2 Router combi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Hallo allemaal,
Wij krijgen Glasvezel van T-Mobile (1GB).
Nu nog Freedom adsl.
Ik woon in een groot appartementencomplex, daarom verwacht ik niet dat we een eigen vezeltje krijgen maar goed.
Waarschijnlijk komt de glasvezel binnen in de meterkast, (hij ligt er nog niet). Die is afgesloten, maar buiten de voordeur in de algemene ruimte.
Huidige Router (fritzbox7590) hangt in de huiskamer. Daaraan zitten (parallel) 2 accesspoints vast.

Ik wil mij voorbereiden op de toekomst. dus:
Ik wil dus de nieuwe T-Mobile Router (ZyXel T-54) zo inrichten dat hij geen DHCP en geen WIFI meer levert.
Huidige interne netwerk is op basis van 192.168 etc. De nieuwe router instellen in de range 10.0.0 etc.
Daarvandaan een UTP kabel naar de huidige Router (in de WAN poort) en die verder het werk laten doen zoals voorheen. Dan hoef ik ook niet al te veel te veranderen)
Ik merk dat ik het moeilijk vind om e.e.a. uit te leggen, maar hopelijk komt de vraag over. Is dit een acceptabele nieuwe situatie of kan ik het beter anders aanpakken?
Cruciaal is dus dat het oude ISRA punt komt te vervallen en de nieuwe router vrij onbereikbaar in een meterkast komt te hangen.
Ben benieuwd naar jullie reacties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou wel kunnen maar is niet nodig dhcp moet je gewoon aan laten staan alleen zorgen voor een andere range. Maar je krijgt je eigen vezel waarschijnlijk ook netjes in je woning of je moet een meterkast elders hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:52
Waarom niet een koppelstukje kopen voor ETHERNET om de NTU/WAN door te verbinden (in je meterkast) direct naar je fritzbox? Of de kabel die naar je woning gaat direct prikken in je NTU en dan de op de FritzBox (als de kabel lang genoeg is). Ofwel, Glasvezel -> Meterkast -> NTU (MK) -> Ethernet Kabel (MK) -> Leiding naar je woning -> FritzBox WAN poort (Woning)?

T-Mobile is wettelijk verplicht je gegevens beschikbaar te maken om je eigen verbinding op te kunnen zetten. Scheelt ook weer stroom en andere kosten en narigheden.

De FritzBox zou voldoende kracht moeten hebben om glasvezel gigabit te halen (ik dacht 860-920 Mbps, corrigeer mij als ik het fout heb / fout herinner).

Wat jij wil kan zeker maar.. waarom?

Ook TV moet lukken om in te stellen op de FritzBox.

De gegevens hiervoor heb je hier:
https://www.t-mobile.nl/k...i/installeren/eigen-modem

Internet (IPv4 only): https://www.t-mobile.nl/C...dem-modeminstellingen.pdf
TV: https://www.t-mobile.nl/C...modem-tv-instellingen.pdf
Telefoon: https://www.t-mobile.nl/C...dem-voip-instellingen.pdf

Als je wil zou je zelfs een eigen glasvezel module kunnen gebruiken en direct op een andere compatibele FrizBox de fiber kabel aansluiten, geen NTU ertussen.

[ Voor 52% gewijzigd door grasmanek94 op 27-03-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 17:04
Je wil geen twee routers achter elkaar daarmee ga je dubbel NAT creëren. VOIP maar ook andere internet servers kunnen hier vaak niet mee overweg wat vreemde foutmeldingen met zich mee brengt.

Kameraad van mij had z'n soort setup (ongewenst) in zijn appartementen complex. 20% van zijn Call of Duty games resulteerde in een server error.

De vraag is vooral hoeveel appartementen zitten er in het complex en hoe krijgen deze internet nu?

Ik heb ooit voor een studenten appartementen complex een zakelijke router ingesteld met daarin 40 aparte VLANS elke kamer had zijn eigen VLAN (netwerk) zodat je ook niet bij elkaar het netwerk kan afluisteren.

De site netwerkje.com heeft ook veel goede informatie met het instellen van KPN/T-Mobile verbindingen op eigen routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Onzin, dubbel Nat levert nooit problemen op.

Maar in een normaal appartementen complex krijgt ieder appartement gewoon een eigen vezel over het algemeen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Frogmen schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:26:
Zou wel kunnen maar is niet nodig dhcp moet je gewoon aan laten staan alleen zorgen voor een andere range. Maar je krijgt je eigen vezel waarschijnlijk ook netjes in je woning of je moet een meterkast elders hebben.
In feite is je laatste opmerking het geval. Mooi, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Ben(V) schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:06:
Onzin, dubbel Nat levert nooit problemen op.

Maar in een normaal appartementen complex krijgt ieder appartement gewoon een eigen vezel over het algemeen.
Dit gaat toch echt een vorm van gpon worden. In de voorwaarden staat precies omschreven hoeveel procent ze mogen afwijken. Het zal moeten blijken. Maar ik ben er zeker van dat dit geen AON wordt anders hoefden ze dit niet in de voorwaarden te vermelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:52
Retort308 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:06:
[...]

Dit gaat toch echt een vorm van gpon worden. In de voorwaarden staat precies omschreven hoeveel procent ze mogen afwijken. Het zal moeten blijken. Maar ik ben er zeker van dat dit geen AON wordt anders hoefden ze dit niet in de voorwaarden te vermelden.
Met GPON / AON maakt het niet uit zolang je de meegeleverde NTU gebruikt. Gewoon NTU op FritzBox WAN en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:58
Je krijgt een ONT, deze zet glas om in utp, en een router, de T54. Aangezien er tussen deze twee utp zit kun je de laatste, mits je een kabel hebt vanuit de meterkast naar de kamer, gewoon binnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 19:55

slb

Bwoah......

Ik kan bevestigen dat het inderdaad heel simpel werkt.

Van de (Huawei) ONT met utp-kabel naar de WAN-poort van de Fritz!box (7590), VDSL afkoppelen, Fritz! Internet Wizzard draaien (T-Mobile glas als provider kiezen) en binnen 20 seconden draait het allemaal weer, (maar dan sneller :9 ).

De Zyxel T-54 router laat ik in de meterkast hangen voor het geval er problemen zijn. Dan is het een kwestie van kabeltje inpluggen/router aanzetten.

prompt $p $g

Pagina: 1