Mechanische ventilatie keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Beste,

Wij laten van de week de kanalen van onze mechanische ventilatie schoonmaken. Wellicht willen we meteen een nieuwe box aanschaffen.

In de keuken zit het kanaal boven onze keukenkastjes achter een gesloten plint en achter een afzuigbuis van de afzuigkap. Zie foto

Heeft dit kanaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Sm7iTLx02HKxmxZ96lFgy4HNKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMhWq0ugAVsGbl2nfhlcZkir.jpg?f=fotoalbum_large wel zin? Of kunnen wij beter roosters in de plint maken of is er een betere oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je de afzuigkap niet op je ventilatie aansluiten. Maar direct naar buiten. De afzuigkap maakt zelf druk.
Het ventilatie systeem moet meerdere 'monden' hebben om op lage snelheid de hele dag lucht af te voeren. Je trekt hiermee zuurstof rijke lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 21:04
Als ik je goed begrijp zit een ventiel van de mechanische afzuiging achter die buis en achter een gesloten plint? Dan is het antwoord nee, dat heeft niet zoveel zin. Roosters plaatsen heeft iets zin, maar de afzuigbuis blokkeert behoorlijk de airflow en het zou in dit geval vooral op onderdruk gaan werken waardoor lucht ook uit andere kiertjes etc kan komen. Overigens als je ook een nieuwe box gaat plaatsen (weet niet hoe oud je oude box is) dan is het ook verstandig om je ventielen opnieuw af te laten stellen, en dat gaat lastig zo.

edit: Dat lucht uit andere kiertjes kan komen zou niet heel erg zijn mits die kiertjes allemaal op de betreffende kamer uit komen natuurlijk, uiteindelijk doet de mechanische ventilatie dan alsnog zijn werk. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je nu misschien wat meer stof aanzuigt achter de kastjes etc vandaan. Overigens heb ik meerdere schoonmaakbedrijven gehoord die niet komen schoonmaken als ze niet bij alle ventielen kunnen komen.

edit2: Een toegankelijk ventiel heeft wel de voorkeur, die dingen zijn niet voor niets af te stellen en daar wil je denk ik wel bij kunnen komen.

[ Voor 36% gewijzigd door Soepstengel op 27-03-2023 16:29 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 06:35

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Jtel schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
Beste,

Wij laten van de week de kanalen van onze mechanische ventilatie schoonmaken. Wellicht willen we meteen een nieuwe box aanschaffen.

In de keuken zit het kanaal boven onze keukenkastjes achter een gesloten plint en achter een afzuigbuis van de afzuigkap. Zie foto

Heeft dit kanaal wel zin? Of kunnen wij beter roosters in de plint maken of is er een betere oplossing?
Ja, vermoedelijk zit er nog ergens 1 of 2 afzuigpunten in je keuken en is je afzuigkap een recirculatiekap.
Roosters in de plint extra maken... Wat zit er achter die roosters in de plint? Zijn deze roosters aangesloten op de buis?

Afhankelijk hoe oud je box is, kan een nieuwe box en / of goed schoonmaken en / of goed de ventielen afstellen ook al helpen.

En wat eerder al is gezegd: een afzuigkap sluit je niet aan op je mechanische ventilatie; dan kan je ook een aantal aparte effecten krijgen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:33
Vervang die flexibele buis meteen voor een harde buizen systeem, door de flexibele buis heb je zoveel verlies, vanwege de weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Jtel schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
Een foto van alleen de (helaas) flexibele buis heeft niet veel zin. Waar zit het ventiel dat erbij hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:16
CirclDigital schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Een foto van alleen de (helaas) flexibele buis heeft niet veel zin. Waar zit het ventiel dat erbij hoort?
Inderdaad, want dit lijkt ook niet op de afzuigkap te zitten.

@Jtel
Sowieso zou ik deze flexibele slang vervangen door spirobuis.
Dit zit helemaal gekreukeld (zeker in de bochten) waardoor vet en stof nog veel meer blijft plakke aan de zijwanden.
Ook zijn deze slangen niet of niet goed schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nee dat heeft niet zoveel zin.
Hoe oud is je mv box?

Overigens om eerlijk te zijn heb ik alleen een afzuigkap in de keuken en roosters in de keukenramen, de mv afzuiging zit in de woonkamer (1 grote ruimte ca 100m2).

Misschien niet ideaal maar de waardes zijn bij ons ok.. Woning is ook niet potdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2023 21:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1