Toon posts:

PC geeft geen beeld meer op 3 monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Mijn zoon heeft een PC staan, waarin een Radeon videokaart zit. PC si voorzien van Windows11.
Het is al een aantal keer voorgekomen dat de een van zijn monitoren niet wilde werken na een update van Windows. Het installeren van een oudere driver voor zijn videokaart was in dat geval de oplossing.
Vandaag meldt hij dat zijn monitoren alle drie niet meer aangaan.

Het issue is niet de stroomvoorziening. Zowel de PC als de monitoren krijgen stroom. 2 van de monitoren zijn aangesloten via Displayport, de derde via een HDMI-aansluiting. Zijn hoofdmonitor reageert op het moment dat de PC geboot wordt, met een melding dat er iets aan signaal binnenkomt. Maar er volgt geen beeld, de monitor gaat terug in standby

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11
Radeon 6700XT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
* Booten met een enkele monitor => Geen effect
* Booten naar BIOS (diverse monitoren) => Geen effect
* Windows forceren in Safemode te booten (zowel door 3X het opstartproces te verstoren, als stroom eraf, 30 seconden powerknop ingedrukt houden, booten (gevonden in de MS-faq) => Geen effect

De PC heeft geen video-uitgang op het moederbord

Iemand nog een idee of suggestie?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:09
Sluit stroomvoorziening niet uit. Stroom krijgen is voor de gemiddelde computer niet voldoende om te gaan werken, het moet aangeleverd worden binnen de specificaties.

Koppel alle schijven (HDD/SDD) en niet noodzakelijke hardware eens af en probeer het systeem eens te starten op 1 monitor.
Het systeem zou dan moeten kunnen starten naar BIOS met alleen een CPU en GPU in het moederbord, geheugen in 1 geheugenslot en 1 ventilator voor de processor. Als het niet lukt, probeer het nog eens na een CMOS reset. Als het dan nog niet werkt zijn 1 of meerdere onderdelen kapot.
Als het booten naar BIOS niet lukt, kan de voeding kapot zijn gegaan, dus probeer die als eerste uit te ruilen om te testen.

Verder is er nog deze handleiding te vinden op dit forum.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
OK... plotseling heeft kind weer wel beeld. Zonder dat we zelf ergens aangeweest zijn.
Ik verdenk een driver die alsnog hersteld of teruggetrokken is.
Straks die videokaart maar uitzonderen van de driver-updates.

me @ last.fm

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jester-NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:31:
OK... plotseling heeft kind weer wel beeld. Zonder dat we zelf ergens aangeweest zijn.
Hocus pocus.... ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jester-NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:31:
Voordat je die uitzondering maakt: onderzoek eens eerst de oorzaak waarom het komt, in plaats van uit gaan van vermoedens en daarop te acteren. :) Het kan ook een voedingsissue zijn. Check dat dus ook even, bijvoorbeeld. :)

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Ik verwacht niet dat het de voeding is, aangezien ik al een aantal keer eerder een driver heb moeten downgraden. Toen ging het maar om 1 scherm dat niet wilde werken, en was de downgrade van de driver (die automatisch geupdate wordt) de oplossing. (En die oplossing was ook door AMD aangedragen).

me @ last.fm

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het punt is meer om in elk geval te weten waar het probleem zit, dan kun je er gerichter wat aan doen en hoef je niet lukraak dingen uit te gaan zetten terwijl het niet hoeft. Meten is weten, maar ook vergeten, in dit geval.

Wellicht is de voeding het probleem niet, maar dat weet je pas als je het getest hebt. Ik zou niet zonder zeker te zijn dat updates blokkeren het enige remedie is om deze problemen te voorkomen de updates blokkeren. Met wat pech loop je tegen een leak aan en ben je verder van huis.

[Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 28-03-2023 16:58]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
De (niet) juiste driver kan er ook voor zorgen dat de GPU (slechter)beter met z'n stroomvoorziening omgaat.
Zou bijvoorbeeld goed kunnen dat het nét op randje van de specs zit en soms er net over/onder.

Ik zou zeker ook de hierboven aangeraden basic troubleshooting volgen en zeker stellen dat de voeding daadwerkelijk de benodigde specs heeft en er niet wat anders niet lekker zit.
Sowieso even ALLES reseaten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Okay... ondertussen langs geweest.
Na het automagisch weer gaan werken bleek de videokaart maar een monitor te zien. Driver verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en vanaf dat moment waren er weer drie zichtbaar en actief.
Inderdaad het updaten van drivers uitgezet, omdat ik daar toch redelijk van overtuigd blijf.
Ik zal de voeding op een later moment wel een keer aan de tand voelen, maar ik ben niet overtuigd van een probleem daar, gezien het moeten herinstalleren van de driver-software.

me @ last.fm

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee