Ik zoek een versterkertje die voldoet aan wat lastige eisen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-01 11:49
Hallo redders in nood,

Ik zoek letterlijk een versterkertje die op z'n minst voldoet aan:
  • Max hoogte ~114mm, breedte maakt niet uit, diepte max 250mm
  • 1x Toslink input
  • 2x Analoge output (links & rechts), het liefst 6.35mm (3.5mm ook goed)
  • Merk Sony
De reden dat ik naar een Sony versterker zoek, is omdat mijn TV ook een Sony is (KD-65A8). Ik hoop zodoende de volumeknoppen van de remote van de TV zelf ook te kunnen gebruiken voor de versterker, om zo een extra remote op de salontafel te voorkomen.
...

De reden dat ik een versterker zoek is dat ik twee Yamaha HS7's, die ik niet meer gebruik voor mijn PC (ruimtegebrek), wil aansluiten op mijn TV.
...

Ik dacht de ultieme oplossing gevonden te hebben, hij checked in ieder geval al mijn vereisten. Namelijk, de Sony UDA-1. Laat het nou alleen zo zijn dat deze discontinued is en tegen voor mij te hoge prijzen alleen tweedehands via Amazon te verkijgen is (in het zwart).

Ik denk dat ik zo inmiddels alle versterkers van Sony wel heb bekeken, voornamelijk v.w.b. het formaat. Kennen jullie misschien nog een alternatief van Sony? Of misschien een andere oplossing? Het hoofddoel is om hooguit een afstandsbediening op tafel te hebben, en om de kosten uiteraard laag te houden voor het doel: twee speakers aansluiten op een TV.

Ik bedenk mij net dat een kpn remote programmeerbaar is met een dergelijke TV, kan ik er zo ook het volume programmeren van een versterker voor slechts het volume?

Vast kan dan de kpn remote ook goed op andere versterkers gekoppeld worden? Wat zou dan naast een Sony een passende versterker zijn?

Ik ben benieuwd!

Groet

Hmm.. budget. :/ <300 het liefst
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

BillyZesNegen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:34:
De reden dat ik naar een Sony versterker zoek, is omdat mijn TV ook een Sony is (KD-65A8). Ik hoop zodoende de volumeknoppen van de remote van de TV zelf ook te kunnen gebruiken voor de versterker, om zo een extra remote op de salontafel te voorkomen.
...
Kan je de TV Sony remote programmeren voor andere Sony apparatuur? Anders val je betreffende deze wens terug op HDMI CEC wat betekent dat gezochte versterker over HDMI moet beschikken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37
Je kan hdmi gebruiken om het volume te bedienen op de meeste receivers. Ik gebruik daarnaast ook nog de app van de fabrikant voor geavanceerde functies. De afstandsbediening heb je zelden tot nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
HDMI CEC
Oké. Dus ik kan een passende versterker kiezen van elk merk (zolang deze CEC ondersteunt), ik sluit deze aan met een hdmi kabel op de TV, en gebruik dan de remote van de TV via de versterker om beide te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BillyZesNegen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Oké. Dus ik kan een passende versterker kiezen van elk merk (zolang deze CEC ondersteunt), ik sluit deze aan met een hdmi kabel op de TV, en gebruik dan de remote van de TV via de versterker om beide te bedienen?
Ja mits de tv aanstaat.

Geluidssignaal kan dan ook via HDMI lopen (ARC). Meeste versterkers die CEC supporten kunnen ook ARC aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
[...]

Om het volume te bedienen.. en automatisch aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Montaner schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:20:
[...]

Om het volume te bedienen.. en automatisch aan/uit.
Afhankelijk van de TV. Mijn Samsung TV kon niet automatisch de Samsung receiver aan zetten. Want volgens Samsung wilde je dat alleen als je een film ging kijken, en omdat je niet altijd een film gaat kijken moest je dat handmatig doen (en de TV kon gewoon hem inschakelen als je een menu in dook, maar niet bij opstarten automatisch).

Tegenwoordig een Philips TV met diezelfde receiver, en Philips onthoudt gewoon zijn laatste instellingen. Dus zette je hem uit met geluid naar HDMI ARC? Dan start hij de handel automatisch mee op en werkt het feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
Sethro schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Ja mits de tv aanstaat.

Geluidssignaal kan dan ook via HDMI lopen (ARC). Meeste versterkers die CEC supporten kunnen ook ARC aan.
Jammer dat er geen filter bestaat in 'Pricewatch' voor de ondersteuning van CEC bij versterkers. :F

Ik ga maar eens goed zoeken op internet. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

[...]
In theorie ja, in praktijk is er nul garantie omdat elke fabrikant HDMI CEC mag implementeren zoals ze zelf willen. Onderliggende communicatie hoeft dus niet te matchen. Ik noemde dit protocol alleen omdat het in theorie voldoet aan je eisen van één remote ten opzichte van de andere inputs die je wenst. Je bent sowieso op zoek naar een zeer apart device door de wens van outputs, dat zie je al niet vaak op recievers.
BillyZesNegen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:32:
[...]
Jammer dat er geen filter bestaat in 'Pricewatch' voor de ondersteuning van CEC bij versterkers. :F
Vanaf HDMI 1.3 dus al ruim meer dan tien jaar. Wil je echter HDMI ARC moet je HDMI 1.4 hebben. Echter is er vanaf HDMI 2.1 weer HDMI eARC.

Ik zou mezelf eerst inlezen in de theorie tot aanschaf over te gaan. Voor mijn gevoel heb je het totaalplaatje (wat doet welke connectie) niet goed in beeld en/of je bedachte setup werkt niet zoals gedacht. Of duidelijker zijn in waarom je bepaalde ingangen nodig hebt. S/PDIF is leuk maar met slechts twee speakers heb je niets aan de capaciteit van het kunnen dragen van surround. Of was die bedacht om audio uit de TV te krijgen?

Ik check nu pas genoemde Yamaha. Je wilt actieve speakers aan gaan sluiten. Dan heb je eigenlijk al geen versterker nodig, die zit immers al in de speakers zelf. Audio out op versterkers is veelal alleen headphone out, dan kan je haast net zo goed de TV rechtstreeks op de Yamaha aansluiten. Mis ik alleen de S/PDIF In die je wilt.
Mr-D. schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:04:
[...]
en alles met een kleine afstandsbediening van de Shield.
HDMI CEC....

[ Voor 48% gewijzigd door FeaR op 28-03-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

[b]BillyZesNegen in "Ik zoek een versterkertje die voldoet aan wat lastige eisen."
De reden dat ik een versterker zoek is dat ik twee Yamaha HS7's, die ik niet meer gebruik voor mijn PC (ruimtegebrek), wil aansluiten op mijn TV.
gezien je linkt naar actieve speakers zit de versterker dus al in de speakers.

of je hebt de verkeerde speakers gelinkt of jouw oplossing gaat niet echt werken.

ik heb zelf een AF9 ism met de NVidia shield, alles gaat automatisch aan en als ik het volume harder zet gaat via de HDMI mijn pioneer versterker gewoon harder.

en alles met een kleine afstandsbediening van de Shield.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
hebben jouw actieve speakers geen optical toslink ingang?
Sommige tv's hebben die optie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:46
Een versterker aansluiten op actieve speakers gaat inderdaad niet werken.

Je kunt de HS7's direct via aux aansluiten op de tv en het geluid via de Sony afstandsbediening regelen.

Voor een betere geluidskwaliteit zul je met een externe dac moeten werken, de Marmitek Connect ARC13 is dan een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
FeaR schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:55:
[...]
Voor mijn gevoel heb je het totaalplaatje (wat doet welke connectie) niet goed in beeld en/of je bedachte setup werkt niet zoals gedacht. Of duidelijker zijn in waarom je bepaalde ingangen nodig hebt. S/PDIF is leuk maar met slechts twee speakers heb je niets aan de capaciteit van het kunnen dragen van surround...
[...]
Ik heb hieronder mijn requirements en afhankelijkheden wat verfijnd.

Musthave

1. Verbind een set actieve speakers met een tv

Afhankelijkheden

1. relevante TV aansluitingen (als output)

HDMI + eARC
Audio (3,5mm)
Audio Digitaal (S/PDIF)

2. relevante speaker aansluitingen (voor input)

XLR jack
TRS 6.3mm

Ik ga zo toch maar eens de tv helemaal van de muur trekken om te zien of er toch niet een 3,5mm jack op zit. Ik had eerder het idee om een kabel 1x3,5mm split to 2x 6,3mm ertussen te zetten. Maar zag toen alleen een s/pdif en dacht dat dat mijn enige audio output was. Toch lees ik online dat mijn tv wel een 3,5mm jack zou moeten hebben. Kom er op terug.

Bedankt voor de reacties tot zover! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
Ik voel mij nu zo suf en a-technisch! Ik zag eerder ook al een 3,5mm ingang, met een groen randje. En ik nog googlen of dat een headphone jack was, google zei toen dat het een 'aarde' jack was ofzo.

Toch maar net stoer gewoon een headset erin gedrukt, en het werkt. Scherm toont aan 'headphone plugged in'.

Ik kan dus gewoon een single 3,5mm to double 6,3mm kabel ertussen klikken, klaar!

(...toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BillyZesNegen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:52:
...google zei toen dat het een 'aarde' jack was ofzo.
Handleiding....
Ik kan dus gewoon een single 3,5mm to double 6,3mm kabel ertussen klikken, klaar!

(...toch?)
Mits de wens/eis dat het volume geregeld kan worden met de remote ook werkt, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:16
Ik heb zelf ook actieve studio speakers aan de tv aangesloten middels de headphone output. Ik heb er zelf nog wel een controller tussen zitten. 2x 6.3mm kabels vanuit de speakers naar de controller, 1 RCA L/R naar 3.5mm de TV in. Voordeel is dat ik dan zelf kan bepalen hoe hard bijvoorbeeld stand '30' op de TV is.

De controller die ik gebruik is trouwens niets meer dan een volume knop met 2 ingangen en 2 uitgangen.

[ Voor 14% gewijzigd door ImLegenJerry op 30-03-2023 11:30 ]

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
ImLegenJerry schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:30:
Ik heb zelf ook actieve studio speakers aan de tv aangesloten middels de headphone output. Ik heb er zelf nog wel een controller tussen zitten. 2x 6.3mm kabels vanuit de speakers naar de controller, 1 RCA L/R naar 3.5mm de TV in. Voordeel is dat ik dan zelf kan bepalen hoe hard bijvoorbeeld stand '30' op de TV is.

De controller die ik gebruik is trouwens niets meer dan een volume knop met 2 ingangen en 2 uitgangen.
Zou je mij een twee voorbeelden van dergelijke apparaten willen linken? Ik heb namelijk een Scarlett solo liggen, die ik eerder als koppeling tussen de PC en speakers gebruikte. Maar die heeft helaas geen stereo input die ik op de headphone jack van de TV kan aansluiten. Is het een dergelijk apparaat?

Er zit wel een USB-C aansluiting op, die dient als voeding wanneer op de PC aangesloten, en als input voor de PC. Zou een 3.5mm headphonejack to USB-C adapter werken (in die richting)? Als ik er naar google, dan zie ik wel veel USB-C naar 3.5mm kabels maar nog geen 3.5mm naar USB-C, of werken dat soort kabels altijd bi-directioneel?

edit: ik lees dat ze niet bidirectioneel werken, en dat ik een ADC kabel (oplossing) moet vinden, 3.5mm -> usb-c.

[ Voor 3% gewijzigd door BillyZesNegen op 30-03-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

HDMI AUDIO RETURN CHANNEL (ARC)

Ja (eARC/ARC)

Koop een willekeurige receiver, van welk merk dan ook met ARC op de hdmi.
Dan is je probleem geen probleem meer.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
Alright. De keuze is gevallen op de volgende oplossing (om de aanschaf van een versterker te voorkomen):

Van TV (toslink) naar een DAC, van DAC (2x RCA output) naar speakers (2x6.3mm Jack) middels kabel.

Bedankt voor de input allen, het heeft toch geleid naar de gewenste output :)

Slotje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BillyZesNegen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:37:
Bedankt voor de input allen, het heeft toch geleid naar de gewenste output :)
Ik vraag me af of je met die opzet de optie behoudt om het volume met de remote van de TV te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
FeaR schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:08:
Ik vraag me af of je met die opzet de optie behoudt om het volume met de remote van de TV te regelen.
Dit gaat inderdaad niet werken aangezien Sony gebruik maakt van fixed digital output, hierdoor kun je het volume niet met de remote van de Sony A8H wijzigen.

Wanneer TS selectief reageert en niet ingaat op het eerder door mij gegeven advies mag hij/ zij het lekker zelf uitzoeken/ aanrommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Freshouttheoven schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:30:
[...]
Wanneer TS selectief reageert en niet ingaat op het eerder door mij gegeven advies mag hij/ zij het lekker zelf uitzoeken/ aanrommelen.
Speakers rechtstreeks aan de TV, via headphone out. Inderdaad door meerderen hier gezegd en TS had initieel aangegeven voor die methode te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
[...]

Dit gaat inderdaad niet werken aangezien Sony gebruik maakt van fixed digital output, hierdoor kun je het volume niet met de remote van de Sony A8H wijzigen.

:/ Uhh. Ook jouw advies had ik gezien, juist daarom gezocht naar een DAC. Alleen een voor een lagere prijs, waardoor ik uitkwam op een oplossing met een optische input.

Dat het optisch met fixed digital output werkt, was mij niet bekend. Maar gelukkig was u hier om mij op een prettige manier hierover te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
BillyZesNegen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:07:
[...]

Maar gelukkig was u hier om mij op een prettige manier hierover te informeren.
Deze ironische toon is volledig misplaatst en gebaart zeker niet van dankbaarheid.

Mijn initiële reactie was netjes en volledig, ik link niet voor niets naar een dac met HDMI aansluiting waarbij je het volume met de remote van de tv kunt bedienen. Daarnaast is de ene dac niet de andere dac en kan er aardig wat kwaliteitsverschil tussen zitten, Marmitek is een kwalitatief ok merk.

We zijn er niet om alles voor te kauwen zodat de vraagsteller een hapklaar antwoord heeft, dit is een tech site.

Het staat je vrij om eerst eigen inzet te tonen/ onderzoek te doen en vervolgens eventueel aanvullende vragen te stellen wanneer iets niet duidelijk is of wanneer je niet begrijpt waarom er naar een specifieke product wordt gelinkt.

Het ga je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:20
Misschien is een bluesound node ook nog een optie. Er zijn modellen met HDMI, die zijn helaas wel iets duurder dan 300 euro, maar je kan er dan ook mee streamen. Vergeet ook niet tweedehands te kijken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
[...]

Meneer, jouw toon was hier ook niet echt vriendelijk hoor. En alleen omdat ik niet op het door jouw eerder afgegeven advies direct gereageerd heb met een post/reply? Sorry hoor.

Ik gaf nogmaals juist aan dat ik naar een DAC ben gaan zoeken o.b.v. jouw input, en bedankte (lees:)allen voor de input. Er zijn meer personen die ik niet direct beantwoord heb, maar ik heb wel de posts gelezen. En kwam ik zo tot verschillende oplossingen die ik hier deelde voor feedback.

Prima toch? Jemig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyZesNegen
Ramon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:28:
Misschien is een bluesound node ook nog een optie. Er zijn modellen met HDMI, die zijn helaas wel iets duurder dan 300 euro, maar je kan er dan ook mee streamen. Vergeet ook niet tweedehands te kijken.
Bedankt.

Ik ga toch voor het passende advies dat Freshoutoftheoven heeft geplaatst. Ik denk dat de beste optie is. Audio via eARC binnenhalen en middels RCA -> 3.5mm jack naar de speakers doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:06
Kan zijn dat ik wat mis, maar voor zover ik weet supporten bijna alle versterkers van NAD en Argon Audio met afstandsbediening het leren van de sony IR codec, waardoor je ze ook zonder hdmi CEC kunt aansturen.

Ik heb precies dezelfde situatie gehad, maar heb toen maar gewoon de headphone jack van de sony tv in mijn actieve speakers geprikt. Ik kijk alleen TV, dus mij boeide de kwaliteit van de DAC niet. Moet zeggen dat ik vind dat er uit de headphone jack van mijn flink gedateerde 2010 model Sony Bravia een heel aardig signaal komt zonder hoorbare ruis. Ik kan mijn speakers gewoon aan laten staan.

Het doet me pijn om dit te zeggen, want ik ben echt verschrikkelijk ontevreden over ziggo als provider, maar zij doen dit beter. De afstandsbediening die je van hen krijgt kun je via de UI van de mediabox omprogrammeren voor iedere versterker en actieve speaker onder de zon inclusief chifi spul.

[ Voor 67% gewijzigd door youridv1 op 05-04-2023 13:50 ]

Pagina: 1