Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Wij willen volgens jaar een nieuwe keuken is de verwachting en dan ook direct gaan koken op electra.
Nu heb ik gelezen dat dat op een 1 fase (1x25A) niet gaat lukken. Ik wil daarom een verzwaring van de meter aanvragen bij Liander (wachttijd +- 7 maanden..) als ik de site van Liander bekijk zouden we naar 3x25A moeten gaan.

Het aanvragen bij Liander zal wel lukken via hun website maar wat er precies boven de meter veranderd moet worden is mij nog wat onduidelijk, is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen? Moet mijn zonnepanelen installatie bijvoorbeeld ook aangepast worden?

Momenteel:
8 groepen
1 bel travo
1 stopcontact
2 aardlekschakelaar (per 4 groepen (links en rechts))
1 hoofdschakelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU_youju2t1NEem3Ho-UWPA7tPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1M8qK3huKLfUUDNEpa3BkgDc.jpg?f=fotoalbum_large

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:01

ericplan

5180 Wp PV

Je hebt in ieder geval een nieuwe hoofdschakelaar nodig. Misschien dat er precies een 22x11 kastje tussen de huidige kasten past? Dan speel je ook wat ruimte vrij in de bovenste kast voor de nieuwe krachtgroep (om te koken).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Heel kort door te bocht hoef je alleen een 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen.

Echter is het raadzaam en in zekere mate ook verplicht om je belasting te spreiden over de 3 fase die je ter beschikking hebt. Dit kan in overleg met de elektricien relatief makkelijk gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verplite
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:54
Alvorens Liander komt moet je al een 3-fase hoofdschakelaar hebben (die heb je niet).
Die moet totdat Liander komt dan tijdelijk met een bruggetje als 1-fase hoofdschakelaar functioneren.
Met 3 fasen is het het mooist om je groepen te verdelen over de 3 fasen, dan 3 aardlekschakelaars (dat zijn er nu 2).
Voor een 3-fasen kookgroep (advies aardlekautomaat) heb je ruimte nodig (4x).

Het zal allemaal krap worden (meer ruimte nodig voor hoofdschakelaar, extra aardlekschakelaar, kookgroep/aardlekautomaat) in deze kast.

Bovenstaand kan/moet allemaal al voorbereid worden, zelf of door de lokale electricien, voordat Liander komt.

Zonnepanelen hoeven niet anders, komen op 1 vd fasen

[ Voor 5% gewijzigd door Verplite op 27-03-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Houd er rekening mee dat Liander momenteel te kampen heeft met te korten van schakelaars/meters, dus verwacht niet dat je het binnen 1 maand in huis hebt.
Zorg er wel voor dat een electricien dit op tijd voor je geregeld hebt met nieuwe schakelaars etc..

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De tekorten bij Liander zijn nu aardig teruggelopen, dus daar heb je mazel mee.

Nu ben ik het er mee eens dat naar 3-fase gaan het meest toekomst bestendig is maar voor alleen koken op inductie zou je ook naar 1x35/40A kunnen. Dan hoeft er qua hoofdschakelaar niets aangepast te worden en is gratis.

MAARRRR, dan zit je met de PV :) Dan ga je wel echt over de 40A max van je aardlekschakelaars. Sterker nog, dat heb je nu al omdat het een 20A is... Dan zal je toch echt een extra 40A automaat moeten plaatsen. Op 3-fase heb je dus eigenlijk hetzelfde omdat 25A (net) + 20A (PV) dus ook al te veel is.

Qua ruimte zou ik alle Enphase spullen verplaatsen en er een extra kast naast hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 09:31
Goeie adviezen hier!

@Septillion
Goed te horen dat de tekorten bij Liander teruglopen. Ik heb toevallig vorige week een 3fase aanvraag voor kennissen gedaan.
En ja, zij vroegen me ook of hun kookplaat niet op 1 fase kon blijven.
Ja dat kan, maar ik ben bang dat (in hun grote gezin) de wasmachine en droger te vaak aanstaan. Erg riskant, wat ik niet aandurf te adviseren.

Verder denk ik dat HKLM_ 1x35A hoofdzekering heeft.
De opmerking die jij aanhaalt heeft wel wat toelichting nodig voor de leek:
Potentieel kun je naast die 35A, ook nog 20A (al zal dat in de praktijk wel iets minder maximaal zijn, maar nog steeds teveel) = 55 A verbruiken.
Dus als je 4 eindgroepen achter één aardlek schakelaar maximaal belast, dan trek je 4x16A, wat meer is dan de 40A die de aardlek aan kan.
Die zou dan dus verhoogd dienen te worden naar 63A, én het advies ook om de bedrading naar de aardlek te vervangen voor 10mm2.
Uiteraard kun je ook Alamats inzetten, maar: ruimtegebrek.

Als je het goed zou willen, dan zou een 5A Enphase zekering de max zijn voor de zonnepanelen, 35+5=40.
Maar dat heeft natuurlijk niemand = grootste deel van NL met zonnepanelen😗

2 opmerking:
Potentieel betekend niet dat >40A voorkomt. Anders zou de hoofdzekering ook regelmatig doorbranden. Dat valt in de praktijk gelukkig reuze mee.
Ik lees regelmatig op www.installatiejournaal.nl dat dit voor nieuwe installaties aandacht behoeft. Wil je het netjes doen: dan aanpassen.

@HKLM_
Een losse hoofdzekeringkast onder de huidige kast is wel het fraaist, zoals Ericplan zegt. En het goedkoopste.
Verder zou je de beltrafo en wcd uit je kast kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je hoeft niet perse naar 3x25A gaan.
Je kunt ook gewoon op een fase blijven werken en een kookgroep gebruiken.
Een kookgroep zijn twee gekoppelde automaten die ervoor zorgen dat die twee groepen gelijktijdig uitschakelen.

Wel moet je kookplaat geschikt zijn om op twee groepen aan te sluiten, maar dat zijn bijna alle kookplaten wel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 01:37
3X25 is het meest toekomstgericht. Wellicht is volgende stap een EV of warmtepomp. Dan is dat extra vermogen gewoon fijn noodzakelijk. Anders blijf je ook aanpassen hé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:29
Ik zou gewoon nog zo een dezelfde holec kast kopen en die er rechts naast zetten.
Kan je meteen pv groep en enphase relais daarin kwijt. 3f hoofdschakelaar in de bestaande holec kast. 3f 16A aardlekautomaat of kookgroep voor je inductie in de nieuwe kast. Ook kan je dan een 3 fase +nul verdeelblok makkelijk kwijt om al je draden makkelijker te verdelen.

Dan ziet alles er weer netjes uit en heb je voorlopig genoeg ruimte voor uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
thx allen!

Een EV opladen aan huis gaat hem niet worden i.i.g mogelijk dat ik wel een battery pack voor de zonnepanelen wil t.z.t Dat er een wachttijd is bij Liander ben ik mee bekent. Als het voornamelijk een kookgroep is en een andere aardlek welke moet worden aangepast in de kast zelf ga ik daar eens naar informeren voor de kosten :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 09:31
Thx voor de thumbs up, laat maar weten wat t geworden is + foto😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
@HKLM_ goede a-merk redelijk geprijsde oplossing is een 3 fase maatwerk versie van deze kast, dat doen ze:

https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Dan alleen een elektricien regelen voor plaatsen. Laat je niet verleiden tot Emat/chint/sep, dat kost zo goed als zelfde en is gewoon minder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1