Hallo Tweakers,
Wij hebben een hoog stroomverbruik en ik heb dus interesse in zonnepanelen. Ik heb het afgelopen jaar al een paar keer geprobeerd een offerte te krijgen voor het installeren van zonnepanelen bij ons thuis, maar er is tot nu toe nog niks uit gekomen. Onze situatie is niet echt standaard. Dus ik zoek naar advies/hulp om uit te vogelen hoe ik een goed passend plan kan krijgen voor onze situatie.
Ons huis is niet een typisch huis met een standaard plat- of puntdak. Ons huis bestaat uit twee delen, ieder met een pyramide vormig dak, en tussen de twee delen zit een overloop met plat dak. Op de schuine dakdelen zitten rondom een aantal dakkapellen met een plat dak. We hebben ook een bijgebouw met een meer traditioneel puntdak waarop ook zonnepanelen kunnen worden gelegd. Al met al is er best wat ruimte, maar er is wel wat creativiteit nodig vwb het plaatsen van de panelen.
Het probleem waar ik tegenaan lijk te lopen is dat de bedrijven die ik tot nu toe heb benaderd via de standaard manier naar een satellietfoto kijken en dan proberen in te tekenen hoeveel zonnepanelen ze er op de standaard manier op kunnen leggen. Dit werkt volgens mij niet echt goed voor onze situatie. Ik denk dat dit wat meer maatwerk betreft en het dus nodig is dat iemand komt kijken en meten. Maar de standaard lijkt te zijn dat je online je adres invult en dan sturen ze je een offerte. Ook heb ik van bijv Zonneplan te horen gekregen dat het systeem dat zij gebruiken minstens 5 panelen per omvormer nodig heeft en dat dat niet goed past op ons dak en ze het daarom dus niet kunnen doen voor ons. Ik waardeer hun oprechtheid in elk geval.
Ik ben evt ook geïnteresseerd in zonneboilers, mocht dat helpen met onze vloerverwarming. (Ik verwacht van niet, maar sta ervoor open.)
Zijn er bedrijven die dit soort maatwerk doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik het over een andere boeg gooien wellicht?
Huis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5xtdpkQIJl7jFIfg4OpzlyZB.png?f=user_large)
Bijgebouw:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iqJIOl6OmYR6Wv9OWfBQqZZJ.png?f=user_large)
Aanzicht:
:strip_exif()/f/image/6YkJPet7zFXjtg5y3jJ1qOv1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet hier nog serieus aan gaan werken om het omlaag te brengen uiteraard. Dat is een apart project. Ik verwacht niet dat dit drastisch zal veranderen, bijv halveren. Wij werken van huis uit, dus stroomverbruik loopt de hele dag door.
Toekomst: Nu nog op CV met vloerverwarming, maar ik wil straks wel overstappen naar een (hybride) warmtepomp, en ik zie ook EV's in onze toekomst. Dus het verbruik zal waarschijnlijk nog verder omhoog gaan.
Doel is om zoveel mogelijk van ons gebruik met PV te dekken. Dakdelen staan niet pal op het zuiden, maar volgens mij wel enigszins gunstig voor stroomopwekking in de vroege ochtend/late middag. Dus ik sta zeker open om het hele dak rondom vol te leggen, inclusief op de dakkapellen en het bijgebouw
Ook ben ik op termijn geïnteresseerd in opslag bijv dmv een batterij, wellicht wanneer dat wat interessanter wordt qua rentabiliteit en technologie. (Ik vind het nu nog een beetje te "early adopter".)
Wij hebben een hoog stroomverbruik en ik heb dus interesse in zonnepanelen. Ik heb het afgelopen jaar al een paar keer geprobeerd een offerte te krijgen voor het installeren van zonnepanelen bij ons thuis, maar er is tot nu toe nog niks uit gekomen. Onze situatie is niet echt standaard. Dus ik zoek naar advies/hulp om uit te vogelen hoe ik een goed passend plan kan krijgen voor onze situatie.
Ons huis is niet een typisch huis met een standaard plat- of puntdak. Ons huis bestaat uit twee delen, ieder met een pyramide vormig dak, en tussen de twee delen zit een overloop met plat dak. Op de schuine dakdelen zitten rondom een aantal dakkapellen met een plat dak. We hebben ook een bijgebouw met een meer traditioneel puntdak waarop ook zonnepanelen kunnen worden gelegd. Al met al is er best wat ruimte, maar er is wel wat creativiteit nodig vwb het plaatsen van de panelen.
Het probleem waar ik tegenaan lijk te lopen is dat de bedrijven die ik tot nu toe heb benaderd via de standaard manier naar een satellietfoto kijken en dan proberen in te tekenen hoeveel zonnepanelen ze er op de standaard manier op kunnen leggen. Dit werkt volgens mij niet echt goed voor onze situatie. Ik denk dat dit wat meer maatwerk betreft en het dus nodig is dat iemand komt kijken en meten. Maar de standaard lijkt te zijn dat je online je adres invult en dan sturen ze je een offerte. Ook heb ik van bijv Zonneplan te horen gekregen dat het systeem dat zij gebruiken minstens 5 panelen per omvormer nodig heeft en dat dat niet goed past op ons dak en ze het daarom dus niet kunnen doen voor ons. Ik waardeer hun oprechtheid in elk geval.
Ik ben evt ook geïnteresseerd in zonneboilers, mocht dat helpen met onze vloerverwarming. (Ik verwacht van niet, maar sta ervoor open.)
Zijn er bedrijven die dit soort maatwerk doen? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik het over een andere boeg gooien wellicht?
Foto's
Satellietfoto (noord naar boven):Huis:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5xtdpkQIJl7jFIfg4OpzlyZB.png?f=user_large)
Bijgebouw:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iqJIOl6OmYR6Wv9OWfBQqZZJ.png?f=user_large)
Aanzicht:
:strip_exif()/f/image/6YkJPet7zFXjtg5y3jJ1qOv1.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Heb het nog niet gemeten.Schaduw
Er is op een aantal plekken schaduw. De grote schaduwplekken zijn aan de zuid-west kant door bomen. Er zijn ook wat schaduwplekken van de schoorstenen en dakkapellen. (Ik heb afgelopen juni/juli foto's genomen van de dakdelen rondom op verschillende tijden van de dag om goed vast te leggen waar de zon en schaduw is.)Jaarverbruik
Huidige verbruik is rond de 10.000 kWhToekomst: Nu nog op CV met vloerverwarming, maar ik wil straks wel overstappen naar een (hybride) warmtepomp, en ik zie ook EV's in onze toekomst. Dus het verbruik zal waarschijnlijk nog verder omhoog gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3-fase aansluiting.Budget en doel
Vanwege ons hoge gebruik denk ik dat het nuttig is om te investeren en zoveel mogelijk panelen te leggen. Vanwege de dakvorm en schaduwen zal een standaard systeem waarschijnlijk niet goed passen/werken, en zal er bijv van micro-omvormers gebruik moeten worden gemaakt. Ik verwacht dus dat dit niet het goedkoopste zal zijn. M.a.w. budget is flexibel en TBD.Doel is om zoveel mogelijk van ons gebruik met PV te dekken. Dakdelen staan niet pal op het zuiden, maar volgens mij wel enigszins gunstig voor stroomopwekking in de vroege ochtend/late middag. Dus ik sta zeker open om het hele dak rondom vol te leggen, inclusief op de dakkapellen en het bijgebouw
Ook ben ik op termijn geïnteresseerd in opslag bijv dmv een batterij, wellicht wanneer dat wat interessanter wordt qua rentabiliteit en technologie. (Ik vind het nu nog een beetje te "early adopter".)