Data snelheden kloppen niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:09
Ik heb net een nieuwe pc samengesteld voor mijn vriendin.

Gigabyte aorus B550 elite v2
Kingston SNV2S1000
2*16GB ram
Amd 5700G.

De pc start snel op, alles opent snel, bij crystaldiskmark haal ik deze snelheden.

Read Write
3205 2571
2861 2417
608 389
58 154

op mijn 2 jaar oudere pc met een intel p660 zijn deze snelheden minder.

Echter, als ik bestanden van een Sd kaart via een usb poort ( eender welke, 3.2 voor, achterkant van de pc ), haal ik maar een snelheid van max 33 MB/sec.

Op mijn eigen pc is dit 90, en op haar oude laptop ook altijd 90 MB/sec.

van haar interne normale HDD schrijven naar de m.2 gaat ook normaal. enkel het usb gebeuren precies.

Van de m.2 naar de gewone schijf gaat dan weer heel afwisselend. 300MB/sec omdan ineens ff 0, dan terug even sneller, dan terug pauze...

Ik heb de nieuwste chipset drivers geinstalleerd, de nieuwste Bios staat erop, gekeken of de kingston nieuwe firmware nodig heeft, hier staat de nieuwste op volgend Kingston updater.

Dus ik weet even niet wat er aan de hand is.

[ Voor 11% gewijzigd door c4coupe op 27-03-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 15:41
Is de SD card reader in je vriendins PC wel geschikt voor hogere snelheden? Er zijn verschillende SD Card Readers op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
grasmanek94 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:36:
Is de SD card reader in je vriendins PC wel geschikt voor hogere snelheden? Er zijn verschillende SD Card Readers op de markt.
Excuseer, vergeten te vermelden. Deze sd kaart lezer is van mij, we gebruiken hem beide... Een draagbare met usb kabel die ik altijd gebruik zonder probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:36
Er zijn een hele zooi USB-poorten, het lijkt er op of je toch de 2.0-poorten te pakken hebt/danwel dat de poorten maar op 2.0 draaien:

https://www.gigabyte.com/...-ELITE-V2-rev-10-11/sp#sp
CPU:

2 x USB 3.2 Gen 2 Type-A ports (red) on the back panel
2 x USB 3.2 Gen 1 ports on the back panel

Chipset:

1 x USB Type-C™ port with USB 3.2 Gen 1 support, available through the internal USB header
1 x USB 3.2 Gen 1 port on the back panel
2 x USB 3.2 Gen 1 ports available through the internal USB header
2 x USB 2.0/1.1 ports on the back panel

Chipset+USB 2.0 Hub:

4 x USB 2.0/1.1 ports available through the internal USB headers
De hdd trekt geen 300 MB/s, dus daar zul je de cache vullen waarna de hdd de data moet wegschrijven. Maar dan zou ik eerder eerst snel en daarna terugvallen (maar zeker geen 0) naar de daadwerkelijke schrijfsnelheid (die afhankelijk is van de grootte van de files).

Heb je wel alle drivers geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
White Feather schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:07:
Er zijn een hele zooi USB-poorten, het lijkt er op of je toch de 2.0-poorten te pakken hebt/danwel dat de poorten maar op 2.0 draaien:

https://www.gigabyte.com/...-ELITE-V2-rev-10-11/sp#sp

[...]

De hdd trekt geen 300 MB/s, dus daar zul je de cache vullen waarna de hdd de data moet wegschrijven. Maar dan zou ik eerder eerst snel en daarna terugvallen (maar zeker geen 0) naar de daadwerkelijke schrijfsnelheid (die afhankelijk is van de grootte van de files).

Heb je wel alle drivers geïnstalleerd?
voorkant case staat USB3, deze zijn verbonden op het moederbord met die dikke usb stekker. Hier kan ik nergens drivers van vinden.

Wat ik geinstalleerd heb. ( ik som het even op, want ik denk ook dat ik of iets mis, of iets defect )

Bios > F16b
https://www.gigabyte.com/...1/support#support-dl-bios

Realtek HD audio driver 6.0.9373.1
https://www.gigabyte.com/...t#support-dl-driver-audio

AMD chipset driver 3.10.22.706
https://www.gigabyte.com/...support-dl-driver-chipset

AMD APU driver NIET van de gigabyte website, hier heb ik de nieuwste adrenaline drivers van AMD genomen

Dan ben ik gaan kijken bij kingston, voor firmware updates ivm de M.2, hier zijn de nieuwste op aanwezig.

De tragere harde schijf is een baracude ( die ik zelf ok in mijn pc naar alle tevredenheid gebruik )

Sata drivers ofzo zie ik nergens staan, en RAID gebruik ik niet.

Wat zie ik over het hoofd?

ik heb ook al 2 ram latten retour gestuurd wegens memtest86 fouten. Ik ben nu in afwachting van de nieuwe latten, voorlopig werkt de nieuwe pc op 2 van mijn pc zijn latjes. ( memtest86 getest in haar pc, deze doen het wel )

[ Voor 6% gewijzigd door c4coupe op 27-03-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:55
Probeer hem eens op een USB3 poort aan de achterkant van de PC, direct op het moederbord. Is het dan wel snel dan weet je dat het aan de kast/kabel/aansluiting ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik zou sowieso de AMD chipset drivers die er nu op staan er afgooien. Die zijn volgens de telling van AMD uit 2021 ( al geeft Gigabyte april 2022 aan).

En draait je Windows 10 of 11?

Zeker voor Windows 11 zijn up-to-date drivers belangrijk. Windows 10 is wat meer uitgecristalliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
XelaRetak schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:32:
Probeer hem eens op een USB3 poort aan de achterkant van de PC, direct op het moederbord. Is het dan wel snel dan weet je dat het aan de kast/kabel/aansluiting ligt.
Hier heb ik daarstraks een rode poort waar 3.2 bijstond getest, deze gaat ook niet hoger dan 44 dacht ik.

Gisteren ging ze 400 RAW foto bestanden van de SD naar haar M.2 kopieren, hier was de snelheid 1.8MB/s toen ik ging kijken, na een tijdje ging dit naar 90. Maar dit zijn dingen die instant 90 zouden moeten zijn. Al onze SD kaarten zijn 90+ en in mijn pc en haar 10 jaar oude laptop halen we dit ook telkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
White Feather schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:35:
Ik zou sowieso de AMD chipset drivers die er nu op staan er afgooien. Die zijn volgens de telling van AMD uit 2021 ( al geeft Gigabyte april 2022 aan).

En draait je Windows 10 of 11?

Zeker voor Windows 11 zijn up-to-date drivers belangrijk. Windows 10 is wat meer uitgecristalliseerd.
windows 11 ja

Welke AMD chipset drivers raad je dan aan ? ( liefst met een download url )

Want ik zit een beetje vast met die drivers ook.

Die ik van AMD download zijn deze.
Adrenalin 23.3.2 (WHQL Recommended)

Maar deze zijn toch voor de CPU/GPU? en niet voor het moederbord?

omdat bij gigabyte staat, chipset drivers en APU drivers, waarvan ( voor mij dan ) de APU gelijk is aan die van Adrenalin 23.3.2 (WHQL Recommended)

ik kan natuurlijk ook mis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
c4coupe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:38:
[...]

windows 11 ja

Welke AMD chipset drivers raad je dan aan ? ( liefst met een download url )

Want ik zit een beetje vast met die drivers ook.

Die ik van AMD download zijn deze.
Adrenalin 23.3.2 (WHQL Recommended)

Maar deze zijn toch voor de CPU/GPU? en niet voor het moederbord?

omdat bij gigabyte staat, chipset drivers en APU drivers, waarvan ( voor mij dan ) de APU gelijk is aan die van Adrenalin 23.3.2 (WHQL Recommended)

ik kan natuurlijk ook mis zijn.
Adrenalin zijn voor de GPU (die in deze CPU zit)

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

[AMD Chipset Drivers
Revision Number File Size Release Date
5.02.19.2221 54 MB 2/28/2023

https://drivers.amd.com/d...software_5.02.19.2221.exe

En draai je nu Windows 10 of 11? Bij 11 zijn er de laatste tijd meerdere bugs ontdekt/ontstaan over verminderde opslag-performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
White Feather schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Adrenalin zijn voor de GPU (die in deze CPU zit)

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

[AMD Chipset Drivers
Revision Number File Size Release Date
5.02.19.2221 54 MB 2/28/2023

https://drivers.amd.com/d...software_5.02.19.2221.exe

En draai je nu Windows 10 of 11? Bij 11 zijn er de laatste tijd meerdere bugs ontdekt/ontstaan over verminderde opslag-performance.
Owke, die chipset driver van amd zelfve die jij aangeeft heb ik net geinstalleerd. Ik ga straks als ze van de pc af is, even verder testen ivm de snelheden.

Het gaat om windows 11. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast.

[ Voor 54% gewijzigd door c4coupe op 27-03-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Ik heb zonet de chipset drivers zoals je zegt geïnstalleerd, daarna opnieuw opgestart. Blijft nog steeds 43MB/s doen ipv de 90. 😥.

De usb is een usb 3 poort.

Doe ik hetzelfde maar dan naar de gewone seagate.

Start aan 300,zakt naar 0 voor enkele seconden. Gaat dan weer naar 127,zakt dan weer en gaat dan ergens rond 24MB/s de lijst verder afwerken.

Beide dus zeer slechte data overdrachten van sd naar de harde schijven.

Van de seagate naar de m.2 gaat rond de 180MB/s. Lijkt me dan weer goed te zijn. Deze snelheid blijft constant.

Van de m.2 naar de seagate is ook rampzalig. Start snel om dan naar 7MB/s te gaan, schommelend naar 36MB/s.

kan dit er iets mee te maken hebben ? storage interface, komt van hun website.

is nu aangesloten op M2A

1 x M.2 connector (M2A_CPU), integrated in the CPU, supporting Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SSDs:
- AMD Ryzen™ 5000 Series and Ryzen™ 3000 Series Processors support SATA and PCIe 4.0 x4/x2 SSDs
- AMD Ryzen™ Ryzen™ 5000 G-Series and Ryzen™ 4000 G-Series Processors support SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSDs
1 x M.2 connector (M2B_SB), integrated in the Chipset, supporting Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SSDs:
- Supporting SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSDs

[ Voor 91% gewijzigd door c4coupe op 27-03-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Update.

Ik teste net de SD kaarten met hdtune.

4 kaarten.

79.1
71.7
71.9
80

De m.2 schijf gaat rond de 1600MB/s.

Ik kopieer nu +-500 bestanden van de snelste SD kaart naar de m.2 schijf.

En pas na een minuut gaat die richting 80MB/s.

Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI8eEqw045oKwClpJP00XqeYqDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSuGqonlpiWqsHxOFD1kz6mr.jpg?f=fotoalbum_large

Edit.

576 bestanden, 11.3GB.

Van SD kaart naar seagate barracuda ST4000DM004
2 minuten 42 en een heel afwisselende curve

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDfKdhHpko6CD2GCygW1ehjD0gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bDNxqSAqS1SsLY2JhGvTerr.jpg?f=fotoalbum_large

Van de SD kaart naar Kingston SNV2S1000G
31 seconden.

De curven begon aan 260,ging dan naar de 80, om dna even naar 400 te springen en toen was de data al overgezet.

Zijn deze waardes normaal? Hoe komt dat er geen constante zit in de transfer, iets dat op mijn pc wel zo is?

[ Voor 37% gewijzigd door c4coupe op 30-03-2023 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
De hdd is een SMR-schijf.

Dat betekent dat de datadichtheid groot is ten koste van de schrijfsnelheid. Zeker als dat veel is en zeker als de schijf erg vol staat.

Het is meer een schijf voor archivering dan general use. Vooral veel lezen, want schrijven is een zwak punt.

https://www.reichelt.com/...het-beste-voor-welk-doel/

nieuws: Hdd-fabrikanten verzwegen gebruik shingled magnetic recording bij som...

https://www.servethehome....r-tested-avoid-red-smr/2/

Ja, het probleem doet zich vooral voor bij langere tijd schrijven naar de disk en zwaarder gebruik, maar het kan dus flink verergerd worden bij bijvoorbeeld een flink volle schijf of meerdere acties tegelijk naar dezelfde schijf.

Ik zeg ook niet dat dit het probleem is, maar het is wel een mogelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
White Feather schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 05:38:
De hdd is een SMR-schijf.

Dat betekent dat de datadichtheid groot is ten koste van de schrijfsnelheid. Zeker als dat veel is en zeker als de schijf erg vol staat.

Het is meer een schijf voor archivering dan general use. Vooral veel lezen, want schrijven is een zwak punt.

https://www.reichelt.com/...het-beste-voor-welk-doel/

nieuws: Hdd-fabrikanten verzwegen gebruik shingled magnetic recording bij som...

https://www.servethehome....r-tested-avoid-red-smr/2/

Ja, het probleem doet zich vooral voor bij langere tijd schrijven naar de disk en zwaarder gebruik, maar het kan dus flink verergerd worden bij bijvoorbeeld een flink volle schijf of meerdere acties tegelijk naar dezelfde schijf.

Ik zeg ook niet dat dit het probleem is, maar het is wel een mogelijke oorzaak.
Ik had dit smr dingetje ook gelezen 2 dagen terug. De schijf heb ik retour aangemeld en heb mezelf een cmr aangekocht. Ik hoop dat het euvel van verholpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c4coupe
Vandaag de smr eruit gehaald, vervangen door een gewone. En de data transfer is gewoon zoals ervoor. 90MB/s.

Weer wat bijgeleerd ivm harde schijven. Smr koop ik nooit meer, dat staat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
c4coupe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:15:
Weer wat bijgeleerd ivm harde schijven. Smr koop ik nooit meer, dat staat vast.
SMR is prima techniek, maar je moet wel weten waarvoor je het gebruikt. SMR is efficiënter en stiller bij langdurige opslag met weinig schrijfacties. CMR is een betere keuze voor snelheid en veel schrijfacties zoals bijvoorbeeld bij RAID arrays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Djarune schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:11:
[...]

SMR is prima techniek, maar je moet wel weten waarvoor je het gebruikt. SMR is efficiënter en stiller bij langdurige opslag met weinig schrijfacties. CMR is een betere keuze voor snelheid en veel schrijfacties zoals bijvoorbeeld bij RAID arrays.
Het zal zijn nut misschien wel hebben, maar ik plaats het nooit nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Djarune schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:11:
[...]

Waar haal jij vandaan dat ze stiller zijn?
Ze zijn vaak 5400 rpm en die zijn natuurlijk vaak stiller dan 7200 rpm schijven.

Sowieso schrijven SMR schijven meer, want ze moeten het eerst als CMR opslaan en daarna verplaatsen ze het nog eens naar een SMR-zone.
Pagina: 1