Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoensV
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-06 10:09
Dag allemaal,

Ik heb gemerkt dat er een rood lampje(cpu) gaat branden op het moederbord. :(
Dit wanneer er een cutscene / cinematic is in game. bv Warframe, battlefield, starwars.
Het brand dan voor enkele seconden.
CPU usage is dan bv van 4%=> 40% dus zeker geen 100% usage.

MOBO: ASUS B760I
CPU: I5 13600K
Cooler (incl in case): 280mm radiator, 2 x 140mm Gen 3 Cooler Master Pump (NR 200 PMax)
PSU (incl in case): V850 SFX GOLD 850 Watt

Ik heb al even gezocht maar kan toch niet direct een defect of oplossing vinden.
Is dit misschien omdat hij even throttled?

Kan ik het negeren of moet ik het toch verder onderzoeken?
wat denken jullie.

Beste antwoord (via MoensV op 22-04-2023 23:49)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In BIOS, tabblad Monitor, helemaal onderin: CPU TEMPERATURE LED SWITCH (enabled/disabled).

Ik ga er een beetje vanuit dat de BIOS layout en settings beetje hetzelfde zijn als mijn maximus xii hero, Z490.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 23:15
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoensV
Uszka schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:06:
Is het BIOS van het moederbord up to date?
Ja

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In BIOS, tabblad Monitor, helemaal onderin: CPU TEMPERATURE LED SWITCH (enabled/disabled).

Ik ga er een beetje vanuit dat de BIOS layout en settings beetje hetzelfde zijn als mijn maximus xii hero, Z490.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Los van het daadwerkelijke verbruik van de CPU, wat doen de temperaturen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoensV
@bierschuit Ja dit stond idd aan. Heb dit disabled. licht blijft uit.
@nelizmastr temp in game is +- 30°-40° graden. tijdens een cut sene vliegt dit wel 100°c.
Ik heb even prime 95 gedaan. hier blijft cpu rond 80-90° graden core 1 blijft wel op 100°c.
Het zal temp waarschuwing geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MoensV schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:27:
@bierschuit Ja dit stond idd aan. Heb dit disabled. licht blijft uit.
@nelizmastr temp in game is +- 30°-40° graden. tijdens een cut sene vliegt dit wel 100°c.
Ik heb even prime 95 gedaan. hier blijft cpu rond 80-90° graden core 1 blijft wel op 100°c.
Het zal temp waarschuwing geweest zijn.
Dat is erg hoog inderdaad. Dat hoort niet te kunnen en duidt op slecht contact tussen heatspreader van de cpu en de koeler (te weinig koelpasta, of het plastic is niet van de coldplate afgehaald bijv.) of de pomp werkt niet naar behoren. Een 13600K met een 280mm AIO moet prima te doen zijn.

Zet alle fan headers (indien de pomp daar ook op zit) eens op 100% in de UEFI en doe dan nog eens prime95. Blijft hij dan wel op normale temperaturen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoensV
nelizmastr schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Dat is erg hoog inderdaad. Dat hoort niet te kunnen en duidt op slecht contact tussen heatspreader van de cpu en de koeler (te weinig koelpasta, of het plastic is niet van de coldplate afgehaald bijv.) of de pomp werkt niet naar behoren. Een 13600K met een 280mm AIO moet prima te doen zijn.

Zet alle fan headers (indien de pomp daar ook op zit) eens op 100% in de UEFI en doe dan nog eens prime95. Blijft hij dan wel op normale temperaturen staan?
Ik heb alle fans en pomp op 100% gezet. In de wetransfer kan je een scrn shot zien https://we.tl/t-0kSl5LTf5H
Zou het kunnen dat hij zijn thermal limit niet bereikt? Want hij lijkt niet te throttle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Hij throttlet wel in jouw screenshot, als in, hij verlaagt je turbo behoorlijk. Je moet naar de P-cores kijken, die worden bijna allemaal 100 graden.

De max turbo van de 13600K voor alle P-cores is 5.1GHz, jouw chip doet nog net 4.6. Daar is al 500MHz verloren gegaan. Denk dat je koeler deze chip niet aankan op vol vermogen. Wellicht het beste om te gaan kijken naar undervolten van je CPU. Daar is nog wel wat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:35
Kan de hitte gewoon niet kwijt in dat kastje.. idd undervolten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BIOS 1003 is uit voor de B760-I.

Deze versie van de BIOS staat nu toe om UnderVolt Protection uit te schakelen. Je hoeft voortaan niet meer naar Microcode 0x104 te switchen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrFEyoqyDqP35_mQuloQLkTfVUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhc97UeUVH3r3IDvLc0UjvRM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens bijna hetzelfde systeem gemaakt maar dan met een 13700K. De AIO 280mm in de NR200 Max kan deze CPU prima rond 90C houden onder load. Zolang je maar een kleine undervolt toepast.
Pagina: 1