Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:49
Ha fijne medetweakers,

Mijn vrouw heeft zojuist te horen gekregen dat ze aangenomen is voor een nieuwe baan, top natuurlijk! Ze heeft twee maanden opzegtermijn en start dan per juni.

Nu heeft ze nog geen arbeidsovereenkomst gekregen, wel schijnt er morgen een mail te komen vanuit HR met daarin de uren/dagen en het loon.

Mijn vrouw geeft aan dat ze de overeenkomst pas krijgt als ze in juni begint. Dit vond ik zeer vreemd en ben ik niet gewend (persoonlijk altijd gehad direct na de arbeidsvoorwaarden)

Is dit gebruikelijk? Ik lees verschillende berichten op internet en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Het betreft overigens het primaire onderwijs en zij gaat werken als secretaresse

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 12:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

(jarig!)
Vooral achteraan gaan om die overeenkomst te krijgen. Ze heeft nu geen overeenkomst, dus wie garandeert dat ze op juni dan ook daadwerkelijk mag beginnen? En tegen het afgesproken salaris? En dat ze dus veilig haar huidige baan kan opzeggen?

Misschien ook nadenken of dit dan ook de plek is om te willen werken. Als dit administratief nu al zo begint, is er dikke kans dat het op andere vlakken ook minder nauw genomen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastiaan op 27-03-2023 18:51 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Simpel: nooit je huidige baan opzeggen voor een nieuwe door beide partijen ondertekend arbeidscontract. Nooit.

Ook gewoon de tijd nemen om alle voorwaarden te onderhandelen ongeacht dat men met allerlei lulkoek komt dat het niet lukt voor het einde van de maand.

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 27-03-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:47

two

Rukapul schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:57:
Simpel: nooit je huidige baan opzeggen voor een nieuwe door beide partijen ondertekend arbeidscontract. Nooit.

Ook gewoon de tijd nemen om alle voorwaarden te onderhandelen ongeacht dat men met allerlei lulkoek komt dat het niet lukt voor het einde van de maand.
En zelfs nadat je je nieuwe contract hebt ondertekend, kan je altijd kijken hoe lang je opzegtermijn bij je huidige werkgever.

Ik wist in Dec al dat ik wegging en in Apr een nieuwe baan zou starten. Maar ik heb pas opgezegd bij mijn huidige werkgever eind Feb.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
two schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:02:
[...]

Ik wist in Dec al dat ik wegging en in Apr een nieuwe baan zou starten. Maar ik heb pas opgezegd bij mijn huidige werkgever eind Feb.
Eens met het advies om een getekende overeenkomst te hebben, maar niet eens met deze opmerking tenzij ze je heel slecht behandeld hebben.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

P_de_B schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:03:
[...]

Eens met het advies om een getekende overeenkomst te hebben, maar niet eens met deze opmerking tenzij ze je heel slecht behandeld hebben.
Bij sommige bedrijven wordt de sfeer er niet beter op als ze weten dat je weg wilt. Ze hebben dan geen reden meer om jou tevreden te houden. En je weet niet altijd of jouw werkgever één van die bedrijven is. Het kan daarom verstandig zijn om dat niet onnodig vroeg al aan te kondigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 19:51

Welke zekerheid geeft een getekende arbeidsovereenkomst jou precies? Enige reden om hem nu al te willen is dat je de voorwaarden waaronder je komt te werken vastgelegd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
figlio del comm schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Enige reden om hem nu al te willen is dat je de voorwaarden waaronder je komt te werken vastgelegd hebt.
Hierom toch?

Het geeft geen zekerheid over de garantie op een baan, ze kunnen in de proeftijd sowieso van je af. Maar je weet in ieder geval onder welke voorwaarden en salaris etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Welke zekerheid geeft een getekende arbeidsovereenkomst jou precies?
Een getekende arbeidsovereenkomst geeft jou zwart op wit zekerheid dat er een arbeidsovereenkomst is. Natuurlijk geeft het weinig zekerheid als je ook een proeftijd hebt en hij jou dus meteen na aanvang van het contract weer kan ontslaan.

Maar met dat contract kun je wel bij het UWV bewijzen dat je de normale voorzorgen hebt genomen om te voorkomen dat je verwijtbaar werkeloos bent en dat het niet alleen maar om een misverstand ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
Ze krijgt toch een mail met de aanbieding ? Dan weet ze de condities ook. Een door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomst lijkt mij dan niks toe te voegen.

Ze kunnen de overeenkomst overigens ook voor de datum indiensttreding opzeggen.

[ Voor 20% gewijzigd door figlio del comm op 27-03-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

figlio del comm schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:21:
Ze krijgt toch een mail met de aanbieding ? Dan weet ze de condities ook. Een door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomst lijkt mij dan niks toe te voegen.
Een aanbieding is geen bewijs dat er ook daadwerkelijk een overeenkomst tot stand is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe werkt dat dan? Sturen ze dan een gifje met een leraar Duits die zegt "Oh nee toch niet", en dan geldt het contract niet meer?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 27-03-2023 19:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
De overeenkomst gaat pas in op moment van indiensttreding, niet ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
CodeCaster schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:25:
[...]

Hoe werkt dat dan? Sturen ze dan een gifje met een leraar Duits die zegt "Oh nee toch niet", en dan geldt het contract niet meer?
??
Ik heb het wel eens aan de hand waarbij er lijken uit de kast tevoorschijn komen. Ik bel dan de potentiële medewerker op en zeg dat ie niet hoeft te komen. Dat bevestig ik dan via de mail, maar zonder gifje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

figlio del comm schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:28:
[...]

??
Ik heb het wel eens aan de hand waarbij er lijken uit de kast tevoorschijn komen. Ik bel dan de potentiële medewerker op en zeg dat ie niet hoeft te komen. Dat bevestig ik dan via de mail, maar zonder gifje.
Op grond waarvan dan? Als er geen proeftijd is afgesproken, zit je gewoon vast aan dat contract:
quote: willekeurige link
Voor de werkgever gelden ook de normale regels voor beëindiging van een dienstverband. Hij zal de medewerking van de werknemer moeten hebben. Of hij zal toestemming van UWV of een uitspraak van de kantonrechter moeten hebben. Als sprake is van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, dan kan in principe helemaal niet tussentijds worden opgezegd, tenzij in de overeenkomst is afgesproken dat dat wel kan.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Een gemiddelde email ontbeert juist een compleet overzicht van condities.

Je wilt niet na opzeggen geconfronteerd worden met een onoverkoombare voorwaarde.

En guess wat, zo'n volledig overzicht noemen we een arbeidscontract :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:21

Blokker_1999

Full steam ahead

Een door beide partijen ondertekende arbeidsovereenkomst is het enige wat rechszekerheid biedt. Zowel voor wat betreft de financiele kant van de zaak alsook de startdatum. Niet voor niets luidt het veel gehoorde advies, dat hier ook al gemeld is, van nooit je huidige baan op te zeggen totdat je een nieuwe overeenkomst hebt getekend.

Er zijn nog vele manieren waarop dit verkeerd kan aflopen. Stel, die werkgever vindt een andere kandidaat voor dezelfde functie, een kandidaat die mogelijks goedkoper is, of op een beter moment kan starten. Er is op dat moment niets dat hen tegenhoudt om alsnog met die kandidaat in zee te gaan en tegen de vrouw van TS te zeggen: sorry, het zal toch niets worden.

Ja, de werkgever zou de overeenkomst kunnen opzeggen, maar zonder wederzijdse opzegging gaat hen dat geld kosten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[b]Blokker_1999 in "Direct of later een arbeidsovereenkomst"Blokker_1999 schreef op maandag 27 maart 2023 @

Er zijn nog vele manieren waarop dit verkeerd kan aflopen. Stel, die werkgever vindt een andere kandidaat voor dezelfde functie, een kandidaat die mogelijks goedkoper is, of op een beter moment kan starten. Er is op dat moment niets dat hen tegenhoudt om alsnog met die kandidaat in zee te gaan en tegen de vrouw van TS te zeggen: sorry, het zal toch niets worden.
Dit is een onwaarschijnlijker scenario. Er is namelijk wel sprake van een overeenkomst.

Een werkgever loopt ook tegen allemaal issues aan zoals bv dat een proeftijd alleen schriftelijk overeengekomen kan worden (evt via verwijzing).

Het hoofdpunt is gewoon dat beide partijen het eens zijn over de complete set arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het moge duidelijk zijn dat de overeenkomst-tekst niet kennen heel erg ongebruikelijk is.. Ook al zullen de meeste afspraken hier vast volgen uit een cao.
KnuCha schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:47:

nog geen arbeidsovereenkomst gekregen, wel schijnt er morgen een mail te komen vanuit HR met daarin de uren/dagen en het loon.
Wat bedoel je heel concreet met ‘gekregen’?

Ook: wacht morgen die mail even af.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:40
Come on.. hoe kun je nou van een nieuwe baan spreken als er geen contract is? Officieel namelijk niet (en begin niet over mondelinge overeenkomst zonder dat er iets van detail is besproken rond beloning), en ik begrijp ook niet dat je die vraag komt stellen (no offense hopelijk). Heeft je vrouw (of jij) het niet verkeerd begrepen en is er niet de wens of intentie geuit om samen te gaan werken? Of heeft de sollicitaties goed doorlopen en willen ze dus morgen contractonderhandeling beginnen (startend met die mail van HR)? Dat is leuk, en beter dan niks, maar is natuurlijk nog lang geen ‘aangenomen voor een nieuwe baan’.

Uiteraard direct om die overeenkomst vragen, met alle voorwaarden, en tot die er is er vanuit gaan dat er niks gaat gebeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door JDillinger op 27-03-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als de werkgever graag wil dat je vrouw 1 juni begint, is het vast wel een kleine moeite om snel het contract in orde te maken. Lukt dat niet, dan wordt het 1 juli.

Nooit opzeggen zonder getekend contract.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:47

two

downtime schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:07:
[...]

Bij sommige bedrijven wordt de sfeer er niet beter op als ze weten dat je weg wilt. Ze hebben dan geen reden meer om jou tevreden te houden. En je weet niet altijd of jouw werkgever één van die bedrijven is. Het kan daarom verstandig zijn om dat niet onnodig vroeg al aan te kondigen.
Jep. En dat is ook precies de reden waarom ik het zou vertellen op het moment dat het voor jou het voordeligst is, tenzij je echt 99.99% zeker weet dat je werkgever je hetzelfde gaat behandelen.

Ik heb het zelf dus verbaal aangegeven eind Dec al, maar niks op papier gezet. Ik was de enige met bepaalde kennis, dus ze hadden mij hard nodig om mijn vervanger te trainen. Slecht behandelen was ze duurder komen te staan.

Maar dit verschilt voor iedereen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
Wow wat een boel reacties, dank daarvoor.
Ik zal het iets meer proberen te duiden nog.

Ze krijgt morgen een e-mail met daarin de voorwaarden (aantal uren, werkdagen, schaal en trede en begindatum) deze e-mail zou volgens hem voor nu voldoende moeten zijn als toezegging.

Ook gaat het direct om een vast contract (ze doet nu soortgelijk werk op een andere school en lag echt straatlengten voor op de rest van de sollicitanten) ook is een van de MT-leden de man van een goede vriendin, ik denk dus ook niet dat ze vreemde streken gaan uithalen.

Ik vind het persoonlijk alleen vreemd dat ze nu niet direct weet wanneer de definitieve overeenkomst er is (volgens die directeur dus als mijn vrouw start) en dat is dus anders dan ik gewend ben (en kennelijk velen van jullie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tja, ik zou het risico niet nemen. Die man van die goede vriendin heeft niet alles alleen voor het zeggen. Wat als iemand anders een vreemde streek uithaalt?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:16
Wat geeft die getekende overeenkomst nou helemaal voor zekerheid boven een schriftelijke toezegging? Je hebt alsnog een proeftijd waarin je per direct en zonder opgaaf van redenen de deur kunt worden gewezen. Ik zie echt geen reden om daar zo strikt in te zijn. Bij m'n huidige baan heb ik op basis van een mondelinge toezegging op de 31e opgezegd en op de 8e pas m'n contract getekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
anboni schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Wat geeft die getekende overeenkomst nou helemaal voor zekerheid boven een schriftelijke toezegging? Je hebt alsnog een proeftijd waarin je per direct en zonder opgaaf van redenen de deur kunt worden gewezen. Ik zie echt geen reden om daar zo strikt in te zijn. Bij m'n huidige baan heb ik op basis van een mondelinge toezegging op de 31e opgezegd en op de 8e pas m'n contract getekend.
Je weet alle voorwaarden en komt niet voor rare clausules te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
anboni schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Ten eerste heb je geen proeftijd zonder schriftelijke overeenkomst :+

Ten tweede, en daar gaat het om, is dat beide partijen duidelijkheid hebben over alle relevante bepalingen en voorwaarden, tot aan de punten en komma's.

Je wilt als werknemer (en ook als werkgever) niet geconfronteerd worden met verrassingen en in heronderhandeling treden. Lees: nadat de huidige baan is opgezegd is de onderhandelingspositie slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KnuCha schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:51:
Ze krijgt morgen een e-mail met daarin de voorwaarden (aantal uren, werkdagen, schaal en trede en begindatum) deze e-mail zou volgens hem voor nu voldoende moeten zijn als toezegging.
Dat klopt, dat is ook afdoende. Een contract is niet nodig als je de voorwaarden kent, zeker niet als er ook een CAO is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wow wat een boel reacties, dank daarvoor.
Ik zal het iets meer proberen te duiden nog.

Ook gaat het direct om een vast contract (ze doet nu soortgelijk werk op een andere school en lag echt straatlengten voor op de rest van de sollicitanten) ook is een van de MT-leden de man van een goede vriendin, ik denk dus ook niet dat ze vreemde streken gaan uithalen.

Ik vind het persoonlijk alleen vreemd dat ze nu niet direct weet wanneer de definitieve overeenkomst er is (volgens die directeur dus als mijn vrouw start) en dat is dus anders dan ik gewend ben (en kennelijk velen van jullie)
Tja, bij vrienden/kennissen van vrienden vind ik dit helemaal een rare manier van handelen.

"Deze email zou volgens hem nu genoeg moeten zijn". Leuk, maar voor je vrouw hopelijk niet. Beseffen deze mensen ook maar iets van de huidige arbeidsmarkt? Het is niet meer voor jou tien anderen. Het is andersom: voor een baan met zulke gare mails tien andere banen!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 23-09 16:32

Vraag je eens heel goed af, waarom niet nu meteen een overeenkomst zoals iedereen gewend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
We wachten de e-mail morgen maar even af.. mijn vrouw gaat dan vragen naar de overeenkomst en dan zien we het wel.

Zij zit er wat minder strak in dan ik doe merk ik… ze heeft er vertrouwen in en denk niet dat ze dit doen om haar te benadelen.

Ik zal wel een update geven als ik wat gehoord heb van haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KnuCha schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:48:

Zij zit er wat minder strak in dan ik doe merk ik… ze heeft er vertrouwen in en denk niet dat ze dit doen om haar te benadelen.
Nee, waarschijnlijk om haar te bevoordelen. Niet om er op laatste moment nog onderuit te kunnen als de arbeidsmarkt tegen zit tegen die tijd.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pennywiser schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Nee, waarschijnlijk om haar te bevoordelen. Niet om er op laatste moment nog onderuit te kunnen als de arbeidsmarkt tegen zit tegen die tijd.

Succes.
Dat kan niet, er is gewoon een overeenkomst. Enkel vast contract dus alsnog proeftijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 27-03-2023 21:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tsurany schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Dat kan niet, er is gewoon een overeenkomst. Enkel vast contract dus alsnog proeftijd.
Waar maken we ons dan druk om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pennywiser schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Waar maken we ons dan druk om?
Dat vraag ik me ook af, nogal een boel rare reacties hier die niet echt ergens op gebaseerd zijn.

Het is trouwens wel Tweakers eigen om vaak achterdochtig te zijn, van het slechtste uit te gaan en overal iets achter te zoeken. Echter als dat gepaard gaat zonder enige kennis dan is dat is een risico op heel slecht advies.

[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 27-03-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Tsurany schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:42:
[...]

Dat klopt, dat is ook afdoende. Een contract is niet nodig als je de voorwaarden kent, zeker niet als er ook een CAO is.
Dat is dan inderdaad vrijwel equivalent aan een arbeidsovereenkomst.

Maar dan moet je/men niet later met aanvullende voorwaarden komen.

Ergo, de email is dan het contract.

Probleem is dat je dit typisch niet goed kunt inschatten als je zo'n email ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 21:22
Ik heb dit ook eerder gehad. Zat altijd in het kamp 'eerst tekenen, daarna opzeggen'. Dat ging bij deze werkgever anders; die hebben hun HR-proces gewoon kut ingericht. Uiteindelijk via mail een duidelijke bevestiging gehad en het conceptcontract in kunnen zien.

Sterker nog, ik heb eerst moeten tekenen voor een verkeerd salaris. Want in het systeem was de nieuwste aanpassing nog niet verwerkt. Echt een bende was het daar, maar alles op de mail bevestigd gekregen en uiteindelijk de gok toch genomen. Prima uitgepakt. En over een tijdje ga ik me maar eens met HR bemoeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik vermoed dat een e-mail hierbij ook rechtsgeldig is. Maar dat ligt er wel aan wat er precies in staat.

Het zou dan een contract in e-mail vorm moeten zijn.

Ik ben gedetacheerd en krijg elke maand als ik mijn uren via pdf (netjes door mij ondertekend) inlever alleen maar een antwoord erop met akkoord.

Blijkbaar is dat de nieuwe manier van communiceren met officiële “papieren”.

Bij rechtbanken is ook al vaker gezegd dat e-mails rechtsgeldig zijn en tegenwoordig dezelfde waarde hebben als papieren brieven. Tenminste dat is wat ik zo uit de nieuwsberichten haal.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:42:
[...]

Precies, m’n vrouw heeft ook pas opgezegd terwijl het nieuwe contract nog niet binnen was. Ook iets met achterstand bij hr.
Kwestie van vertrouwen. (Ook in jezelf dat je wel iets anders vind mocht het toch anders lopen)

Als het uiteindelijk mis gaat heb je een mooie post voor LinkedIn……

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ZeRoC00L schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:41:
[...]

Precies, m’n vrouw heeft ook pas opgezegd terwijl het nieuwe contract nog niet binnen was. Ook iets met achterstand bij hr.
Kwestie van vertrouwen. (Ook in jezelf dat je wel iets anders vind mocht het toch anders lopen)

Als het uiteindelijk mis gaat heb je een mooie post voor LinkedIn……
Als het uiteindelijk mis gaat heb je geen inkomen meer. Wat zegt het UWV als je zonder nieuw contract je baan hebt opgezegd? Ik weet het niet en wil dat risico ook niet nemen.

En dat vertrouwen in jezelf? Een nieuwe baan duurt soms een tijdje. Ik wil geen maand salaris mislopen voor zo’n akkefietje. Dat zijn dure fouten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Zoals hiervoor al een paar keer gezegd: er zijn allerlei bepalingen (proeftijd, concurrentiebeding) die alleen schriftelijk overeengekomen mogen worden. In dat licht is een arbeidsovereenkomst zonder contract niet per definitie 'slecht'.
Dat gezegd hebbende is mijn ervaring als werkgever ook dat het volkomen normaal is dat een nieuwe werknemer pas opzegt wanneer de nieuwe arbeidsovereenkomst getekend is. Dat levert vaak een hoofd gedoe op omdat iedereen dat voor het einde van de maand geregeld wil hebben, omdat nagenoeg iedereen alleen per kalendermaand op kan zeggen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een contract zegt ook weinig, je nieuwe werkgever (en jezelf ook) kan opzeggen in de proeftijd.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
downtime schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:50:
[...]

Als het uiteindelijk mis gaat heb je geen inkomen meer. Wat zegt het UWV als je zonder nieuw contract je baan hebt opgezegd? Ik weet het niet en wil dat risico ook niet nemen.

En dat vertrouwen in jezelf? Een nieuwe baan duurt soms een tijdje. Ik wil geen maand salaris mislopen voor zo’n akkefietje. Dat zijn dure fouten.
Tja, aan de andere kant blijft je werk een klein wereldje, en door zo achterdochtig te doen kan het je later juist problemen geven. Daarbij is er een reden waarom je ergens solliciteert, dat is meestal toch omdat je daar wil werken en is een andere baan dus een 2e keus. En sowieso is het contract al bevestigd door de mail, dus is de overeenkomst er gewoon (e-mail wordt ook gezien als een schriftelijke bevestiging)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Totdat jij je getekende contract in handen hebt, kun je er het beste van uit gaan dat je nog helemaal geen contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

KnuCha schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:48:
Sommige punten zullen ook erg sector specifiek zijn. Nu heb ik wel vaker gezien dat men een concept via mail overeenkomt en pas op de eerste werkdag een papieren contract krijgt op deftig papier etc (ipv het vodje dat je soms ziet op budget papier). Maar de details zijn dan wel al afgestemd. In een sector waar zo goed als alles vastligt in een CAO kan dat anders werken.

Zelfde verschil heb je ook per regio. Een grote onbekende stad vs een hecht dorp waar een ‘vieze streek’ een breuk in de samenleving zou kunnen betekenen.

Het standaard advies is inderdaad wel om eerst een nieuw getekend contract te hebben en dan pas op te zeggen. Maar ik geef toe dat ik daar zelf ook niet aangehouden heb. Dat is dan vaak de drukte / vakanties van HR waardoor het papierwerk niet op tijd voor de laatste dag in de opzeggingstermijn compleet is. Dan zal je dan op gevoel moeten beslissen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:09:
[...]

Tja, aan de andere kant blijft je werk een klein wereldje, en door zo achterdochtig te doen kan het je later juist problemen geven.
Dat is niet achterdochtig. Het is zorgvuldig. Zorgvuldigheid zou gewaardeerd moeten worden. Ik ben drie keer van werkgever gewisseld en heb elke keer aangegeven dat ik pas opzeg als het contract getekend is. En nooit anders ervaren dan dat HR-medewerkers dat ook vanzelfsprekend vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
downtime schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:20:
[...]

Dat is niet achterdochtig. Het is zorgvuldig. Zorgvuldigheid zou gewaardeerd moeten worden. Ik ben drie keer van werkgever gewisseld en heb elke keer aangegeven dat ik pas opzeg als het contract getekend is. En nooit anders ervaren dan dat HR-medewerkers dat ook vanzelfsprekend vinden.
Het gaat om een school, daar heb je heel weinig specifieks af te spreken, behalve de schaal waarin je terecht komt. Al het andere is standaard geregeld en wordt zeer zelden van afgeweken. Dat je normaal het daadwerkelijke contract vooraf al tekent klopt best, maar voeft verder alleen wat toe als er specifieke afspraken zijn. In dit geval zal die mail met bevestiging dan ook precies net zoveel waard zijn als een getekend contract.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Als er een CAO is of de voorwaarden zijn op een andere manier bekend gemaakt, dan kun je gewoon starten.
Al die ongefundeerde uitspraken dat een contract echt nodig is kun je rustig negeren. Nadat je gestart bent kan een werkgever niets meer ontkennen want dan had ie je niet mogen laten werken. De mail met voorwaarden geeft zelfs nog extra zekerheid.

Net als bij een stilzwijgende verlenging van een contract met einddatum. Als je na je contract nog ingeroosterd bent, en ze laten je werken, is er sprake van een verlenging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
[...]

Welke zekerheid geeft een getekende arbeidsovereenkomst jou precies? Enige reden om hem nu al te willen is dat je de voorwaarden waaronder je komt te werken vastgelegd hebt.
Maand proeftijd die betaald moet worden bij opzegging? Eventueel ww uitkering indien het niet doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:20
Mijn nieuwe werkgever gaf ook aan dat het 'aanbod' (pdf'je met dingen zoals salaris, bonussen etc) voldoende was. Toch aangegeven dat ik geen ontslag zou nemen zonder getekend contract en je raad het al, in het contract stonden toch wat dingen waar ik vragen over had. Uit eindelijk een maandje later begonnen maar, dat zou niet uit moeten maken.. Je gaat toch voor een langdurige relatie (ik iig wel) dus wil dat het vanaf dag 1 klopt/goed zit.

tl;dr: Ik zou er gewoon naar vragen, bij mij was het ook mogelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KnuCha
Zoals beloofd een update.

Vrouwlief heeft per email een document gekregen met de titel " betreft: benoeming voor onbepaalde tijd per 1 juni 2023"

Geachte mevrouw ...,

Hierbij bevestigen wij u met genoegen dat u met ingang van 1 juni 2023 in dienst bent bij "school" te "plaats" in de functie van "functie" met werktijdfactor "X" (x uur)

Op deze arbeidsovereenkomst zijn de bepalingen in de CAO PO van toepassing. Het betreft een benoeming voor onbepaalde tijd in schaal X trede X.

Wellicht ten overvloede wijzen wij erop dat deze indiensttreding plaatsvindt onder voorbehoud dat door u wordt voldaan aan een bij wet gestelde eis, namelijk het overleggen van een verklaring omtrent het gedrag. Deze verklaring mag.... etc niet ouder dan 6 maanden zijn etc.

De administratieve afhandeling afhandling zal plaatsvinden door X, directeur van school X.

De overige benodigde aanstellingspapieren worden rechtstreeks door ons administratiekantoor "XXX administratie te XXX aan u toegestuurd" De documenten die u ontvangt van XXX dient u rechtstreeks te retourneren aan hen.

Wij vertrouwen erop dat u bij ons een prettige werkkring zult vinden en wensen u veel succes toe in uw nieuwe functie.

Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur van stichting " XXX"

"Handtekening"
naam
voorzitter van het bestuur

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vrouwlief heeft na deze email dus opgezegd en gelooft het wel :) ik ben er voor nu ook content mee.

@downtime @Rukapul @figlio del comm @pennywiser @P_de_B @ex87 @mannowlahn @Gadgeteer @redwing @Qwerty-273 @Accretion @ZeRoC00L @StevenK @DutchKel @Pannencouque @Tsurany @pennywiser @Jeroenneman @Bastiaan @two @CodeCaster @Blokker_1999 @F_J_K @JDillinger @Joris748 @anboni

[ Voor 17% gewijzigd door KnuCha op 28-03-2023 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
ex87 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:39:
Mijn nieuwe werkgever gaf ook aan dat het 'aanbod' (pdf'je met dingen zoals salaris, bonussen etc) voldoende was. Toch aangegeven dat ik geen ontslag zou nemen zonder getekend contract en je raad het al, in het contract stonden toch wat dingen waar ik vragen over had. Uit eindelijk een maandje later begonnen maar, dat zou niet uit moeten maken.. Je gaat toch voor een langdurige relatie (ik iig wel) dus wil dat het vanaf dag 1 klopt/goed zit.

tl;dr: Ik zou er gewoon naar vragen, bij mij was het ook mogelijk.
Dit is ook hoe ik het gewend ben, ik zou echt nooit opzeggen tot alles afgekaart en getekend is. Achterdochtig en ongefundeerd wordt het genoemd, ook dat is nieuw voor mij. Kan echter een bedrijfstak wel cao/geen cao ding zijn. In de IT zonder cao, is er eerst onderhandeld en getekend voor ik opzeg.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 28-03-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

downtime schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:50:
[...]

Je hebt daar geen getekend contract voor nodig, een overeenkomst die per mail tot stand komt is voldoende.

Pagina: 1