Waarom worden scrollbalken steeds smaller?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-07 15:38
Mijn vraag
...
Waarom worden scrollbalken steeds smaller? Ik heb steeds meer moeite om op de goede plek te klikken omdat ze zo smal zijn dat je er vaak naast zit. Vroeger waren ze toch minstens 4x zo breed, terwijl schermen 4x zo klein waren. Dit is bij alle operatingsystemen en alle browsers waar ik mee werk het geval. Wat is de reden dat de scrollbalk steeds kleiner wordt en moeilijker in gebruik is?

Nu kun je allerlij instellingen veranderen om de scrollbar breder te maken. Maar daar gaat het niet om.
Ik wil graag weten waarom de scrollbar zo on-functioneel klein is geworden. Wie heeft dat geinitieerd en waarom?

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Windows/Linux/Chrome/Firefox/etc.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google geeft veel antwoorden maar niet het antwoord op mijn vraag waarom ze zo smal zijn.

Beste antwoord (via veltnet op 28-03-2023 11:19)

• Antitech
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik heb het ook. Aan de muis ligt het niet . Het probleem zit hem in de gui en/of de gebruiker.
Deze gebruiker had dit probleem ook niet totdat de scrollbalken een jaar of wat geleden een stuk smaller (thin) werden. Bij een standaard vanille website met een lange laptekst gaat dat ook prima, maar het gaat fout bij complexere situaties:

- Je hebt een scrollable panel binnen een scrollable panel, of
- Je hebt een zoomable element (bijvoorbeeld een map) binnen een scrollable panel of pagina

dan is het wel handig dat de scrollbar wat breder zou zijn omdat de standaard trukjes dan niet werken. Je zit dan snel aan de verkeerde scrollbar te prutsen , of je zit de map te zoomen ipv de scrollbar te scrollen omdat dat ding zo verrekte smal is (4 pixels)

[ Voor 8% gewijzigd door Antitech op 27-03-2023 23:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-08 15:26
Hier in Windows 10 + Google Chrome op Tweakers.net is mijn scrollbalk nog net zo breed als jaren geleden. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Je ziet steeds vaker de 'thin' variant. Verder heb ik er persoonlijk geen last van aangezien je vaak scrolt met je muiswiel of vingers (smartphone en tablet).

Vroeger had je hem dus ook nog echt nodig om te scrollen. Tegenwoordig is ie er meer om aan te geven dat de pagina meer inhoud heeft dan er in beeld past.

[ Voor 21% gewijzigd door XNL073 op 27-03-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
Bij een standaard installatie van Windows 11 of Ubuntu Linux krijg je smalle scrollbalken (ik in ieder geval wel)
Op de computer die ik nu gebruik (Ubuntu met Firefox) is de scrollbalk 4 pixels breed. Dus de kans is groot dat je er net naast zit.

Het lijkt erop dat een scrollbalk niet meer bedoeld is om aan te geven welk gedeelte van de pagina je wilt zien door op de scrollbalk te klikken, maar meer een visuele indicator om aan te geven waar je bent.

[ Voor 66% gewijzigd door veltnet op 27-03-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:32
Er wordt ook meer gebruik gemaakt van het scroll wiel van de muis, die je zelfs kan instellen hoeveel hij mag scrollen.

Daarnaast heb je ook meer te maken met touchscreens op verschillende apparaten, wat een scrollbar dus overbodig maakt om te scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 14:33
Volgens mij scheelt dat ook per device of browser. Er zijn inderdaad pagina's waar je een minimaal streepje hebt aan de rechterzijde. Maar dat zijn volgens mij mobiele pagina's die je gewoon kan scrollen op je telefoon / tablet. Met je muis aanklikken is dan inderdaad niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-08 15:26
veltnet schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:17:
Bij een standaard installatie van Windows 11 of Ubuntu Linux krijg je smalle scrollbalken (ik in ieder geval wel)
Op de computer die ik nu gebruik (Ubuntu met Firefox) is de scrollbalk 4 pixels breed. Dus de kans is groot dat je er net naast zit.
Ik heb op Windows 10 in de Windows Verkenner gewoon een normale brede scrollbalk. Hoe het er vanaf Windows 11 uit ziet durf ik je niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een scrollbar kost sowieso schermruimte. Dat betekent dat je informatie dan niet kunt weergeven.
Met een scrollmuis wordt al veel opgelost, en dat is zo'n beetje de standaard ook die nu wordt uitgeleverd. Daar zie je dat een gui bediening een hardwarematige variant heeft gekregen, die de functionaliteit in de GUI overbodig maakt.
Dat zelfde zie je ook bij gebruik van een tablet of smartphone; daar is ook geen scrollbar meer en ook niet meer nodig. Hardware die de GUI vervangt.
Ik weet even uit mijn hoofd niet het percentage wat tegenwoordig via een smartphone of tablet werkt, maar dat percentage is naar verwachting meer dan 50%. Dat betekent dus ook dat minder dan die 50% uberhaupt nog behoefte heeft aan een scrollbar. En voor de andere 50% (zeg maar het deel dat via een laptop of desktop zit te werken) is het een extraatje naast de standaard scrollmuis. Laten we zeggen dat 90% van de desktop of laptop users tegenwoordig een scrollmuis heeft, dan hou je max 5% van alle users over die dat niet heeft en dus echt een scrollbar daadwerkelijk nodig heeft.
Prima, maar maak die dan zo klein als mogelijk, zodat ie wel te gebruiken is maar niet storend voor die andere 50% van de sitegebruikers :)

@WoutF even jouw insicht gevraagd: hoeveel van de T.net / GoT gebruikers doet dat via een tablet of smartphone? Staat me bij dat het voor onze site ergens rond de 65% was, maar ik kan de stats niet terugvinden. Thanks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00

WoutF

Hoofdredacteur
The Eagle schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:40:
Een scrollbar kost sowieso schermruimte. Dat betekent dat je informatie dan niet kunt weergeven.
Met een scrollmuis wordt al veel opgelost, en dat is zo'n beetje de standaard ook die nu wordt uitgeleverd. Daar zie je dat een gui bediening een hardwarematige variant heeft gekregen, die de functionaliteit in de GUI overbodig maakt.
Dat zelfde zie je ook bij gebruik van een tablet of smartphone; daar is ook geen scrollbar meer en ook niet meer nodig. Hardware die de GUI vervangt.
Ik weet even uit mijn hoofd niet het percentage wat tegenwoordig via een smartphone of tablet werkt, maar dat percentage is naar verwachting meer dan 50%. Dat betekent dus ook dat minder dan die 50% uberhaupt nog behoefte heeft aan een scrollbar. En voor de andere 50% (zeg maar het deel dat via een laptop of desktop zit te werken) is het een extraatje naast de standaard scrollmuis. Laten we zeggen dat 90% van de desktop of laptop users tegenwoordig een scrollmuis heeft, dan hou je max 5% van alle users over die dat niet heeft en dus echt een scrollbar daadwerkelijk nodig heeft.
Prima, maar maak die dan zo klein als mogelijk, zodat ie wel te gebruiken is maar niet storend voor die andere 50% van de sitegebruikers :)

@WoutF even jouw insicht gevraagd: hoeveel van de T.net / GoT gebruikers doet dat via een tablet of smartphone? Staat me bij dat het voor onze site ergens rond de 65% was, maar ik kan de stats niet terugvinden. Thanks :)
Die data heb ik niet. @yoris weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
@The Eagle Zo'n scrollmuis werkt weer lastig bij hele lange teksten. Je moet je dan ongans scrollen terwijl een muisklik op de goede plek in de scrollbar meteen het juiste resultaat zou moeten geven (als je er niet naast klikt)

Begin ik dan een dinosaurus te worden met een "echte computer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
veltnet schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:50:
@The Eagle Zo'n scrollmuis werkt weer lastig bij hele lange teksten. Je moet je dan ongans scrollen terwijl een muisklik op de goede plek in de scrollbar meteen het juiste resultaat zou moeten geven (als je er niet naast klikt)

Je kan ook gewoon de scrollknop indrukken en dan met je muis naar boven of onder bewegen, dat gaat razendsnel. Mocht je niet zo'n muis hebben dan zou ik er een kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 27-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:38

g0tanks

Moderator CSA
The Eagle schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:40:
WoutF schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[...]

review: Gelukkig nieuwjaar aan jullie allemaal!

In 2016 was het 34% mobiel en 8% tablet.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ram gewoon op de spatiebalk en dan scroll de browser gewoon een stuk naar beneden, en als je shift er bij ingedrukt houdt, gaat ie weer omhoog scrollen.

Geen enkel probleem met missen van een scrollbalk, het is even een kwestie van wennen dat je gewoon met de spatiebalk het zelfde kan doen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:47

Even oneerbiedig gezegd: alle mensen die ik geregeld op scrollbalken zie klikken zijn allang de 60 gepasseerd :+
6-7 jaar geleden is best wel een eeuwigheid :P Tablets hebben hun hoogtijdagen al gehad, dus dat zal tegenwoordig niet veel hoger dan 10% aandeel zijn, maar mobiel verwacht ik dat het wel rond de 50-55% zal zitten, zo niet meer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27

een beetje wel ja :+ ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst uberhaupt op een scrollbalk heb geklikt dus ik snap de vraag ook niet zo. lange teksten doe ik wel paar keer pagedown als dat handiger is. en een 'echte' computer (desktop?) hebben is inderdaad ook minder en minder een ding :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

NotSoSteady schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Je kan ook gewoon de scrollknop indrukken en dan met je muis naar boven of onder bewegen, dat gaat razendsnel. Mocht je niet zo'n muis hebben dan zou ik er een kopen.
Dat idd. Beetje Logitech doet dat gewoon.

Heel eerlijk @veltnet: ik denk dat je vraag meer is geboren uit onwetendheid mbt wat tegenwoordig een beetje de standaard in muizenland is. Die van jou lijkt dat iig niet te zijn :)

Ga me alsjeblieft niet vertellen dat je jouw muis nog serieel aansluit btw :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Antitech
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik heb het ook. Aan de muis ligt het niet . Het probleem zit hem in de gui en/of de gebruiker.
Deze gebruiker had dit probleem ook niet totdat de scrollbalken een jaar of wat geleden een stuk smaller (thin) werden. Bij een standaard vanille website met een lange laptekst gaat dat ook prima, maar het gaat fout bij complexere situaties:

- Je hebt een zoomable element (bijvoorbeeld een map) binnen een scrollable panel of pagina

dan is het wel handig dat de scrollbar wat breder zou zijn omdat de standaard trukjes dan niet werken. Je zit dan snel aan de verkeerde scrollbar te prutsen , of je zit de map te zoomen ipv de scrollbar te scrollen omdat dat ding zo verrekte smal is (4 pixels)

[ Voor 8% gewijzigd door Antitech op 27-03-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Lelletje schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:17:
Er wordt ook meer gebruik gemaakt van het scroll wiel van de muis, die je zelfs kan instellen hoeveel hij mag scrollen.

Daarnaast heb je ook meer te maken met touchscreens op verschillende apparaten, wat een scrollbar dus overbodig maakt om te scrollen.
Niet iedereen gebruikt een muis ;)

Ik vind het ook irrirant, dus ik scroll maar met de pijltjes toetsen bij gebrek aan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

Rmg

PageFault schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Niet iedereen gebruikt een muis ;)

Ik vind het ook irrirant, dus ik scroll maar met de pijltjes toetsen bij gebrek aan beter.
Je hebt zoveel opties, page up/down (werkt ook als je cursor in een textvak zit), (shift)spatie, pijltjestoetsen zijn wel weer heel erg 1995, die mini stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Antitech schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:59:

Zoals ik al eerder aangaf: de muisgebruiker sterft uit en is tegenwoordig een steeds kleiner wordende gebruikersgroep. Dat betekent ook dat als je test, je usability focus elders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
The Eagle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf: de muisgebruiker sterft uit en is tegenwoordig een steeds kleiner wordende gebruikersgroep. Dat betekent ook dat als je test, je usability focus elders ligt.
Waar maak jij op dat het muisgebruik uitsterft? Ooit op een school of kantoor geweest???

Dat de smartphone hoogtijdagen viert, wil niet zeggen dat het bestaande weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12

Rmg

PageFault schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:42:
[...]

Waar maak jij op dat het muisgebruik uitsterft? Ooit op een school of kantoor geweest???

Dat de smartphone hoogtijdagen viert, wil niet zeggen dat het bestaande weg gaat.
zie veel meer trackpadders tbh, zeker nu bijna alle plekken flexplekken zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RaZ schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Ik ram gewoon op de spatiebalk en dan scroll de browser gewoon een stuk naar beneden, en als je shift er bij ingedrukt houdt, gaat ie weer omhoog scrollen.

Geen enkel probleem met missen van een scrollbalk, het is even een kwestie van wennen dat je gewoon met de spatiebalk het zelfde kan doen ;)
You made my day!

Schaam me diep dat ik dit niet wist. Wat een verademing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Rmg schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:44:
[...]

zie veel meer trackpadders tbh, zeker nu bijna alle plekken flexplekken zijn geworden.
Ik zie alleen maar muizen op kantoor en de opleidingsinstituten waar ik kom. Bij studenten zie je vaak dat wanneer er een klein beetje plek is voor een laptop (niet op schoot) dat er heel snel een kleine, draadloze muis uit de tas tevoorschijn komt. Die vingerpadjes is leuk voor 10 minuten, maar niet voor de hele dag.

Thuis werk ik uitsluitend met de pen, al 20 jaar. Op kantoor met de muis, die zitten daar ook op alle werkplekken. USB C in je laptop en je hebt beeld, muis, toetsenbord, netwerk en lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 12:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

PageFault schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Ik zie alleen maar muizen op kantoor en de opleidingsinstituten waar ik kom. Bij studenten zie je vaak dat wanneer er een klein beetje plek is voor een laptop (niet op schoot) dat er heel snel een kleine, draadloze muis uit de tas tevoorschijn komt. Die vingerpadjes is leuk voor 10 minuten, maar niet voor de hele dag.

Thuis werk ik uitsluitend met de pen, al 20 jaar. Op kantoor met de muis, die zitten daar ook op alle werkplekken. USB C in je laptop en je hebt beeld, muis, toetsenbord, netwerk en lader.
Er is daar een heel groot verschil tussen Windows en Mac en hoe het OS ingericht is.
Mac gebruikers doen veel vaker alles met een trackpad vs Windows gebruikers.

Voordat iemand hier gaat zeggen “Maar ik doe alles met mn trackpad en ik gebruik Windows” of “Ik doe alles met een muis op een Mac”: Dat kan uiteraard, maar het gaat hier niet over individuele voorkeur maar meer op groepsniveau.

Daarbij komt dat Macs gemiddeld betere trackpads hebben, omdat het gewoon een hoger segment apparaten is, terwijl je Windows op goedkope laptops tegenkomt en de net zo dure als Macs. Dus de variatie van trackpadkwaliteit is gewoon veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-08 20:09

yoris

Data-analist
WoutF schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[...]

We zitten nu op ongeveer 60% desktop verkeer en 40% mobiel verkeer. Daarvan is ongeveer 1% tablet verkeer.
Pagina: 1