waardevol. Kale kip valt niets van te plukken.

Kapot paneel heeft nog steeds de bypass diodes… dus houdt niet de productie tegen.

Defect paneel vervangen dient nog steeds met productie afgeschakeld te gebeuren, anders trek je ook bij 30V en vlamboog… zie Enphase eigen video maar.

Geen centrale omvormer is voor en nadeel… namelijk door elke elektricien of jijzelf te vervangen.

Als we gaan kiezen voor het veiligste systeem dan is dat solaredge met s-serie optimizers die zelfs de temperatuur van de connectoren meet als early warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Niet online

ELD

Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:19:
Uitbreiden door wie? Installateurs weigeren om aan een bestaand Enphase systeem te zitten. Dus in de praktijk een loos verhaal

Veiliger omdat? Omdat geen vlamboog detectie bij laag spanning veiliger is dan vlamboog detectie van centrale omvormer?

Start sneller is onzin en niet waardevol. Kale kip valt niets van te plukken.

Kapot paneel heeft nog steeds de bypass diodes… dus houdt niet de productie tegen.

Defect paneel vervangen dient nog steeds met productie afgeschakeld te gebeuren, anders trek je ook bij 30V en vlamboog… zie Enphase eigen video maar.

Geen centrale omvormer is voor en nadeel… namelijk door elke elektricien of jijzelf te vervangen.

Als we gaan kiezen voor het veiligste systeem dan is dat solaredge met s-serie optimizers die zelfs de temperatuur van de connectoren meet als early warning.
toon volledige bericht
Er zijn genoeg installateurs die extra willen bijplaatsen, dus dat is al nietszeggend

38 volt vs 1000 volt met een detector die kan falen, niet moeilijk om te bepalen wat veiliger is. Ik zou zeggen bekijk de video van Enphase nog maar eens https://www.youtube.com/watch?v=kbVl97W2Tvw&t=118s

Burst mode is zeker geen onzin.

Bypass diodes gaan je niet altijd helpen

[ Voor 7% gewijzigd door ELD op 29-03-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ELD schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Er zijn genoeg installateurs die extra willen bijplaatsen, dus dat is al nietszeggend
De overgrote meerderheid weigert, waardoor je een knappe prijs bijna zeker kan vergeten
38 volt vs 1000 volt met een detector die kan falen, niet moeilijk om te bepalen wat veiliger is. Ik zou zeggen bekijk de video van Enphase nog maar eens https://www.youtube.com/watch?v=kbVl97W2Tvw&t=118s

Burst mode is zeker geen onzin.

Bypass diodes gaan je niet altijd helpen
Die video ken ik… ze drukken de vlamboog dicht… hij dooft niet zelf…

Niets veilig aan…

Pagina: 1