Toon posts:

Humax-bestanden veilig stellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Migjorn
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-05 11:52
Mijn vraag

Ik gebruik van Ziggo de Humax 5300c ontvangen met twee USB-poorten t.b.v. o.a. het opnemen van TV-uitzendingen. De Humax hanteert daarvoor Linux-software en vereist dus ook een Linux partitie (ext3). Zodra de HDD vol is hang ik de schijf aan mijn PC met Windows, maak de bestanden zichtbaar met een Linux reader en kan ik de bestanden kopiëren naar een NTFS schijf voor opslag en/of bewerking. Dat ging lang goed. Maar de laatste tijd heb ik problemen met de Linux schijven. Geregeld verdwijnen de partities of zijn de bestanden verdwenen of onleesbaar, zowel hangend aan de Humax als aan mijn PC met Windows. Onderzoek wijst uit dat de partitietabel verdwenen is en ook niet met recovery software hersteld kan worden. Vaak zit er dan niets anders op dan de opnames als verloren te beschouwen. Nu echter zijn de bestanden met een Linux reader zichtbaar en afspeelbaar maar blijken ze niet kopieerbaar te zijn. Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22
Wat zijn de SMART waardes van die schijf?
Lijkt mij dat die aan het einde van zijn leven is met de klachten die je ondervindt

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

boot is een linux live cd vaak kom je daar al verder mee omdat die native ext* ondersteund. en anders recoveren met photorec oid.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom was je met non-native spul bezig? Linux file systems lezen via Windows met aparte software voor 'support' is fragieler dan NTFS gebruiken op Linux (dat werkt zelfs bijzonder goed!).

Wist je trouwens dat de Humax media boxen een FTP server hebben? Je bent dus helemaal niet genoodzaakt om de schijf los te halen om uit te lezen, je had gewoon met iets als FileZilla de data direct vanaf de Humax kunnen halen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:35
Hero of Time schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:47:
je had gewoon met iets als FileZilla de data direct vanaf de Humax kunnen halen.
Via FTP kan inderdaad, maar aangezien de 5300C alleen met externe HDD's werkt is het logischer en sneller om de harde schijf dan direct uit te lezen.
Migjorn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:14:
Dat ging lang goed. Maar de laatste tijd heb ik problemen met de Linux schijven. Geregeld verdwijnen de partities of zijn de bestanden verdwenen of onleesbaar, zowel hangend aan de Humax als aan mijn PC met Windows.
Je gebruikt meerdere externe schijven met de Humax?
Bij gebruik van één schijf zou je inderdaad gaan denken aan een defect (bad sectors).
Worden de schijven wel netjes verwijderd (uitwerpen/Humax uitgeschakeld?)
Misschien zijn er instellingen op de Humax gewijzigd zoals Time-Shift?
Met deze functie wordt er namelijk continu naar de schijf geschreven tijdens het kijken.
Migjorn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:14:
Nu echter zijn de bestanden met een Linux reader zichtbaar en afspeelbaar maar blijken ze niet kopieerbaar te zijn.
Wel leesbaar/speelbaar maar niet kopieerbaar?
Hoe/waarmee kopieer je de bestanden en wat voor foutmelding krijg je?
Probeer het ook eens met een alternatieve file manager zoals Total Commander?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

The_Doman schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:33:
[...]

Via FTP kan inderdaad, maar aangezien de 5300C alleen met externe HDD's werkt is het logischer en sneller om de harde schijf dan direct uit te lezen.
Ik wacht liever wat langer op m'n data dan dat ik de boel verlies door corruptie. ;) En dat kan door het ontkoppelen van de schijf van de Humax komen of door de instabiele software voor ext3 support op Windows.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee