Advies 5.2.4 speaker set + receiver.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
Hey hallo,

Ik zoek een?
5.2.4 speaker set + receiver.

Wat is je budget?
€4.000,- = inclusief de receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor onze huiskamer ben ik op zoek naar een upgrade voor de huidige geluidsinstallatie.
We hebben nu een LG HX966TZ set. Deze set is inmiddels 10 jaar oud en Ik moet zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met deze set. Echter hoorde ik laatst bij iemand een Denon receiver en twee redelijk goede boekenplank speakers (type weet ik niet) een enorm verschil. Hierdoor wil ik nu een upgrade gaan doen en meteen door pakken naar 5.1.4.

Gebruik is 85% films en series 15% muziek. Tv die we hebben LG OLED65C9PLA
Graag wil ik Atmos en IMAX films/series via Netflix en Disney kijken + radio via DAB+ en Spotify beluisteren.
Het is handig als de set samen met de tv aan en uit gaat. Speaker komen zo goed als tegen de muur te staan.
Hierdoor vallen sommige speakers die ik gezien heb eigenlijk al af denk ik.

Onze huiskamer is 7.40m diep 5.20 meter breed en 2.65m hoog. Ik ziet precies midden in de kamer op de bank. De speakers zijn allemaal bedraad door de muur heen met een kabeldikte van 2.5mm. Deze wil ik gaan gebruiken voor de atmos speakers de rest wil ik nieuw gaan aansluiten met 4.00mm kabels.

Wat me erg aanspreekt is 4x een tower model waarbij de Atmos speakers boven in de tower verwerkt is. Echter heb ik begrepen dat 4 towers erg veel vermogen van de receiver vragen. Een hele dure receiver past niet in mijn budget en bovendien zijn 4 towers speakers niet per se noodzakelijk voor wat ik er mee wil.

Wat heb je zelf al gevonden?
Denon X3800h Geluid gehoord klonk heel fijn. En heeft alles wat ik volgens mij nodig heb. Volgens mij zijn er in de Atmos/IMAX varianten niet veel goedkopere merken. Ik ga hier van €1.200,- uit.

Ga er van uit dat ik alles gebaseerd heb op 5.1.4. qua prijs. Wellicht wil ik er 5.2.4 van maken.

Teufel
-ULTIMA 40 Surround + Denon X3800H voor Dolby Atmos + Reflekt 1 set Atmos = E2.790,-
Qua looks te mooiste van allemaal.
Theater 500 is een betere optie.
-Theater 500 Surround + Denon X3800H "5.1-Set" + 4x Reflekt Atmos a E250.- per twee = E3.300,-
Dipool speakers voor een nog betere 3d ervaring. Kan hier helaas weinig vergelijkingen met de andere speakers over vinden.
-System 6 THX + Denon X3800H voor Dolby Atmos "5.2.4-Set" = E3.800,-
Teufel geeft zelf aan dat deze set nog beter is voor films als de Theater 500 echter heeft deze speakers set geen towers. Dipool speakers is dan weer een pluspunt.

Voordeel 12 jaar garantie. Duidelijk contact via email + proef luisteren thuis 8 weken.
Nadeel niet in Nederland te beluisteren. Kan niet veel vinden over Tuefel of alles is in het Duits. Zie dat ze op sommige producten tot 33% korting geven. Wellicht wachten op black friday deals.

Polk
-Polk Monitor XT70 2x + Polk: Monitor XT12 + Polk: Monitor XT30 Centerspeaker + Polk: Monitor XT90 Dolby Atmos 2x set + Polk: Monitor XT20 Boekenplank Speakers = E1632,- + Denon = E2.832,-
Wel erg logge uitstraling.
SE60 is een betere optie.
Polk: Es60 + 2xHTS 10 + Es30 + Es20 + XT90 + Denon = E3.465,-
Mooie bas power port. Alleen geen atmos speakers verkrijgbaar met dezelfde look.

Edit - Nieuw optie
Polk: R600 + 2xHTS 10 + R300 + 2x R200 + 4X R900HT = E5.140,- Wellicht deal gekregen voor E4.000,-

Jamo
-S 809 HCS Home Cinema Systeem - Zwart E799,- + sub + Denon = E2.450,-
Kan je mooi de Atmos speakers op klikken dat het 1 geheel word. Ik las ergens dat de achterkant dikker is als de voorkant wat ik niet mooi vind.

Afgevallen qua optie.

kef
-q550 + q350c + q250 + Q50a + Kube8b + denon = E4458,-
Ziet er erg mooi uit. Alleen boven mijn budget maar wellicht weet iemand me te overtuigen.
Om de prijs te drukken. Ander merk atmos speakers en subwoofer.
-q550 + q350c + q250 + teufel Reflekt 2x set atmos + Teufel S 6000 of Polk: HTS 10 + denon = E3.318,-
-q750 + q350c + q250 + teufel Reflekt 2x set atmos + Teufel S 6000 of Polk: HTS 10 + denon = E3.518,-
-q950 + q350c + q250 + teufel Reflekt 2x set atmos + Teufel S 6000 of Polk: HTS 10 + denon = E3.718,-
Jammer dat je de grille apart moet bestellen. Is dit nog wel een goede combi of een bij elkaar geraapt zooitje?

Afgevallen qua optie..

Klipsch
Klipsch: R-625F 5.1.2 + Klipsch: R-40SA = €3.699,-
Atmos zit er mooi in verwerkt. Pluspunt horn tweeter. Helaas is bovenstaande bijna niet meer te verkrijgen. Alternatief is:
Klipsch R-605FA echter heeft deze weer een back port voor de bas en moet eigenlijk een stuk van de muur af.

Afgevallen qua optie.

Elac
-2 x ELAC Debut 2.0 tower F6.2 + ELAC Debut 2.0 center C6.2 4x ELAC Debut 2.0 A4.2 + Debut 2.0 B6.2 + Denon = €3.118,-
Moet verder weg zetten van de muur en atmos speakers zijn net iets groter dan de tower zelf.

Afgevallen qua optie.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben nu 3 weken reviews aan het lezen/bekijken om informatie te verzamelen. Helaas kom ik er niet helemaal uit en zal vast dingen over het hoofd hebben gezien. Ik heb veel verschillende sets gevonden. Helaas kan ik ze niet allemaal beluisteren en ga een graag af op jullie advies. Graag hoor ik voor of nadelen van sommige sets zijn in combinatie met mijn eigen bevindingen en eisen.

Veel sets zijn gelijkwaardig maar ik pik er niet uit welke nou prijs/kwaltijd het beste zijn. Het meest nieuwsgierig ben ik naar jullie ideeën over de: Teufel theater 500, Polk S60E en Polk R600 ten opzichte van elkaar. Maar wellicht hebben jullie nog wel hele andere ideeën met mijn budget.

I.v.m. grote hond en baby hebben jullie advies hoe ik de Atmos speakers semi-vast kan zetten op de towers en boekenplak speakers?
We hebben een dikke 40Cm betonnen vloer met pvc en geen vloerkleed. Moeten er dan wel of geen spikes onder de sub en de rest van de speakers? Ik lees verschillenden dingen op internet.
In hoe verre moeten de speakers met Bass gericht naar achter echt van de muur af staan? Of zouden jullie dit toch een optie vinden.
Kunnen alle speakers in combinatie met atmos geplaatst worden? Ik zie bij sommige niet staan dat ze Dolby Atmos Compatibility hebben.
Luidsprekers statief moet ik nog goed bekijken afhankelijk welke speakers het worden.

Uiteraard ga ik eerst luisteren naar een set voor dat ik echt iets koop. Maar graag hoor ik jullie ervaringen.
Als bijlage foto's van de huiskamer (sorry niet opgeruimd). Ik heb geprobeerd de situatie zo goed als mogelijk te schetsen. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io2qzbL_dB9Dyt8kh8ThrroR54M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sn0HwlvuCFOPMndQB5QTbx1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YoxchYQw3K22acAcRFft6YeYHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d098R6LV8n2isTlInAzjVvsS.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Dragonm8 op 28-03-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Edit: Zie dat je de actie prijzen van Teufel voor de komende 3 dagen al gebruikt in je inleiding. :)

Jou LG set is te vergelijken met mijn eerdere Sony Pascal 7.2 set met kleine zware aluminium speakers.
Grote speakers is wel een verbetering in mijn beleving en zeker samen met Atmos speakers ga je het verschil zeker horen.
Maar de techniek staat ook niet stil, afgelopen weekend een Sonos arc, sub met 2x one surround geïnstalleerd bij een kennis en dit klinkt ook prima. Nadeel hiervan t.o.v. een receiver is dat je niet kunt uitbreiden door het ontbreken van in en uitgangen op dit systeem.

Heb zelf al jaren een Teufel theater 500 5.1.4 (met 4 zuilspeakers en 4 teufel Atmos speakers erop) opstelling op een Pioneer SC-LX 801.
Laatst met een feestje een film aan het afspelen (Blu-ray met Dolby Atmos) en kreeg toen de opmerking, dit klinkt nog beter dan in de bioscoop. Muziek op radio, cd of lp speel ik ook in multi mode af en klinkt prima.

Had eerst ook de standaard dipool speakers achter i.p.v. de staande speakers. Met afspelen van 5.1 films maakt het voor de effecten niet veel verschil. De 4x Atmos speakers maken wel veel verschil in de beleving.
Een 2e subwoofer is persoonlijk en afhankelijk van de ruimte maar met 1 uit de 500 serie hoeft er hier geen 2e bij. :) Ruimte even groot als op jou foto.

Met een beetje geluk gaat je apparatuur via hdmi gelijk aan en uit maar hier zijn nog wel eens issues mee. een Logitech Harmony kan dan een alternatief zijn om het goed te laten werken.

Helaas heb ik met de andere merken geen ervaring en kan je daar niet mee helpen.

Edit @Dragonm8 Heb geen problemen ondervonden tot nu toe met de hoeveelheid speakers op de pioneer receiver en deze wordt met regelmaat misbruikt. :) In vergelijk met de Denon zit de Pioneer in een iets zwaarder segment, zowel in eigen gewicht als prestaties.

De rear speakers geven in films een aanvulling met effecten. de Teufel zuilspeakers hebben meer bass t.o.v. de Teufel dipools maar beiden zullen in mijn beleving als achter speakers bij films en muziek prima voldoen. Heb ze op Marktplaats voor een zacht prijsje gekocht en ze doen nog dagelijks hun ding.
2e subwoofer staat op zolder te wachten om mee te experimenteren. :P

[ Voor 129% gewijzigd door BenEco op 06-04-2023 12:45 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:42
Je zou ook kunnen beginnen met een Receiver en 2.1 opstelling.
Ipv in één keer die 4k uit te geven.
Zie het als een journey.
Zo heb ikzelf in 4 jaar tijd elk jaar een upgrade gedaan.
Maar ik snap ook dat je het liefst allemaal zo snel mogelijk wilt en in één keer klaar wil zijn
Ik kan tenslotte niet in jouw portemonnee kijken.

Verder zou ik voor Atmos, losse speakers nemen.
Die kunnen dan hoog aan de muur of op het plafond.
Dat klinkt en werkt zoveel beter dan die upfiring bouncy house speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door kevinmastah2005 op 27-03-2023 15:32 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
Dragonm8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:20:
[...] hoorde ik laatst bij iemand een Denon receiver en twee redelijk goede boekenplank speakers (type weet ik niet) een enorm verschil.
Dat "enorm verschil" wat je hoorde is voor 99+% veroorzaakt door die speakers waarvan je het type niet weet, in combinatie met de plaatsing daarvan in de ruimte, en voor minder dan 1% door die Denon receiver.
Denon X3800h Geluid gehoord klonk heel fijn.
Tja, dit is dus feitelijk een heel verkeerde conclusie in deze context...

Don't get me wrong... die Denon is een hele goede receiver, maar wat je HOORT komt voor het grootste deel niet hierdoor.
In principe kun je de meeste receivers in die prijsklassen gewoon beschouwen als 1:1 transparant.. Die verandert in principe niks aan het geluid zelf, en daar zul je dus ook praktisch geen verschil tussen horen. Maar je hebt hem natuurlijk wel nodig voor je setup.
Het zijn de speakers die het verschil maken. (ja, oke, plus dan de eventuele room-correction functions als Dirac of Audyssy natuurlijk die je kunt toepassen.. waarvan de laatste ook gewoon in de Denon ingebouwd zit)

Je kunt je dus ook veel beter focussen op het verschil in klank tussen de diverse speakers, want daar zit wél een heel groot verschil tussen.
Dat kun je uiteraard niet beoordelen op afstand, dus daarvoor zul je gewoon moeten gaan luisteren.
Over de 'kwaliteit' van de speakers valt dus ook niks te zeggen... de klank is heel persoonlijk, en zul je zelf moeten gaan beoordelen in een winkel, dan kun je ook meerdere modellen naast elkaar beluisteren. Neem dan wel wat van je eigen muziek mee..

[ Voor 5% gewijzigd door BrainCrash op 27-03-2023 15:40 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Zoals @kevinmastah2005 al aanhaalt kan je ook met een kleiner aantal speakers beginnen en met de tijd uitbreiden. Bijvoorbeeld eerst 2.1 of 5.1 en later Atmos toevoegen (of een tweede subwoofer). Als subwoofer zou ik eens kijken naar een SVS SV/PB 1000/2000, XTZ Sub 10.17/12.17 Edge en de modellen van Arendal. Gezien het formaat van de luisterruimte zou ik hier niet op besparen. Dan zie je ook meteen dat het budget krap wordt voor een volledige 5.2.4 set-up.

De 1961 speaker serie van Arendal is ook het bekijken waard,
https://arendalsound.com/series/1961-series/
https://www.homecinemacho...512-speaker-system-review.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Ik sluit me aan bij:
Millert schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:55:
Zoals @kevinmastah2005 kan je ook met een kleiner aantal speakers beginnen en met de tijd uitbreiden. Bijvoorbeeld eerst 2.1 of 5.1 en later Atmos toevoegen (of een tweede subwoofer). Als subwoofer zou ik eens kijken naar een SVS SV/PB 1000/2000, XTZ Sub 10.17/12.17 Edge en de modellen van Arendal.
en bij:
kevinmastah2005 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:31:
Zoals je zelf al zegt, eerst gaan luisteren. Ga naar een hifi zaak en ga eerst opzoek naar 2 frontspeakers die binnen je budget passen. Ga die luisteren met muziek. Klinkt jou dat lekker, dan klinken ze ook goed voor films en dan kun je daar om heen een surround set gaan kopen. Je geeft zelf aan dat Klipsch als voordeel heeft dat die speakers hoorn luidsprekers hebben. Dat moet je qua geluid liggen, aangezien het nogal een aangezet hoog geeft.

Belangrijk om de Center en Fronts uit dezelfde lijn te kiezen, voor de overige speakers kun je prima verschillende modellen of zelfs merken gaan mixen. Persoonlijk zou ik het meeste uitgeven aan Fronts, Center en subwoofer.
Dragonm8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:20:Speaker komen zo goed als tegen de muur te staan.
Hierdoor vallen sommige speakers die ik gezien heb eigenlijk al af denk ik.
Dat juist niet doen. De speakers moeten van de muur afstaan. De belangrijkste reden is omdat de meeste speakers de bassreflex poort aan de achterkant hebben. Sommige merken hebben dat aan de voorkant (Focal bijvoorbeeld) maar dan nog wil je de speakers niet strak tegen de muur. Vooral de fronts niet.

Je zou qua merk ook nog eens kunnen kijken bij Q-acoustics of Dali. Die hebben ook wat prettiger geprijsde modellen in het assortiment.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 27-03-2023 16:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Kweenie, maar volgens mij bepaalt de akoestiek van de ruimte waar de speakers staan een heel groot deel van hoe je de weergave in die ruimte beoordeelt. Een speaker kan prachtig klinken in een demo ruimte, maar wanneer je zelf een interieur hebt waar het geluid 10 x heen en weer kaatst dan krijg je never nooit dezelfde beleving als in die demo ruimte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Yaksa schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:37:
Kweenie, maar volgens mij bepaalt de akoestiek van de ruimte waar de speakers staan een heel groot deel van hoe je de weergave in die ruimte beoordeelt. Een speaker kan prachtig klinken in een demo ruimte, maar wanneer je zelf een interieur hebt waar het geluid 10 x heen en weer kaatst dan krijg je never nooit dezelfde beleving als in die demo ruimte.
Terecht punt, maar daar loop je altijd tegen aan bij het luisteren kopen van speakers in dit segment. Tenzij je gaat shoppen in de €10-15K+ range voor een paartje frontspeakers komt de verkoper niet langs met een paar modellen om thuis even te gaan luisteren.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Zoals @kevinmastah2005 al aanhaalt kan je ook met een kleiner aantal speakers beginnen en met de tijd uitbreiden. Bijvoorbeeld eerst 2.1 of 5.1 en later Atmos toevoegen (of een tweede subwoofer). Als subwoofer zou ik eens kijken naar een SVS SV/PB 1000/2000, XTZ Sub 10.17/12.17 Edge en de modellen van Arendal. Gezien het formaat van de luisterruimte zou ik hier niet op besparen. Dan zie je ook meteen dat het budget krap wordt voor een volledige 5.2.4 set-up.

De 1961 speaker serie van Arendal is ook het bekijken waard,
https://arendalsound.com/series/1961-series/
https://www.homecinemacho...512-speaker-system-review.
Ik had de teufel system 4thx paar weken geleden geupgraded naar de arendal 1961 speakers, die klinken echt geweldig idd. :)
Zou met het budget van de TS eerder een 5.1 1961set van arendal kopen dan eender welke complete 5.1.4 set van welk merk dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Erg bedankt voor alle reacties. Ben een hoop duidelijker geworden. Ik zie alleen dat ik hier en daar niet duidelijk genoeg ben geweest.
TS aangepast en een nieuwe optie er bij gezet:
Polk: R600 + 2xHTS 10 + R300 + 2x R200 + 4X R900HT = E5.140,- Wellicht deal gekregen voor E4.000,-
BenEco schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:50:
Heb zelf al jaren een Teufel theater 500 5.1.4 (met 4 zuilspeakers en 4 teufel Atmos speakers erop) opstelling op een Pioneer SC-LX 801.
Laatst met een feestje een film aan het afspelen (Blu-ray met Dolby Atmos) en kreeg toen de opmerking, dit klinkt nog beter dan in de bioscoop. Muziek op radio, cd of lp speel ik ook in multi mode af en klinkt prima.
Ik kreeg het advies om met dit soort recievers niet 4 keer een tower model toe te passen omdat het te veel stroom vraagt. Gaat dit met de Pioneer SC-XL 801 dus wel goed? De Denon X3800X is ongeveer vergelijkbaar toch?.
Had eerst ook de standaard dipool speakers achter i.p.v. de staande speakers. Met afspelen van 5.1 films maakt het voor de effecten niet veel verschil. De 4x Atmos speakers maken wel veel verschil in de beleving.
Waarom ben je alsnog overgestapt van de dipool naar 4x de staande speakers? Had je dit achteraf niet gedaan nu je eigenlijk geen verschil hoort?
kevinmastah2005 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:31:
Je zou ook kunnen beginnen met een Receiver en 2.1 opstelling.
Ipv in één keer die 4k uit te geven.
Zie het als een journey.
Zo heb ikzelf in 4 jaar tijd elk jaar een upgrade gedaan.
Maar ik snap ook dat je het liefst allemaal zo snel mogelijk wilt en in één keer klaar wil zijn
Ik kan tenslotte niet in jouw portemonnee kijken.

Die kunnen dan hoog aan de muur of op het plafond.
Ik wil echt alles in 1 keer klaar hebben. Volgende stap zou ander meubilair zijn of nog een grotere tv.
Ik weet dat Atmos speakers hoog aan de muur of in het plafond nog mooier klinken. Ik vind het er alleen echt niet uit zien.
BrainCrash schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Dat "enorm verschil" wat je hoorde is voor 99+% veroorzaakt door die speakers waarvan je het type niet weet, in combinatie met de plaatsing daarvan in de ruimte, en voor minder dan 1% door die Denon receiver.
Dat is duidelijk. hierdoor zijn er een hoop speaker voor mij af gevallen. Is er nog een betere receiver die kan wat ik wil rond de zelfde prijs? Ik heb het namelijk niet kunnen vinden.
Ik wil echt alles in 1 keer klaar hebben. Enige wat ik later nog zou kunnen toevoegen is een extra subwoofer. Echter zou ik dat ook gelijk nog kunnen betalen. Het is maar net wat je er aan wil uitgeven.
Bedankt voor de extra optie. Ik heb hem vergeleken met de R serie van Polk. Dit is nu een extra optie geworden. Hier word de Arendal met de R700 vergeleken.https://www.youtube.com/watch?v=6jfhX0AVCEk&t=378s
Hulleman schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:22:
Persoonlijk zou ik het meeste uitgeven aan Fronts, Center en subwoofer.
Welke optie zou je dan eerder doen?
1.Polk: R700 + 2xHTS 10 + R400 + 2x R200 + 4X XT90. Waarbij de atmos spakers niet matchen of.
2.Polk: R600 + 2xHTS 10 + R300 + 2x R100 + 4X R900HT. Waarbij de front en center minder goed zijn maar wel matchen met de atmos speakers
Dat juist niet doen. De speakers moeten van de muur afstaan. De belangrijkste reden is omdat de meeste speakers de bassreflex poort aan de achterkant hebben. Sommige merken hebben dat aan de voorkant (Focal bijvoorbeeld) maar dan nog wil je de speakers niet strak tegen de muur. Vooral de fronts niet.

Je zou qua merk ook nog eens kunnen kijken bij Q-acoustics of Dali. Die hebben ook wat prettiger geprijsde modellen in het assortiment.
Ik ben me hier goed van bewust. Echter wil het oog ook wat en ik ben al lang blij dat er grote speakers in de woonkamer mogen komen. Mijn vrouw wil alleen echt niet dat ze meer naar voren komen. Het is daardoor een bewuste keuze om geen speakers te kiezen met een bassreflex poort aan de achterkant. Hierdoor vielen Q-acoustics en Dali speakers al af bij het uitzoeken.
Yaksa schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:37:
Dit hou je natuurlijk altijd. Daarom was ik in eerste instantie erg gecharmeerd van the 8 weken Teufel luster garantie. Echter neig ik nu veel meer naar een van de Polk speakers nu ik er iets meer van af weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Dragonm8 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:42:
Welke optie zou je dan eerder doen?
1.Polk: R700 + 2xHTS 10 + R400 + 2x R200 + 4X XT90. Waarbij de atmos spakers niet matchen of.
2.Polk: R600 + 2xHTS 10 + R300 + 2x R100 + 4X R900HT. Waarbij de front en center minder goed zijn maar wel matchen met de atmos speakers
In ieder geval niet die Polk subwoofer. Die gaat tot maar 25hz en die 100W versterker er in (wel erg weinig voor een sub) zegt me dat die sub 25hz niet hoorbaar weer gaat geven. Niet gaan beknibbelen op de subwoofer. Ga echt minimaal voor een SVS PB-1000. Die gaat tot onder de 20hz en dat is iets wat je wil met een subwoofer. Ik zou ook met 1 subwoofer beginnen. Het is niet zo dat je 2 subwoofers neerzet en dat het plug & play is. Die dingen moet je goed inregelen met een microfoon (umik-1 mic), software (REW oid) en minidsp.

Ik zou gaan voor de best mogelijke fronts en center die je budget toelaat. Atmos en rear speakers kun je op bezuinigen. Overigens zou ik ook niet gaan voor die upfiring atmos speakers. Dat is geen Atmos, maar markteting. Voor Atmos moet je speakers in het plafond plaatsen. Hou die € 500 - € 600 lekker in je zak of steek dat in de front speakers/subwoofer.

Je kunt ook nog kijken naar Focal speakers. Die hebben de bassreflex poort ook aan de voorkant.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 29-03-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Hulleman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:31:
[...]

In ieder geval niet die Polk subwoofer. Die gaat tot maar 25hz en die 100W versterker er in (wel erg weinig voor een sub) zegt me dat die sub 25hz niet hoorbaar weer gaat geven. Niet gaan beknibbelen op de subwoofer. Ga echt minimaal voor een SVS PB-1000. Die gaat tot onder de 20hz en dat is iets wat je wil met een subwoofer. Ik zou ook met 1 subwoofer beginnen. Het is niet zo dat je 2 subwoofers neerzet en dat het plug & play is. Die dingen moet je goed inregelen met een microfoon (umik-1 mic), software (REW oid) en minidsp.

Ik zou gaan voor de best mogelijke fronts en center die je budget toelaat. Atmos en rear speakers kun je op bezuinigen. Overigens zou ik ook niet gaan voor die upfiring atmos speakers. Dat is geen Atmos, maar markteting. Voor Atmos moet je speakers in het plafond plaatsen. Hou die € 500 - € 600 lekker in je zak of steek dat in de front speakers/subwoofer.

Je kunt ook nog kijken naar Focal speakers. Die hebben de bassreflex poort ook aan de voorkant.
Optie om speakers op te hangen is er gewoon niet. Het moeten hoogtemodules worden die op de speakers komen te staan. Het is niet optimaal maar het is niet anders.
Probleem is ook nog dat ik niet altijd in midden van de kamer zit en niet te veel wil bezuinigen op de rear speakers.

Volgens mij is de SVS PB-1000 niet meer leverbaar alleen de SVS PB-1000 Pro.
Ik zie nu dat de HTS 12 (200 watt 22 Hz → .180 Hz) voor de zelfde prijs staan als de HTS 10.
Zou je eerder 1 SVS: PB-1000 Pro €949.- nemen? Of 2 keer HTS 12 €399,- per stuk?
Kan geen subwoofers vinden rond de €400.- met dezelfde opties

Ik heb na overleg een aanbod gehad voor deze set voor €5.000,-
Polk: R700 + 2xHTS 12 + R400 + 2x R200 + 4X R900HT.
Dit is eigenlijk boven budget maar dan is het in ieder geval in 1 keer klaar.

Is dit qua vermogen nog te doen voor de Denon X3800?

Ik ga binnenkort eens afspraken maken voor het beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Dragonm8 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Optie om speakers op te hangen is er gewoon niet. Het moeten hoogtemodules worden die op de speakers komen te staan. Het is niet optimaal maar het is niet anders.
Probleem is ook nog dat ik niet altijd in midden van de kamer zit en niet te veel wil bezuinigen op de rear speakers.

Volgens mij is de SVS PB-1000 niet meer leverbaar alleen de SVS PB-1000 Pro.
Ik zie nu dat de HTS 12 (200 watt 22 Hz → .180 Hz) voor de zelfde prijs staan als de HTS 10.
Zou je eerder 1 SVS: PB-1000 Pro €949.- nemen? Of 2 keer HTS 12 €399,- per stuk?
Kan geen subwoofers vinden rond de €400.- met dezelfde opties

Ik heb na overleg een aanbod gehad voor deze set voor €5.000,-
Polk: R700 + 2xHTS 12 + R400 + 2x R200 + 4X R900HT.
Dit is eigenlijk boven budget maar dan is het in ieder geval in 1 keer klaar.

Is dit qua vermogen nog te doen voor de Denon X3800?

Ik ga binnenkort eens afspraken maken voor het beluisteren.
Surround speakers hoeven echt niks bijzonders te zijn. De effecten die daar over gaan zijn niet zo spannend. Volgens mij is het een beetje zonde om upfiring Atmos speakers te kopen. Je gaat daar niet het effect mee bereiken wat jij voor ogen (of oren) hebt. Maar goed, jouw geld, jouw keuzes.

In theorie zullen 2 subwoofers (ook op papier een twee mindere subwoofers) beter zijn dan één subwoofer. Het probleem van een multi sub opstelling is, is dat je dat in moet regelen met apparatuur. Het is niet zomaar plug & play. De plaatsing van 1 subwoofer is al lastig om het perfecte geluid op je luisterpositie te krijgen, voor 2 subwoofers is dat nog moeilijker. Het resultaat kan wel veel beter zijn dan 1 subwoofer. Mijn tip is, heb je geen apparatuur en ervaring met het inregelen van een multisub opstelling, koop dan 1 goede subwoofer, zoals een SVS PB-1000pro.

De X3800 heeft voldoende vermogen om een 9 speakers aan te sturen. De Polk surround/atmos speakers die je op het oog hebt, hebben geen heel hoge gevoeligheid, maar dat moet geen problemen geven voor films/series. De R700 fronts zijn met 88db wat gevoeliger en hebben minder vermogen nodig om meer lawaai te maken. Overigens, zoveel vermogen gebruiken speakers niet als je op normaal volume speelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 29-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Hulleman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Surround speakers hoeven echt niks bijzonders te zijn. De effecten die daar over gaan zijn niet zo spannend. Volgens mij is het een beetje zonde om upfiring Atmos speakers te kopen. Je gaat daar niet het effect mee bereiken wat jij voor ogen (of oren) hebt. Maar goed, jouw geld, jouw keuzes.

In theorie zullen 2 subwoofers (ook op papier een twee mindere subwoofers) beter zijn dan één subwoofer. Het probleem van een multi sub opstelling is, is dat je dat in moet regelen met apparatuur. Het is niet zomaar plug & play. De plaatsing van 1 subwoofer is al lastig om het perfecte geluid op je luisterpositie te krijgen, voor 2 subwoofers is dat nog moeilijker. Het resultaat kan wel veel beter zijn dan 1 subwoofer. Mijn tip is, heb je geen apparatuur en ervaring met het inregelen van een multisub opstelling, koop dan 1 goede subwoofer, zoals een SVS PB-1000pro.

De X3800 heeft voldoende vermogen om een 9 speakers aan te sturen. De Polk surround/atmos speakers die je op het oog hebt, hebben geen heel hoge gevoeligheid, maar dat moet geen problemen geven voor films/series. De R700 fronts zijn met 88db wat gevoeliger en hebben minder vermogen nodig om meer lawaai te maken. Overigens, zoveel vermogen gebruiken speakers niet als je op normaal volume speelt.
Super bedankt. Dan zou dus ook Polk: R700 + SVS PB-1000pro + R400 + 2x R200 + met 4 keer een XT90 een goede optie kunnen zijn. Dit scheelt al weer €800.-

Bij mijn PC een staat een 5.1 opstelling die ik heb afgesteld. Dit is ook goed gelukt zonder software. Maar simpel te luisteren en een geluidsapp :X. Maar snap goed dat voor een echt goed resultaat dit heel anders is.
Wel goed om even te kijken of het past 1 grote sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dragonm8 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Super bedankt. Dan zou dus ook Polk: R700 + SVS PB-1000pro + R400 + 2x R200 + met 4 keer een XT90 een goede optie kunnen zijn. Dit scheelt al weer €800.-

Bij mijn PC een staat een 5.1 opstelling die ik heb afgesteld. Dit is ook goed gelukt zonder software. Maar simpel te luisteren en een geluidsapp :X. Maar snap goed dat voor een echt goed resultaat dit heel anders is.
Wel goed om even te kijken of het past 1 grote sub.
Dat kan een optie zijn ja. Die Polk HT12 is praktisch net zo groot als een SVS PB-1000pro. Zo'n sub is ongeveer net zo groot als twee kratten bier op elkaar. Dan heb je een beetje een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Aangezien je eigenlijk al zover bent, nog een tip.

Zelf verschillende teufels gehoord met een denon X variant.

Toen een klipisch ernaast gezet.
Nou die teufel is in mijn ogen echt low low budget. nu kost dit ook niet zoveel... vergeleken met andere merken.

Koop dus geen teufel als je beetje goed spul wilt.
Daarnaast vergeet goeie speaker kabel niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:42
@Eskimoo

Neem dan wel de Klipsch RP series.
Reference Premier. Ipv de R serie.

Reference Premier is luxere en dus betere serie dan de Reference serie. Betaal je ook meer voor.

Maar lijkt er dat @Dragonm8 voor Polk speakers gaat.

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Eskimoo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:23:
Dat is wel het minst belangrijke van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 15:41
Hulleman schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:08:
[...]

Dat is wel het minst belangrijke van alles.
Waarom vind je dat?
Verschillende topic's en hifi winkels zeggen daar compleet wat anders over. en hebben dit ook duidelijk uitgelegd hoe dit in elkaar steekt.

Nu zal TS heus wel snappen dat je niet bij de bouwmarkt dat koopt.
Maar er zit dus wel verschil in.. Dus dat het minst belangrijk is vind jij.. een echte audio expert niet.

Daarnaast is het enkel een tip, of het nou heel belangrijk is of niet. dat is niet het punt. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eskimoo schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:31:
[...]

Waarom vind je dat?
Verschillende topic's en hifi winkels zeggen daar compleet wat anders over. en hebben dit ook duidelijk uitgelegd hoe dit in elkaar steekt.

Nu zal TS heus wel snappen dat je niet bij de bouwmarkt dat koopt.
Maar er zit dus wel verschil in.. Dus dat het minst belangrijk is vind jij.. een echte audio expert niet.

Daarnaast is het enkel een tip, of het nou heel belangrijk is of niet. dat is niet het punt. ;)
Omdat tientallen jaren aan onderzoek bewijst dat kabels in principe geen verschil in kwaliteit leveren mits ze niet beschadigd zijn en enige vorm van isolatie hebben. Ga dus voor de goedkoopste kabels die je kan vinden en je zit prima.
Bij de bouwmarkt kan je dus prima kabels kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Om maar even te bevestigen wat andere mensen al zeggen:
  • Koop gewoon goedkope speakerkabel. 2,5 mm² is prima.
  • Koop een receiver met voldoende versterkte kanalen en aansluitingen. Ze klinken allemaal hetzelfde.
  • Atmos via upfiring speakers werkt een beetje. Het is beter dan een soundbar (want dan komt alles echt uit maar 1 richting) maar klinkt ook weer een stuk minder dan speakers die echt op de goede locatie hangen.
  • En je hoeft helemaal niet 4 zuilluidsprekers te kopen. Dat is echt totaal zonde van de investering. Voor de effecten van films, series en games hoef je het niet te doen. Die komen uitstekend uit goedkopere, kleinere speakers. Zo zijn die geluidsmixen nu eenmaal gemaakt/bedoeld/ Ook voor muziek is het zonde, aangezien dit hoofdzakelijk in stereo gemixt is. Zelfs als je ontzettend veel concerten op blu-ray zou kijken verwacht ik daarbij eerder normale surroundmixen, dan dat er speciale multichannel mixen opzitten. Dan moet je dus al heel specifieke concerten kjken die echt 4 zuilen aanspreken. Als je dus in 99,99% van de situaties niets aan 4 zuilen hebt, is het m.i. echt heel zonde van het geld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Eskimoo schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:31:
[...]

Waarom vind je dat?

Dat is wel belangrijk, omdat het geen goede tip is. Natuurlijk vinden hifiwinkels hele dure kabels een goed idee. Die moeten ook wat verkopen. @Dragonm8 moet gewoon goedkoop zwart/rood 2,5mm2 draad halen voor een euro per meter oid. Wat dikker dan de standaard dropveters, dus iets solider om e.e.a. aan te bevestigen.

Tenzij het oog ook wat wil. Sommige (duurdere) speakerkabels zien er mooi uit. Daar moet je het vooral voor doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 04-04-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Eskimoo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:23:
Aangezien je eigenlijk al zover bent, nog een tip.

Zelf verschillende teufels gehoord met een denon X variant.

Toen een klipisch ernaast gezet.
Nou die teufel is in mijn ogen echt low low budget. nu kost dit ook niet zoveel... vergeleken met andere merken.

Koop dus geen teufel als je beetje goed spul wilt.
Hier was ik inmiddels ook achter gekomen. Teufel heeft een hele duidelijke website en de speakers gaan direct van de fabriek naar de klant. Echter is het niet de kwaliteit die ik zoek.
Jorgen schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:21:
Om maar even te bevestigen wat andere mensen al zeggen:
  • Koop gewoon goedkope speakerkabel. 2,5 mm² is prima.
  • Koop een receiver met voldoende versterkte kanalen en aansluitingen. Ze klinken allemaal hetzelfde.
  • Atmos via upfiring speakers werkt een beetje. Het is beter dan een soundbar (want dan komt alles echt uit maar 1 richting) maar klinkt ook weer een stuk minder dan speakers die echt op de goede locatie hangen.
  • En je hoeft helemaal niet 4 zuilluidsprekers te kopen. Dat is echt totaal zonde van de investering. Voor de effecten van films, series en games hoef je het niet te doen. Die komen uitstekend uit goedkopere, kleinere speakers. Zo zijn die geluidsmixen nu eenmaal gemaakt/bedoeld/ Ook voor muziek is het zonde, aangezien dit hoofdzakelijk in stereo gemixt is. Zelfs als je ontzettend veel concerten op blu-ray zou kijken verwacht ik daarbij eerder normale surroundmixen, dan dat er speciale multichannel mixen opzitten. Dan moet je dus al heel specifieke concerten kjken die echt 4 zuilen aanspreken. Als je dus in 99,99% van de situaties niets aan 4 zuilen hebt, is het m.i. echt heel zonde van het geld.
-De afstand van reciever naar achterspeaker gaat via het plafond en is 18 meter. Volgens mij zag ik dat 100 meter 2.5mm kabel €50.- kost en 100 meter 4.0mm kabel €80.- kost. Die 3 tientjes maken me niet uit. Is het dan wellicht wel beter om 4.0mm kabel te kopen als er 18 meter nodig is? Er loopt al 1x 2.5mm kabel in die buis ik hoop dat ik die tweede er door heen krijg a 2.5 of 4.0mm.
-Als de Atmos een beetje werkt is prima. Zit er denk je veel verschil tussen een upfiring speaker met aparte tweeter zoals de R900HT (Frequentiebereik 50 – 50kHz) of gaat dit niet merkbaar zijn en kan je net zo goed de XT90 nemen met (Totale frequentierespons: 94Hz tot 22kHz). Ga er van uit dat ik er graag 10 jaar mee wil doen. Pluspunt van de R900HT is dat ze passen qua uitstraling op de R700.
-Optie 4 zuilen is van de baan. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Zou het misschien een goede optie zijn om geen subwoofer te nemen icm de R700?
Of wel twee subwoofers icm de R600. Dit omdat er in de R700 al veel bass speakers in zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Dragonm8 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:32:
Of wel twee subwoofers icm de R600. Dit omdat er in de R700 al veel bass speakers in zitten?
Geen subwoofer in een home cinema is mijns inziens doodzonde. Er zijn slechts enkele speakers die geen subwoofer nodig zouden hebben, door jou genoemde speakers vallen daar niet onder.

Edit:
Laat je niet te veel leiden door de "overall frequency response", die is afhankelijk van de ruimte, ik zou van de gemeten waardes uitgaan (die van -3 dB) als je naar specs gaat kijken. Al zeggen specs niets over het geluid.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 06-04-2023 13:08 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Dragonm8 Graag gedaan.

Zoals @FeaR al zegt: altijd een subwoofer nemen.

Voor wat betreft de kabeldikte is 2,5 mm² in huis-tuin-keukensituaties eigenlijk altijd voldoende.

Of de door jou genoemde speakers voldoen aan je wensen, kun je eigenlijk alleen beoordelen door ze zelf te beluisteren en te merken of de effecten duidelijk genoeg voor je zijn.

Je kunt natuurlijk ook specialistische technische reviews lezen zonder audiohocuspocus, maar daarvan zijn er nu eenmaal minder en speakers onderling vergelijken tussen verschillende merken en zelfs types is vaak lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dragonm8 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:32:
[...]
Ga nou eerst maar eens voor één goede subwoofer ;) Zoals al vaker gezegd, twee subwoofers moet je inregelen met speciale apparatuur. Dat is geen plug & play als je er optimaal gebruik van wil maken. Gezien de vragen die je hier stelt, denk ik niet dat je daar de kennis en apparatuur voor hebt (no offense).

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 06-04-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
FeaR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:04:
[...]

Geen subwoofer in een home cinema is mijns inziens doodzonde. Er zijn slechts enkele speakers die geen subwoofer nodig zouden hebben, door jou genoemde speakers vallen daar niet onder.

Edit:
Laat je niet te veel leiden door de "overall frequency response", die is afhankelijk van de ruimte, ik zou van de gemeten waardes uitgaan (die van -3 dB) als je naar specs gaat kijken. Al zeggen specs niets over het geluid.
Kwam op het idee via een enthousiaste review. Maar had zelf ook al mijn bedenkingen.
Jorgen schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:10:
@Dragonm8 Graag gedaan.

Zoals @FeaR al zegt: altijd een subwoofer nemen.

Voor wat betreft de kabeldikte is 2,5 mm² in huis-tuin-keukensituaties eigenlijk altijd voldoende.

Of de door jou genoemde speakers voldoen aan je wensen, kun je eigenlijk alleen beoordelen door ze zelf te beluisteren en te merken of de effecten duidelijk genoeg voor je zijn.

Je kunt natuurlijk ook specialistische technische reviews lezen zonder audiohocuspocus, maar daarvan zijn er nu eenmaal minder en speakers onderling vergelijken tussen verschillende merken en zelfs types is vaak lastig.
Verzamel graag altijd eerst heel veel informatie op internet. Maar ga daarna zeker luisteren. Echter kan het soms wel lastig zijn als je op 1 plek meerdere dingen wil horen. De zuilen moeten er maar net staan als je iets specifieks wil vergelijken denk ik.
Hulleman schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:15:
[...]

Ga nou eerst maar eens voor één goede subwoofer ;) Zoals al vaker gezegd, twee subwoofers moet je inregelen met speciale apparatuur. Dat is geen plug & play als je er optimaal gebruik van wil maken. Gezien de vragen die je hier stelt, denk ik niet dat je daar de kennis en apparatuur voor hebt (no offense).
None taken. Ik vind het gewoon heel vet staan 2 subwoofers in plaats van 1.

Heb het er al eerder over gehad. Zit er echt geen veel verschil tussen een upfiring speaker met aparte tweeter zoals de R900HT (Frequentiebereik 50 – 50kHz) vergeleken met de XT90 met (Totale frequentierespons: 94Hz tot 22kHz)? Ga er van uit dat ik er graag 10 jaar mee wil doen. Pluspunt van de R900HT is dat ze passen qua uitstraling op de R700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dragonm8 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:24:
[...]

Kwam op het idee via een enthousiaste review. Maar had zelf ook al mijn bedenkingen.

[...]

Verzamel graag altijd eerst heel veel informatie op internet. Maar ga daarna zeker luisteren. Echter kan het soms wel lastig zijn als je op 1 plek meerdere dingen wil horen. De zuilen moeten er maar net staan als je iets specifieks wil vergelijken denk ik.

[...]

None taken. Ik vind het gewoon heel vet staan 2 subwoofers in plaats van 1.

Heb het er al eerder over gehad. Zit er echt geen veel verschil tussen een upfiring speaker met aparte tweeter zoals de R900HT (Frequentiebereik 50 – 50kHz) vergeleken met de XT90 met (Totale frequentierespons: 94Hz tot 22kHz)? Ga er van uit dat ik er graag 10 jaar mee wil doen. Pluspunt van de R900HT is dat ze passen qua uitstraling op de R700.
Veel informatie verzamelen is prima natuurlijk. Zeker als je het op een forum zoals hier doet, waar de meeste mensen kijken naar de technische kant en niet naar de reclamepraatjes. Dat laatste is heel belangrijk om te herkennen bij reviews. Als het vooral wollige, kleurrijke kwalificaties zijn, die onmogelijk te meten zijn (zoals de ruimte van het geluid, de plaatsing van de triangel, mijn vrouw hoorde het ook en wat klinkt het schoon) dan kan je de "review" beter overslaan. Soms kan het wel helpen om een idee te krijgen wat je eens zou willen luisteren, maar als er geen cijfers en metingen bij staan en alleen dit soort woorden, zou ik er in elk geval niet teveel aandacht aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragonm8
Jorgen schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 02:33:
[...]

Veel informatie verzamelen is prima natuurlijk. Zeker als je het op een forum zoals hier doet, waar de meeste mensen kijken naar de technische kant en niet naar de reclamepraatjes. Dat laatste is heel belangrijk om te herkennen bij reviews. Als het vooral wollige, kleurrijke kwalificaties zijn, die onmogelijk te meten zijn (zoals de ruimte van het geluid, de plaatsing van de triangel, mijn vrouw hoorde het ook en wat klinkt het schoon) dan kan je de "review" beter overslaan. Soms kan het wel helpen om een idee te krijgen wat je eens zou willen luisteren, maar als er geen cijfers en metingen bij staan en alleen dit soort woorden, zou ik er in elk geval niet teveel aandacht aangeven.
Dat is zeker een goede tip :)

Zal de R600 beter in midrange zijn omdat deze 2 turbine cones heeft en de R700 er maar 1 heeft?
Of is het totaal plaatje beter met de R700 icm een SVS SB 1000 pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dragonm8 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:00:
[...]
Zal de R600 beter in midrange zijn omdat deze 2 turbine cones heeft en de R700 er maar 1 heeft?
Of is het totaal plaatje beter met de R700 icm een SVS SB 100 pro.
Ik snap de vergelijking niet. De R600 beter in midrange dan de R700 omdat de R600 twee midrange drivers heeft snap ik qua redenatie (overigens is daar zo vanaf papier niets over te zeggen). Maar de R600 afzetten tegen de R700 met subwoofer? De R700 zou al de betere in het laag zijn door de dubbele 8" woofers die de R600 niet heeft en dat dan ook nog aanvullen met een subwoofer. Dan zou ik bijvoorbeeld eerder de R600 + sub afzetten tegen alleen de R700. Waarbij ik het niet willen missen van een subwoofer al aan heb gekaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
FeaR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:15:
[...]

Ik snap de vergelijking niet. De R600 beter in midrange dan de R700 omdat de R600 twee midrange drivers heeft snap ik qua redenatie (overigens is daar zo vanaf papier niets over te zeggen). Maar de R600 afzetten tegen de R700 met subwoofer? De R700 zou al de betere in het laag zijn door de dubbele 8" woofers die de R600 niet heeft en dat dan ook nog aanvullen met een subwoofer. Dan zou ik bijvoorbeeld eerder de R600 + sub afzetten tegen alleen de R700. Waarbij ik het niet willen missen van een subwoofer al aan heb gekaart.
Sorry ik zie dat ik het onduidelijker heb gemaakt dan nodig is.

Beide in beide gevallen zou ik de combineren met de SVS SB 1000 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dragonm8 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:23:
[...]
Sorry ik zie dat ik het onduidelijker heb gemaakt dan nodig is.

Beide in beide gevallen zou ik de combineren met de SVS SB 100 pro.
Check! As said haal je hoe een speaker klinkt niet uit de specificaties. Het enige wat ik "logisch" kan beredeneren is dat een R700 niet per definitie nodig is voor het laag als je toch aan gaat vullen met een subwoofer. Puur op specs en "logica" (beter midragen door twee turbine cones van de R600) zou je veilig voor de R600 kunnen gaan. Het laag ga je niet missen omdat je dat toch aanvult met een subwoofer. Maar nogmaals, puur op specs, speakers nooit gehoord.

Handleiding van de R-reeks van Polk geeft een zelfde bereik voor de R600 en R700:
  • 30 Hz–50 kHz
  • 38 Hz–38 kHz (-3 dB)
Had ik niet verwacht als één speaker een grotere kast heeft én twee 8" woofers. Internet geeft ook andere waardes bij de R700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dragonm8 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:00:
[...]

Dat is zeker een goede tip :)

Of is het totaal plaatje beter met de R700 icm een SVS SB 100 pro.
Ik heb naast mijn huidige Focals Aria 926 ook de duurdere 936 beluisterd. Deze heeft een extra midrange driver tov de 926. Ik vond de 936 juist minder fijn klinken dan de 926. Zegt niet dat de R700 minder klinkt dan de R600, maar zegt wel dat een extra driver niet perse beter hoeft te klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hulleman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:49:
[...]

Ik heb naast mijn huidige Focals Aria 926 ook de duurdere 936 beluisterd. Deze heeft een extra midrange driver tov de 926. Ik vond de 936 juist minder fijn klinken dan de 926. Zegt niet dat de R700 minder klinkt dan de R600, maar zegt wel dat een extra driver niet perse beter hoeft te klinken.
Ik heb exact die ervaring. Ondanks de extra driver op de 936 vond ik de 926 ook fijner klinken. Ik heb ook de 948 geluisterd, maar die is zowel qua fysiek formaat als qua geluid echt heel massief. (En dat is het minst wollig hoe ik het kan beschrijven)

Pagina: 1