Externe schijven syncen in de cloud met OSX 12.6 - 13

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-09 13:14
Beste Tweakers,

Sinds een paar dagen worden mijn externe schijven niet meer gesynced met mijn DropBox account.
Dit is het gevolg van een systeemupdate.
Ik heb dan ook 1 vragen:
  1. Weet 1 van jullie hier een (betaalbare) oplossing voor?
  2. Kan Apple / DropBox aansprakelijk gesteld worden voor mijn extra kosten en tijd die ik hieraan moet besteden?
Mogelijk gevonden oplossing:
Ik ben de volgende toepassing tegen gekomen: InSync
https://www.insynchq.com/syncing-superpowers#network-drives

Iemand die hier ervaring mee heeft?
De toepassing biedt gelijk andere mooie oplossingen waar DropBox in tekort schiet, maar geen idee of dit wel werkt icm de OSX update. Hierover heb ik een vraag naar ze gestuurd.

Toelichting werkstation:
Ik heb een Dropbox Pro account van 2TB.
Mijn iMac heeft een schijf van 500GB, met daaraan 2 snelle extrende schijven van ieder 1TB.
Tot de update naar OSX 12.6 werkte alles nog prima.

Toelichting sync software
In eerste instantie dacht ik dat het probleem bij DropBox zelf lag.
Is misschien nog steeds wel zo, maar ik heb begrepen dat het hoofdprobleem een verandering in de systeemsoftware van Apple zit. Zie toelichting bij update DropBox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OesirD5r65dJ5N_yoMXqiVIvOkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JC1eVNlVMEIVicR7C1jsgqA9.png?f=fotoalbum_large

Ik ben al aan het kijken geweest naar alternatieven, maar die hebben met hetzelfde probleem te kampen.
Daarnaast is mijn DropBox account aan verschillende diensten gekoppeld, oa als cloud storage voor backups van websites die ik beheer. Die functionaliteit wil ik wel kunnen behouden.

Liefst gebruik ik ook zo min mogelijk van Google, maar als Google Drive een alternatief is wat wel werkt ben ik bereid mijn principes aan de kant te zetten (tot er een andere oplossing mogelijk is).

Toelichting aansprakelijk stellen:
Ik ben er helemaal klaar mee dat bedrijven als Apple en DropBox eenzijdig dit soort ingrijpende veranderingen kunnen doorvoeren. Apple meldde zelf helemaal niks over mogelijk gevolgen bij update naar OSX 12.6 en bij DropBox moest je daarvoor ook een extra link openen. Bovendien werde de update van DropBox als noodzakelijk gepresenteerd ivm de OSX update. Niet echt een keuze dus.

Bij DropBox was het zelfs zo gek dat de copy van de externe schijven in de cloud niet meer aichtbaar waren.
Wat blijkt, Dropbox had deze gelijk maar verwijderd. Gelukkig was dit nog terug te halen via de verwijderde bestanden.
Ik vind het bizar en overantwoord dat DropBox dit zo heeft afgehandeld. Als ik niet had gecontroleerd of er iets in de cloud omgeving was veranderd, had ik deze eerder gemaakte backups ook kwijt kunnen rtaken.

Daarnaast zal ik er wel teveel achterzoeken, maar dit lijkt weer een truc van Apple om de verkoop van extreem overprijsde updates af te dwingen of clouddiensten van anderen bewust te ondermijnen. Het is ook niet zo dat je zomaar even de interne schijf van een iMac kan vervangen (voor een acceptabele prijs).

Dit kost me nu weer een hoop tijd en extra kosten om tot een oplossing te komen.
Erg frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

_NooT_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:18:
• Kan Apple / DropBox aansprakelijk gesteld worden voor mijn extra kosten en tijd die ik hieraan moet besteden?
Voor deze discussie kun je beter een topic openen in Algemene zaken, want hier leidt dat af van je technische problemen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@_NooT_ Feit is dat jij een Mac gebruikt met een verouderd besturingssysteem.

Dan kan je ook niet verwachten dat alles naar behoren blijft werken als je programma’s e.d geüpdatet moeten worden.

Wat mij betreft dus tijd voor een nieuwe Mac of als je van Tweaken houdt kijken naar zaken als Opencore Legacy Patcher als je Mac niet meer naar Ventura (13) kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 28-03-2023 11:18 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 10:18
Greatsword schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:15:

Dan kan je ook niet verwachten dat alles naar behoren blijft werken als je programma’s e.d geüpdatet moeten worden.

Wat mij betreft dus tijd voor een nieuwe Mac of als je van Tweaken houdt kijken naar zaken als Opencore Legacy Patcher
Ik denk dat je even beter moet lezen wat het probleem is. Juist met een volledig geüpdatet systeem heb je dit probleem. Met een ouder niet geüpdatet systeem niet. Apple heeft een verandering gebracht in 1 van de API's.
@_NooT_
Je zou de kosten kunnen proberen te doorrekenen. Ik ben iemand die altijd de voorwaarden niet leest maar misschien staat er wat in waardoor het niet kan. Ik vermoed dat ze zich allemaal goed hebben ingedekt.
Onedrive heeft al wel een oplossing om om het probleem heen te werken en dat is met symlinks te werken. Hier zou je zelf ook even naar kunnen kijken om symlinks aan te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pendora op 28-03-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Pendora schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat je even beter moet lezen wat het probleem is. Juist met een volledig geüpdatet systeem heb je dit probleem. Met een ouder niet geüpdatet systeem niet. Apple heeft een verandering gebracht in 1 van de API's.
@_NooT_
Je zou de kosten kunnen proberen te doorrekenen. Ik ben iemand die altijd de voorwaarden niet leest maar misschien staat er wat in waardoor het niet kan. Ik vermoed dat ze zich allemaal goed hebben ingedekt.
Onedrive heeft al wel een oplossing om om het probleem heen te werken en dat is met symlinks te werken. Hier zou je zelf ook even naar kunnen kijken om symlinks aan te maken.
Helaas, Dropbox verwerkt alleen het bestand van de symlink zelf.
Voor de zekerheid net nog even getest.

Ik had gelezen dat ze bij OneDrive een mogelijk oplossing voor het omzeilen van het probleem hadden, maar was nog niet tegengekomen of dit daadwerkelijk is uitgevoerd en werkt. Ik heb er geen probleem mee naar Onedrive over te stappen als het dan wel werkt.
Wel vervelend dat het opnieuw syncen van alles weer een eeuwigheid gaat duren, maar so be it.

[ Voor 12% gewijzigd door _NooT_ op 28-03-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Greatsword schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:15:

Wat mij betreft dus tijd voor een nieuwe Mac of als je van Tweaken houdt kijken naar zaken als Opencore Legacy Patcher als je Mac niet meer naar Ventura (13) kan.
De Mac is nog geen anderhalf jaar oud.
Zoals Pendora ook opmerkte, is het juist de update die voor problemen zorgt.

Voor mij ook de hoofdreden om terughoudend te zijn met grote updates. Vandaar dat is OSX 13 ook nog niet heb geïnstalleerd.
In bijna iedere major update van OSX zit wel iets wat mijn workflow sloopt of drastiche aanpassingen vergt.
Helaas nu dus ook in een update van 12.5 naar 12.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Het is me niet duidelijk wat nou je probleem is. Stond je DropBox map op je externe schijf of probeer je een externe schijf te synchroniseren met DropBox? De tweede optie moet gewoon mogelijk zijn in de nieuwe setup maar misschien lees ik het niet goed.

Toch ook even over het algemene stukje: bedrijven als Apple, Dropbox en vele anderen hebben een hoop ijzers in het vuur en moeten keuzes maken die voor het merendeel van hun klanten werken en veilig zijn. Binnen Apple is de veilige optie om hun eigen backup opties te gebruiken (Time machine) want de meeste klanten zijn geen Tweakers en die moeten iets hebben wat zonder extra IT kennis gewoon werkt. Wanneer je een extern product gaat gebruiken hiervoor dan zit het risico bij jouw keuze, daar kan je niet zomaar een bedrijf aansprakelijk voor stellen. Jouw voorbeeld is ook waarom IT bedrijven updates altijd eerst in een testomgeving draaien voordat deze over een hele vloot computers wordt uitgerold. Jij probeert dit via het vertragen van major updates te doen, maar daarmee loop je ook weer andere risico's. Uiteindelijk blijven dit jouw keuzes en blijft dit dus ook jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Archer_VC10 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:40:
Het is me niet duidelijk wat nou je probleem is. Stond je DropBox map op je externe schijf of probeer je een externe schijf te synchroniseren met DropBox? De tweede optie moet gewoon mogelijk zijn in de nieuwe setup maar misschien lees ik het niet goed.
De DropBox map staat op de iMac zelf.
Ik probeer inderdaad 2 externe schijven te synchroniseren met DropBox.
Deze optie werkt sinds de systeem + DropBox update niet meer.

Zoals DropBox het omschrijft zou het inderdaad nog steeds moeten werken, maar in de praktijk gebeurt dat niet. De situatie is nu als volgt:
  • De externe schijven zijn ontkoppeld van de locale Dropbox.
  • Het lukt niet om deze opnieuw te koppelen / selecteren in DropBox.
  • De gesyncde inhoud van deze drives die in de DropBox Cloud stond, was daar verwijderd.
  • Deze heb ik daar teruggevonden bij de verwijderde bestanden en teruggezet.
  • In de cloud omgeving wordt nu bij de externe drives aangegeven dat de locatie van de drives is veranderd.
  • Wanneer je daar de map van de drive opent, kom je bij de backups terecht.
  • In de desktop app, zijn de namen van de externe schijven nog te vinden onder 'Sync en backups'.
  • Wanneer je daarop klikt kom je in een venster 'Dropbox backups (beta)' terecht terecht en staat de status op 'unplugged'
  • [i]Loskoppelen en opnieuw aansluiten van de drives heeft geen effect[/i]
Ik ben ook al aan het kijken geweest of het mogelijk is de drives opnieuw te koppelen en syncen, maar dat is me dusver nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
Archer_VC10 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:40:
Toch ook even over het algemene stukje: bedrijven als Apple, Dropbox en vele anderen hebben een hoop ijzers in het vuur en moeten keuzes maken die voor het merendeel van hun klanten werken en veilig zijn. Binnen Apple is de veilige optie om hun eigen backup opties te gebruiken (Time machine) want de meeste klanten zijn geen Tweakers en die moeten iets hebben wat zonder extra IT kennis gewoon werkt. Wanneer je een extern product gaat gebruiken hiervoor dan zit het risico bij jouw keuze, daar kan je niet zomaar een bedrijf aansprakelijk voor stellen. Jouw voorbeeld is ook waarom IT bedrijven updates altijd eerst in een testomgeving draaien voordat deze over een hele vloot computers wordt uitgerold. Jij probeert dit via het vertragen van major updates te doen, maar daarmee loop je ook weer andere risico's. Uiteindelijk blijven dit jouw keuzes en blijft dit dus ook jouw verantwoordelijkheid.
Ja dat snap ik wel. Zeker met het oog op dat Apple moeilijk rekening kan houden met alle omstandigheden waaronder het gebruikt wordt. Al is het verplichten van clouddiensten om gebruik te maken van hun nieuw File Provider API (=oorzaak probleem) natuurlijk iets, waarvan ze volgens mij heel goed wisten wat de gevolgen zouden zijn.

Ik vind het ook een andere zaak worden als een key feature van een dienst waarvoor je betaald vervalt.
Dat is in dit geval een backup / sync service van DropBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik moet even afhaken wat de sync kwestie betreft. Ik heb geen betaalde DropBox versie, dus ik kan geen tips geven om dit op te lossen. Ik zou denken dat je hiermee ook een sync path moet kunnen definieren waarbij de lokale kant een pad (naar de externe schijf) betreft. De gratis versie kan dit niet. Maar zo ja, dan zou de lokatie van de DropBox folder zelf hier geen invloed op moeten hebben.... maar dat is waarschijnlijk te makkelijk gedacht.

Apple zal ongetwijfeld een aantal van deze gevolgen aan hebben zien komen, maar het beperken van de toegang van externe diensten tot het bestandssysteem van een systeem is op zich natuurlijk bedoeld om dit veiliger te maken. Conflicterende belangen... Het feit dat het voor jou een key feature is geldt helaas voornamelijk nu voor jou. Eigenlijk zou je dit bij DropBox neer moeten leggen aangezien zij deze feature leveren, maar zij kunnen nu naar Apple wijzen, die wijst weer terug naar DropBox... en zo blijf je heen en weer stuiteren. Soms heeft zoiets simpelweg tijd nodig. Als DropBox deze sync optie (buiten hun folder om) wil blijven aanbieden zullen zij wel een oplossing gaan bedenken maar de vraag is hoe lang dit gaat duren natuurlijk. Time will tell.
Pagina: 1