Advies maatwerk zonnepanelen installatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-05-2024
Hallo Tweakers,

Wij hebben een hoog stroomverbruik en ik heb dus interesse in zonnepanelen. Ik heb het afgelopen jaar al een paar keer geprobeerd een offerte te krijgen voor het installeren van zonnepanelen bij ons thuis, maar er is tot nu toe nog niks uit gekomen. Onze situatie is niet echt standaard. Dus ik zoek naar advies/hulp om uit te vogelen hoe ik een goed passend plan kan krijgen voor onze situatie.

Ons huis is niet een typisch huis met een standaard plat- of puntdak. Ons huis bestaat uit twee delen, ieder met een pyramide vormig dak, en tussen de twee delen zit een overloop met plat dak. Op de schuine dakdelen zitten rondom een aantal dakkapellen met een plat dak. We hebben ook een bijgebouw met een meer traditioneel puntdak waarop ook zonnepanelen kunnen worden gelegd. Al met al is er best wat ruimte, maar er is wel wat creativiteit nodig vwb het plaatsen van de panelen.

Het probleem waar ik tegenaan lijk te lopen is dat de bedrijven die ik tot nu toe heb benaderd via de standaard manier naar een satellietfoto kijken en dan proberen in te tekenen hoeveel zonnepanelen ze er op de standaard manier op kunnen leggen. Dit werkt volgens mij niet echt goed voor onze situatie. Ik denk dat dit wat meer maatwerk betreft en het dus nodig is dat iemand komt kijken en meten. Maar de standaard lijkt te zijn dat je online je adres invult en dan sturen ze je een offerte. Ook heb ik van bijv Zonneplan te horen gekregen dat het systeem dat zij gebruiken minstens 5 panelen per omvormer nodig heeft en dat dat niet goed past op ons dak en ze het daarom dus niet kunnen doen voor ons. Ik waardeer hun oprechtheid in elk geval.

Ik ben evt ook geïnteresseerd in zonneboilers, mocht dat helpen met onze vloerverwarming. (Ik verwacht van niet, maar sta ervoor open.)

Zijn er bedrijven die dit soort maatwerk doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik het over een andere boeg gooien wellicht?
Foto's
Satellietfoto (noord naar boven):

Huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKbnShKymJObe29ssd7JGjv5Ruo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5xtdpkQIJl7jFIfg4OpzlyZB.png?f=user_large

Bijgebouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIH1FrXcU_W6xP0doAn7MGSsDuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iqJIOl6OmYR6Wv9OWfBQqZZJ.png?f=user_large

Aanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVRwPXSygBOfDNq464qBN3Xvhy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YkJPet7zFXjtg5y3jJ1qOv1.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Heb het nog niet gemeten.
Schaduw
Er is op een aantal plekken schaduw. De grote schaduwplekken zijn aan de zuid-west kant door bomen. Er zijn ook wat schaduwplekken van de schoorstenen en dakkapellen. (Ik heb afgelopen juni/juli foto's genomen van de dakdelen rondom op verschillende tijden van de dag om goed vast te leggen waar de zon en schaduw is.)
Jaarverbruik
Huidige verbruik is rond de 10.000 kWh :'( Ik moet hier nog serieus aan gaan werken om het omlaag te brengen uiteraard. Dat is een apart project. Ik verwacht niet dat dit drastisch zal veranderen, bijv halveren. Wij werken van huis uit, dus stroomverbruik loopt de hele dag door.

Toekomst: Nu nog op CV met vloerverwarming, maar ik wil straks wel overstappen naar een (hybride) warmtepomp, en ik zie ook EV's in onze toekomst. Dus het verbruik zal waarschijnlijk nog verder omhoog gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3-fase aansluiting.
Budget en doel
Vanwege ons hoge gebruik denk ik dat het nuttig is om te investeren en zoveel mogelijk panelen te leggen. Vanwege de dakvorm en schaduwen zal een standaard systeem waarschijnlijk niet goed passen/werken, en zal er bijv van micro-omvormers gebruik moeten worden gemaakt. Ik verwacht dus dat dit niet het goedkoopste zal zijn. M.a.w. budget is flexibel en TBD.

Doel is om zoveel mogelijk van ons gebruik met PV te dekken. Dakdelen staan niet pal op het zuiden, maar volgens mij wel enigszins gunstig voor stroomopwekking in de vroege ochtend/late middag. Dus ik sta zeker open om het hele dak rondom vol te leggen, inclusief op de dakkapellen en het bijgebouw :)

Ook ben ik op termijn geïnteresseerd in opslag bijv dmv een batterij, wellicht wanneer dat wat interessanter wordt qua rentabiliteit en technologie. (Ik vind het nu nog een beetje te "early adopter".)
Wie gaat het project uitvoeren
Goede vraag - geen idee op dit moment, nog geen partij gevonden.
Bijhouden van data
Ik ben een IT-er en vind domotica enzo leuk. Het is niet echt een must, maar ik zou het wel fijn vinden om (gedetailleerde) data to kunnen verzamelen zodat ik daar wat mee kan doen, zoals optimalisatie en aansturen van automatisering van dingen. Ook ben ik een fan van cloud-onafhankelijke systemen. Cloud is leuk als extraatje misschien, maar ik zie mezelf niet echt veel doen met het systeem als ik buitenshuis ben. Zal het voornamelijk gebruiken om mijn huis autonoom te automatiseren en optimaliseren.
Reeds verkregen offertes
Nog geen dus, helaas.
Regio
Ik woon in de zuid-west punt van Gelderland, dicht bij Utrecht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Wat zijn de afmetingen van het platje tussen de 2 pyramidedaken?

Wat is de afmeting van het zuidoost dak op het bijgebouw?

Heb je ruimte in de tuin voor een schans?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUyRORPRjz21Yiaz1x5A09Npf1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QcWwrMotzxDBu7TQU9wNzth7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Uszka schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:08:
Wat zijn de afmetingen van het platje tussen de 2 pyramidedaken?
Heb net even binnen gemeten, kon zo snel niet het dak op. Dit is dus ongeveer: Lengte: 7,90m, breedte smalle stuk: 2,35m, breedte brede stukje: 3,80m. Dak steekt uit, dus is ietsjes groter.
Wat is de afmeting van het zuidoost dak op het bijgebouw?
±14 meter lang bij de dakgoot. Dakgoot naar nok shat ik op zo'n 4 meter?

Overigens krijgen we eind van de middag (17:00) in de zomer aan de noordwest kant (zowel huis als bijgebouw) ook nog aardig wat zon. De zon staat er dan niet recht op, maar ongeveer vanuit het westen.
Heb je ruimte in de tuin voor een schans?
Ruimte wel, maar of a) dat op een veilige plek kan en b) we dat willen weet ik zo 1-2-3 niet. Op zich een interessant idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-07 13:18

Infant

It's a floating Dino!

Batterij gaat niet interessant zijn, als er geen wielen onder zitten, en zolang de salderingsregeling of 80% vergoeding blijft bestaan.

I.m.o. is het ook niet aan de consument om energie op te slaan. Ik bedoel, ik haal toch ook niet mijn eigen water uit de grond, filter en saniteer het, en pomp het overschot terug de leiding in zodat de meter terug loopt?

Anyway.

Dit dak lijkt mij nou bij uitstek geschikt voor dakpannen met geïntegreerde cellen:
nieuws: Fabrikant introduceert keramische dakpan met geïntegreerd zonnepaneel

Had je die al overwogen?

Paar jaar geleden heb ik geholpen met deze in bestaande Wienerberger Oud Hollandse dakpannen te integreren. Maar ben ze nog niet echt in het wild tegen tegen gekomen. Er waren toen der tijd meerdere types te krijgen van verschillende partijen.

Monier is een ander maat als wat jij hebt, maar daar staan hier in de buurt in ieder geval 2 gebouwen mee bedekt.
https://www.bmigroup.com/...emium-systeem-1853715522/

Maar jij hebt eigenlijk vrij gunstige, en lijken erg op deze:
https://www.wienerberger.nl/wevolt/wevolt-zonnedakpan.html

Als je 50% van je dak oppervlak bedekt krijgt met traditionele panelen, zou je kwa prestatie op hetzelfde uit moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Infant schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:16:
Batterij gaat niet interessant zijn, als er geen wielen onder zitten, en zolang de salderingsregeling of 80% vergoeding blijft bestaan.
Ja, het is nu nog niet echt interessant. Wellicht in de toekomst. Technologie ontwikkelt zich ook nog zo te zien.
Dit dak lijkt mij nou bij uitstek geschikt voor dakpannen met geïntegreerde cellen:
nieuws: Fabrikant introduceert keramische dakpan met geïntegreerd zonnepaneel

Had je die al overwogen?
Ja, dat zou ik zeker wel mooi vinden, en is ook beter geschikt voor ons soort dak. Maar toen ik er een paar jaar geleden naar had gekeken was dat veel duurder dan zonnepanelen. Wellicht is die prijsverhouding nu gunstiger? Zal er nog eens naar kijken, bedankt voor de links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heb je niet de ruimte om de zonnepanelen in de tuin te plaatsen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
jack zomer schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:36:
Heb je niet de ruimte om de zonnepanelen in de tuin te plaatsen?
Wel de ruimte, maar of dat veilig kan (kinderen, dieren) en of we dat willen (ik vind het niet echt mooi staan) is nog een tweede. Liever niet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Op het platje en het bijgebouw raak je zo'n 10kWp kwijt.
Op de schuine daken van het huis gaat er niet uit zien met hier en daar een paneel.
Een schans in de tuin is heel goed veilig te maken. Ten eerste vangt het weinig wind zo laag bij de grond en er kan prima een hek omheen. Daarbij zijn de panelen makkelijk te onderhouden en kunnen ze door een optimale ligging meer produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:40
Ik zou eerst serieus gaan meten waar je verbruik van 10000 kWh per jaar vandaan komt.
Als je er nog nooit naar gekeken hebt, zijn er waarschijnlijk veel kleine verbeteringen met kleine kosten en grote besparingen mogelijk! (waarschijnlijk veel laaghangend fruit!)

Maar 24 panelen in een rechttoe-rechtaan opstelling met een 3 fase omvormer op je bijgebouw lijkt me ook een leuk startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Zwembad wat minder verwarmen ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Uszka schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:31:
Op het platje en het bijgebouw raak je zo'n 10kWp kwijt.
Dat is een goed begin
Een schans in de tuin is heel goed veilig te maken. Ten eerste vangt het weinig wind zo laag bij de grond en er kan prima een hek omheen. Daarbij zijn de panelen makkelijk te onderhouden en kunnen ze door een optimale ligging meer produceren.
Ik zal het er eens met de baas over hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
MSXBas schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:04:
Ik zou eerst serieus gaan meten waar je verbruik van 10000 kWh per jaar vandaan komt.
Als je er nog nooit naar gekeken hebt, zijn er waarschijnlijk veel kleine verbeteringen met kleine kosten en grote besparingen mogelijk! (waarschijnlijk veel laaghangend fruit!)
Ja, dat zit wel in de planning. Er zijn een paar dingen waarvan ik vermoed dat die hier aan bijdragen, maar weet op het moment nog niet hoeveel. Maar het zal lastig zijn om daar wat aan te doen. Maar ik ga er zeker naar kijken. Uiteindelijk verwacht ik hier geen drastische veranderingen, maar je weet nooit natuurlijk...
Maar 24 panelen in een rechttoe-rechtaan opstelling met een 3 fase omvormer op je bijgebouw lijkt me ook een leuk startpunt.
Dat brengt een vraagje op: Wat voor kabel heb je nodig om de opgewekte stroom naar het huis te transporteren? Er ligt nu een stroomkabel in de grond van het huis naar het bijgebouw voor verlichting e.d. Kan die worden gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorum
IplugNplay schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:17:
Zwembad wat minder verwarmen ofzo :D
Pff, de water temperatuur staat al zo laag, op slechts 23 graden... kan ik met m'n tere huid net verdragen.

/s :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
Je hebt al domotica, las ik, dus ook stroomverbruik loggen lijkt me vrij eenvoudig.
Oude (vloer)pompen draaien vaak 24/7, oude mechanische ventilatie ook (nieuw (gelijkstroom) is zuiniger en stiller), oude koel/vriezers kan je ook beter vervangen. En van gloei/halogeenlamp naar LED is met de huidige tarieven heel snel terugverdient (beginnen met lampen die iedere dag aangaan). Bij mijn schoonouders dit jaar een lamp of 30 vervangen voor 200 Euro, en ik denk dat het in 1 jaar al terug verdient is.

Er ligt waarschijnlijk een 5x2.5^2 kabel naar je bijgebouw, als die niet een km lang is, zou het prima moeten kunnen. Maar daar zal de zonnepanelenboer ook wel naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:48
met zo'n verbruik zou ik beginnen met 2 van deze dingen:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

je kunt met een paar uurtjes speuren echt wel meer inzicht krijgen in je verbruik dan "ja nee we werken veel thuis dus is 10.000 kWh in een jaar normaal". Dat is het verre van namellijk en best wel zonde van je geld en het milieu. Je huis is onalledaags groot dus dan is het verbruik vaak ook hoger, maar dit is best pittig. Mijn vriendin en ik werken ook thuis en zijn er dus vrijwel altijd en ons jaarverbruik is ~2.500 kWh zonder echt gekke dingen te doen qua besparing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Holy crap. Als je geen EV of elektrische verwarming hebt is 10 MWh/jaar echt een krankzinnig hoog verbruik. Zonnepanelen is altijd leuk, maar idd je kunt waarschijnlijk méér besparen door 1 of 2 permanente energieslurpers uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
MSXBas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:01:
Je hebt al domotica, las ik, dus ook stroomverbruik loggen lijkt me vrij eenvoudig.
Energieverbruik ben ik sinds vorig jaar aan het documenteren (totaalverbruik) zodat ik patronen enzo kan gaan zien. Ik heb een slimme meter, en een P1, dus dat gedeelte werkt al. Heb het in UMeter en sinds een tijdje ook in HomeAssistant.
Oude (vloer)pompen draaien vaak 24/7, oude mechanische ventilatie ook (nieuw (gelijkstroom) is zuiniger en stiller), oude koel/vriezers kan je ook beter vervangen. En van gloei/halogeenlamp naar LED is met de huidige tarieven heel snel terugverdient (beginnen met lampen die iedere dag aangaan). Bij mijn schoonouders dit jaar een lamp of 30 vervangen voor 200 Euro, en ik denk dat het in 1 jaar al terug verdient is.
Ja we hebben al een hoop LED, maar nog wel een aantal halogeenlampen die ik ga vervangen. Vloerpomp zou al geschakeld moeten zijn. Ik heb hem een tijdje op een timer gezet en zelfs een tijdje uit gehad om te zien of het veel verschil maakt in het totale verbruik, maar het was minimaal. We hebben nog wel een ouder ventilatiesysteem, dat staat op de lijst om te vervangen, maar dat is niet zo 1-2-3 gedaan. (Het is niet een standaard ding.) Ik vermoed koelkast en vriezer als de volgende kandidaten, alhoewel die slechts een paar jaar oud zijn.
Er ligt waarschijnlijk een 5x2.5^2 kabel naar je bijgebouw, als die niet een km lang is, zou het prima moeten kunnen. Maar daar zal de zonnepanelenboer ook wel naar kijken.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Fr33z schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:03:
met zo'n verbruik zou ik beginnen met 2 van deze dingen:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/

je kunt met een paar uurtjes speuren echt wel meer inzicht krijgen in je verbruik dan "ja nee we werken veel thuis dus is 10.000 kWh in een jaar normaal". Dat is het verre van namellijk en best wel zonde van je geld en het milieu. Je huis is onalledaags groot dus dan is het verbruik vaak ook hoger, maar dit is best pittig. Mijn vriendin en ik werken ook thuis en zijn er dus vrijwel altijd en ons jaarverbruik is ~2.500 kWh zonder echt gekke dingen te doen qua besparing.
Ja, mee eens. Er zijn een paar systemen in dit huis die ik wil vervangen waarvan ik vermoed dat ze aardig bijdragen, maar dat is ingewikkeld en dingen met leveranciers en installateurs lopen traag.

Ondertussen wil ik, in parallel, zonnepanelen, en het liefst nog deze zomer en niet wachten tot ik het verbruik omlaag heb weten te brengen. Het is en-en, niet of-of :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:26:
Holy crap. Als je geen EV of elektrische verwarming hebt is 10 MWh/jaar echt een krankzinnig hoog verbruik. Zonnepanelen is altijd leuk, maar idd je kunt waarschijnlijk méér besparen door 1 of 2 permanente energieslurpers uit te zetten.
Gelukkig is het 10kWh, niet 10MWh! 8) Maar ik ben het ermee eens dat het verbruik omlaag moet.

We wonen nu net 3,5 jaar in dit huis. Afgelopen anderhalf jaar ben ik bezig geweest om het gasverbruik te analyseren en omlaag te brengen, want dat was ook heel hoog. En gezien de gasprijzen had dat prioriteit! Bleek dat e.e.a. heel inefficient ingesteld stond. Na experimenteren in de verschillende seizoenen heb ik het bijna gehalveerd naar een bijna gemiddeld verbruik voor een vergelijkbaar huis & gezin, dus daar was ik wel blij mee. Nu ik dat bijna onder controle heb (moet nog een paar aanpassing maken) ga ik het elektrisch verbruik beter aanpakken. Ondertussen wil ik alvast aan zonnepanelen beginnen omdat dat niet in een maandje geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Valorum schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:47:
[...]

Gelukkig is het 10kWh, niet 10MWh! 8) Maar ik ben het ermee eens dat het verbruik omlaag moet.
Dat lijkt me stug, daar zit je met 3-4 wasbeurten al aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
mcDavid schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:48:
[...]

Dat lijkt me stug, daar zit je met 3-4 wasbeurten al aan...
Duh, ik kan niet lezen :( je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Valorum schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Ja we hebben al een hoop LED, maar nog wel een aantal halogeenlampen die ik ga vervangen. Vloerpomp zou al geschakeld moeten zijn. Ik heb hem een tijdje op een timer gezet en zelfs een tijdje uit gehad om te zien of het veel verschil maakt in het totale verbruik, maar het was minimaal. We hebben nog wel een ouder ventilatiesysteem, dat staat op de lijst om te vervangen, maar dat is niet zo 1-2-3 gedaan. (Het is niet een standaard ding.) Ik vermoed koelkast en vriezer als de volgende kandidaten, alhoewel die slechts een paar jaar oud zijn.
Als die halogeenlampen veel aanstaan: Direct vervangen. Al vervang je het hele armatuur, binnen een paar maanden heb je het terugverdiend.

Koelkasten kunnen je huidige verbruik niet echt verklaren, tenzij er echt iets mis mee is (ze kunnen hun warmte niet kwijt, deur sluit niet, etc).

Ik vermoed dat je echt een sluipverbruiker moet hebben... een waterbed, elektrische vloer/bijverwarming, etc. Of toch die halogeenlampen. Of je hebt een energieslurpende hobby, maar dan had je het waarschijnlijk wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dus je hebt een zwembad. Binnenbad of buitenbad, en het filtersysteem staat 24/7 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ik zou in jouw geval ook gewoon dat bijgebouw volplempen, wat zijn de maten daarvan?

En ik raad je met klem aan wat harder te zoeken naar dat mega-verbruik. Dat komt niet (snel) van een paar halogeenlampjes of een koelkast. Het helpt in dit geval om rigoreus te zijn en echt even stevig door te pakken. maak bijvoorbeeld je sluipverbruik inzichtelijk door te monitoren wat je gemiddeld verbruik in de nacht is. als dat rond de 100-150W zit dan weet je dat het redelijk gaat (dan heb je nog steeds 850-1250 kwh per jaar aan minimaal verbruik maar goed). Stel alleen dat je in de nacht ook nog 350W verbruikt dan is het duidelijk waar je naar moet zoeken. En het is logisch dat sommige installaties moeilijk te meten zijn, maar de snelste manier is om gewoon groepen uit te schakelen en dan je verbruik in de gaten te houden. Liefst doe je dit einde van de avond/'s nachts en natuurlijk niet te lang de groep uitzetten waar je vriezer op zit ;) alle andere dingen in je huis kunnen wel een nachtje zonder stroom. Zo kun je een lijstje maken van hoeveel watt elke groep toevoegt aan je sluipverbruik/baseline verbruik. daarna inventariseren wat er op die groepen zit en wat rekensommetjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Uszka schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:28:
Dus je hebt een zwembad. Binnenbad of buitenbad, en het filtersysteem staat 24/7 aan?
Nope, geen zwembad of iets wat daar op lijkt. Wel een luchtcirculatie/ventilatiesysteem dat 24 uur per dag draait, een wat ouder systeem. Dat wil ik wel vervangen. Maar dat is een grote ingreep/kostenpost. Verder geen voor de hand liggende dingen die veel stroom verbruiken. We koken wel op inductie en hebben een elektrische oven, een koelkast en een vriezertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Fr33z schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:51:
ik zou in jouw geval ook gewoon dat bijgebouw volplempen, wat zijn de maten daarvan?
Dak is ±14 meter lang bij de dakgoot. Dakgoot naar nok shat ik op zo'n 4 meter?
En ik raad je met klem aan wat harder te zoeken naar dat mega-verbruik. Dat komt niet (snel) van een paar halogeenlampjes of een koelkast. (....) Zo kun je een lijstje maken van hoeveel watt elke groep toevoegt aan je sluipverbruik/baseline verbruik. daarna inventariseren wat er op die groepen zit en wat rekensommetjes maken.
Yep, dat zal ik moeten gaan doen. Ik ga gewoon 's wat dingen via de groep uitschakelen of stekkers eruit e.d. om te zien wat het doet met het verbruik.

Ik stel al het meedenken over het verlagen van mijn stroomverbruik op prijs. Dat is ook zeker wel mijn bedoeling. Echter is mijn huidige uitdaging om een oplossing voor zonne-energie te vinden die goed op ons dak past :) Ik heb het vorig jaar al geprobeerd, maar kreeg geen tractie. Ik heb op suggestie van @Infant inmiddels wel contact opgenomen met een paar bedrijven die van die zonnecel dakpannen maken, en heb al een paar eerste reacties, dus wellicht komt daar iets uit. Maar vwb gewone zonnepanelen krijg ik tot dusverre nog 0 aanbod. Vandaar mijn bericht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
<knip duplicaat>

[ Voor 98% gewijzigd door Valorum op 30-03-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Valorum schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Dak is ±14 meter lang bij de dakgoot. Dakgoot naar nok shat ik op zo'n 4 meter?

[...]
zonnecel dakpannen zijn onzin tenzij je geld over hebt, kosten minimaal het dubbele en verdien je dus terug in 12-16 jaar. zijn ook nogal niche dus weinig aanbod, garantie waarschijnlijk drama etc.

ik denk dat je op dat bijgebouw wel 1x8 en 1x10 panelen portrait kwijt kunt. dan zit je met 400wp panelen al op 7200wp en mogelijk 6500kwh opwek per jaar.

zoek je nou een partij die dit gaat doen of wil je zslf puzzelen? want zelf puzzelen (met hulp hier) kan maar dan moeten er meer maten en tekeningetjes enzo komen. je kunt in solaredge-designer panelen intekenen en dat redelijk op schaal. dat geeft je wat gevoel voor aantallen per dakvlak.

je wilt zo weinig mogelijk stukjes / dakvlakken want dat maakt installatie echt veel kutter en duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Ik schatte in dat er 20 panelen op dat bijgebouw zouden passen...

Veel halogeen en oude (halogeen)transformatoren kunnen ook flink oplopen qua sluipverbruik. Iedere transformator die heet wordt verspilt teveel energie.

Mijn oude (vergeten) VCR, oude magnetron en 2 halogeentransformatoren op de keukenkastjes, verbruikten samen 60W permanent!

Een oude compu/ sever kan soms ook schrikbarend veel gebruiken: waar draait je domotica op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
MSXBas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:01:

Veel halogeen en oude (halogeen)transformatoren kunnen ook flink oplopen qua sluipverbruik. Iedere transformator die heet wordt verspilt teveel energie.

Mijn oude (vergeten) VCR, oude magnetron en 2 halogeentransformatoren op de keukenkastjes, verbruikten samen 60W permanent!

Een oude compu/ sever kan soms ook schrikbarend veel gebruiken: waar draait je domotica op?
sure, daarom is het ook leuk om gewoon eens te posten wat het restverbruik is gedurende de nacht. Dat geeft je namelijk al minimaal 50% inzicht in waar je probleem zit. Als daar >150W uitkomt en je bijv. in de buurt van 400W of hoger zit dan kun je zeker op zoek naar meuk zoals ouwe trafo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Fr33z schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:29:
zonnecel dakpannen zijn onzin tenzij je geld over hebt, kosten minimaal het dubbele en verdien je dus terug in 12-16 jaar. zijn ook nogal niche dus weinig aanbod, garantie waarschijnlijk drama etc.
We zullen zien. Zonnepanelen op het huis is ook niet echt een makkelijk iets blijkbaar.
ik denk dat je op dat bijgebouw wel 1x8 en 1x10 panelen portrait kwijt kunt. dan zit je met 400wp panelen al op 7200wp en mogelijk 6500kwh opwek per jaar.
Dat is op 1 dakdeel neem ik aan? We krijgen aan de noordwest kant ook best nog wel wat zon later in de middag, dus ik zou ook verwegen om aan die kant panelen te leggen.
zoek je nou een partij die dit gaat doen of wil je zslf puzzelen?
Ik ben wel handig, maar dit is wel nieuw voor mij, dus ik dacht aan een partij die het komt doen. Maar dat is tot dusverre dus nog niet gelukt. Ik heb bijv SolarEdge ook gevraagd, maar ook nog steeds geen reactie.
je wilt zo weinig mogelijk stukjes / dakvlakken want dat maakt installatie echt veel kutter en duurder.
Ja, dat is wat het nadeel is van het dak op het huis. Het bijgebouw is een goede optie zo te horen, dus daar wil ik verder achteraan. Ik weet nu alleen niet wie ik het beste kan benaderen hiervoor. De half dozijn partijen die ik over het afgelopen anderhalf jaar heb geprobeerd te benaderen werken allemaal via Google Earth gebaseerde tools die alleen naar het huis kijken, en dan houdt het al snel op om een goede offerte te kunnen krijgen. Ik heb misschien domweg pech gehad met de clubs die ik heb benaderd. Ik vind het ook een beetje onaantrekkelijk om zo'n website te gebruiken waar je je gegevens invoert en dan offertes van willekeurige bedrijven krijgt die de situatie zelf niet goed kennen maar toch maar een gooi doen. Ik wil dat iemand komt kijken en een plan maakt dat is afgestemd op onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
MSXBas schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:01:
Dat is op 1 kant?
Ja die probeer ik nu op te sporen. Er zitten er wel een paar in het plafond verstopt volgens mij.
Ja dat tikt aan.
Ik draai het nu sinds 2 maanden op een oude laptop (die ik zoveel mogelijk in de energy saving stand heb gezet). Ik probeer een RPI te scoren maar heb daar nog geen geluk mee gehad. Ga denk ik maar 'ns naar een NUC o.i.d. zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:40:
[...]

sure, daarom is het ook leuk om gewoon eens te posten wat het restverbruik is gedurende de nacht. Dat geeft je namelijk al minimaal 50% inzicht in waar je probleem zit. Als daar >150W uitkomt en je bijv. in de buurt van 400W of hoger zit dan kun je zeker op zoek naar meuk zoals ouwe trafo's
In m'n Zonneplan app zie ik dat het gebruik 's nachts rond de, schrik niet, 0,7 kWh hangt :'( Dat is met lampen uit. (Nou draaien we wel vaak 's nachts de vaatwasser, en dan lijkt het verbruik voor een uur of 1-2 te verdubbelen.) We hebben best een aantal dingen die 's nachts in de stand-by stand staan - TV, geluidsinstallatie, XBox (al op de energie zuinige stand gezet), computers, opladers voor computers en mobieltjes, etc. Op het moment niet echt inzicht in hoeveel dat verbruikt. Daar moet ik maar eens a ding tussenhangen om het verbruik van die dingen te loggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
20 panelen op 1 kant schatte ik in ja

700W 's nachts is wel nader onderzoek waard! Ik zit net onder 200W.

Rpi is heel lastg leverbaar momenteel Odroid lijkt ook leuk alternatief.

Ik schakel met hue automatisch
wat stekkerblokken uit snachts, kan best wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Valorum schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:12:
[...]

In m'n Zonneplan app zie ik dat het gebruik 's nachts rond de, schrik niet, 0,7 kWh hangt :'( Dat is met lampen uit. (Nou draaien we wel vaak 's nachts de vaatwasser, en dan lijkt het verbruik voor een uur of 1-2 te verdubbelen.) We hebben best een aantal dingen die 's nachts in de stand-by stand staan - TV, geluidsinstallatie, XBox (al op de energie zuinige stand gezet), computers, opladers voor computers en mobieltjes, etc. Op het moment niet echt inzicht in hoeveel dat verbruikt. Daar moet ik maar eens a ding tussenhangen om het verbruik van die dingen te loggen.
je bedoelt 700W? of 0,7 kW? dus elk uur een balkje dat een verbruik van rond de 0,7 kWh aangeeft?

als dat zo is heb je een mooi klusje te doen waarbij je in een weekje vast wel de helft van dat verbruik kunt vinden. sneller geld verdienen bestaat bijna niet :+ ik zou dit echt wat rigoreuzer doen en niet kloten met tussenstekkers maar gewoon de helft van de groepen een nachtje uitzetten en het verbruik dan nog eens bekijken. en gewoon im excel of een schriftje een lijst bijhouden.

edit: die 700W basisverbruik is dus al >6000 kWh op jaarbasis :-0 :-0 daar zou ik maar eens wat nader onderzoek naar doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 01-04-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Waarom zou je de Xbox snachts aan laten/ op energie bespaar stand laten? Zelfde voor de computer laders, zet alles gewoon uit. Die paar seconden langer wachten bij het opstarten overleef je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorum
Fr33z schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:29:
[...]je bedoelt 700W? of 0,7 kW? dus elk uur een balkje dat een verbruik van rond de 0,7 kWh aangeeft?
Het balkje. Zie in het verbruiksoverzicht, in het grafiekje, dat het zo per uur rond die hoeveelheid schommelt. Als ik 's nachts kijk naar huidig verbruik dan staat er ergens tussen de 600 en 800 meestal.

Heb vannacht wat dingen eruit getrokken die makkelijk waren, maar dat maakte niet zoveel uit. Vannacht nog maar weer eens wat anders proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
MarcoZ20 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:23:
Waarom zou je de Xbox snachts aan laten/ op energie bespaar stand laten? Zelfde voor de computer laders, zet alles gewoon uit. Die paar seconden langer wachten bij het opstarten overleef je wel.
Dat is ook mijn filosofie. De XBox heeft geen harde "uit" knop. Hij staat in stand-by, tenzij je de stekker eruit trekt. Net zo als de TV en receiver e.d. dus. De XBox kun je wel instellen om snel op te starten (hij blijft dan half "aan" staan zeg maar) of echt naar de standby te gaan. Ik heb 'm uiteraard op die laatste stand gezet. Kinderen kunnen prima even wachten terwijl ie opstart. Maar dit is dus het probleem met veel apparaten, dat ze nooit echt uit staan tenzij je de stekker eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
MSXBas schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:19:
20 panelen op 1 kant schatte ik in ja
Dat zou wel aardig opschieten dan. Ik being nu dus te vermoeden dat het bijgebouw de startplek zou moeten zijn, omdat dat vrij recht-toe-recht-aan is zo te zien.
700W 's nachts is wel nader onderzoek waard! Ik zit net onder 200W.
Ja, het is zeker teveel. Maar de voor de hand liggende dingen hebben tot dusverre nog niet echt effect. Maar ik ga verder zoeken.
Rpi is heel lastg leverbaar momenteel Odroid lijkt ook leuk alternatief.
Ja had ook naar ODroid gekeken, inderdaad ook leuk. Ik vindt het niet erg om iets krachtigers dan een RPi te hebben, dan kan ik er ook een paar andere dingen op draaien (zoals PiHole, NodeRed, en zal er nog wel wat dingen bij verzinnen in de loop der tijd.)
Ik schakel met hue automatisch
wat stekkerblokken uit snachts, kan best wat schelen.
Heb daar ook over zitten denken. Ben begonnen met wat stekkers eruit te trekken 's nachts om te zien waar het verschil kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
goed dat je ook naar deze kant van de puzzel zoekt, want daar is veel te winnen. Je maakt het jezelf echt makkelijker door wat rigoreuzer te starten, gooi er eens de helft van de groepen uit voor 1 of 2 uurtjes en kijk hoeveel effect dat heeft. Met wat mazzel kun je dan in een paar grote stappen bepalen in welke delen van het huis het verbruik zit. Dat gaat wat sneller dan proberen wat stekkerblokken uit te zetten, zeker gezien je nogal een groot huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Tering tandjes, ik dacht dat sluipverbruik moeilijker gemaakt was door de Europese regelgeving. En dat nieuwe apparaten standaard weinig verbruiken (dacht max. 0.5 W standby).

Maar de verkeerde spaarstand op je xbox verspilt 10-13 W ipv 0.4-0.5W zie:
https://support.xbox.com/...r/learn-about-power-modes

Ik ga thuis nog wat moderne apparaten double checken, maar ik denk dat ik nog wat schakelbare stekkers/stekkerblokken aanschaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
Interessante ontdekking, per ongeluk: Ik ging 4 12V halogeen spotjes in de keuken vervangen. Deze worden via 2 trafo's gevoed. The trafo's worden door een Dimming Actuator (DA) van het KNX systeem in ons huis gevoed. Ik kwam er bij toeval achter dat zelfs in de uitstand er 220V op de draad naar de trafo's staat(!). Dat was even pijnlijk, letterlijk. Ik had eerder al gezien toen ik er bepaalde LED's aan hing dat die zelfs in de uitstand nog heel dim licht gaven, wat me al te denken zette. Maar in het wisselen van lampen e.d. daar even niet bij stil gestaan op dat moment, tot ik de draad aanraakte. Ouch...

Maar goed, ik vermoed dan dat die trafo's gewoon 24 uur per dag stroom staan te verbruiken en als onbedoelde verwarming dienen ofzo. En ik vermoed dat er wellicht nog 1 of 2 van die situaties ergens in ons huis verborgen zitten. Daar ga ik nu maar eens verder naar zoeken (en wat voorzichtiger zijn met draden aanraken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorum
MSXBas schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:36:
Maar de verkeerde spaarstand op je xbox verspilt 10-13 W ipv 0.4-0.5W zie:
https://support.xbox.com/...r/learn-about-power-modes
Ja, en default staat ie volgens mij op de dure stand! Echt een verborgen instinker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
700w sluipverbruik is ook niet te verklaren met een paar telefoonopladers en een settopbox. Daar is echt meer aan de hand.

Wat ik zelf zou doen: zet in je meterkast alle groepen uit en confirmeer dat je dan 0 watt verbruikt (op het display van je meter, want je domotica staat nu uit :p). Zet ze dan om de beurt weer aan, en noteer per groep het sluipverbruik. Dan heb je al een aardig idee in welke hoek van het huis je moet zoeken.
Pagina: 1