Schimmel kitranden badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 15:09
De grote voorjaarsschoonmaak komt er hier weer aan. Wij hebben een relatief jonge badkamer maar bemerkten een aantal jaren geleden al dat de kitrand in de douche erg vatbaar is voor zwarte schimmel. Niet extreem, maar genoeg om je er aan te storen. We ventileren, hebben de afzuiging aan, drogen na na het douchen en toch blijft het terugkomen.

De afgelopen jaren hebben we de kitrand losgepeuterd, schimmelreiniger gespoten met azijn en, ammoniak schoongemaakt en ‘schimmelproof’ kit opnieuw aangegebracht maar we zijn inmiddels bij iteratie nummer 4 en ik begin me toch af te vragen of dit niet efficiënter kan.

Is er überhaupt een manier om hier niet een jaarlijks klusje van te maken? Of is dit nou eenmaal wat het is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Schimmel terwijl de kitrand 'altijd' drooggemaakt wordt is eigenlijk niet mogelijk.
Uitzondering is een koudebrug.

De tijdlijn is overigens erg onduidelijk: 'jonge badkamer', 'aantal jaren geleden', 'afgelopen jaren', 'iteratie nummer 4', 'jaarlijks klusje'.

Alternatief is om maandelijks de aanwezige schimmels weg te halen met bv HG schimmelverwijderaar (andere middeltjes gewoon weglaten, schimmel haal je weg met schimmelverwijderaar of bleek, maar niet met een ratjetoe aan middelen). Dat is 1 minuut werk ipv kit verwijderen ipv opnieuw aanbrengen.

Alternatieven zijn het optimaliseren van de ventilatie(-flow). De stand van een douchedeur en locatie van het afzuigventiel en locatie van de aanvoer van verse lucht kan erg bepalend zijn.

edit:
Inhakend op de koudebrug: meet met een IR-thermometer eens de temperatuur na een koude dag/nacht. Is de kitrand dan aanzienlijk kouder dan andere oppervlakken? Herhaal dit vooral ook wanneer de kitrand een keer verwijderd is en let dan ook op koude luchtstromen.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:45
Bij ons zit er schimmel waar de horizontale kitrand een verticale voeg kruist. Ik heb het idee dat de schimmel 'achter' de kit zit, tussen de kit en de voeg. Omdat er water tussen looptz wat we er niet uit halen met droogmaken, omdat je er niet bij kunt.
De rest van de badkamer heeft geen schimmel, omdat we vaak droogmaken ja het douchen en een nieuwbouwwoning hebben, met goede ventilatie.
Helaas dus niet helemaal te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Om een tegengeluid te geven aan 'het is wat het is':

Ik woon in een oud huis (jaren 20, van de vorige eeuw) en ik droog nooit mijn douche na het douchen (op de kraan en douchekop na, die droog ik wel af om kalkvlekken te voorkomen) en toch heb ik sinds de verbouwing van mijn douche ruim 6 jaar geleden amper schimmel.

Pas een paar weken geleden dat ik voor het eerst dacht 'ik begin een paar plekjes te zien, laat ik eens wat HG schimmelreiniger proberen', en dat heeft na 2 pogingen het al de helft minder gemaakt. Al zou ik wel mijn douche helemaal droog maken na elke douchebeurt, dan betwijfel ik of schimmel ook maar enige kans zou hebben bij mij :P

Voelt/is je badkamer ondanks het afdrogen alsnog vochtig? Heb je al eens gekeken met een vochtmeter?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:53
Hier zelfde verhaal, badkamer inmiddels 8 jaar oud en al 2 keer nieuwe kit laten zetten. Hier wordt het douche gedeelte gedroogd, geventileerd dmv automatische afzuiging die op vocht % reageert en de deur is open bij niet gebruik.

Mijn kitter zegt dat dit niet te voorkomen is, bij de 1 gaat het langer mee dan bij de ander.
De enige tip die hij gaf is een soort impregneer eroverheen te doen, ben de naam even vergeten.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hier hetzelfde verhaal, paar maanden geleden een nieuwe kitrand rondom de doucheafvoer gelegd (zogenaamde schimmelproof kit van de bouwmarkt) omdat de oude kitrand losliet, maar na een paar weken zat er gewoon schimmel in :')

Het vreemde is dat de andere kitranden in de badkamer (die overigens net zo nat worden, en net zo hard niet droog gemaakt worden) geen enkel puntje schimmel hebben terwijl deze er al bijna 11 jaar inzitten.

Zit er dan echt zóveel verschil tussen een Bison en Den Braven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik gebruik gewoon 1x per jaar HG schimmelreiniger.. Weg probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-06 13:09
Er zit wel echt verschil tussen de diverse merken kit. Ik zou als je toch nog eens gaat vervangen, altijd kiezen voor een professionele kit van Den Braven of Ottoseal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Waarmee heb je afgemest? Met sopje Dreft (citroen) gaat met enkele jaren schimmelen, omdat het vaak de schimmel bestendigheid te niet doet. Gebruik daarvoor speciaal bedoelde afmes sprays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
plaspvd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:29:
Waarmee heb je afgemest? Met sopje Dreft (citroen) gaat met enkele jaren schimmelen, omdat het vaak de schimmel bestendigheid te niet doet. Gebruik daarvoor speciaal bedoelde afmes sprays.
Heb je een productnaam?

Net een badkamer afgekit (met Bison sanitairkit, voeghulpje en sopje), maar moet er nog een. Vergelijkbaar warenonderzoek FTW :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Rukapul https://www.toolstation.n...-finisher-kitspray/p36236

Google op: kit spray voor meer alternatieven.
Pagina: 1