Momenteel hebben wij een zeer oude versie van powerdns draaien als hidden master met daarboven op een custom inhouse website welke de DNS entries in de database plaatst. Aangezien de code van website niet meer onderhouden word en ook niet meer te upgraden is willen wij overstappen op powerdns-admin. Ook moet powerdns zelf geupgrade worden.
Onze slaves zijn wel (redelijk) up to date, maar zijn opgesplitst in interne DNS servers en externe DNS servers en dat per regio (wij hebben 3 globale regios).
Mijn vraag is dan ook hoe ik de database, welke een aparte table naamgeving heeft, kan verplaatsen/migreren van de oude hidden master naar de nieuwe master en daarna alle slaves laten verwijzen naar de nieuwe master
Ubuntu 12.04.5 LTS
powerdns 3.0
huidige slave servers:
Ubuntu 20.04 LTS
powerdns 4.0.9
Nieuwe hidden master server:
Ubuntu 22.04.2 LTS
powerdns 4.5.3
powerdns-admin: 0.4.0
Omdat onze database meerdere tools in 1 gecombineerd heeft, is er in het verleden voor gekozen om alle (powerdns) tables in 1 grote database te gooien. Kortom een simpele mysql dump is ook al lastig geworden. Ik zou dan alle upgrade scripts moeten doorlopen als ik deze zeer oude versie moet upgraden.
Dan had ik ook nog het plan om de slave servers te voorzien van de also-notify optie om de nieuwe hidden master te voeden, maar dit moet ik dan (als ik het goed begrijp) per regio doen en dan op zowel een interne als externe DNS server. Dit voelt als een disaster waiting to happen.
Onze slaves zijn wel (redelijk) up to date, maar zijn opgesplitst in interne DNS servers en externe DNS servers en dat per regio (wij hebben 3 globale regios).
Mijn vraag is dan ook hoe ik de database, welke een aparte table naamgeving heeft, kan verplaatsen/migreren van de oude hidden master naar de nieuwe master en daarna alle slaves laten verwijzen naar de nieuwe master
Relevante software en hardware die ik gebruik
huidige hidden master server:Ubuntu 12.04.5 LTS
powerdns 3.0
huidige slave servers:
Ubuntu 20.04 LTS
powerdns 4.0.9
Nieuwe hidden master server:
Ubuntu 22.04.2 LTS
powerdns 4.5.3
powerdns-admin: 0.4.0
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vanwege de oude versie van Powerdns kan ik geen also-notify gebruiken. Als ik dat enable krijg ik de error "Fatal error: Trying to set unexisting parameter 'also-notify'" en start pdns niet.Omdat onze database meerdere tools in 1 gecombineerd heeft, is er in het verleden voor gekozen om alle (powerdns) tables in 1 grote database te gooien. Kortom een simpele mysql dump is ook al lastig geworden. Ik zou dan alle upgrade scripts moeten doorlopen als ik deze zeer oude versie moet upgraden.
Dan had ik ook nog het plan om de slave servers te voorzien van de also-notify optie om de nieuwe hidden master te voeden, maar dit moet ik dan (als ik het goed begrijp) per regio doen en dan op zowel een interne als externe DNS server. Dit voelt als een disaster waiting to happen.