Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offertes PV - groot verschil in prijs en plan van aanpak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:34
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOrEAOB2Efz6fAWWSmqwFs-2ESM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E46Yr9iIxWS5xvaaoGmXT2Jc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv4M51Os5_p9858ffB4-VcIIJyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zm3R3dir3pn1W5jYpJ2COO0f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWDwKB3XFzdNO7_EmVlvamHzq4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y9kvH7eu3ZZ2uauKMDlulxe1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMRvy9ZGlDk2FBEjvKu9l8E9sgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sb9OhcLNteE5tVspujsa8Cpj.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto PDOK voor grove indicatie.
Schaduw
Schoorsteen + pijpjes dak, garage een boompje maar die gaat er af.
Jaarverbruik
Nieuwe woning dus onbekend, huidig 3000kwh. Nu moeten we wel de elektrische auto openbaar laden en straks kan dat op de oprit. Daarnaast nog wel in de nabije toekomst naar warmtepompboiler, Quatt of een andere oplossing.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, A onbekend.
Budget en doel
Zoveel mogelijk als zinvol is, wel maximaal 10k euro.
Wie gaat het project uitvoeren
Uitbesteden
Bijhouden van data
Graag, maar dat lijkt wel redelijk standaard tegenwoordig.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKN_5UmBQlVF1xwtz1WUT-ShBJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFG9QwCblBnukZzXE6wK2onj.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Drenthe

De sleutels krijgen we pas deze zomer maar om niet achterin de wachtrij aan te sluiten heb ik alvast wat offertes opgevraagd. Het dak is niet echt standaard wat het op afstand wat moeilijker maakt denk ik, maar zelfs over het aantal panelen wat op de garage past zijn ze het niet eens.

Ik neig nu zelf wel naar offerte C, maar dan vragen of ze ca. 2 panelen erbij op willen zetten achter voor een kleine meerprijs. Zien we t.z.t. wel of het past of niet.

Meterkast wil ik ook laten vervangen inclusief omzetten naar 3x25A

Ik hoop hier nog wat wijsheid te verkrijgen waar ik op moet sturen bij de offertes. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Dersan op 04-04-2023 20:47)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Met een 2mppt omvormer kun je vanaf 3 a 4 panelen op de 2e tracker erbij doen. Met aparte trackers hebben strings geen invloed op elkaar en de pieken komen niet op zelfde moment, dus omvormer hoeft niet dubbel zo zwaar.

Overleg maar met installateur ;-)
Je gaat op langere duur genoeg verbruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Dersan
Bedrijf C een nieuwe offerte gevraagd met het dak achter zo vol mogelijk. Dit is wel op het randje wat volgens hun kan/mag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpuywE-MvIVRTlfiSfVs8WHQ9-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdmIn8DHve7by1PCvfiudO2W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciHJyEkTZ5YnRH74w9AVoJami0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zUFyP2QATgjpqoRu9Ig1LjnS.jpg?f=user_large

* Bedrijf A is een grote regionale gevestigde naam.
* Bedrijf B is een jong lokaal bedrijf met veel goede reviews. Ze willen alleen 50% bij opdracht dus dat ga ik niet doen.
* Bedrijf C herkent iedereen wel al denk ik, een grote landelijke aanbieder.

• Ronald
Optie van bedrijf B is alleen prijstechnisch en levertijd technisch (3,5 maand verschil is honderden euro's opbrengst) met hele grote afstand het beste... En het is materiaaltechnisch het duurste, meest flexibele systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dersan
Ronald schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:56:
Optie van bedrijf B is alleen prijstechnisch en levertijd technisch (3,5 maand verschil is honderden euro's opbrengst) met hele grote afstand het beste... En het is materiaaltechnisch het duurste, meest flexibele systeem.
Na nog wat verder onderzoek naar dit bedrijf kwam ik erachter dat de tekst op hun site gedeeltelijk 1 op 1 gekopieerd is van de site van Feenstra, deze laat ik dus maar links liggen en ga op zoek naar een andere 3e offerte.

Aansturen op een offerte met micro omvormers is dus wel verstandig in een dak als deze? Heb een heel aantal offerte topics doorgelezen hier op het forum en kreeg het gevoel dat die eigenlijk te duur waren / het doet voorbij schoten.

• Ronald
Micro's zijn niet per se de beste oplossing. Het is soms noodzaak. Het is meer dat die offerte waarbij je de installateur onvoldoende hoog hebt zitten domweg de voordeligste is... ja en dan is het een beetje waarom niet ;-)

• Dersan
Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:19:
Micro's zijn niet per se de beste oplossing. Het is soms noodzaak. Het is meer dat die offerte waarbij je de installateur onvoldoende hoog hebt zitten domweg de voordeligste is... ja en dan is het een beetje waarom niet ;-)
Het is gewoon lastig dat echt iedereen met een compleet ander plan van aanpak komt aanzetten. Laatste offerte is nu binnen van een goed aangeschreven lokaal bedrijf, die was ik nog vergeten te vragen. Komt echt met een heel goedkoop systeem aanzetten zonder poespas, zie onderstaand. Was is nu de verstandige keuze? Valt op dat ze ook geen optimizers wilden gebruiken voor het beetje schaduw van de schoorsteen en wat bomen op de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbGU0wfEoVV3zqNRLYOlnIAUc0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xlDjdAfYMIBJ9lbcxDOhf0YI.png?f=user_large

Wat zijn de nadelen van dit systeem met 2 kleine omvormers en zonder optimizers?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Het nadeel zou kunnen zijn dat het niet helemaal het maximaal presterende systeem is. Dus puur als je naar het absolute aantal kWh's kijkt.
Maar het is een nette prijs voor een systeem wat sowieso ook goed gaat functioneren. Het voordeel is dat 10% winst of verlies op een paneel wat deels in de schaduw ligt ook maar een beperkte hoeveelheid kWh's is. Het verhaal dat een stringsysteem niet werkt wanneer een paneel deels in de schaduw ligt is een broodje aap, dus laat je daar niet door van de wijs brengen.

Ik betwijfel of dit Growatt systeem 10% minder opbrengt dan het Enphase systeem. Wat dat betreft zijn ze met 1,39 en 1,25 aan elkaar gewaagd. Over de hele levensduur brengt de Enphase oplossing uiteindelijk wel meer op.

Dus omdat B2 een technisch superieure oplossing is en veel sneller kan leveren, zou ik daarvoor gaan. Als budget belangrijker is: de 2x Growatt oplossing kiezen. Eventueel met 8 panelen achter als dat past en een 3 kW omvormer.

• Dersan
schumacher schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:00:
Het nadeel zou kunnen zijn dat het niet helemaal het maximaal presterende systeem is. Dus puur als je naar het absolute aantal kWh's kijkt.
Maar het is een nette prijs voor een systeem wat sowieso ook goed gaat functioneren. Het voordeel is dat 10% winst of verlies op een paneel wat deels in de schaduw ligt ook maar een beperkte hoeveelheid kWh's is. Het verhaal dat een stringsysteem niet werkt wanneer een paneel deels in de schaduw ligt is een broodje aap, dus laat je daar niet door van de wijs brengen.

Ik betwijfel of dit Growatt systeem 10% minder opbrengt dan het Enphase systeem. Wat dat betreft zijn ze met 1,39 en 1,25 aan elkaar gewaagd. Over de hele levensduur brengt de Enphase oplossing uiteindelijk wel meer op.

Dus omdat B2 een technisch superieure oplossing is en veel sneller kan leveren, zou ik daarvoor gaan. Als budget belangrijker is: de 2x Growatt oplossing kiezen. Eventueel met 8 panelen achter als dat past en een 3 kW omvormer.
Budget is niet echt een issue meer wat verstandig is. Wil het in 1x goed doen.

Heb nog even nagevraagd en of 8 panelen (2 extra) erop passen, het hangt erom en zal blijken bij de schouwing en/of leggen. Als het wel past gaat het 300€ per paneel extra kosten inclusief leggen (nog even kijken of het op dezelfde omvormer moet of een iets zwaardere).

Leggen kunnen ze in de 1e week dat wij de sleutel van het huis krijgen dus dat is geen bezwaar.

Bij 8 achter en 6 op de garage zal het dan komen op €1,18. Enphase is qua gadgetgehalte wat leuker denk ik maar dit is wel erg aantrekkelijk toch? Is ook geen kleine cowboy maar gewoon een degelijk bedrijf (van horen zeggen en internet research).

Als jullie zeggen dat deze opstelling qua techniek wel moet kloppen is mijn keuze wel gemaakt denk ik :).

• Ronald
4 zal REC Twinpeak 5 zijn. De "budget" lijn van het Noorse bedrijf (maar gemaakt in Singapore). Dat zijn erg nette panelen ;-)

Als de installateur REC Protrust is garandeert REC vervanging op het dak, ook als de installateur er niet meer is, dat is erg uniek.

Ik snap alleen 2 omvormers niet... 1 iets zwaardere is efficiënter en zou iets minder moeten kosten.
300 extra per paneel is prima overigens - je ziet meteen: dat is maar 60% van de per-paneel prijs van 12.

B1, B2, 3 en 4 zijn allemaal nette prijzen voor het gebodene.
Meer panelen levert eigenlijk altijd meer op dan slimme omvormers.

Voor rond de 1800 die 4 lijkt te hanteren zou ik zeker die 6 op garage gelijk meepakken. Dat zal met aparte omvormer worden vanwege 3e oriëntatie

• Dersan
Ronald schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:54:
4 zal REC Twinpeak 5 zijn. De "budget" lijn van het Noorse bedrijf (maar gemaakt in Singapore). Dat zijn erg nette panelen ;-)

Als de installateur REC Protrust is garandeert REC vervanging op het dak, ook als de installateur er niet meer is, dat is erg uniek.
Zijn inderdaad de REC 400WP All Black Twinpeak 5 en de installateur is REC Protrust. Had het Protrust gedeelte nog niet eens goed bekeken, ze adverteren hier niet echt mee maar dit is inderdaad wel een pluspunt dan.
Ik snap alleen 2 omvormers niet... 1 iets zwaardere is efficiënter en zou iets minder moeten kosten.
300 extra per paneel is prima overigens - je ziet meteen: dat is maar 60% van de per-paneel prijs van 12.
De garage staat los achter in de tuin. De adviseur heeft wel de optie van 1 omvormer in de garage ophangen besproken, 2 losse omvormers had zijn voorkeur. Anders zouden er lange gelijkstroomkabels naar de garage moeten en dit zou niet echt gunstig zijn.
B1, B2, 3 en 4 zijn allemaal nette prijzen voor het gebodene.
Meer panelen levert eigenlijk altijd meer op dan slimme omvormers.

Voor rond de 1800 die 4 lijkt te hanteren zou ik zeker die 6 op garage gelijk meepakken. Dat zal met aparte omvormer worden vanwege 3e oriëntatie
Beide offertes die nu uit de selectie zijn gekomen betreft alleen achter op het dak en op de garage leggen, denk dat alle verschillende opgaves een beetje verwarrend zijn.

Ok, nog 1 vraag.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4oQWOHEdoJUOlEV5mWw94vsf-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLUB2KtpNVFqv7P1IAkIMd04.png?f=fotoalbum_large

Dit is de REC offerte met 6 panelen achter, zonder optimizers.

Stel nou dat er wel 8 op passen, maar dat 1 paneel dan wat schaduw pakt van de schoorsteen. Levert dit dan alsnog wel meer op dan 7 panelen of knijpt dat paneel de rest zoveel dat je het 8e paneel beter achterwege kan laten?

• Ronald
Zodra er schaduw op een paneeldeel valt (het zijn 3 lange strips) triggert een string omvormer bypass zodat alleen dat paneeldeel uitschakelt. De rest kan dan onbelemmerd door.

Denkt nummer 4 dan dat er niet iets nuttigs op het oost dak gaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 04-04-2023 20:11 ]

• Dersan
Ronald schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:11:
Zodra er schaduw op een paneeldeel valt (het zijn 3 lange strips) triggert een string omvormer bypass zodat alleen dat paneeldeel uitschakelt. De rest kan dan onbelemmerd door.
Ok top! Toch gerustgesteld, veel desinformatie op het web.
Denkt nummer 4 dan dat er niet iets nuttigs op het oost dak gaat?
Is lastig te beoordelen van afstand. Wordt met her en der een paneel ook geen geliefde oplossing bij mijn wederhelft wat betreft aanzicht.

Maar stel, 4 a 5 panelen erbij op een iets grotere omvormer voor 300 euro per stuk is wel aantrekkelijk. Werkt dat dan ook wel qua oriëntatie? Op de 2e string?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Met een 2mppt omvormer kun je vanaf 3 a 4 panelen op de 2e tracker erbij doen. Met aparte trackers hebben strings geen invloed op elkaar en de pieken komen niet op zelfde moment, dus omvormer hoeft niet dubbel zo zwaar.

Overleg maar met installateur ;-)
Je gaat op langere duur genoeg verbruiken.

Pagina: 1