Naar mijn mening is deze overeenkomst of zijn deze overeenkomsten een overeenkomst op afstand en kun je dus nog herroepen. Anders in onderstaande weblog, maar daar gaat de auteur ervan uit dat er ook daadwerkelijk iemand langskomt:
https://blog.iusmentis.co...len-op-afstand-annuleren/
Je kunt twee dingen doen:
- de €150 betalen en je bent er vanaf
- herroepen en niet betalen, waarna het aan het bedrijf is om je aan te manen en zo nodig te dagvaarden
Als een rechter je in het gelijk stelt kost het je waarschijnlijk niets, maar als je in het ongelijk wordt gesteld moet je de proceskosten betalen én wat het bedrijf vorderde. De proceskosten hangen mede af van de hoogte van de vordering.
Als je echter in het gelijk wordt gesteld, kan het bedrijf ook nog in hoger beroep als de vordering meer betreft dan €1750. Wil je verweer voeren in hoger beroep dan ben je (net als het bedrijf) verplicht om een advocaat te stellen. Vermoedelijk betaalt de rechtsbijstandsverzekering (rbv) dat wel, maar het zou kunnen dat je het recht op een vergoeding door de rbv verspeelt als je eigenhandig een beslissing neemt en afwijkt van de adviezen van de rbv.
Het lijkt mij dus zaak om te volgen wat je rbv je adviseert. Je kunt overwegen om bovenstaande met ze te bespreken en de vraag te stellen: betreft dit geen overeenkomst op afstand die nog herroepen kan worden omdat de verkoper geen informatie over herroeping heeft verstrekt? Wellicht kiest de rbv voor de makkelijke weg en wordt je geadviseerd de €150 te betalen waarna de rbv dat aan je uitkeert. Het doet er naar mijn mening overigens niet toe of er sprake is van maatwerk, want dan had het bedrijf je vooraf moeten duidelijk maken dat je niet kon herroepen (
art. 6:230m lid 1 en onder k BW). Gek genoeg heeft de Hoge Raad in het arrest over essentiële informatieplichten de afwezigheid van informatie over de onmogelijkheid om te herroepen bij eventueel maatwerk niet benoemt:
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2021:1677
Ik verwacht overigens gezien alles wat je schrijft zelf niet dat het bedrijf gaat procederen. Maar goed. dat weet je niet zeker en een rechter moet het daarna ook met je eens zijn. Vandaar mijn eerdere waarschuwing dat het risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou blijft.
Je betrekt in je reactie echter in het geheel niet
hoe deze overeenkomst tot stand is gekomen. Er is niemand langs geweest bij de TS en het bedrijf gaf eerder schriftelijk te kennen aan de TS dat er alleen via e-mail gecommuniceerd wordt over de overeenkomst.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.