Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Ik heb in januari bij een firma een opdracht getekend voor een PV uitbreiding. Vanwege wat overmacht in mijn financiële situatie deze opdracht vandaag geannuleerd. Nergens op de website en/of in de order zijn opmerkingen te vinden over annuleringskosten, daarnaast werken de voorwaarden op hun site in het geheel niet.
Nu stuurden ze vrijwel direct een factuur, met een termijn van 3 dagen, voor een x bedrag. Ik heb gemeld dat ik hier niet mee akkoord ga, en vrijwel direct daarna een factuur voor een bedrag wat 3 keer zo hoog was als het eerstgenoemde bedrag.
Lijkt mij dat dit sowieso niet mag, en zo omgaan met facturen en bedragen komt wat onprofessioneel over ook.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
Als het nergens vermeld staat + nergens op een factuur staat dan heb je geen Annuleringskosten.

EVT leesvoer:

https://www.degeschillenc...formatie-door-ondernemer/

Wanneer zou het uitgevoerd worden?

[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 27-03-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
corporalnl schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:38:
Als het nergens vermeld staat + nergens op een factuur staat dan heb je geen Annuleringskosten.

EVT leesvoer:

Uitvoerdatum is pas over een week of 3.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Gezien de huidige levertijden van met name het montagemateriaal is "pas over een week of 3" mogelijk zo'n maand of drie ná het bestellen van de onderdelen.

Onafhankelijk van de voorwaarden trouwens, maar ik kan me (vooral bij een klein bedrijf met zoals overal in de sector lage marges) het standpunt van het bedrijf ook voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:54
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Hmm ja dat is een lastige.

Het bedrijf heeft namelijk ook plek en materiaal kosten gemaakt. Weet niet of ze in hun recht staan maar ik snap het bedrijf wel.

Heb je rechtsbijstand? Zou die inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:54
Nu is het ook niet zo dat ze de materialen en panelen niet kwijtkunnen, vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Denk vooral emotie van de kant van de leverancier en dat is lastig communiceren. Rechtsbijstand is dan een prettige mediator. Er zijn partijen die on-demand rechtsbijstand leveren, even zoeken, verschillende tarieven voor 30-minuten, beoordeling of behandeling bijvoorbeeld.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
corporalnl schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:38:

EVT leesvoer:

Dat leesvoer is nogal prematuur in dit topic aangezien niet gedeeld is wat de voorwaarden zijn waaronder de opdracht tot stand gekomen is.

@master_viper : Zijn er geen (algemene) voorwaarden meegestuurd bij de offerte of bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Wolly schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Dat leesvoer is nogal prematuur in dit topic aangezien niet gedeeld is wat de voorwaarden zijn waaronder de opdracht tot stand gekomen is.

@master_viper : Zijn er geen (algemene) voorwaarden meegestuurd bij de offerte of bevestiging?
Helaas, ik heb geen algemene voorwaarden. Daarnaast kan ik ze ook niet bekijken op hun website, want die link is gewoon dood.
Detail, na mijn reactie over het feit dat ik hier niet mee akkoord ga hebben ze gemeld dat ik vandaag met een x bedrag eronder uit kan komen, mits ik vandaag betaal.

Rechtsbijstand al gesproken inmiddels, ook de termijnen die op facturen worden gestuurd (3 dagen) en in hun laatste voorstel zelfs binnen 1 dag, mag gewoonweg niet.

[ Voor 11% gewijzigd door master_viper op 27-03-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Helaas, ik heb geen algemene voorwaarden. Daarnaast kan ik ze ook niet bekijken op hun website, want die link is gewoon dood.
Detail, na mijn reactie over het feit dat ik hier niet mee akkoord ga hebben ze gemeld dat ik vandaag met een x bedrag eronder uit kan komen, mits ik vandaag betaal.
Ik denk dat je vooral moet vragen naar de onderbouwing van het bedrag, aangezien er geen vast annuleringsbedrag of percentage is afgesproken moet het wel om feitelijke kosten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:03
Ik zou als bedrijf ook wel chagrijnig zijn als een klant relatief kort voor installatiedatum simpelweg een emailtje stuurt zonder opgaaf van reden om te annuleren. Zij hebben ook voorbereidingstijd, geld, en moeite in het traject is gestopt; wellicht denkt de installateur dat je het door iemand anders laat doen. Niet om het goed te praten, maar ik kan de reactie wel voorstellen.

Wellicht wat aan de late kant, maar hebben jullie al telefonisch contact gehad? Geprobeerd om de situatie toe te lichten en samen richting een oplossing te werken? met honing vang je meer vliegen dan met azijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Timorad schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:11:
Ik zou als bedrijf ook wel chagrijnig zijn als een klant relatief kort voor installatiedatum simpelweg een emailtje stuurt zonder opgaaf van reden om te annuleren. Zij hebben ook voorbereidingstijd, geld, en moeite in het traject is gestopt; wellicht denkt de installateur dat je het door iemand anders laat doen. Niet om het goed te praten, maar ik kan de reactie wel voorstellen.

Wellicht wat aan de late kant, maar hebben jullie al telefonisch contact gehad? Geprobeerd om de situatie toe te lichten en samen richting een oplossing te werken? met honing vang je meer vliegen dan met azijn etc.
Er is door mij een duidelijke reden gemeld, daarnaast heb ik gemeld dat ik in de toekomst van plan ben om bij hun terug te komen. Dit laatste is echter nu niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:50
Zou inderdaad in overleg en een onderbouwing vragen voor de kosten. Wettelijk gezien is de koop al vastgelegd.

https://www.consuwijzer.n...t-dienstverlener-opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andere vraag @master_viper : Wordt er wel ergens in de offerte/overeenkomst gerefereerd naar algemene voorwaarden?

Wellicht dat die voorwaarden een gunstiger afkoopregeling bevatten. Mocht dat niet zo zijn dan kan je altijd stellen dat je niets met de voorwaarden te maken hebt omdat ze niet zijn verstrekt.
Bij een beetje bedrijf zijn de voorwaarden ook gedeponeerd bij de KvK, je kan het daar navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Wolly schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:16:
Andere vraag @master_viper : Wordt er wel ergens in de offerte/overeenkomst gerefereerd naar algemene voorwaarden?

Wellicht dat die voorwaarden een gunstiger afkoopregeling bevatten. Mocht dat niet zo zijn dan kan je altijd stellen dat je niets met de voorwaarden te maken hebt omdat ze niet zijn verstrekt.
Bij een beetje bedrijf zijn de voorwaarden ook gedeponeerd bij de KvK, je kan het daar navragen.
Hier wordt niet naar verwezen, ik heb ze dan ook niet. Het enige in de offerte / order dat wordt genoemd is een x bedrag vooruitbetaling bij orders > € 5.000,-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Is er wel een mogelijkheid tot annuleren in de overeenkomst opgenomen? Zomaar kunnen annuleren is voor zover ik weet niet in alle gevallen mogelijk. Niet dat je denkt te kunnen annuleren, nu een aanbod met mogelijk een gunstigere regeling afslaat, waarna straks de uitkomst is dat je aan de originele overeenkomt gebonden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt de opdracht toch getekend? Hoezo ga je er vanuit dat je gratis kan annuleren?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2023 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
Dit lijkt me een lastig punt, ze hebben wel kosten gemaakt voor bijvoorbeeld materiaal (en als het heel kort op de uitvoerdatum is, is het misschien ook wel lastig om de gereserveerde uren nog in te vullen).

Aan de andere kant verdient de manier waarop zij communiceren ook niet de schoonheidsprijs en geeft mij een beetje het gevoel dat je Beun De Haas BV hebt ingehuurd. Lijkt me het beste om je rechtsbijstand in te schakelen, of eventueel je vraag neer te leggen bij het juridisch loket. Ik betwijfel of je hier echt een eenduidig antwoord gaat krijgen.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Erkel schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:51:
Dit lijkt me een lastig punt, ze hebben wel kosten gemaakt voor bijvoorbeeld materiaal (en als het heel kort op de uitvoerdatum is, is het misschien ook wel lastig om de gereserveerde uren nog in te vullen).

Aan de andere kant verdient de manier waarop zij communiceren ook niet de schoonheidsprijs en geeft mij een beetje het gevoel dat je Beun De Haas BV hebt ingehuurd. Lijkt me het beste om je rechtsbijstand in te schakelen, of eventueel je vraag neer te leggen bij het juridisch loket. Ik betwijfel of je hier echt een eenduidig antwoord gaat krijgen.
Dat gevoel heb ik nu helaas ook. Het is moeilijk om te achterhalen wat wel en niet mag bij deze firma, aangezien er geen voorwaarden verstrekt zijn en deze ook niet te achterhalen zijn. Rechtsbijstand is er inmiddels mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:58:
Dat gevoel heb ik nu helaas ook. Het is moeilijk om te achterhalen wat wel en niet mag bij deze firma, aangezien er geen voorwaarden verstrekt zijn en deze ook niet te achterhalen zijn. Rechtsbijstand is er inmiddels mee bezig.
Als er geen voorwaarden zijn dan val je automatisch terug op wat er bij wet geregeld is en dat is dat een consument een dergelijke opdracht altijd mag annuleren. Daar mag in de voorwaarden weliswaar een compensatie tegenover gesteld worden maar aangezien die voorwaarden niet mee gegeven zijn bij de opdracht zijn die niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Croga schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Als er geen voorwaarden zijn dan val je automatisch terug op wat er bij wet geregeld is en dat is dat een consument een dergelijke opdracht altijd mag annuleren. Daar mag in de voorwaarden weliswaar een compensatie tegenover gesteld worden maar aangezien die voorwaarden niet mee gegeven zijn bij de opdracht zijn die niet van toepassing.
Een opdracht zonder annuleringsvoorwaarden betekent niet dat je gemaakte kosten moet vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:37:
Ik heb in januari bij een firma een opdracht getekend voor een PV uitbreiding.
A. Ben je consument?

B. Gaat dit over een koopovereenkomst, een overeenkomst voor aanneming van werk of een combinatie van die twee?

De samenloop van koop met aanneming van werk is niet altijd duidelijk te maken. Er is immers altijd materiaal nodig om een werk van 'stoffelijke aard' tot stand te brengen.

Bij afwezigheid van algemene voorwaarden is het Burgerlijk Wetboek (BW) van toepassing (en indien er sprake is van dwingend recht is het BW sowieso van toepassing, ook bij algemene voorwaarden). Het gaat waarschijnlijk tenminste om aanneming van werk en in dat geval is art. 7:764 BW waarschijnlijk relevant:
1 De opdrachtgever is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te zeggen.

2 In geval van zulke opzegging zal hij de voor het gehele werk geldende prijs moeten betalen, verminderd met de besparingen die voor de aannemer uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door de aannemer van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door de aannemer te maken kosten, wordt de door de opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die de aannemer over het gehele werk zou hebben gemaakt.
Het is dus niet gezegd dat je kosteloos deze overeenkomst kon opzeggen.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
[...]
dat is dat een consument een dergelijke opdracht altijd mag annuleren.
Wolly schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:03:
[...]
Een opdracht zonder annuleringsvoorwaarden betekent niet dat je gemaakte kosten moet vergoeden.
Dit betreft geen overeenkomst van opdracht, maar aanneming van werk of koop/aanneming. Of wellicht alleen koop als de TS de panelen zelf zou installeren.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Aanvullende vraag aan @master_viper:

C. Hoe ben je de overeenkomst aangegaan? Online of op een andere manier?

[ Voor 10% gewijzigd door Real op 27-03-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Real schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:15:
Aanvullende vraag aan @master_viper:

C. Hoe ben je de overeenkomst aangegaan? Online of op een andere manier?
Online, via Cloudsign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
Is het hele proces online gegaan of alleen de ondertekening via Cloudsign?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

Snow_King

Konijn is stoer!

master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Hier wordt niet naar verwezen, ik heb ze dan ook niet. Het enige in de offerte / order dat wordt genoemd is een x bedrag vooruitbetaling bij orders > € 5.000,-
Hoe hoog is de order in totaal?

Je geeft aan dat je de factuur al ontvangen hebt, dus je hebt daar al een betalingsverplichting als de totale order >5.000 is.

Met die voorwaarde ben je akkoord gegaan en daarmee heb je dan ook die verplichting tot betalen lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Hartstikke fout. En dat is niet de eerste keer.
7:764 lid 2

In geval van zulke opzegging zal hij de voor het gehele werk geldende prijs moeten betalen, verminderd met de besparingen die voor de aannemer uit de opzegging voortvloeien, tegen aflevering door de aannemer van het reeds voltooide werk. Indien de prijs afhankelijk was gesteld van de werkelijk door de aannemer te maken kosten, wordt de door de opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die de aannemer over het gehele werk zou hebben gemaakt.
Wat @Real dus ook al zegt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Snow_King schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:25:
[...]

Hoe hoog is de order in totaal?

Je geeft aan dat je de factuur al ontvangen hebt, dus je hebt daar al een betalingsverplichting als de totale order >5.000 is.

Met die voorwaarde ben je akkoord gegaan en daarmee heb je dan ook die verplichting tot betalen lijkt mij.
We hebben het over een orderwaarde van € 4.000,-

@Tom-Z Onderhandeling via de e-mail, ondertekening via eerdergenoemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:19

Fanta

FordPerformance™️

De materialen voor zo'n installatie worden vaak speciaal besteld en niet op voorraad gehouden door een installateur of groothandel. Koopt de installateur de materialen in bij een groothandel en annuleert hij de order, dan betaalt hij conform de algemene voorwaarden van de groothandel voor het annuleren van de order. Ik vind het niet meer dan logisch dat hij dit doorbelast aan de eindgebruiker. Hoe vervelend jouw situatie ook is, waarom zou de installateur (of zijn leverancier) daar voor moeten bloeden?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Klein detail nog, wanneer ik vandaag het 'schappelijke' bedrag betaal wordt dit in mindering gebracht als ik in de toekomst de order weer bij hun zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom heb je de order niet opgeschort ?

Dit al gelezen ? https://www.juridische-su...rden-en-annuleringskosten

Het gaat er om dat jij zelf tevreden bent met de geboden oplossing

[ Voor 67% gewijzigd door Hackus op 27-03-2023 11:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:35:
Waarom heb je de order niet opgeschort ?

Dit al gelezen ? https://www.juridische-su...rden-en-annuleringskosten

Het gaat er om dat jij zelf tevreden bent met de geboden oplossing
Omdat ik niet weet wanneer ik in staat ben om deze te laten uitvoeren. Kan 2 maand zijn, kan ook 6 maand zijn. Is niet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:33
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Dan zou het een overeenkomst op afstand kunnen zijn. Daarbij heb je 14 dagen bedenktijd.
Als je alleen panelen hebt gekocht, dan gaat die bedenktijd in nadat de panelen zijn afgeleverd en kan je dus kosteloos annuleren.
Als het ook (wat waarschijnlijker is) om installatie gaat, dan is het in de zin van de richtlijn een dienstenovereenkomst en heb je 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat de overeenkomst is gesloten, maar die termijn wordt opgerekt tot 1 jaar als niet aan de informatieverplichtingen is voldaan. Een daarvan is dat je bij het sluiten van de overeenkomst een modelformulier voor herroeping moet ontvangen. Als dat is nagelaten, kan je mogelijk nog kosteloos van de overeenkomst af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:29:
[...]
Je geeft om onduidelijke reden geen antwoord op vragen A en B, maar ik neem maar aan dat je een consument bent. Als dat niet klopt heeft dat gevolgen voor onderstaande.

Waar het om draait is of de aanschaf van de PV panelen een consumentenkoop betrof met een bijkomende overeenkomst voor aanneming van werk en (2) of die overeenkomsten een overeenkomst op afstand zijn (art. 6:230g aanhef en onder e BW). Aanneming van werk is geen overeenkomst van opdracht, maar ingewikkeld genoeg waarschijnlijk weer wel een dienst vanuit Europees consumentenrecht gezien. Zie punt 37 in arrest C-247/16 (ik heb aangezet):
Uit bovenstaande overwegingen volgt ten eerste dat richtlijn 1999/44 niet alleen op koopovereenkomsten sensu stricto toepasselijk is maar tevens op bepaalde categorieën overeenkomsten die een dienstverlening omvatten, welke volgens het toepasselijke nationaal recht kunnen worden gekwalificeerd als dienstencontracten of aannemingsovereenkomsten, namelijk overeenkomsten tot levering van te vervaardigen of voort te brengen consumptiegoederen en overeenkomsten voor de met de verkoop verbonden installatie van dergelijke goederen.
Bij koop op afstand moet de verkoper je essentiële informatie opsturen op een 'duurzame gegevensdrager', waaronder de mogelijkheid tot herroeping van de overeenkomst op afstand.

Of er sprake is van een overeenkomst op afstand is echter niet een uitgemaakte zaak. Enkel de mogelijkheid om op afstand te kunnen communiceren met de verkoper is onvoldoende. Zo leidt de telefonische reserving bij een restaurant ook niet per se tot een overeenkomst op afstand. Het gaat erom dat de verkoper structureel de overeenkomsten op deze manier aangaat.

D. Kun je daar iets over zeggen?

Als het een overeenkomst op afstand betreft, dan is de herroepingstermijn van 14 dagen nog niet verstreken, want die blijft lopen tot maximaal een jaar zolang je de essentiële informatie over herroeping niet op een duurzame gegevensdrager hebt ontvangen.
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:31:
Klein detail nog, wanneer ik vandaag het 'schappelijke' bedrag betaal wordt dit in mindering gebracht als ik in de toekomst de order weer bij hun zou plaatsen.
E. Over welk bedrag hebben we het ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Real schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:30:
[...]

Je geeft om onduidelijke reden geen antwoord op vragen A en B, maar ik neem maar aan dat je een consument bent. Als dat niet klopt heeft dat gevolgen voor onderstaande.

Waar het om draait is of de aanschaf van de PV panelen een consumentenkoop betrof met een bijkomende overeenkomst voor aanneming van werk en (2) of die overeenkomsten een overeenkomst op afstand zijn (art. 6:230g aanhef en onder e BW). Aanneming van werk is geen overeenkomst van opdracht, maar ingewikkeld genoeg waarschijnlijk weer wel een dienst vanuit Europees consumentenrecht gezien. Zie punt 37 in arrest C-247/16 (ik heb aangezet):

[...]

Bij koop op afstand moet de verkoper je essentiële informatie opsturen op een 'duurzame gegevensdrager', waaronder de mogelijkheid tot herroeping van de overeenkomst op afstand.

Of er sprake is van een overeenkomst op afstand is echter niet een uitgemaakte zaak. Enkel de mogelijkheid om op afstand te kunnen communiceren met de verkoper is onvoldoende. Zo leidt de telefonische reserving bij een restaurant ook niet per se tot een overeenkomst op afstand. Het gaat erom dat de verkoper structureel de overeenkomsten op deze manier aangaat.

D. Kun je daar iets over zeggen?

Als het een overeenkomst op afstand betreft, dan is de herroepingstermijn van 14 dagen nog niet verstreken, want die blijft lopen tot maximaal een jaar zolang je de essentiële informatie over herroeping niet op een duurzame gegevensdrager hebt ontvangen.

[...]

E. Over welk bedrag hebben we het ongeveer?
Ben inderdaad gewoon consument.
Als reactie op D, naar mijn weten gaat het bij deze partij altijd op deze manier. Communicatie via de e-mail, tekenen van offertes via Cloudsign. Wij hebben niet anders dan per e-mail gecommuniceerd.

E, aangeboden bedrag á € 150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:41:

Als reactie op D, naar mijn weten gaat het bij deze partij altijd op deze manier. Communicatie via de e-mail, tekenen van offertes via Cloudsign. Wij hebben niet anders dan per e-mail gecommuniceerd.
Er komt dus ook geen verkoper langs voor een schouw en daarna voor het bespreken van de gemaakte offerte? Op zich ook wel bijzonder, toen ik mijn zonnepanelen traject deed enkele jaren geleden was dat eigenlijk standaard, en ook nu zie het eigenlijk nog altijd zo gaan bij familie en vrienden.

Grappig om te zien dat ook dit soort zaken tegenwoordig dus volledig online gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Dennism schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Er komt dus ook geen verkoper langs voor een schouw en daarna voor het bespreken van de gemaakte offerte? Op zich ook wel bijzonder, toen ik mijn zonnepanelen traject deed enkele jaren geleden was dat eigenlijk standaard, en ook nu zie het eigenlijk nog altijd zo gaan bij familie en vrienden.

Grappig om te zien dat ook dit soort zaken tegenwoordig dus volledig online gaan.
Joah, dat vond ik ook. Heb meermaals gevraagd of dat niet kon omdat ik een aantal twijfelpunten had. Maar verhaal was steeds, doen wij niet / is niet standaard procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:54:
[...]

Joah, dat vond ik ook. Heb meermaals gevraagd of dat niet kon omdat ik een aantal twijfelpunten had. Maar verhaal was steeds, doen wij niet / is niet standaard procedure.
Zeker bij een uitbreiding zou ik dat verwachten, met misschien de uitzondering wanneer zij de partij zijn die ook de initiële set heeft geplaatst, omdat ze dan al volledig op de hoogte horen te zijn van het huidige systeem.

Maar goed, mogelijk gunstig voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:54:
[...]
Heb meermaals gevraagd of dat niet kon omdat ik een aantal twijfelpunten had. Maar verhaal was steeds, doen wij niet / is niet standaard procedure.
En dat heb je dus op schrift begrijp ik?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 11:11
Ik moet zeggen dat ik 150 euro aan kosten vrij schappelijk vind ten opzichte van het hele factuurbedrag (ongeacht of TS in zn recht staat hier). Dat is 2 a 3 uur werk voor het opstellen van een offerte, en eventuele tekeningen en berekeningen.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Real schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:02:
[...]

En dat heb je dus op schrift begrijp ik?
Ja, alles is vastgelegd. Alles gaat bij deze club per email.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 11:40
Je speelt wel erg met vuur hier. Je wilt meer dan 10 weken na tekenen overeenkomst en minder dan 4 weken voor geplande uitvoering een overeenkomst breken.

Ik ben geen jurist, maar naar mijn weten kan je niet zomaar uit een overeenkomst stappen, ook al zijn er geen voorwaarden vermeld. Een aannemer kan bij ontbinden van een overeenkomst een redelijke vergoeding vragen en wat redelijk is, is afhankelijk van de omstandigheden, tussen 0 en de aanneemsom.

Nu vragen ze minder dan 5% van de aanneemsom en bieden aan het in de toekomst nog te verrekenen op een nieuwe opdracht. Die 150 euro zijn makkelijk te verantwoorden met werkelijk al gemaakte kosten; het administreren van de opdracht, bestellen en andere werkvoorbereiding.

Ze vragen geen vergoeding voor zaken als personeel dat geen werk heeft of geannuleerd materiaal/materieel.

Jouw situatie is vast heel vervelend en je kan elke euro gebruiken. Maar het lijkt mij erg risicovol om niet die 150 euro te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:12:
[...]
Ja, alles is vastgelegd. Alles gaat bij deze club per email.
Naar mijn mening is deze overeenkomst of zijn deze overeenkomsten een overeenkomst op afstand en kun je dus nog herroepen. Anders in onderstaande weblog, maar daar gaat de auteur ervan uit dat er ook daadwerkelijk iemand langskomt:

https://blog.iusmentis.co...len-op-afstand-annuleren/

Je kunt twee dingen doen:

- de €150 betalen en je bent er vanaf
- herroepen en niet betalen, waarna het aan het bedrijf is om je aan te manen en zo nodig te dagvaarden

Als een rechter je in het gelijk stelt kost het je waarschijnlijk niets, maar als je in het ongelijk wordt gesteld moet je de proceskosten betalen én wat het bedrijf vorderde. De proceskosten hangen mede af van de hoogte van de vordering.

Als je echter in het gelijk wordt gesteld, kan het bedrijf ook nog in hoger beroep als de vordering meer betreft dan €1750. Wil je verweer voeren in hoger beroep dan ben je (net als het bedrijf) verplicht om een advocaat te stellen. Vermoedelijk betaalt de rechtsbijstandsverzekering (rbv) dat wel, maar het zou kunnen dat je het recht op een vergoeding door de rbv verspeelt als je eigenhandig een beslissing neemt en afwijkt van de adviezen van de rbv.

Het lijkt mij dus zaak om te volgen wat je rbv je adviseert. Je kunt overwegen om bovenstaande met ze te bespreken en de vraag te stellen: betreft dit geen overeenkomst op afstand die nog herroepen kan worden omdat de verkoper geen informatie over herroeping heeft verstrekt? Wellicht kiest de rbv voor de makkelijke weg en wordt je geadviseerd de €150 te betalen waarna de rbv dat aan je uitkeert. Het doet er naar mijn mening overigens niet toe of er sprake is van maatwerk, want dan had het bedrijf je vooraf moeten duidelijk maken dat je niet kon herroepen (art. 6:230m lid 1 en onder k BW). Gek genoeg heeft de Hoge Raad in het arrest over essentiële informatieplichten de afwezigheid van informatie over de onmogelijkheid om te herroepen bij eventueel maatwerk niet benoemt:

https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2021:1677

Ik verwacht overigens gezien alles wat je schrijft zelf niet dat het bedrijf gaat procederen. Maar goed. dat weet je niet zeker en een rechter moet het daarna ook met je eens zijn. Vandaar mijn eerdere waarschuwing dat het risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou blijft.
MBvB schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:40:
naar mijn weten kan je niet zomaar uit een overeenkomst stappen, ook al zijn er geen voorwaarden vermeld.
Je betrekt in je reactie echter in het geheel niet hoe deze overeenkomst tot stand is gekomen. Er is niemand langs geweest bij de TS en het bedrijf gaf eerder schriftelijk te kennen aan de TS dat er alleen via e-mail gecommuniceerd wordt over de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:13
Heb je geen enkele mogelijkheid om die 4k vrij te spelen? Natuurlijk is 4k een hoop geld, maar het is toch ook geen enorm bedrag? Je hebt in januari willens en wetens getekend, wat als ze toen direct gelegd hadden? Dan was de 4k nu ook weg geweest en had je een oplossing moeten zoeken.

Vind je hele manier van werken ook niet echt de schoonheidsprijs verdienen, en als klopt wat je zegt die van het bedrijf ook niet hoor.

Volgens mij moet je direct een pas op de plaats maken en denken aan een oplossing. Misschien is het een idee om bijvoorbeeld de panelen wel af te nemen zonder plaatsing en af te spreken dat dit alsnog gebeuren gaat in een later stadium. Misschien is het mogelijk om daar zelfs een termijn voor af te spreken, bijvoorbeeld de panelen leveren voor 2k en dan afspreken september plaatsen voor 2k? (getallen even bedacht hoor). Dan hebben zowel jij als het bedrijf zekerheid.

Juridisch zal het ongetwijfeld trouw trekken worden. De overeenkomst ligt er nu eenmaal en kunnen zowel jij als het bedrijf niet zomaar onderuit. Waarom zou je een dergelijke strijd aangaan, dan zijn er enkel verliezers. Beter kan je het proberen om te buigen naar een positieve situatie.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:31:
[...]E, aangeboden bedrag á € 150,-
Dus tegen een aanbetaling van €150 kan je de order voorlopig opschorten? Zou ik gelijk doen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 11:40
Real schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:49:

[...]

Je betrekt in je reactie echter in het geheel niet hoe deze overeenkomst tot stand is gekomen. Er is niemand langs geweest bij de TS en het bedrijf gaf eerder schriftelijk te kennen aan de TS dat er alleen via e-mail gecommuniceerd wordt over de overeenkomst.
Doet er niet zo heel veel toe voor mijn benadering. Er is een overeenkomst getekend, er is veel tijd overheen gegaan en er wordt een zeer redelijk aanbod gedaan. Het is zeker niet uitgesloten dat een rechtsgang in deze situatie wordt verloren. Al is de kans 1/4 dat je verliest, dan is het risico meer dan 150 euro.

Daarbovenop kost het geheel veel tijd en moeite. Dus dan heb je je rechtzaak gewonnen en hoef je geen 150 euro te betalen, maar heb je wel een aardige hoeveelheid tijd en stress erin gestopt

[ Voor 12% gewijzigd door MBvB op 27-03-2023 14:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
desmond schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:09:
[...]

[...]

Dus tegen een aanbetaling van €150 kan je de order voorlopig opschorten? Zou ik gelijk doen en klaar.
Dit is inmiddels ook uitgevoerd, met de afspraak dat eea later uitgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
Drardollan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:55:

Vind je hele manier van werken ook niet echt de schoonheidsprijs verdienen, en als klopt wat je zegt die van het bedrijf ook niet hoor.
Ik klik bij dit soort topics altijd even door naar het (feedback)profiel, daar kun je vaak e.e.a. aan afleiden hoe mensen communiceren O-) . Om ontopic te blijven is e150 een schappelijk bedrag, vooral als de materiaalkosten nu ook zijn vastgelegd gezien de prijzen die nog steeds wat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Erkel schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:12:
Ik moet zeggen dat ik 150 euro aan kosten vrij schappelijk vind ten opzichte van het hele factuurbedrag (ongeacht of TS in zn recht staat hier). Dat is 2 a 3 uur werk voor het opstellen van een offerte, en eventuele tekeningen en berekeningen.
Het klinkt idd als een standaard prijs voor een schouw op locatie.
Voorrijkosten + uurtje kijken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
master_viper schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Dit is inmiddels ook uitgevoerd, met de afspraak dat eea later uitgevoerd wordt.
Verplicht uitgevoerd of mag je ook besluiten om het later niet te doen?
Pagina: 1