Nieuwbouwwoning: UTP geen connectoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fumblepuff
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-03-2023
Mijn nieuwbouwwoning is recent opgeleverd. Ik heb UTP bekabeling voorzien in alle slaapkamers en de woonkamer. Aan de elektriciteitskast waar de modem moet komen komen de kabels allemaal uit de muur. Maar, er is nog geen RJ45 connector voorzien (over het hoofd gezien bij de offerte van de aannemer elektrticiteit).

Nu komt binnen enkele dagen de installateur van mijn ISP. Heb ik het goed voor dat hij/zij gewoon de NT kan installeren op het Fiber intropunt en deze verbinden met mijn router? Of gaat die de verbinding ook willen testen?

Ik kan wel even verder met enkel WiFi, maar als het nodig zou zijn om de RJ45 connectoren te plaatsen dan zal ik me moeten haasten.

Beste antwoord (via fumblepuff op 28-03-2023 09:22)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:17
Uiteraard test de monteur de verbinding, maar daar heeft hij geen apparatuur van jou voor nodig. Hij hangt zijn test kastje simpelweg aan de NT of het modem wat hij erachter plaatst (indien van toepassing).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:17
Uiteraard test de monteur de verbinding, maar daar heeft hij geen apparatuur van jou voor nodig. Hij hangt zijn test kastje simpelweg aan de NT of het modem wat hij erachter plaatst (indien van toepassing).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Er moeten ook helemaal geen RJ45's op die kabels komen.
Gewoon netjes afmonteren op een patchpanel, RJ45's aanknijpen is prutswerk.

Kun je zelf prima doen, is ook veel simpeler dan RJ45's aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ben(V) schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:48:
Er moeten ook helemaal geen RJ45's op die kabels komen.
Gewoon netjes afmonteren op een patchpanel, RJ45's aanknijpen is prutswerk.

Kun je zelf prima doen, is ook veel simpeler dan RJ45's aanknijpen.
Simpeler, ja, mits je de juiste tool gebruikt. Sommige mensen gaan de draadjes in de keystones proberen te frutten met een klein schroevendraaiertje 8)7
Kortom: Koop de bijbehorende punchdown tool. Dat kost je een hele 15 euro...

En monteer outlets ipv RJ45 stekkers aan de wand.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 28-03-2023 09:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fumblepuff
@Ben(V) Zo'n patch panel ziet er inderdaad properder uit. Maar is dat de meerkost waard voor de aankoop van die punchdown tool, het paneel zelf, en de extra kabels van de router/switch naar het paneel?

Momenteel zal ik maar 2 kabels effectief aansluiten, de rest is gewoon toekomstgericht voorzien.

@McKaamos wat bedoel je met die laatste zin? Outlets ipv RJ45 stekkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:34
McKaamos schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Simpeler, ja, mits je de juiste tool gebruikt. Sommige mensen gaan de draadjes in de keystones proberen te frutten met een klein schroevendraaiertje 8)7
Kortom: Koop de bijbehorende punchdown tool. Dat kost je een hele 15 euro...

En monteer outlets ipv RJ45 stekkers aan de wand.
Je hebt ook "toolless" keystones. werken echt prima en kun je weinig fout bij doen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fumblepuff schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:09:
@Ben(V) Zo'n patch panel ziet er inderdaad properder uit. Maar is dat de meerkost waard voor de aankoop van die punchdown tool, het paneel zelf, en de extra kabels van de router/switch naar het paneel?

Momenteel zal ik maar 2 kabels effectief aansluiten, de rest is gewoon toekomstgericht voorzien.

Outlet:
Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5281883/s01/424x424/origin.webp

Stekker:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0014/6404/1539/products/5_a9a132bc-543f-4cc6-b3e8-f4cc605b5862_768x.png?v=1611329968

Je wilt geen stekkers die los uit de muur komen, je wilt kabels in de muur afmonteren op outlets, dan korte patchcables gebruiken om apparaten op die outlets (wandcontactdozen) aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fumblepuff
dion_b schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Je wilt geen stekkers die los uit de muur komen, je wilt kabels in de muur afmonteren op outlets, dan korte patchcables gebruiken om apparaten op die outlets (wandcontactdozen) aan te sluiten.
Oh ja oké dan had ik je toch juist verstaan :)

In de kamers zijn het allemaal mooi afgewerkte outlets inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fumblepuff schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Mooi :)

In de meterkast kun je kiezen:
- afmonteren op patchpanel (netst, makkelijkst naar toekomst toe)
- afmonteren op contactdozen (neemt onnodig ruimte in, wel technisch prima)
- connectoren erop knijpen en hopen dat het goed gaat...

Moge duidelijk zijn dat die laatste optie af te raden is, vooral omdat je de juiste connector nodig hebt (moet geschikt zijn voor stugge installatiedraad en de exacte aderdikte die je hebt), het knijpen op installatiedraad lastiger is, en de risico op te krappe bochten waardoor aders beschadigd worden groot is.

Ik heb een simpele patchpanel in de meterkast. Enige waar je daar op hoeft te letten is dat het geschikt is voor zelfde standaard als de kabel (dus Cat5e, Cat6, Cat6a etc). Dat moet bij de overige opties net zo goed. Wat voor UTP heb je daar exact in de muur?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Laat je niet gek maken hier....
Het werkt gewoon prima om in je meterkast je kabels met een UTP connector af te werken.

Waar je alleen op moet letten zijn goede connectoren en dat je de kabels idealiter fixeert en niet te vaak veranderd. Die enkele keer in de paar jaar opnieuw insteken bij een nieuw modem is geen enkel probleem.

De meest ideale oplossing is inderdaad een patch paneeltje, maar voor een simpele thuis situatie waar je amper kabels omsteekt kan dit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)

Zo'n patchpanel en punchdown tool is zeker de kosten waard (tussen de 30 en 50 euro bij elkaar).

RJ45's aan vaste bekabeling is prutswerk wat velen die zelf die fout maken en het niet toe willen geven ook beweren.

Rj45's maken enkel oppervlakte contact met de aders terwijl een LSA de ader insnijd en een koude las maakt waar nooit corrosie tussen kan komen.
Al die mensen die roepen dat RJ45's aanknijpen prima is, lopen allemaal het risico in de toekomst tegen hele vreemde netwerk problemen aan te lopen die lastig te pinpointen zijn.

Rj45's zijn enkel geschikt voor fabrieksmatig geproduceerde patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 22:44
Niet beknibbelen op die paar tientjes voor een patchpaneeltje, op een nieuwbouwwoning zijn dat ook de kosten niet.

bv: https://www.hardwarewebwi...-patch-panel-10-inch.html

Puch down tooltje kost je een tientje.

bij het betrekken van onze huidige woning ook een patch paneeltje opgehangen, maakt het zoveel makkelijker, aansluitingen zijn eenvoudig te labelen, en vele malen strakker in de meterkast. De kabels in de muren zelf zijn dan statisch, en gebeurt niets meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 13:57

WCA

Ben(V) schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Zo'n patchpanel en punchdown tool is zeker de kosten waard (tussen de 30 en 50 euro bij elkaar).

RJ45's aan vaste bekabeling is prutswerk wat velen die zelf die fout maken en het niet toe willen geven ook beweren.

Rj45's maken enkel oppervlakte contact met de aders terwijl een LSA de ader insnijd en een koude las maakt waar nooit corrosie tussen kan komen.
Al die mensen die roepen dat RJ45's aanknijpen prima is, lopen allemaal het risico in de toekomst tegen hele vreemde netwerk problemen aan te lopen die lastig te pinpointen zijn.

Rj45's zijn enkel geschikt voor fabrieksmatig geproduceerde patchkabels.
De waarheid ligt ergens in het midden hoor, er zijn echt wel use cases waar het aanknijpen van een stekker een prima optie is. En mits het goed gedaan wordt kan een aangeknepen stekker heel lang mee.

Maar ik ben het er mee eens dat in het geval van een vaste installatie, een patchpaneeltje icm wandcontactdozen altijd de beste optie zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WCA schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:55:
[...]

De waarheid ligt ergens in het midden hoor, er zijn echt wel use cases waar het aanknijpen van een stekker een prima optie is. En mits het goed gedaan wordt kan een aangeknepen stekker heel lang mee.

Maar ik ben het er mee eens dat in het geval van een vaste installatie, een patchpaneeltje icm wandcontactdozen altijd de beste optie zijn.
Bij uitstek de use case: wall/ceiling mount PoE AP's waar geen ruimte is om contactdoos onder de AP te plaatsen en een patchcable van 5cm ook weinig zin heeft. Idem voor pakweg beveiligingscamera's.

Daarom bestaan die stekkers voor stugge kabel inderdaad ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En gebruik dan gewoon die toolless RJ45's als het niet anders kan.
Die hebben gewoon een ingebouwde LSA, dus ook weer een goede connectie tussen kabel en Rj45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Niet iedereen heeft de ruimte voor een patchpaneel in de meterkast. Dus gewoon RJ45 aan de kabels knijpen kan een prima oplossing zijn.

Mocht je daar voor gaan, zorg dat je alle kabel naar hetzelfde punt geleid en dat ze even lang zijn zodat je de kabels relatief netjes bij elkaar kunt houden.

Een tang kopen en wat degelijke stekkertjes zijn de kosten niet. Ik heb toch altijd het idee dat dat wat robustere oplossingen geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hann1BaL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:44:
Niet iedereen heeft de ruimte voor een patchpaneel in de meterkast. Dus gewoon RJ45 aan de kabels knijpen kan een prima oplossing zijn.

Mocht je daar voor gaan, zorg dat je alle kabel naar hetzelfde punt geleid en dat ze even lang zijn zodat je de kabels relatief netjes bij elkaar kunt houden.

Een tang kopen en wat degelijke stekkertjes zijn de kosten niet. Ik heb toch altijd het idee dat dat wat robustere oplossingen geeft.
Respecteer als je dat doet bovenal de bochtradius van je kabel (op te zoeken in specificaties van fabrikant). Dat is - naast verkeerd knijpen connector en corrosie na verloop van tijd - grootste oorzaak van problemen hier. Zet de kabel vast met een ruime radius zodat het niet klemgedrukt kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

dion_b schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Respecteer als je dat doet bovenal de bochtradius van je kabel (op te zoeken in specificaties van fabrikant). Dat is - naast verkeerd knijpen connector en corrosie na verloop van tijd - grootste oorzaak van problemen hier. Zet de kabel vast met een ruime radius zodat het niet klemgedrukt kan worden.
Mee eens en gebruik geen tie-wraps maar klittenbandbandjes!

Dat geldt overigens ook als een een patchpaneel ophangt in je meterkast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Optie 36 :) Keystone patchpaneel met toolless keystones - https://www.netwerkkabel....rts-snap-in-unshield.html & https://www.netwerkkabel....rj45-jack-utp-orange.html

Niet zo duur, makkelijk zelf te doen en heel flexibel voor de toekomst

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hann1BaL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:44:
Niet iedereen heeft de ruimte voor een patchpaneel in de meterkast.
Onzin, een 8 poort patchpanel kun je echt overal kwijt en neemt minder ruimte in dan 8 losse kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

fumblepuff schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Weet je ook welke standaard is gebruikt? t568a of t568b?
Stugge kabels zou ik echt op een patchpaneel monteren in de meterkast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ben(V) schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Onzin een 8 poort patchpanel kun je echt overal kwijt en neemt minder ruimte in dan 8 losse kabels.
snijd jij hier even een bocht af joh :)
Ik heb 14 kabels die nu keurig in de hoek van de meterkast netjes naar beneden hangen als 1 bundel.

Een 16 poorts patchpaneel past niet. En gezien de drukte van de meterkast inclusief stadsverwarmingwarmtewisselaar is het niet zomaar gezegd dat het even past.

Dus concludeer vooral voor je eigen meterkast en hoeveelheid aansluitingen. Bij mij is de oplossing zo echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je 16 kabels in je meterkast los hebt hangen dan wordt het er niet beter op.
En misschien had je gewoon wat creatiever moeten zijn waar je een patchpanel kun monteren.

En als jij de voorkeur hebt voor een kabel spaghetti boven een patchpaneel, moet je dat helemaal zelf weten maar in 99,99% van alle meterkasten kun je best een patchpaneel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Ben(V) schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:24:
Als je 16 kabels in je meterkast los hebt hangen dan wordt het er niet beter op.
Daar is ie weer... een mening zonder dat je enig idee hebt hoe de situatie is en hoe netjes het wellicht is afgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 22:44
dion_b schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Bij uitstek de use case: wall/ceiling mount PoE AP's waar geen ruimte is om contactdoos onder de AP te plaatsen en een patchcable van 5cm ook weinig zin heeft. Idem voor pakweg beveiligingscamera's.

Daarom bestaan die stekkers voor stugge kabel inderdaad ;)
Dat zijn inderdaad de enige plekken waar ik RJ45 aan de stugge kabels heb gemonteerd. Andere uiteinde gaat bij mij netjes naar een patchpaneeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fumblepuff
dion_b schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb een simpele patchpanel in de meterkast. Enige waar je daar op hoeft te letten is dat het geschikt is voor zelfde standaard als de kabel (dus Cat5e, Cat6, Cat6a etc). Dat moet bij de overige opties net zo goed. Wat voor UTP heb je daar exact in de muur?
Net eens gekeken, het is Cat6a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:24:
En misschien had je gewoon wat creatiever moeten zijn waar je een patchpanel kun monteren.

En als jij de voorkeur hebt voor een kabel spaghetti boven een patchpaneel, moet je dat helemaal zelf weten maar in 99,99% van alle meterkasten kun je best een patchpaneel kwijt.
ik kan ze in mijn meterkast helaas ook niet kwijt.. de 10 kabels in meterkast passen helaas dus niet in een 8p paneeltje, en dat is echt goed klote want nu zitten die kabels dus direct in de switch,

NU met gratis extra kabelBullshit, noodzakelijke vervanging gegarandeerd! hopelijk kunnen we snel gaan verbouwen in de keuken want dan komt er een nieuwe groepen kast en mogelijk ook wat ruime om netwerkkabels beter aan te leggen.

ik vraag me overigens af of er niet toevallig ook gewoon keystones bestaan die niet in een behuizing of patchpannel hoeven, hoewel behoorlijk slordig, zou een bundeltje kabels (met labels) (dymo FTW) eigenlijk ook best kunnen werken... omdat patchkabel nu eenmaal veel beter is voor dat laatste stukje.

begrijp me niet verkeerd, ALS een paneel past dan zou ik bijna zeggen dat je wel gek bent om die niet te plaatsen, maar als het niet anders wil dan zijn alternatieven zeker welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

i-chat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:58:
[...]
ik kan ze in mijn meterkast helaas ook niet kwijt.. de 10 kabels in meterkast passen helaas dus niet in een 8p paneeltje, en dat is echt goed klote want nu zitten die kabels dus direct in de switch,

NU met gratis extra kabelBullshit, noodzakelijke vervanging gegarandeerd! hopelijk kunnen we snel gaan verbouwen in de keuken want dan komt er een nieuwe groepen kast en mogelijk ook wat ruime om netwerkkabels beter aan te leggen.

ik vraag me overigens af of er niet toevallig ook gewoon keystones bestaan die niet in een behuizing of patchpannel hoeven, hoewel behoorlijk slordig, zou een bundeltje kabels (met labels) (dymo FTW) eigenlijk ook best kunnen werken... omdat patchkabel nu eenmaal veel beter is voor dat laatste stukje.

begrijp me niet verkeerd, ALS een paneel past dan zou ik bijna zeggen dat je wel gek bent om die niet te plaatsen, maar als het niet anders wil dan zijn alternatieven zeker welkom.
Jij hebt klaarblijkelijk geen nieuwbouwwoning, TS wel. Ik ben nog geen nieuwbouwwoning tegengekomen met een meterkast waarin geen ruimte is voor een simpel patchpaneel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Zo'n patchpaneel is niet alleen netter maar het afmonteren gaat ook sneller. Ik kneep vroeger ook stekkertjes op stugge kabels, en dat heeft nooit problemen gegeven ook al waren het eigenlijk de verkeerde stekkertjes, maar het was altijd een heel gepruts en soms moesten stekkertjes overnieuw. Met een patchpanel ben je zo klaar.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@True
Jij hebt klaarblijkelijk geen nieuwbouwwoning, TS wel. Ik ben nog geen nieuwbouwwoning tegengekomen met een meterkast waarin geen ruimte is voor een simpel patchpaneel.
klopt en daarom zeg ik ook patch-paneel als het past, maar als het niet past (om wat voor reden dan ook) dan wil je misschien toch op zoek naar alternatieve oplossingen. een oplossing waarbij je dan over gaat van harde naar zachte kern (ook als je dus geen paneel kwijt kunt) is dan altijd nog beter dan die harde kern in je router of switch te gaan lopen vrutten met kans dat je binnen no time je kabel naar de kloten hebt.

@fopjurist Absoluut, ik heb nu lsa-stekkers naar m'n switch gehaald en eigenlijk nu ik er zo over na denk had ik liever gewoon losse vrouwelijke poorten gehad met patchkabeltjes ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mij lijkt het dat als je wel een 16 poort switch kwijt kun je ook wel een patchpanel daar bij kunt plaatsen.
Die dingen nemen nauwelijks ruimte in en kun je gewoon boven of onder de switch plaatsen.

Zo iets bijvoorbeeld.
https://www.netwerkkabel....l-12-poorts-59583389.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
i-chat schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:34:
[...]
een oplossing waarbij je dan over gaat van harde naar zachte kern (ook als je dus geen paneel kwijt kunt) is dan altijd nog beter dan die harde kern in je router of switch te gaan lopen vrutten met kans dat je binnen no time je kabel naar de kloten hebt.
Tuurlijk niet.... elke overgang is ook weer gewoon extra kans op storingen en een slecht signaal.

Als het echt niet past is het gewoon meer dan prima om je kabels wat langer te laten, goede connectoren te gebruiken en de zaak netjes te fixeren zodat je geen gekke bochten hebt.

Die enkele keer in de paar jaar dat je dan een nieuwe router inprikt gaan die kabels echt geen last van hebben. Vergeleken met wat ze te verduren hebben tijdens het trekken is dat kinderspel.

[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 30-03-2023 10:45 ]

Pagina: 1