toegangscontrole sportkantine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sojourner
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-05-2024
voor onze sportkantine wil ik een toegangs- controle maken voor degenen die de bardiensten draaien. De bardiensten gebeuren op vrijwilligers basis.
Op dit ogenblik werken we met een clubpas inclusief magneetstrip, dit gaat verdwijnen op korte termijn.
Op basis van de Raspberry Pi, wil ik een nieuwe controle creëren.
Is er iemand met suggesties of dit de juiste gedachte is of dat er wellicht iets anders te fabriceren valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
toegangscontrole voor vrijwilligers? klinkt me niet echt meer vrijwillig in de oren als er (achteraf) controle is of je er wel of niet bent geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wat voor fysieke maatregelen moeten we dan aan denken? Want die clubpas zegt niet zo veel, zit er een elektronische slotplaat op de deur of iets dergelijks?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:51
Gaat de clubpas met magneetstrip verdwijnen of het systeem dat je nu gebruikt? Anders gewoon een geschikte kaartlezer aan de pi hangen en daarmee de pas uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

RFID tag? Kan je registreren maar je kunt er ook sloten en schakelaars mee bedienen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 12:37
Denk er ook aan dat een toegangscontrole het vluchten bij brand niet mag verhinderen. Dus deze zul je waarschijnlijk aan de brandmeldinstallatie moeten koppelen. Als deze er niet is moet er een andere mogelijkheid tot ontgrendelen zijn waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van een sleutel, pasje of iets dergelijks. (Artikel 7.12 van het Bouwbesluit)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:42
Chalk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:10:
Denk er ook aan dat een toegangscontrole het vluchten bij brand niet mag verhinderen. Dus deze zul je waarschijnlijk aan de brandmeldinstallatie moeten koppelen. Als deze er niet is moet er een andere mogelijkheid tot ontgrendelen zijn waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van een sleutel, pasje of iets dergelijks. (Artikel 7.12 van het Bouwbesluit)
Het is gebruikelijk om de toegangscontrole alleen aan de buitenkant van de deur te doen. Dat je dezelfde deur vanuit binnen altijd kan openen.

En er zijn gewoon kant-en-klare systemen te koop. Ik zou niet gaan kloten met home-brew software op een raspberry pi. Dan ben jij degene die dat ding telkens mag gaan updaten en onderhouden. En als het niet werkt mag jij het komen oplossen. Dat is leuk voor thuis, niet voor ergens anders.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:30
Vaak zie ik dat de passen al een chip in zich hebben die gewoon door een
Standaard toegang systeem
Uitgelezen kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:30
Maar de grote vraag is waarom wil je dit? Wat is het doel ervan? Wat wil je bereiken? Wat mag het kosten? En wanneer moet het klaar zijn? En wie gaat het onderhouden, en wat doe je als het kapot is / niet werkt.
Om even wat dingen te noemen :)

How are you doing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 06:02

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Dit leest alsof het een tennisvereniging is, want daar worden de magneetstrippassen uitgefaseerd. Klop gewoon aan bij een van de bedrijven die een alternatief voorstellen zodat het automatisch gekoppeld kan worden aan je barplanning en ledenadminstratie. Dan zit je ook minder met onderhoud dat nieuwe leden en vertrekkende leden in en uitgeprogrammeerd moeten worden.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

devino schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:35:
Dit leest alsof het een tennisvereniging is, want daar worden de magneetstrippassen uitgefaseerd. Klop gewoon aan bij een van de bedrijven die een alternatief voorstellen zodat het automatisch gekoppeld kan worden aan je barplanning en ledenadminstratie. Dan zit je ook minder met onderhoud dat nieuwe leden en vertrekkende leden in en uitgeprogrammeerd moeten worden.
Voor een schappelijk bedrag van vijf euro per lid per maand, want de leverancier moet ook leven, toch?
stftweaker schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:22:
Maar de grote vraag is waarom wil je dit? Wat is het doel ervan? Wat wil je bereiken? Wat mag het kosten? En wanneer moet het klaar zijn? En wie gaat het onderhouden, en wat doe je als het kapot is / niet werkt.
Om even wat dingen te noemen :)
Dit.

Leuk dat je zelf hobbyt met een Raspberry Pi, maar mogen ze jou op je vrije avond uit de sauna bellen als het systeem niet werkt?

Is het een presentielijst, om te bewijzen dat de leden hun diensten draaien? Leg een kladblok neer waarin ze moeten opschrijven wat en wanneer ze doen en vertrouw de mensen een beetje? Of gaat het om echt een fysieke toegangsontsluiting met elektronische sloten?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 16:50
Wij gebruiken voor de toegang van het Scoutinggebouw een Bold slot. https://boldsmartlock.com/nl/producten
Hierbij hebben we het slot en de Bold connect aangeschaft. Via de app kan je mensen gemakkelijk toegang verlenen. Dat kan in bepaalde tijdsschema's bijvoorbeeld. Ook kan je het slot remote bedienen als iemand zijn telefoon is vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou lekker een analoog slot kopen en goed sleutelbeheer doen als het geen enorme groep is.
Is het dat wel, dan zou ik niet zelf aan klooien maar een COTS (commercial off the shelf) slot kopen.

De tapkey van DOM, https://www.assaabloy.com...ccess-control/code-handle , nuki, danalock, dat zijn een beetje de dingen die je zoekt.
Wel duur.

Alternatief:

De deur gewoon analoog houden en de sleutel in een sleutelkluisje hangen. Die beveiligen met een simpeler digitaal slot, zoals https://www.dom-security.com/nl/nl/producten/ronis-e10

Dat bold-slot van @MuddyMagical ziet er ook prima uit voor zoiets.

Let op: ik ken deze sloten niet allemaal en heb geen idee hoe goed ze echt zijn. Ik houd er rekening mee dat je een tenniskantine/voetbalkantine/golfkantine beschermt, niet de nationale goudopslag ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 29-03-2023 11:08 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
MuddyMagical schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:56:
Wij gebruiken voor de toegang van het Scoutinggebouw een Bold slot. https://boldsmartlock.com/nl/producten
Hierbij hebben we het slot en de Bold connect aangeschaft. Via de app kan je mensen gemakkelijk toegang verlenen. Dat kan in bepaalde tijdsschema's bijvoorbeeld. Ook kan je het slot remote bedienen als iemand zijn telefoon is vergeten.
Wij hebben een voordeur met klink aan beide kanten dus het slot vervangt de cilinder. Tip bij die situatie is om de drukknop aan de binnenzijde uit te schakelen. Anders wordt de deur op slot gedraaid door aan de binnenkant op de knop te duwen en dan snel de deur dicht te doen en buiten op slot te draaien. Dan weet je nog niet wie hem heeft afgesloten en wie dus die zooi heeft achtergelaten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:34
Dan vraag je dus wel al je vrijwilligers om een app te installeren op hun privételefoon, waar mensen hun bedenkingen bij kunnen hebben op het gebied van privacy en digitale veiligheid. Voor je eigen huis is dat prima, maar voor een vereniging met vrijwilligers lijkt dat me geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
thomas_n schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Dan vraag je dus wel al je vrijwilligers om een app te installeren op hun privételefoon, waar mensen hun bedenkingen bij kunnen hebben op het gebied van privacy en digitale veiligheid. Voor je eigen huis is dat prima, maar voor een vereniging met vrijwilligers lijkt dat me geen goed idee.
Dat klopt.

Alternatief is een sleutel of code waarover we geen controle (kopieën, code bekend, etc) hebben waardoor er soms situaties kunnen ontstaan die je niet wilt.

Als je de app niet wilt heb je dus zelf ook geen toegang tot het gebouw. Er is altijd iemand in het leidingteam die het wel heeft, dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook kan je het slot remote bedienen als iemand zijn telefoon is vergeten.
Hoe gaat die contact opnemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
sypie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Hoe gaat die contact opnemen dan?
Scherp. ;) Deze situatie is nog niet voorgekomen inderdaad. Ik bedoel iemand die normaal geen toegang heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nikola2704
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 15:19
Hi Allen,

Als installateur van toegangscentrales kan ik je het volgend advies geven.

DIY systemen zoals Raspberry Pi of andere is de kans groot dat dit niet stabiel kan draaien, is leuk in prive omgeving maar niet publiekelijke toegang.

Bij een systeem die daarvoor gemaakt is qua prijs, zit je aan een gemiddeld 350 euro per deur, dit incl reader.

Systemen waar ik samen me werk en tot nu toe niet in de steek hebben gelaten is het volgende

- CDVI A22 - dit is ineens een 2 deur print, waar je 2 readers op kunt aansluiten en tal van andere inputs. Hier is geen licentie voor nodig en is WEB based. Zeer leuk om aan te werken en support is fenomenaal ( zitten in Belgie/Drongen )

- Vanderbuilt ACTpro 1520 ACU is een enkel deur variant. Voor de rest idem als CDVI, Nadeel een beetje is dat je dit moet runnen op een NUC of andere mini PC als beheerder. Mocht de NUC weg vallen, blijft het systeem wel draaien, maar je kan het gewoon niet beheren. Tevens is deze ook niet web based, wil je van op afstand? Moet je teamviewer hebben of dergelijke.

- UNIFI acces: Dit is ook een heel leuk systeem, die tevens alle opties heeft als andere merken, maar is voor consumenten veel toegankelijker. Echter heb je hiervoor ook een cloudkey voor nodig, maar kan all weg vallen als die reeds aanwezig is ( moet wel GEN2 zijn )

PS. Bij iedere toegangscontrole kan er wel eens iets mis lopen ( omwille update, doorgeknipte kabel, slot defect..... Daarom is het van belang dat er altijd de mogelijkheid is om de deur te openen met de sleutel ) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door nikola2704 op 12-04-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:05
Ik zou gaan voor iets als een unifi access of nuki. Bij unifi kun je eigen tags en kaarten koppelen, al is dat wel wat minder veilig dan hun eigen kaarten. Bij Nuki kun je een keypad ophangen zodat alles zonder telefoon of tags werkt en ook alles op batterijen, met een bridge kun je dan alles op afstand ook beheren. Setje van Nuki is rond de 300 euro, Unifi Access is vanaf een 500 euro voor een complete set.
Pagina: 1