Toon posts:

Cash biedingen voor export Oekraïne

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wernertnt506
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:16
Mijn vraag
Ik heb mijn diesel auto op marktplaats gezet en krijg nu continue chatberichten van zowel engelssprekende personen, personen die vertaalde zinnen sturen en Nederlandse biedingen. Vaak zeggen ze dat ze de auto voor export naar Oekraïne willen gebruiken.
Ze willen vaak cash betalen en bieden behoorlijk hoog. Maar ze geven ook aan dat ze een storting in de vorm van een aanbetaling willen doen.
Wat is jullie advies hierin te handelen. Is de kans op oplichting groot?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Marktplaats.nl

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets gevonden via Google over dit onderwerp

[Voor 13% gewijzigd door Wernertnt506 op 27-03-2023 21:39]

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-06 13:14
99.9% kans op oplichting.

Hebben ze misschien vermeld hoe ze deze storting als aanbetaling willen doen?

[Voor 91% gewijzigd door jack zomer op 27-03-2023 21:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 10:19
Cash in het handje of overschrijving met geld op je rekening anders niks. Aanbetalingen enzo idd 99% scam. Google maar eens.

[Voor 25% gewijzigd door FitTiv op 28-03-2023 21:29]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21
If it sounds too good to be true, it probably is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
FitTiv schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:28:
Cash in het handje of overschrijving met geld op je rekening anders niks. Aanbetalingen enzo idd 99% scam. Google maar eens.
En meteen auto overschrijven na het ontvangen van het geld, anders geen sleutels!

• Wernertnt506
Bedankt voor jullie tips!
FitTiv schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:28:
Ik vind dan vooral voorbeelden dat er phishing linkjes gestuurd worden en dat je gegevens proberen te achterhalen.
Als ik zelf alles in controle houd, door bijv. zelf een betaalverzoek te sturen, kunnen ze mij toch niet iets maken?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:58
Tot de boetes rijden 3n jij de auto nog niet overgeschreven hebt.

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Wernertnt506 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:41:

[...]

Ik vind dan vooral voorbeelden dat er phishing linkjes gestuurd worden en dat je gegevens proberen te achterhalen.
Als ik zelf alles in controle houd, door bijv. zelf een betaalverzoek te sturen, kunnen ze mij toch niet iets maken?
Je weet dat deze mensen je proberen te scammen, juist met een zielig verhaal over Oekraine. En je gaat daar willens en wetens op in.

Waarom spelen met vuur?

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Yo!bert
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-06 06:38
Hier staat het wel netjes samengevat:
https://www.ikwilvanmijna...oplichting-op-marktplaats

• Freakie1NL
  • Laatst online: 04-06 14:44
Wernertnt506 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:41:

[...]

Jawel, want ze kunnen jouw link weer gebruiken om de andere kant op te lichten. Dus iemand laten betalen voor een fake product op jouw rekening. En dan tegen jou zeggen dat er betaald is voor de auto. Wat doe je dan?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:47

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Met een op-locatie directe overschrijving vanaf een NL bank zou veilig genoeg zijn, maar inderdaad: red flag all over it.

Zelf ook in die positie gezeten. Een niet te oude Passat diesel verkocht. Eerst voa MP geprobeerd en de enige zinnige biedingen kwamen van Duitssprekende Poolse of Oekraïense kopers (nog voor de oorlog).

Uiteindelijk maar verkocht aan wijkopenauto's. Matig tot redelijke prijs gekregen maar zoals ze beloven: snel geregeld zonder veel gedoe.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:54
Als je je auto in onderhoud hebt bij een garage die ook in/verkoopt kan je hem daar ook aanbieden.
Ooit met een corsa via wij kopenautos een prijs gevraagd, kregen we er slechts 2000 euro voor, uiteindelijk bij de plaatselijke opel garage langs gegaan, waar hij ook in onderhoud was, die hebben hem via een soort veiling onder de aandacht gebracht van handelaren. Uiteindelijk voor is hij voor 2900 euro weg gegaan. Betaling ging via de dealer, die er natuurlijk ook wel wat aan overhoudt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wernertnt506
Inmiddels hebben we gisteren de auto verkocht aan iemand die de auto naar Oekraïne gaat exporteren. Netjes een aanbetaling gedaan van 250€ (met briefjes van 50) en het overige bedrag wordt cash betaald als ze a.s. week de auto komen ophalen.
Wel heeft hij geprobeerd te onderhandelen desalniettemin zijn we er uitgekomen.
Was verder een hele nette en rustige jongen dus wat mij betreft een goede ervaring (tot nu toe).

Uiteraard doen we gelijk oversteken van het cash en de tenaamstellingscodes en kentekencard. Wat het vrijwaringsbewijs betreft heeft hij aangegeven dat we die gelijk krijgen en daar ben ik ook niet zo bang voor. De sleutels geef ik pas als ik het vrijwaringsbewijs gekregen heb.

[Voor 24% gewijzigd door Wernertnt506 op 02-04-2023 15:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:43
Bij mij was iemand uit Kazachstan in mijn auto geïnteresseerd: zijn argumenten om een auto uit Nederland te importeren vond ik wel gegrond, maar ik heb mij bedankt. Want exporteren is ingewikkelder dan je denkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:53
Marco-Peters schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:34:
Bij mij was iemand uit Kazachstan in mijn auto geïnteresseerd: zijn argumenten om een auto uit Nederland te importeren vond ik wel gegrond, maar ik heb mij bedankt. Want exporteren is ingewikkelder dan je denkt.
Ingewikkeld? Welnee totaal niet, je moet even naar een exportbedrijf en die zitten echt overal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:34:
Het valt allemaal wel mee als de auto eenmaal is overgeschreven en jij een vrijwaringsbewijs in handen hebt, maar je moet gewoon de sleutels dan pas overhandigen.

Vaak gaat het helemaal niet om oplichting maar zoeken ze gewoon een goedkope auto die hier niet meer door de APK heen komt om nog de laatste lange rit terug die kant op te maken (en dan daar gebruikt of verhandeld te worden), en dan krijg je er iets meer voor dan oud ijzer of inruil bij een handelaar. Maar je moet wel goed opletten en dus niet op aanbetaling via een platform waar geld teruggevorderd kan worden alvast de sleutels geven, want dan ben je je auto kwijt en heb je mogelijk geen geld, en de kans is aanwezig dat je boetes krijgt omdat 'jouw' auto ergens fout geparkeerd staat of door rood rijdt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Bever! schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:39:
[...]

Ingewikkeld? Welnee totaal niet, je moet even naar een exportbedrijf en die zitten echt overal.
Hij wou zelf een bedrijf opdracht geven en zou geld overmaken van een rekening uit Kazachstan, terwijl hij beweerde een Fransman te zijn. Dan heb je toch zeker ook nog wel ergens een rekening in euros?

Dus ik heb mij bedankt, vond ik allemaal te veel moeite en gedoe. En de auto is jouw probleem, tot hij ingevoerd is in het buitenland. Zo'n export bedrijf, nemen die de auto dan feitelijk op hun naam of wat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bever!
Marco-Peters schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:44:
[...]

Hij wou zelf een bedrijf opdracht geven en zou geld overmaken van een rekening uit Kazachstan, terwijl hij beweerde een Fransman te zijn. Dan heb je toch zeker ook nog wel ergens een rekening in euros?

Dus ik heb mij bedankt, vond ik allemaal te veel moeite en gedoe. En de auto is jouw probleem, tot hij ingevoerd is in het buitenland. Zo'n export bedrijf, nemen die de auto dan feitelijk op hun naam of wat?
Nee dat is de partij die een volmacht heeft van de rdw om hem uit het kentekenregister te schrijven. Meestal gewoon autohandelaren. Kwa verkoop zou ik op dezelfde manier werken als een Nderlander het zou kopen, maw. handje contantje en dan naar de balie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Bever! schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:46:
[...]

Nee dat is de partij die een volmacht heeft van de rdw om hem uit het kentekenregister te schrijven. Meestal gewoon autohandelaren. Kwa verkoop zou ik op dezelfde manier werken als een Nderlander het zou kopen, maw. handje contantje en dan naar de balie.
Ja maar tot die auto in het land van bestemming aankomt, is het toch nog steeds jouw verantwoordelijkheid? Of overneemt dat export bedrijf het echt? Want toen in dat las, schrok het mij direct af.

Ook lag Kazachstan niet in de Europese Unie: Oekraïne overigens ook niet, maar dat zal vast makkelijker zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bever!
Marco-Peters schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:50:
[...]

Ja maar tot die auto in het land van bestemming aankomt, is het toch nog steeds jouw verantwoordelijkheid? Of overneemt dat export bedrijf het echt? Want toen in dat las, schrok het mij direct af.

Ook lag Kazachstan niet in de Europese Unie: Oekraïne overigens ook niet, maar dat zal vast makkelijker zijn.
Nee, je schrijft dat ding uit en dan is het niet meer jouw probleem. Vervoer zal die koper toch zelf moeten regelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:17
Had een paar jaar geleden mijn auto (Maserati QP 3.2) te koop staan. Kreeg toen ook wel wat duidelijk scam mailtjes, maar ook een van een Hongaar. Deze wist wel de juiste vragen te stellen die iemand die een dergelijke auto zoekt ook weet te stellen. Dus niet direct " wat is je uiterste prijs". Ik was wel achterdochtig, maar hij gaf aan dat hij een paar weken later in NL zou zijn en graag zou willen komen kijken. De auto zou gekocht worden door een bedrijf dat luxe sedans met 8 cilinder motoren (of meer) verzamelde.
Toen een afspraak gemaakt bij een van der Valk, ze hebben de auto bekeken, testgereden (zelf ook mee uiteraard) en toen deden ze (na telefonisch overleg met hun baas) een bod. Na een beetje handjeklap, kwamen we een goede prijs overeen. Ze gaven mij een verkoopcontract, wat ik thuis eens goed ging bestuderen. Ze zouden een aanbetaling van 10% doen, en de rest voldoen zodra ze de auto kwamen halen. Ze hadden niet de mogelijkheid om de auto direct naar Hongarije mee te nemen, en zouden later een autotransporteur regelen.
Contract thuis eens goed doorgelezen, ook door iemand anders en we zagen niets vreemds. Dus getekend, en opgestuurd. Ik was nog wel wat achterdochtig, dus ik had bij mijn bank een extra rekening geopend (kost maar een paar euro), waar ik niet rood op kon staan. Dat gaf mij toch niet iets meer gevoel van zekerheid.
De aanbetaling was snel ontvangen. Na een paar weken kwamen ze de auto halen en ik had de dag voor het halen het restant al op mijn rekening staan. Dat direct naar een andere rekening doorgesluist (want je weet maar nooit...). Auto voor Export aangemeld bij de RDW en platen ingeleverd. De auto werd opgehaald, en dat was dat...
Oftewel, niet alle biedingen uit het Oostblok zijn nep, maar wel goed oppassen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:15
Twardt schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:11:
Dat direct naar een andere rekening doorgesluist (want je weet maar nooit...).
En jij denkt dat dat je gaat redden? :D De bank weet je wel te vinden hoor, mocht de betaling niet gedekt zijn oid.
In zulke gevallen is het niet hun geld, maar gewoon nog het geld van de bank. (voor zo ver ik weet werkt dat met ongedekte cheques oid)

En bij zo'n unieke auto is het natuurlijk ook wel een stuk logischer dat je ook serieuze reacties krijgt uit het buitenland.

@Wernertnt506 Ik ben heel benieuwd hoe een buitenlander hem ter plekke kan vrijwaren. Dat kan helemaal niet voor zo ver ik weet. (of ze moeten misschien samen werken met een Nederlands bedrijf) Overschrijven op een buitenlands persoon (buiten de EU) moet voor zo ver ik weet ook altijd bij het Rdw.

Vind het toch wel een bijzonder verhaal eigenlijk.

Nu dat ik het nog een keer lees... Bedoel je gewoon een Nederlander die hem gaat exporteren? Dan zou het natuurlijk wel gewoon kunnen.

Past ook op voor nep geld trouwens.

[Voor 61% gewijzigd door WEBGAMING op 03-04-2023 02:44]

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-04 00:48
WEBGAMING schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:30:
[...]

En jij denkt dat dat je gaat redden? :D De bank weet je wel te vinden hoor, mocht de betaling niet gedekt zijn oid.
In zulke gevallen is het niet hun geld, maar gewoon nog het geld van de bank. (voor zo ver ik weet werkt dat met ongedekte cheques oid)

@Wernertnt506 Ik ben heel benieuwd hoe een buitenlander hem ter plekke kan vrijwaren. Dat kan helemaal niet voor zo ver ik weet. (of ze moeten misschien samen werken met een Nederlands bedrijf) Overschrijven op een buitenlands persoon (buiten de EU) moet voor zo ver ik weet ook altijd bij het Rdw.

Vind het toch wel een bijzonder verhaal eigenlijk.

Nu dat ik het nog een keer lees... Bedoel je gewoon een Nederlander die hem gaat exporteren? Dan zou het wel gewoon kunnen.
En welke rekening zie jij dan in je bankomgeving als het wordt overgemaakt met zo’n cheque? Van naam en rekening van degene die de opdracht heeft gegeven of van de bank?

• WEBGAMING
Ibriboy schreef op maandag 3 april 2023 @ 01:27:
[...]

En welke rekening zie jij dan in je bankomgeving als het wordt overgemaakt met zo’n cheque? Van naam en rekening van degene die de opdracht heeft gegeven of van de bank?
Ik weet ook niet precies hoe het werkt. Maar ik weet dat ze met buitenlandse rekeningen nog wel eens dat soort trucjes uit kunnen halen. Is ook best wel wat in de media geweest.

Hoe het volgens mij werkt, de "koper" stort geld op hun rekening met een ongedekte cheque. Dat geld staat meteen op hun rekening, en maken ze dus naar jou over. Dan gaat er even overheen tot dat gecontroleerd wordt, en als blijkt dat het niet gedekt is, word het natuurlijk gewoon weer terug gehaald. (edit, niet helemaal dus, zie links onderaan)

Nogmaals, ik weet het ook niet precies, maar dat is wat ik er van begrepen heb.

Edit, Heb er toch ook maar even een paar bronnen bij gezocht...

https://www.fraudehelpdes...ifte%20bij%20de%20politie.

https://opgelicht.avrotro...et-ongedekte-bankcheques/

[Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 03-04-2023 02:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
heb het ook een keer meegemaakt via marktplaats , had een ouwe Mazda 223 te koop staan afspraak gemaakt stonden er vijf Nigerianen voor de deur aardige gasten kochten auto's voor de export , kreeg de vrijwaring via de mail en ze reden gelijk door naar Antwerpen met meerdere auto's gingen gelijk op de boot naar Nigeria

kreeg een jaar later een foto via de mail van de auto had gevraagd of ze dat wilde doen het gebakje was nu een taxi geworden :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:50

MsG

Forumzwerver

Freakie1NL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 07:09:
[...]

Jawel, want ze kunnen jouw link weer gebruiken om de andere kant op te lichten. Dus iemand laten betalen voor een fake product op jouw rekening. En dan tegen jou zeggen dat er betaald is voor de auto. Wat doe je dan?
Dit wordt elke keer maar klakkeloos gepapegaaid in topics over marktplaats oplichting. De marktplaats betaling is helemaal geen link die je doorstuurt, maar functionaliteit die alleen in-app werkt

Het kan uiteindelijk altijd iemand anders zijn die voor jouw auto heeft betaald dan degene die hem daadwerkelijk koopt, daar kan je weinig aan doen, en als je ter goeder trouw hebt verkocht maakt dat ook weinig uit. Het valt me op dat men vindt dat het bij buitenlands contact automatisch altijd oplichting moet zijn. Er zijn ook genoeg legitieme kopers die toevallig buitenlands zijn. Zodra je je geld maar echt hebt en het ding maar meteen overschrijft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja, iemand wel eens in centraal of oost Europa gereden of zich afgevraagd waar al die lease diesels gebleven zijn?

Juist daar.. uiteraard moet je gewoon even iets scherper zijn en bedenken of het logisch is wat we gebeurt (dus wel een oude grote zware diesel die naar Litouwen gaat, niet een 3 jaar oude Toyota Yaris, die zijn in NL juist tering duur). Verder idealiter bij een export bedrijf zelf laten vrijwaren, of verkopen aan een exporteur die je op internet goed kan vinden (inclusief ervaringen) & koopcontract goed bewaren.

Zelfde als je een schade auto verkoopt, veel duurdere schades op wat oudere autos gaan op die manier de grens over. Rijd een keertje met de auto naar Berlijn en je haalt massas van dit soort gevallen in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 09:20
10 februari mijn Skoda superb nog verkocht aan een engels sprekende Oekraïner.

Meneer is 2 weken eerder eerst langs geweest om te komen kijken naar de auto.
Toen een deal gesloten, hij wou een cash aanbetaling doen maar dat hoefde voor mij niet.

Gezegd dat als hij de 10de niet zou komen ik hem naar wijkopenautos zou brengen.

10de stond meneer netjes op de stoep, hij heeft betaald, daarna samen naar een bedrijf gereden voor export platen. Bewijs van overschrijven gehad en daarna past de sleutels aan meneer gegeven.

Alles was prima in orde hier.

Live PVoutput 9.555 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36

-tom-562

Oliesjeik

bie100 schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:37:
heb het ook een keer meegemaakt via marktplaats , had een ouwe Mazda 223 te koop staan afspraak gemaakt stonden er vijf Nigerianen voor de deur aardige gasten kochten auto's voor de export , kreeg de vrijwaring via de mail en ze reden gelijk door naar Antwerpen met meerdere auto's gingen gelijk op de boot naar Nigeria

kreeg een jaar later een foto via de mail van de auto had gevraagd of ze dat wilde doen het gebakje was nu een taxi geworden :P
Van Japanse auto's (vooral uit de jaren 80/90/00's) is het gewoon over het algemeen bekend dat ze voor de export naar Afrika gaan. Ik heb in het verleden o.a. een Toyota Starlet, een Mazda 626, Toyota Corolla en Toyota Avensis gehad. Ik denk dat ik bij elkaar opgeteld serieus wel 50 visitekaartjes onder mijn ruitenwissers heb gevonden van exportboeren. Mijn Mazda en Corolla heb ik daadwerkelijk aan een paar van die exportgasten verkocht. Geven een goede prijs en zonder gezeur (letterlijk een rondje in de straat was voldoende). M'n Mazda is naar Algerije gegaan en de Corolla ging ook ergens naar Afrika.

(grote) Europese auto's gaan over het algemeen naar het oostblok. Mijn oude Volvo 940 ging naar Litouwen toe

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• WEBGAMING
MsG schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:00:
[...]

Dit wordt elke keer maar klakkeloos gepapegaaid in topics over marktplaats oplichting. De marktplaats betaling is helemaal geen link die je doorstuurt, maar functionaliteit die alleen in-app werkt

Het kan uiteindelijk altijd iemand anders zijn die voor jouw auto heeft betaald dan degene die hem daadwerkelijk koopt, daar kan je weinig aan doen, en als je ter goeder trouw hebt verkocht maakt dat ook weinig uit. Het valt me op dat men vindt dat het bij buitenlands contact automatisch altijd oplichting moet zijn. Er zijn ook genoeg legitieme kopers die toevallig buitenlands zijn. Zodra je je geld maar echt hebt en het ding maar meteen overschrijft.
Een betaalverzoek hoeft niet over MP te gaan hé. Dat kan je ook gewoon via de bank doen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:27
-tom-562 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:06:
[...]

Van Japanse auto's (vooral uit de jaren 80/90/00's) is het gewoon over het algemeen bekend dat ze voor de export naar Afrika gaan. Ik heb in het verleden o.a. een Toyota Starlet, een Mazda 626, Toyota Corolla en Toyota Avensis gehad. Ik denk dat ik bij elkaar opgeteld serieus wel 50 visitekaartjes onder mijn ruitenwissers heb gevonden van exportboeren. Mijn Mazda en Corolla heb ik daadwerkelijk aan een paar van die exportgasten verkocht. Geven een goede prijs en zonder gezeur (letterlijk een rondje in de straat was voldoende). M'n Mazda is naar Algerije gegaan en de Corolla ging ook ergens naar Afrika.

(grote) Europese auto's gaan over het algemeen naar het oostblok. Mijn oude Volvo 940 ging naar Litouwen toe
nou ja ze zullen er ook wel genoeg aan verdienen lijkt me is toch goud waard volgens mij in die landen

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:50

MsG

Forumzwerver

WEBGAMING schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:19:
[...]

Een betaalverzoek hoeft niet over MP te gaan hé. Dat kan je ook gewoon via de bank doen.
Nee oke, maar die oplichtingsvorm kan dan altijd. Ook als ik een Tikkie stuur aan een gerenommeerde Tweaker met 1000 reviews, kan hij/zij door iemand anders laten betalen. Toch wordt de term driehoeksoplichting de hele tijd alleen gebezigd bij topics over internationale kopers. Bovendien wordt de TS hier niet mee opgelicht, die handelt slechts te goeder trouw.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• WEBGAMING
Klopt. Lijkt me ook vrij lastig om driehoeks oplichting te doen met bedragen van meer dan een paar duizend. Er zullen niet veel mensen zijn die ongezien even 10k over maken oid.

[Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 03-04-2023 11:52]

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-04 00:48
WEBGAMING schreef op maandag 3 april 2023 @ 02:08:
[...]

Ik weet ook niet precies hoe het werkt. Maar ik weet dat ze met buitenlandse rekeningen nog wel eens dat soort trucjes uit kunnen halen. Is ook best wel wat in de media geweest.

Hoe het volgens mij werkt, de "koper" stort geld op hun rekening met een ongedekte cheque. Dat geld staat meteen op hun rekening, en maken ze dus naar jou over. Dan gaat er even overheen tot dat gecontroleerd wordt, en als blijkt dat het niet gedekt is, word het natuurlijk gewoon weer terug gehaald. (edit, niet helemaal dus, zie links onderaan)

Nogmaals, ik weet het ook niet precies, maar dat is wat ik er van begrepen heb.

Edit, Heb er toch ook maar even een paar bronnen bij gezocht...

https://www.fraudehelpdes...ifte%20bij%20de%20politie.

https://opgelicht.avrotro...et-ongedekte-bankcheques/
Een cheque moet je toch zelf verzilveren bij de bank?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee