Zonnepanelen plaatsen op bittumen dak met lichte helling 5°

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 16:40
Hallo,

Ik overweeg panelen te plaatsen op een vrijwel plat bitumen dak met een helling van 5°. Door verschillende partijen worden zeer uiteenlopende opties voorgesteld:
  • Frame los op het dak leggen, eventueel verzwaren met tegels.
  • Frame aan betonnen staanders bevestigen (die weer op rubberen matten liggen).
  • Tegels aan het dak lijmen en frame daarop bevestigen.
  • Staanders door het dak boren (verschillende opties).
Ik maak mij met name zorgen over de mogelijke schade aan de bittumen / kans op lekkages op de lange termijn.

Is er iemand met ervaring / kennis die er iets zinnigs over kan zeggen? :)

Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
Heb voor deze constructie gekozen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8ET4Px60up-Qfif3bodARBnaJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF2Do2l4CUh1AIEhVGfd0wrf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li77aLrY7MSyMScXh2YppzyLILs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvFsCC5DfZu4kG8FlGokT89N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJoAV33wSASo4emBqkIOZq3VJGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq8yB9wenp1G8aUOsn6irDoY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGXQK7ChC9A8KddwFxP_Cy791nI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iREhpeJ3BAZoaGeb8O4GSyHc.jpg?f=fotoalbum_tile

Er waren ook partijen die door het dak wilde boren maar dat wilde ik absoluut niet vanwege mogelijke lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
@ChiMan
Creatief opgelost! Ik dacht dat het stokeinden waren die je door het dak schroeft. Maar als ik het goed begrijp zijn het slotbouten of bouten met een verzonken kop in een aluminium strip. De strip is vervolgens vastgeplakt op het dak en afgewerkt met bitumen. Zie ik dat ongeveer goed? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een houten tuinschuur waar twee zonnepanelen los opliggen, verzwaard met tuintegels. Het is een nieuwbouwhuis en dit was onderdeel van de oplevering. Veel huizen hebben dit op deze manier en het ligt overal 3,5 jaar na dato nog steeds netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
ChiMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:08:
Heb voor deze constructie gekozen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Er waren ook partijen die door het dak wilde boren maar dat wilde ik absoluut niet vanwege mogelijke lekkage.
Huh, je hebt de panelen dus bevestigd áán de dakbedekking?

En hoe is die dakbedekking aan je dak bevestigd?

Lijkt me best eng, voor je het weet trek je je volledige bitumenlaag van je dak af. Ik zou dit niet zomaar adviseren tenzij je precies weet hoe en wáár die bitumenlaag vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
Puch-Maxi schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:54:
@ChiMan
Creatief opgelost! Ik dacht dat het stokeinden waren die je door het dak schroeft. Maar als ik het goed begrijp zijn het slotbouten of bouten met een verzonken kop in een aluminium strip. De strip is vervolgens vastgeplakt op het dak en afgewerkt met bitumen. Zie ik dat ongeveer goed? :)
Inderdaad!
mcDavid schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Huh, je hebt de panelen dus bevestigd áán de dakbedekking?

En hoe is die dakbedekking aan je dak bevestigd?

Lijkt me best eng, voor je het weet trek je je volledige bitumenlaag van je dak af. Ik zou dit niet zomaar adviseren tenzij je precies weet hoe en wáár die bitumenlaag vast zit.
Begrijp niet precies wat je bedoelt maar dakbekking is bitumen.

1e laag is bitummen (oud), heb bij het installeren van mijn ZP is er een nieuw laag bitumen gelegd en bij de strippen extra verstevigd.

Kon ook voor deze oplossing gaan maar dat vond ik juist minder stevig/stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrYVZi-zv1l6FzyeWeZJi3kQWBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cEhbRhzCJZEvrgdh42abgsuT.jpg?f=user_large

Meerdere huizen in mijn wijk hebben soortgelijke contructie vanweg half ronde dak.

[ Voor 11% gewijzigd door ChiMan op 27-03-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
ChiMan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Inderdaad!

[...]

Begrijp niet precies wat je bedoelt maar dakbekking is bitumen.

1e laag is bitummen (oud), heb bij het installeren van mijn ZP is er een nieuw laag bitumen gelegd en bij de strippen extra verstevigd.

Kon ook voor deze oplossing gaan maar dat vond ik juist minder stevig/stabiel:

[Afbeelding]

Meerdere huizen in mijn wijk hebben soortgelijke contructie vanweg half ronde dak.
toon volledige bericht
Meestal bestaat je dak uit verschillende lagen:

- balkenlaag
- dakbeschot/underlayment
- isolatiepakket
- waterkerende laag (bitumen/EPDM/etc)

De balkenlaag en dakbeschot zijn geschikt om een mechanische belasting op te nemen, de isolatie en waterkerende laag niet. Dat spul zit net genoeg vast dat het er niet vanaf waait. Op een platdak ligt de isolatie en/of waterkerende laag soms zelfs helemáál los, met enkel ballastgrind erop. Als je hier aan gaat trekken (wat gebeurt als je een beetje wind onder je panelen krijgt), kan het zomaar dat je de hele boel eraf trekt.

In bepaalde situaties zal dit best kunnen overigens, maar ik zou dit niet als algemeen doe-het-zelf advies geven tenzij je weet hoe de dakopbouw precies is en of die daar geschikt voor is.

Edit: in jouw geval is er onder de strippen extra versteviging aangebracht lees ik, dan zit het wel goed dus, maar dat moet je er wel bij vertellen voordat iemand denkt zelf zoiets op een bestaand dak te hobbyen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 27-03-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Als het geen rond dak is zou ik die 5° gewoon als plaat dak behandelen en dan een frame verzwaard met tegels nemen. een bitumen dak zou 30/40 jaar mee moeten kunnen gaan dus weet niet hoelang het er al ligt, misschien handig om als je toch panelen neemt om dan gelijk het bitum te vervangen.

Over lekkage zou ik me niet heel druk maken zolang er niet door het bitum heen geboord word, zeker als je voor het laten plaatsen met de installateur dit bespreekt en schriftelijk vastlegd.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 16:40
Dank voor alle reacties.

De bitumen gaat zeer binnenkort overlaagd worden, voordat er panelen komen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is met welke constructie ik zo min mogelijk kans heb op schade en met herstel eenvoudig is is.

De oplossing van ChiMan is erg elegant voor zijn ronde dak, maar persoonlijk geef ik aan alle voorgestelde oplossing de minste voorkeur aan iets verlijmen aan de bitumen. Dat lijkt mij de grootste kans op schade geven en het moeilijkst te herstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door SaphuA op 27-03-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Verzwaren met tegels en matjes op de bitumen , geeft nooit schade.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1