Wel zaagblad voor verstek zagen van plinten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 18:48
Goedemorgen

Voor het afkorten van raggelhout en baljes heb ik een Einhell KGS190 afkortzaag in gebruik. Door de grove vertanding doet hij zijn werk uitstekend en snel voor dit doel.

Ik wil deze zaag oog gebruiken voor het fijnere werk zoals (verstek) zagen van plinten, lijsten etc. door het huidige zaagblad van ø 190 x ø 24 x 2,8 mm 24 tanden te vervangen.

Mijn vraag is welke vertanding is het beste voor het meer fijnere zaagwerk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

meer tanden = fijner werk.

Maar dat is maar een deel van het verhaal.

1) Is je blad scherp? in principe moet je met het 24 tands blad ook best netjes kunnen zagen als het scherp is. Als je het blad al 3 jaar mishandeld hebt gaat het ook stukken minder netjes. Langzaam zagen helpt hier ook.

2) Zaag naar achteren toe. De "tearout" van een blad komt waar het blad het hout verlaat, als je een plint zaagt kun je daar rekening mee houden.

3) Zaagt je verstekzaag echt recht onder verstek? Ik heb wel eens een goedkope afkortzaag geleend voor plinten. Dat was echt een drama. Wiebelig, onstabiel en ook niet recht.

maw. bij netjes verstek zagen is het aantal tanden op je blad the least of your problems.

Ik zou zeggen oefen eens een stukje :)

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 27-03-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
Vaak gebruik ik 48 tanden voor wat fijner zaagwerk. Een 24 blad kan ook strak zagen, maar dan moet hij wel echt scherp zijn. Sowieso zijn de 'snippers' van een 24 tands blad vele male grover dan die van 48. Dus 48 heeft bij mij wel de voorkeur.
De toplaag is vaak het gevoeligst, dit kan je op 2 manieren oplossen: schilderstape eroverheen plakken, zodat het de toplaag er minder 'aftrekt', of vooraf inzagen zodat je de toplaag eerst doorzaagt (op b.v. 1 mm) en dan volledig doorzagen. Optie 2 heeft altijd de voorkeur, maar weet niet of jouw zaag dat ook heeft..

Wat je ook doet, haal de zaag er niet te diep doorheen. De zaag komt van onder naar boven, dus hoe dieper je zaagt, hoe meer je de toplaag omhoog trekt met je tanden..
AtomicShockwave schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:51:

3) Zaagt je verstekzaag echt recht onder verstek? Ik heb wel eens een goedkope afkortzaag geleend voor plinten. Dat was echt een drama. Wiebelig, onstabiel en ook niet recht.
Lijkt op een instapmodel als ik even google, dus hou hier rekening mee idd.. Ik heb een Bosch blauw en dat werkt ongetwijfeld allemaal wat strakker/soepeler dan een instapmodel idd.. Goed gereedschap = het halve werk, en dus ook strak werken :)

[ Voor 32% gewijzigd door ID-College op 27-03-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 18:48
Bedankt voor de bruikbare reacties.

Voorheen deed ik dit werk met een verstekbak en verstekzaag, en daarmee leverde ik net werk af. wel arbeidsintensief vandaar mijn vraag. An sich zaagt het huidige blad netjes, maar zie veel zoals ID-College benoemde krijg ik best wel wat 'grove snippers'. voor balken geen probleem. Die tip met tape is een goede, misschien dat ik even ga oefenen met het huidige blad,

Ik heb het huidige blad even eraf gehaald, en ziet er nog goed uit. Wel is de diameter van het gat 24mm, terwijl op de markt de standaard 30mm schijnt te zijn, dus het zou nog een hele uitdaging worden om een 190/24mm blad met 48 tanden te vinden..

Idd zijn zaagbladen met een 24mm gat niet te vinden, wel spacers in de vorm vsn een ring zodat een standaard zaag met een 30mm gat gebruikt kan worden.

[ Voor 33% gewijzigd door pandit op 28-03-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 15:48
Bij mijn verbouwing ( >10 jaar geleden inmiddels ) ijzerzaag gebruikt voor plinten, erg fijne tandjes, mooie zaagsnede met weinig versplintering

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-05 14:43
Je kunt ook even aan de achterzijde van de plint een opofferingshoutje gebruiken om tearout te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Deze misschien?
Met opvulspacer zou dat moeten lukken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 22:56
Of bij HBM: 184/30 20t, 24t en 40t inclusief opvulring. Nadeel is wel dat het 'maar' 2,2 mm dikte is en dus iets minder stabiel.
https://www.hbm-machines....adenset-met-verloopringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:24
Heel eerlijk, als het écht goed in verstek gezaagd moet worden, zou ik de budget-afkortzaag laten staan. Ook al doe je daar een prachtig CMT zaagblad in, de zaag zelf is gewoon te flimsy om nauwkeurig 45 graden te zagen. Zonde van het geld om daar een ander zaagblad voor te kopen, naar mijn mening.
Pagina: 1